INTRODUCERE 4 CAPITOLUL 1 Procesul de creare a Fondului Monetar International 1.1 Inceputurile Fondului monetar international 7 1.1.1 Obiectivele Fondului Monetar International la nivel international 10 1.2 Modul de organizare al Fondului Monetar International 12 1.3 Statutul FMI in lume 14 1.4 Resursele de care dispune Fondul Monetar International 17 1.4.1 Repartizarea resurselor pentru fiecare tara membra 17 1.4.2 Caracteristicile Dreptului Special de Tragere 20 1.5 Monitorizarea de catre Fondul Monetar International asupra tarilor membre 23 1.5.1 Importanta monitorizarii Fondului Monetar International asupra tarilor membre 23 1.5.2 Tipurile de imprumuturi acordate de Fondul Monetar International 24 1.5.2.1 Clasificarea tipurilor de imprumuturi acordate de Fondul Monetar International 24 1.5.3Principalele caracteristici ale Fondului Monetar International 25 1.6 Sursele de finantare ale Fondului Monetar International 26 1.6.1 Repartizarea resurselor proprii ale fiecarei tari membre Fondului Monetar International 26 1.6.2 Modalitatea de acordare a creditelor tarilor membre 27 CAPITOLUL 2 Sistemul de la Bretton Woods si obiectivele sale 30 2.1 Principalele momente in evolutia sistemului monetar international 31 2.2 Conferinta de la Bretton Woods si obiectivele sistemului Bretton Woods 37 2.3 Alte organizatii internationale ale caror baze au fost puse la Bretton Woods 41 2.3.1 Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare 41 2.3.2 Acordul General pentru Tarife si Comert 45 2.4 Relatiile dintre FMI si alte organizatii mondiale 46 2.4.1 FMI si ONU 46 CAPITOLUL 3 Rolul Fondului Monetar International in economia Mondiala 48 3.1 Activitati legate de criza din Asia 49 3.2 Sprijinul acordat tarilor post conflictuale 53 3.3 Ajutorul acordat tarilor din Europa Centrala si de Est 57 3.4 Relatiile Fondului Monetar International cu fosta URSS 66 3.5 Procesul de Globalizare si FMI 70 3.6 Reforme si restrictii in cadrul FMI 73 3.7 Mai este nevoie de FMI? 77 3.8 Un nou FMI 78 CAPITOLUL 4 Relatiile Romaniei cu FMI 80 4.1 Pozitia Romaniei in economia mondiala 80 4.1.1 Potentialul natural-geografic 80 4.1.2 Potentialul uman 81 4.1.3 Potentialul productiv 82 4.1.4 Potentialul comercial 84 4.1.5 Potentialul turistic 86 4.2 Istoricul relatiilor Romaniei cu Fondul Monetar International 87 4.3 Rolul si activitatile biroului reprezentantei rezidente a Fondului Monetar International cu Romania 91 4.4 Relatiile Romaniei cu Banca Mondiala 92 4.5 Aspecte statistice necesare din partea Romaniei pentru incheierea de acorduri stand-by 94 4.6 Acordul stand-by intre Romania si Fondul Monetar International in perioada 1999-2001 96 4.7 Incetarea acordului dintre Romania cu FMI- octombrie 2005 104 4.7.1 Efectele economice in urma incetarii acordului cu Fondul Monetar International la 31.10.2005 110 CONCLUZII 113 ANEXE 117 BIBLIOGRAFIE
In cadrul economiei mondiale moderne, una din cerintele fundamentale, care conduce la progresul fiecarei economii nationale, este reprezentata de dezvoltarea si crearea de legaturi cu diferite organisme monetare si financiare internationale. FMI-ul este o organizatie internationala care are 184 de tari membre, infiintata pentru a promova cooperarea monetara internationala, stabilitatea valutara si acorduri valutare sistematice, pentru a stimula cresterea economica, niveluri inalte de folosire a fortei de munca si pentru acordarea de asistenta financiara temporara tarilor, pentru ajustarea balantei de plati. Conditiile FMI-ului, inca de la infiintare, au ramas neschimbate dar operatiunile sale care includ supravegherea si asistenta financiara si tehnica, au evoluat pentru a raspunde la nivelul cerintelor economiei mondiale in schimbare. Schimbarile politice din Europa Centrala si de Est sunt profunde, iar strategiile de transformare puse in aplicare de catre aceste tari sunt marcate de ceea ce este cunoscut in literatura de specialitate sub denumirea de ,,conditionare FMI ,,, fiind rezultatul politicii promovate de FMI prin programele de stabilizare pe care le-a impus de decenii tarilor membre care s-au confruntat cu dezechilibre monetare, cele mai multe dintre ele apartinand lumii a treia, carora FMI-ul si Banca Mondiala le-au acordat imprumuturi pentru sustinerea monedei lor nationale slabite. Obiectivul lucrarii il reprezinta analiza relatiilor dintre Romania si FMI in contextul in care Romania este stat membru FMI. Romania este membra FMI, cu drepturi depline din anul 1972, prilej cu care a obtinut o serie de drepturi si