Formarea Abilitatilor - Receptare Mesaj Scris

Cuprins licenta Cum descarc?

CUPRINS
INTRODUCERE
CAPITOLUL I
REPERE TEORETICE PPRIVIND FORMAREA CAPACITATII DE RECEPTARE A MESAJULUI SCRIS IN CLASELE PRIMARE
1.1 Particularitatile psihologice in formarea capacitatii de receptare a mesajului scris
1.2 Valorificarea resurselor continuturilor de receptare a mesajului scris
1.3 Rolul metodelor active in formarea capacitatii de receptare a mesajului scris
1.4 Importanta textului literar in formarea capacitatilor de receptare a mesajului scris
CAPITOLUL II
PRACTICA PEDAGOGICA PRIVIND METODOLOGIA FORMARII CAPACITATII DE RECEPTARE A MESAJULUI SCRIS IN CLASELE PRIMARE
2.1 Evaluarea formativa a capacitatii de receptare a mesajului scris la elevii clasei a IY-a
2.2 Aplicatii practice la formarea capacitatii de receptare a mesajului scris la elevii din clasa a IY-a. Experiment didactic
CONCLUZIE
BIBLIOGRAFIE


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Actualitatea si importanta problemei abordate decurge din realizarile teoretice ale stiintelor educatiei, de demersurile si conditiile practicii pedagogice.
Fiecare cadru didactic selecteaza din combinatiile metodologice calea de a realiza cel mai bun mod de organizare a invatarii. Metodologia evolueaza in timp, astfel profesorul are oportunitatea de a alege metode clasice, traditionale sau metode moderne. In functie de talentul didactic al fiecarui dascal, aceste metode se pot corela, combina, completa reciproc, astfel o metoda traditionala poate evolua spre modernitate sau din contra, in cadrul metodelor moderne surprindem secvente traditionale.
Alegerea metodelor folosite e categoric dictata de particularitatile de varsta si cele individuale ale elevilor, de obiectivele pedagogice, de continuturile transmise, de modalitatile de evaluare, de natura mijloacelor de invatamant, dar si de experienta si competenta cadrului didactic. In cadrul orelor de limba si literatura romana se pot folosi foarte multe metode: scrierea libera, metoda "Stiu/Vreau sa stiu/Am invatat", brainstorming-ul sau asaltul de idei, termenii cheie dati in avans, mindmapping, intrebarile etice, interpretative, focalizatoare sau legate de intriga, harta povestirii, procedeul intrebarilor reciproce, predarea reciproca, metoda "Ganditi!/Lucrati in perechi/ Comunicati!", eseul de 5 minute, interviurile, investigatiile independente, scrierea eseurilor.
Receptarea textelor de catre elevii de varsta scolara mica provoaca si solicita imaginatia artistica, ii ofera experiente afective si estetice bogate, care sunt conforme tipului dominant de cunoastere la varsta respectiva.
In plan teoretic, aceste precepte sunt consolidate de cercetari stiintifice importante, realizate in R.Moldova, precum cea in domeniul dezvoltarii verbal-artistice a prescolarilor (S.Cemortan) si teoria educatiei literar-artistice, sintetizata de catre Vl.Paslaru.
Formarea competentei de receptare a textelor literare la elevii de varsta scolara mica este o problema actuala si importanta la etapa data de dezvoltare psihica a copiilor. Astfel, cercetarile psihopedagogice (A.Zaporojet, J.Piaget, S.Svetlovschi) demonstreaza ca activitatea literar-artistica are o importanta deosebita in dezvoltarea tuturor proceselor psihice ale copilului, deci cu atat mai actuala este si cercetarea noastra.
Descrierea situatiei in domeniul de cercetare. Curriculumul scolar in general ofera un cadru conceptual, teleologic, continutal si metodologic suficient pentru a forma competentele de receptare a mesajelor artistice la elevii de varsta scolara mica. Curriculumul nu valorifica decat foarte modest potentialul imens al diversitatii metodelor de formare a competentelor de receptare a mesajelor scrise de catre elevii din clasa a IY-a.
Importanta problemei abordate consta in fundamentarea/elaborarea principiilor receptarii artistice/de formare-dezvoltare a receptivitatii, criteriilor de selectare/structurare a continuturilor si aplicatii diferitor metode pentru formarea abilitatilor de receptare a mesajelor scrise.
