Fiscalitatea

Extras din licenta Cum descarc?

1. Fiscalitatea-aspecte generale
1.1. Prelevarile fiscale(definitie,functii,rol)
Fiscalitatea este o stiinta, este matematica vie intrucat totul porneste de la ratiunea de a armoniza interesele personale cu cele sociale pe calea impozitelor, impozite care trebuie stabilite pe baza de principii clare si sanatoase, de echitate fiscala, economica si sociala. Fiscalitatea este o arta, a ratiunii economice, sociale si politice intrucat in stabilirea impozitelor nu exista tipare, prototipuri dupa care sa se aplice politica fiscala in orice tara, nu exista retete universal valabile. Chiar si in aceasi tara "strategia fiscala" se schimba frecvent, uneori destul de mult, in functie de evolutia economica, sociala si politica, interna si internationala.
Notiunile privind "fiscalitatea"au aparut pe o anumita treapta de dezvoltare a societatii, pentru a raspunde unor necesitati obiective ecomonico-financiare si sociale ale statului. Asupra acestei notiuni exista multe interpretari, intelegeri si definitii, in functie de elementele componente, intelegerea relatiilor si interactiunilor intre aceste elemente, modul de percepere a rolului si functiilor lor in sistemul economico-social, in raport de determinarile si finalitatea acestora.
In literatura de specialitate sunt numeroase referiri la fiscalitate, in sensul conceptual, metodologic si aplicativ.Una dintre aceste referiri este si faptul ca: "majoritatea din aceste interventii au ca abordare in sine, uneori exclusive, in argumentare, notiunea de impozit perceput ca o plata obligatorie la dispozitia colectivitatilor publice. De putine ori, insa fiscalitatea este asociata cu factorul de determinare, cauzalitatea, cheltuielile publice generate, la randul lor, de nevoile generale ale societatii. In lucrarile publicate in Romania, care au prezent termenul fiscalitate chiar in titlu, nu se fac referiri la o definire expresa, ori, un cadru de abordare generala, cu caracter conceptual, din care sa rezulte continutul, metodele, tehnicile si formele de exprimare a acesteia. 
In lucrarile cu referire la finantele publice, termenul de fiscalitate se regaseste mai ales, in legatura cu politica financiara sau fiscala ori parghiile financiare. Fiscalitatea insoteste pe plan istoric, teoretic si practice finantele publice, de o maniera in care se poate afirma ca, uneori, apare imaginea unei identificari partiale cu acestea. Finantele publice sunt prezente in evolutia societatii umane insotind-o de la aparitia primelor sale forme organizatorice.
Satisfacerea cerintelor oricarei societati necesita realizarea unor venituri publice. In consecinta, statul procedeaza la repartitia sarcinilor publice intre membrii societatii, persoane fizice si juridice. Instrumentul financiar si juridic prin care se infaptuieste aceasta repartitie il constituie obligatia fiscala sub forma impozitelor si taxelor si a altor sarcini fiscale specifice fiecarei tari si fiecarei etape istorice. 
Impozitele si taxele, ca venituri bugetare, au izvorat in prinul rand din necesiattea intretinerii aparatului de stat. O data cu cresterea rolului si functiilor statului si implicarea lui in viata economico-sociala, veniturile publice au fost folosite si pentru sustinerea acestor noi misiuni.
In doctrina fiscala, impozitul este definit ca o obligatie de natura baneasca catre bugetul de stat nerambursabila si fara contraprestatie directa din partea statului, stabilita prin lege in sarcina persoanelor fizice si juridice, care realizeaza venituri de pe urma bunurilor pe care le dobandesc, le poseda ori le instraineaza sau a activitatilor pe care le desfasoara.
Impozitul este un element component al circuitului economic si indeplineste urmatoarele functii: de formare a fondurilor generale ale societatii la nivel de stat, unitati administrativ-teritoriale sau institutii publice, de redistribuire a unor venituri primare sau derivate pentru satisfacerea unor nevoi sociale; de reglare a unor fenomene economice sau sociale. Statul poate interveni prin parghiile sale fiscale pentru stimularea interesului de a investi in anumite domenii sau de a corecta nivelul preturilor si tarifelor. Impozitul reprezinta un punct nodal al fiscalitatii, el insotind in decursul istoriei nasterea si dezvoltarea statului.
Impozitul are caracter unilateral ca o consecinta a suveranitatii statului. El este o institutie de drept publica fara de care nu se poate concepe existenta statului, facand parte organica din el.
Pe langa impozite, taxele sunt o categorie de venituri bugetare (suma de bani perceputa in favoarea bugetului) cu o evolutie multiforma in toate oranduirile de stat, care se realizeaza ca plati datorate de persoanele fizice si juridice ce beneficiaza de anumite servicii sau activitati prestate de catre institutiile publice, fie pentru circulatia, fie pentru consumul anumitor bunuri.
Toate impozitele si taxele se aplica si se stablesc numai in baza unei legi. Instituirea impozitelor si taxelor si a celorlalte venituri bugetare este un drept al statului exercitat de organele puterii centrale prin Parlament si in unele cazuri de Guvern. Sarcina achitarii impozitului pe venit revine tuturor persoanelor fizice si juridice care realizeaza venit dintr-o sursa prevazuta de lege.
Prin structura sa, prin modul de determinare si percepere, impozitul constituie un important instrument de care dispune statul pentru orientarea si modelarea comportamentului investitionar. In acelasi timp, impozitul reprezinta parghia financiara prin care statul are posibilitatea sa stimuleze dezvoltarea si desfasurarea activitatii economice.
Impozitul este un instrument de politica economica ce poate juca un rol de incitare, de descurajare sau de stabilizare. El nu trebuie sa contravina unei mai bune administrari economice, dimpotriva, el trebuie sa stimuleze realizarea unei economii mai eficiente, precum si pentru atingerea unor obiective de ordin social, sanitar, demografic sau de alta natura.
In practica financiara se intalneste o diversitate de impozite care se deosebesc nu numai ca forma, ci si in ceea ce priveste continutul lor. Dupa trasaturile de fond si de forma, impozitele pot fi grupate in impozite directe si impozite indirecte.


Fisiere in arhiva (1):

  • Fiscalitatea.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!