Fondul Monetar International - Creditari, crizele financiare si influenta lor pentru Romania

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 1
CAPITOLUL I 3
CADRUL INSTITUTIONAL DE REGLEMENTARE A RELATIILOR FINANCIAR - MONETARE INTERNATIONALE 3
1.1. BANCA REGLEMENTELOR INTERNATIONALE 3
1.2. FONDUL MONETAR INTERNATIONAL 6
1.3. GRUPUL BANCII MONDIALE 11
1.3.1. BANCA MONDIALA 12
1.3.2. CORPORATIA FINANCIARA INTERNATIONALA 15
1.3.3. ASOCIATIA PENTRU DEZVOLTARE INTERNATIONALA 17
CAPITOLUL II 19
F.M.I. PRINCIPALA INSTITUTIE INTERNATIONALA CU ATRIBUTII IN DOMENIUL MONETAR 19
2.1. ISTORICUL ACTIVITATII F.M.I. 19
2.1.1. FUNCTIONAREA SISTEMULUI MONETAR INTERNATIONAL IN CONDITIILE "ETALONULUI AUR" 19
2.1.2. SISTEMUL BRETTON WOODS; CRIZA ACESTUIA SI ABANDONAREA SISTEMELOR BAZATE PE AUR 22
2.1.3. FMI IN CONDITIILE GENERALIZARII CURSURILOR FLEXIBILE 27
2.2. MECANISMELE F.M.I. 38
2.2.1. STRUCTURA FINANCIARA 38
2.2.2. FACILITATI DE CREDITARE 42
2.2.3. CREAREA DE LICHIDITATE; DREPTURILE SPECIALE DE TRAGERE 51
CAPITOLUL III 57
CRIZELE FINANCIARE GLOBALE 57
3.1. CRIZA DATORIILOR 57
3.2. CRIZA DIN MEXIC 60
3.3. CRIZA ASIATICA 63
3.4. CRIZA DIN RUSIA 75
3.5. CRIZA ARGENTINIANA 86
3.6. CONCLUZII 90
CAPITOLUL IV 95
RELATIILE ROMANIEI CU FMI 95
4.1. SCURTA PRIVIRE GENERALA 95
4.2. ACORDURILE STAND-BY 97
4.2.1.ACORDUL AUGUST 1999 - FEBRUARIE 2001 97
4.2.2. ACORDUL OCTOMBRIE 2001-MARTIE 2003 98
4.3 ANEXE 110
CONCLUZII 115
BIBLIOGRAFIE 117


Extras din licenta Cum descarc?

La infiintarea sa, la Bretton-Woods, in iulie 1944, FMI a fost conceput intr-o lume caracterizata prin cursuri fixe de schimb si control al capitalului. Misiunea sa era sa faca posibila dezvoltarea comertului international prin stabilirea unor reguli de administrare a cursurilor de schimb si platilor internationale si sa furnizeze finantarea temporara necesara reglarii balantei de plati 
Treptat, s-a renuntat la controlul capitalului, iar in anul 1971 s-a renuntat si la sistemul cursurilor de schimb fixe. Cea dintai criza a petrolului, din 1973 a dus la unele dezechilibre comerciale profunde, bancilor revenindu-le sarcina sa finanteze aceste dezechilibre Expansiunea activitatii de creditare nu a mai cunoscut limite, ceea ce a avut drept rezultat criza din 1982. Salvarea sistemului bancar international a devenit o prioritate. FMI a devenit agentia principala de reunire a programelor de salvare care sa permita tarilor datornice sa-si achite debitele. Pe ansamblu, FMI si-a indeplinit aceasta sarcina, marile esecuri fiind evitate. Aceasta a fost si originea a ceea ce avea sa fie considerat hazard moral: in caz de criza, cei ce acorda imprumuturi pot recurge la FMI pentru ajutor.