Problema cercetarii. Premisele teoretice si practice revendica insistent interventii conceptuale si praxiologice in domeniul educatiei literar-artistice a elevilor, in vederea racordarii cat mai depline a acesteia la specificul operei literare si specificul receptarii literar-aristice scolarilor de varsta mica, inclusiv la conditiile actuale ale educatiei asa incat toate aceste conditii sa conduca la formarea oportuna si eficienta la elevi a competentei de receptare a textelor literar-artistice - conditia prima a dezvoltarii lor literare, artistic-estetice si generale.
Scopul cercetarii: Stabilirea reperelor teoretice si a conditiilor practice de formare la elevii clasei a IY-a a competentei de receptare a textului literar-artistic in contextul valorificarii diferitor metode didactice.
Obiectivele cercetarii:
1. Studiul gradului de cercetare a problemei formarii la la elevii claselor mici a competentei de receptare a mesajului scris-artistice.
2. Stabilirea caracteristicilor definitorii ale receptariimesajului scris, ale competentei
literar-artistice a elevilor de varsta scolara mica.
3. Studiul experientelor de formare/dezvoltare a competentei de receptare a mesajului scris la elevii din clasele primare si stabilirea premiselor activitati de receptare literara a acestora.
4. Modelizarea teoretica a formarii la elevii clasei a IY-a a receptivitatii literar-artistice.
5. Elaborarea concluziilor si recomandarilor, redactarea textului tezei.
Metodologia cercetarii stiintifice a inclus un instrumentar complex, axat pe investigatii, analize, concluzii realizate pe baza datelor parvenite din experimentul de constatare, in scopul orientarii si dirijarii activitatii de receptare, am evidentiat un sir de pasi pe care copiii ii efectueaza in procesul de lucru cu textul literar in vederea formarii competentei de receptare a textelor scrise.
Noutatea si originalitatea stiintifica este reprezentata de:
o determinarea nivelurilor de receptare a texetelor scrise a elevilor clasei a IY-a;
o stabilirea premiselor activitatii de receptare a textelor scrise a elevilor claselor a IY-a.
Semnificatia teoretica a investigatiei consta in stabilirea caracteristicilor definitorii ale receptarii mesajelor scrise si ale competentei literar-artisticea elevilor de varsta scolara mica. 
Valoarea aplicativa a cercetarii consta in:
o sistematizarea si validarea experimentala a conditiilor pedagogice de formare a competentei literar-artistice la elevii claselor a IY-a;
o posibilitatea aplicarii, in calitate de repere si criterii metodologice de evaluare scolara, a nivelurilor de formare a competentei de receptare a mesajelor scrise.
Volumul tezei. Teza este structurata in doua capitole, concluzii, bibliografie si anexe. Teza are 57 pagini. 
CAPITOLUL I
REPERE TEORETICE PPRIVIND FORMAREA CAPACITATII DE RECEPTARE A MESAJULUI SCRIS IN CLASELE PRIMARE
1.1 Particularitatile psihologice in formarea capacitatii de receptare a mesajului scris
Problema predarii-invatarii limbii materne a fost intotdeauna in centrul atentiei cercetarilor psihopedagogiei experimentale. Chiar de la inceputul secolului, psihologul elvetian E. Claparede protesteaza impotriva studierii limbii in scoala ca "obiect de stiinta", "ansamblu de prescriptii si de reguli" si insista ca limba materna sa se invete ca "instrument de comunicare", din perspectiva functionala. Americanul J. Dewey propune ca la studierea limbii materne sa se insiste "asupra utilitatii sociale" a acesteia si ca invatarea sa se intemeieze "pe experienta traita" de copil. [3, p.24]
O contributie deosebita la optimizarea studierii limbilor materne a adus psihologul elvetian J. Piaget, care prin experientele sale a dovedit ca limbajul nu este o sursa a gindirii cum s-a crezut multe decenii la rind - ci "se dezvolta in acelasi timp cu ea" si "copilul isi construieste treptat limbajul sau". in anii 70, evolueaza stiinta psiholingvistica care se ocupa de "studiul proceselor psihologice ce contribuie la insusirea, producerea si intelegerea limbii" (G. Miller, T. Slama-Gazacu, H. Horman, G. Osgood, T. A. Sebeok s.a.). [2, p.14 ]


Fisiere in arhiva (1):

  • Formarea Abilitatilor - Receptare Mesaj Scris.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!