Finantele Publice

Extras din licenta Cum descarc?

Finantele publice au aparut pe o anumita treapta de dezvoltare a societatii, fiind strans legate de istoria statului si dreptului. De-a lungul etapelor parcurse de istoria societatii omenesti, finantele s-au concretizat sub forma relatiilor sociale, de natura economica, utilizand banii si formele valorice in procesul repartitiei produsului social. Ele contribuie la indeplinirea functiilor interne si externe ale statului.
Finantele publice reprezinta o parte a studiului economiei. Se invecineaza cu domeniul statului si stiintele politice si se ocupa cu o parte din problemele si tehnicile folosite in domeniul finantelor private, dar in esenta sunt parte a domeniului economiei. De aceea, intelegerea esentei finantelor publice depinde de intelegerea economiei in general.
In "Avutia Natiunilor" (1776), care este considerata a fi prima carte care a abordat economia ca o stiinta de sine statatoare, Adam Smith scria: "Economia politica, privita ca o ramura de cunostinte ale omului de stat sau a legiuitorului isi propune doua scopuri distincte: in primul rand de a procura populatiei un venit sau o subzistenta abundenta, sau mai bine zis, de a o face capabila sa-si procure acest venit sau aceasta subzistenta abundenta; si in al doilea rand de a procura statului sau colectivitatii un venit suficient pentru serviciile publice." 
In conceptia moderna, interventionista, autoritatea publica are drept sarcini: sa influenteze procesele economice, sa corecteze evolutia ciclica, sa previna crizele economice, sa limiteze efectele negative ale crizelor, sa acorde subventii, alte facilitati intreprinderilor private. In acelasi timp este necesara studierea mijloacelor de interventie a statului in economie cu ajutorul veniturilor si al cheltuielilor.
In definitiile moderne se considera ca economia se ocupa de studiul alocarii resurselor rare. Resursele productive sunt finite. Teoria economica permite intelegerea unei mai bune alocari a resurselor. De aceea, folosind analiza economica, vorbim intotdeauna de alternative sau optiuni. Obiectul analizei poate fi intreaga economie, poate fi statul sau doar familia. Abordarea analizei economice este insa intotdeauna aceeasi. Pentru a determina desfasurarea in timp a unei actiuni trebuie, in masura in care acest lucru este posibil, sa masuram si sa comparam costurile si beneficiile in cazul unei alte utilizari a resurselor.
Relatiile financiare presupun acel transfer de valoare exprimat in forma baneasca ca fluxuri financiare de la persoanele fizice si juridice catre stat si, pe de alta parte, ca fluxuri financiare de la stat, catre beneficiari, persoane fizice si juridice.
Astfel, economia este mai mult decat un studiu de eficienta. In aceeasi masura este si un studiu despre impartialitate si obiectivitate. Cine se bucura de serviciile produse? Raspunsul superficial ar fi: cei care au bani pentru a le plati. Dar ce determina distribuirea diferita a veniturilor oamenilor? Mai mult, exista o distributie optima a veniturilor?
Daca economia reprezinta studiul eficientei si echitatii alocarii resurselor, atunci ce reprezinta finantele publice? Finantele publice reprezinta studiul activitatilor financiare ale statului si autoritatilor publice. Ele descriu si analizeaza cheltuielile statului si tehnicile folosite de acesta pentru a finanta aceste cheltuieli. Analiza finantelor publice ne ajuta sa intelegem de ce anumite servicii sunt asigurate de sectorul public si de ce statele se bazeaza pe anumite tipuri de impozite si taxe. De exemplu, de ce apararea nationala este asigurata de sectorul public, iar producerea de bunuri este apanajul sectorului privat. {i de ce statele se bazeaza pe mai multe tipuri de taxe si nu pe un singur fel de taxa prin intermediul careia sa-si asigure resursele necesare sectorului public?
In finantele publice interesul se centreaza asupra studierii institutiilor si proceselor de luare a deciziilor. De exemplu, ce efecte vor avea tehnicile bugetare asupra paletei actuale de bunuri si servicii publice? In sectorul public, luarea deciziilor se face prin vot. Totusi, poate reflecta, sistemul votarii, preferintele reale ale unui grup de cetateni? Mai mult, care sunt implicatiile legate de eficienta si echitatea diferitelor reguli de votare? Exista vreo diferenta intre deciziile luate pe baza majoritatii si deciziile luate pe baza consensului unanim? 
In lucrarea sa "Finante publice", A.C. Pigou afirma: "In orice societate dezvoltata exista o forma de organizare administrativa care ii reprezinta sau nu pe membrii colectivitatii sociale, dar sigur are autoritatea de a-i constrange individual."
Aceasta afirmatie este importanta deoarece identifica natura coercitiva a statului. Statul forteaza cetatenii sa faca lucruri pe care probabil altfel nu le-ar face. De asemenea, la fel de important este ca nu exista nici o garantie ca statul actioneaza in interesul cetatenilor. 
Insa se pune intrebarea: chiar avem nevoie de un sector public? putem merge mai departe si fara existenta acestuia? Unii cred ca activitatea sectorului public este daunatoare, altii cred intr-un sector public suficient de dezvoltat astfel incat sa satisfaca aproape toate nevoile. Ambele opinii sunt insa extremiste. 
Conceptul modern al nevoii de un sector public a pornit in principal de la ideea esecului pietei. Nu ar fi nevoie de un sector public daca toate problemele economice ar putea fi rezolvate prin tranzactiile de pe piata sau de catre sectorul privat. Astfel, cand piata sufera un esec se justifica interventia guvernului, aplicarea politicii sale ducand la imbunatatiri.
Esecul pietei se manifesta in trei directii principale:
-esecul pietei in furnizarea bunurilor si serviciilor dorite de societate;
-esecul pietei in repartizarea veniturilor;
-esecul pietei in atingerea echilibrului pietei ocuparii fortei de munca. 
Esecul pietei in furnizarea bunurilor si serviciilor dorite de societate
Activitatea din sectorul privat este bazata pe liberul schimb. Preferinta populatiei pentru un anumit bun sau serviciu este exprimata prin cererea pentru acel bun sau serviciu. Cantitatea de bunuri si servicii produse depinde de costurile implicate. Schimburile se realizeaza prin intermediul pietei.
Schimbul liber se poate realiza in mai multe feluri pe piata. Cand exista un singur vanzator al unui produs starea pietei se numeste monopol. Monopolul necontrolat va conduce la o alocare ineficienta a resurselor; aceasta nu inseamna ca se folosesc mai multe resurse decat este necesar pentru producerea bunurilor sau serviciilor respective, ci, deoarece monopolul are control asupra intregii piete, acesta nu va furniza cantitatea de bunuri pe care acestia o doresc la un pret care sa reflecte in mod real valoarea resurselor folosite pentru furnizarea bunurilor respective. Este deci justificat ca statul sa intervina in cazul unor firme care manifesta tendinte de monopolizare a pietei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Finantele Publice.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!