obligatii ce trebuiesc respectate. Metodologia utilizata consta in : - prezentarea sistemului monetar international (SMI) si a institutiilor ce il guverneaza avand la baza literatura de specialitate; - culegerea de date statistice cu privire la rezultatele micro si macroeconomice obtinute de tara noastra ; - analiza si interpretarea datelor statistice ; - concluzii desprinse din acest studiu. Lucrarea este structurata pe patru capitole dupa cum urmeaza : - Capitolul 1 face o succinta prezentare a procesului de creare a Fondul Monetar International, inceputurile si obiectivele Fondul Monetar International, modul de functionare si organizare al FMI: structura organizatorica, rolul, mecanismul de functionare, resurse, moneda de cont, tipuri de asistenta financiara acordata tarilor membre. - Capitolul 2 prezinta pe larg Conferinta de la Bretton Woods, obiectivele acesteia, modul de organizare si mai ales participantii. In cadrul conferintei au mai fost infiintate si alte organizatii care au un rol important in cadrul economiei mondiale. - Capitolul 3 prezinta rolul Fondului Monetar International in cadrul economiei mondiale si ajutorul acestuia pe care acesta il acorda tarilor aflate in criza financiara, in special tarilor din Europa Centrala si de Est. Un alt aspect important dezbatut in cadrul lucrarii este impactul globalizarii asupra activitatii Fondului Monetar International. - Capitolul 4 prezinta cooperarea dintre tara noastra si FMI, acest capitol debutand cu prezentarea pozitiei economiei noastre in sistemul economiei mondiale. Apoi este prezentat istoricul relatiilor dintre Romania si FMI, activitatile si rolul Biroului Reprezentantei Rezidente a FMI in Romania, relatiile dintre Banca Mondiala si Romania, aspectele statistice necesare pentru aranjamente stand-by - cazul Romaniei, si, nu in ultimul rand este dezbatut acordul stand-by intre Romania si FMI in perioada 1999-2001 si analiza impactului acestui acord asupra economiei Romaniei. Romania a inceput din 1990 un lung si anevoios drum de trecere de la o economie centralizata de stat la economia de piata. Tara noastra se afla intr-un proces de tranzitie care nu se poate indeplini fara asistenta financiara externa acordata prin intermediul institutiilor financiare internationale. Relatiile Romaniei cu FMI-ul reprezinta o problema de o importanta primordiala in conditiile in care tintele si conditiile de acordare a imprumuturilor impuse de FMI sunt deosebit de greu de atins.
1. Bari I - Globalizarea economiei, Ed.Economica, Bucuresti 2005; 2. Bran P - Relatii Valutar - Financiare Internationale, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti 1990; 3. Camdessus - Reflection on the Imf and the International Monetary System, Washington, March 12, 1998: 4. Cooper R - The economics of Interdependence, New York, My Graw Hill, 1984; 5. Dumitrescu S, Gheorghita V, Marin G, Ovidiu O - Economie mondiala- Ed. Independenta Economica,Braila 1998; 6. Giplin R - Economia politica a relatiilor internationale, Ed. Du Style, Bucuresti 1999; 7. Kenen B.P, Papadia F, Saccommani F- The International Monetary System, Cambridge University Press, New York, 1994; 8. Lenain P - FMI, Ed. C.N.I, ,,Coresi", 2000; 9. Luchian D - Banca Mondiala, Ed. Enciclopedica, Bucuresti 1992: 10. Puiu O - Politici Economice Internationale, Ed. Independenta Economica, Pitesti, 2000; 11. Rotariu I : Economia Mondiala, Ed. Mirton, Timisoara, 1993; 12. Rotariu I - Sistemul Economiei si Mecanismele sale de Functionare, Ed.Mirton, Timisoara, 2001; 13. Stiglitz J.E - Globalizarea.Sperante si deziluzii, Ed. Economica , Bucuresti, 2005; 14. Strengthening Country Ownership of Fund - Support Programs, prepared by the Policy Development and Review Department, FMI, Decembrie 2001; 15. Zamora S : Style stabilization, Austtrian Academy of Sciences, Viena, 1996; 16. Wood Angela : For Richer ? For Poorer ? G 8 Proposals for IMF Reform, Bretton Woods Project, September, 2001; 17. *** Acordul stand-by 1999-2001, www.fmi.ro; 18. *** Acordul stand-by 2001-2003, www.fmi.ro; 19. *** IMF Survey, vol. 18, 2000 ; 20. *** IMF Survey - Supplement, Vol. 30/9, September, 2001; 21. *** IMF Survey - Supplement, Vol. 30/8, September, 2001; 22. *** The International Monetary System : Its Institutions and Its Future, Berlin , Springer, 1995; 23. **** Raportul privind activitatea FMI, 2003,www.fmi.ro; 24. www. bursa.ro ; 25. www. capital.ro ; 26. www. insse.ro ; 27. www. zf.ro ; 28. www. ziua.ro.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.