Odata cu liberalizarea si cu impulsul de dereglementare din anii '90, pietele financiare internationale si-au mentinut ritmul de dezvoltare rapid, chiar daca criza imprumuturilor internationale a continuat sa se manifeste. O multime de inovatii au facut ca peisajul financiar international sa se modifice pana la punctul de a nu mai putea fi recunoscut. Acesta a fost si momentul cand globalizarea a inceput cu adevarat sa prinda contur.
A urmat in 1994, criza din Mexic prima dintr-o suita de crize financiare, care au afectat ultimul deceniu al secolului XX. Din nou FMI a sarit in ajutor , cu sprijinul masiv din partea Trezoreriei americane, si fundamentalistii de piata au replicat ca hazardul moral a devenit si mai pronuntat.
Pe acest fundal are loc in anii 1997-1999, criza pietelor emergente. FMI intervine din nou, de data aceasta in Thailanda, Indonezia si Coreea de Sud. De aceasta data insa, programele nu au mai dat rezultate, astfel incat contagiunea s-a raspandit si a cuprins aproape intreaga periferie a sistemului financiar global.
S-ar putea sustine ca FMI a aplicat prescriptii gresite in cazul crizei asiatice. Programele FMI au vizat un curs de schimb flotant al valutelor, cresterea dobanzilor astfel incat ele sa includa declinul valutar, precum si reducerea cheltuielilor administrative pentru a se face fata deficitului bugetar. in plus, erau impuse o serie de conditii vizand in principal sistemul bancar, dar si alte deficiente structurale cum ar fi monopolurile sectoriale. Rezultatul a insemnat o agravare a colapsului economic. Prescriptiile vizau excesele din sectorul public, in vreme ce, in acest caz, excesele se manifestau in sectorul privat.
Toate aceste aspecte releva faptul ca FMI atat ca institutie cat si ca mod de actiune prin programele sale, necesita o reformulare pentru a face fata eficient problemelor puse de mediul economic international actual care tinde spre o tot mai mare integrare.
CAPITOLUL I
CADRUL INSTITUTIONAL DE REGLEMENTARE A RELATIILOR FINANCIAR - MONETARE INTERNATIONALE
1.1. BANCA REGLEMENTELOR INTERNATIONALE
Banca Reglementelor Internationale ( BRI ) este cea mai veche dintre institutiile financiare internationale. A luat fiinta in anul 1930 prin Conferinta de la Haga care s-a ocupat si de plata reparatiilor de razboi germane, dupa primul razboi mondial, in cadrul Planului Young. Fostele tari beligerante impreuna cu Elvetia neutra, au cazut de acord sa fondeze o banca la Basel Membre, urmau sa fie bancile centrale, iar banca avea sa fie imuna in raport cu legile nationale ale statelor membre. BRI avea sa reglementeze reparatiile de razboi germane, de unde s-a si adoptat denumirea de "reglemente" din numele institutiei.
Desi motivul concret pentru instituirea BRI a fost Planul Young, obiectivul principal mult mai larg al bancii a fost sa promoveze cooperarea dintre bancile centrale. Planuri pentru o asemenea cooperare existasera deja la sfarsitul sec. al XIX-lea si inceputul sec. al XX-lea, dar izbucnirea primei conflagratii mondiale a impiedicat materializarea lor. Ca "banca centrala a bancilor centrale", la care puteau sa participe si tari neimplicate in razboi, viitorul BRI era asigurat chiar cand plata reparatiilor va fi intrerupta de Germania. Cand institutiile stabilite prin acordul de la Bretton Woods au fost instituite, presiunile SUA au dus la adoptarea unei rezolutii care prevedea lichidarea BRI - privita ca o structura regionala - si transferarea functiilor sale catre FMI, dar aceasta rezolutie nu a fost luata in seama de bancile centrale europene. BRI urma sa joace un important rol in restabilirea cursului normal de plati in Europa postbelica.
Cand dolarul american a fost supus unei presiuni descrescatoare, o tendinta care va duce in cele din urma la prabusirea sistemului ratei fixe de schimb - BRI a organizat linii reciproce de credit - "swap arrangements" - pentru bancile centrale, acestea au fost folosite pentru a sprijini ratele de schimb si pretul Au. In 1960, dr.Marius Holtrop presedintele BRI si guvernatorul bancii centrale olandeze, i-a convins pe americani sa participe la intrunirile lunare ce aveau loc la Basel. De atunci SUA a vazut din ce in ce mai mult avantajul BRI pentru stabilitatea sistemului financiar international. BRI nu mai este privita ca un club particular al bancilor centrale europene ci ca un forum mondial principal de consultare si cooperare intre bancile centrale. Aceasta atitudine schimbata a fost consfintita cand, in septembrie 1994, guvernatorul Alan Greenspan de la Sistemul Rezervelor Federale a ocupat scaunul care-i fusese rezervat mai bine de saizeci de ani.
BRI este organizata ca o companie pe actiuni cu raspundere limitata ai carui treizeci si trei de actionari cuprind aproape toate bancile central europene, precum si bancile centrale ale Australiei, Canadei, Japoniei si Africii de Sud. BRI, este astfel, una dintre putinele institutii financiare internationale in care sunt reprezentate de mult timp multe tari est-europene. Unele banci centrale, inclusiv Rezervele Federale ale SUA au vandut din actiunile lor initiale la BRI, bancilor comerciale, astfel incat aproximativ 15% din actiuni sunt detinute de actionari particulari, in principal din Europa. Motivul l-a constituit versiunea larg raspandita de a participa la organisme internationale in acea vreme. Totusi, prevederile stipuleaza ca drepturile de vot sunt pastrate de banca centrala care a detinut initial actiunile. Conducerea bancii este asigurata de un Comitet de directori care cuprinde in mod curent saptesprezece membrii din tarile G.10. Ca fondatori Belgia, Germania, Franta, Italia si Regatul Unit au cate doua locuri fiecare, dintre care unul este ocupat ex officio de guvernatorul in functie al bancii centrale. Sunt alesi de asemenea trei guvernatori de banci centrale din alte tari membre in mod traditional acestia sunt guvernatorii bancilor din Olanda, Suedia si Elvetia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Fondul Monetar International - Creditari, crizele financiare si influenta lor pentru Romania.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Bakker, Age F.P., Institutiile financiare internationale , Editura Antet, 1997;
2. Boaja, M., Relatii financiar- monetare, Editura UCDC, Bucuresti, 2006;
3. Brezeanu, Petre, Sistemul financiar international , Editura Cavallioti, 2000;
4. Brezeanu, Petre; Marinescu, Iulian, Finante publice si fiscalitate , Editura Romania de maine, 1998;
5. Brown, Lester, Starea lumii , Editura Tehnica Bucuresti, 2001;
6. Daianu, Daniel, Romania si Uniunea Europeana , 2002;
7. Dumitrescu, Sterian; Bal,Ana, Economia mondiala , Editura Economica, 1999;
8. Dumitrescu, Sterian; Gheorghita, Virgil, Economia mondiala, Editura Independenta Economica, 1998;
9. Gaftonic, Simona, Finante internationale, Editura Economica, 1997;
10. Lenain,Patrick, F.M.I.- ul , Editura Coresi , Paris, 2000 ; 
11. Tasnadi, Alexandru; Doltu, Claudiu, Monetarismul, Editura Economica, 1996;
12. Teulon, Frederick, Sistemul monetar international , Editura Institutul European, 1997;
13. Capital: nr.11/17.03.2005;
14. Evenimentul Zilei: 06.06.2003;
15. Tribuna economica : 41/2002, 7/2003, 8/2003, 43/2003, 5/ 2004;
16. Site-uri: - www.fmi.ro
- www.mfinante.ro - www.bnr.ro
- www.imf.org


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!