Formarea Personalului

Extras din licenta Cum descarc?

CAPITOLUL I
FORMAREA PERSONALULUI
1. FORMAREA - O INVESTITIE NECESARA
1.1. EVOLUTIA FORMARII
Formarea a devenit o activitate de baza a functiunii de resurse umane dupa cel de-al doilea razboi mondial, cand europenii au auzit de programul american de ,,training within industry". Cu toate acestea, mult timp dupa anii 1950 un individ putea sa se gandeasca la o cariera cu ceea ce acumulase in scoala sau in universitate, deci inainte de intrarea sa definitiva pe piata muncii. Accelerarea inovatiei tehnologice din deceniul al VII-lea a determinat aparitia primelor dificultati de adaptare in cadrul organizatiilor si a reprezentat o etapa de reflectie pentru toti agentii economici din tarile industrializate. in America de Nord persoanele care doreau sa invete o noua meserie sau sa se perfectioneze aveau la dispozitie cateva ore pe saptamana in interiorul organizatiei sau in institutiile de invatamant specializate in acest scop. in Europa se constata ca este nevoie de o forta de munca mai calificata si se pune un accent mai mare pe formarea in scoli sau in interiorul organizatiilor, ajungandu-se la sustinerea unor legi in favoarea formarii.
Cu toate ca in cursul anilor 1970 structura generala a competentelor s-a transformat intr-un ritm modest, necesitatea formarii profesionale s-a consolidat in cea mai mare parte a tarilor industrializate. Formarea a fost sustinuta de catre specialistii insisi, care au studiat pe cont propriu, sau au fost inclusi, in organizatii mari, in programe specifice care deschideau perspectivele promovarii. Mediul de munca este supus unor transformari mult mai mari in deceniul al IX-lea, transformari care au afectat serios echilibrul dintre cerere si oferta. S-a accentuat mult somajul structural, adancindu-se decalajul dintre calitatea ofertei si cerintele reale ale organizatiilor. Calitatea cunostintelor si a experientei a inregistrat un ritm de crestere mult sub nivelul necesitatilor, evidentiind rolul formarii in mediul organizational. Toti agentii economici care au ambitia de a juca un rol pe piata considera formarea o speranta de creste competentele propriilor salariati, care se vor adapta mai usor evolutiilor tehnologice, dar si competentelor organizatiei, care vor asigura o mai buna protectie in lupta concurentiala.
Formarea a incetat sa mai fie un instrument in cadrul caruia sa se concentreze eforturi fara a se urmari si efectele de ordin economic. Ea raspunde in acelasi timp cerintelor personalului, cerintelor organizatiei si celor doua obiective urmarite de ambele parti: satisfactia profesionala si performanta economica.
Formarea presupune, de asemenea, un decalaj intre angajarea eforturilor si aparitia efectelor. Acestea sunt cateva din caracteristicile principale ale formarii, caracteristici care permit incadrarea sa in grupul investitiilor organizationale. Nu putine sunt parerile conform carora formarea reprezinta ,,investitia cea mai productiva, daca se analizeaza organizatiile care reusesc, oricare ar fi domeniul lor de activitate, si se pare ca ea nu are nici un inlocuitor".
Costul formarii este destul de important, dar si mai importante ar fi pierderile inregistrate in conditiile in care actiunile sale nu s-ar sustine, sau ele ar fi gresit orientate. Din aceasta cauza majoritatea organizatiilor se angajeaza in sustinerea unei formari bine previzionate, care sa evite eventuale erori ulterioare.
Exista insa suficiente cazuri in care nu numai ameliorarea performantelor organizatiei poate declansa actiuni de formare. La baza formarii pot sa se plaseze motive tactice, sau simpla subiectivitate a decidentilor, in ambele cazuri platindu-se un pret al greselilor deja comise.
Lipsa existentei unui plan adecvat de formare pune intotdeauna conducerea si compartimentul de resort in fata unor situatii mai putin placute: salariatii care au inregistrat rezultate ce nu corespund asteptarilor si cerintelor, sau rezultate deosebite, nescontate, din partea altora. Si intr-un caz si in altul se adopta asa-zisa ,,formare sanctiune", care reprezinta o pedeapsa pentru salariatii cu rezultate mediocre, respectiv o recompensa pentru cei merituosi.
Slaba preocupare in acest domeniu se manifesta si in cazurile in care organizatia, in lipsa unor politici clare, doreste sa apara ca fiind interesata de formare, sperand ca printr-o astfel de atitudine sa-si imbunatateasca imaginea pe piata fortei de munca. Masurile pe care le poate lua nu sunt decat imitarii ale actiunilor unor organizatii bine situate pe linie de formare (formarea ,,standing", sau de pozitionare).
In situatiile in care nu se urmareste perfectionarea structurilor sale organizatorice si nici alte cai de ameliorare a conditiilor de munca (largirea sau imbogatirea sarcinilor de munca), miscarile interne pot deveni mai mult sau mai putin accentuate. in lipsa unor masuri de fond, o formare ,,tranchilizant social" poate fi folosita ca un instrument terapeutic, dar nu poate sa rezolve adevaratele probleme ale organizatiei.
1.2. CONTINUTUL SI OBIECTIVELE FORMARII
Importanta formarii a atras atentia specialistilor, care au insistat sa o defineasca in termeni care sa-i surprinda evolutiile si complexitatea sa. Unii autori insista pe transmiterea cunostintelor cu scopul de a raspunde cerintelor organizatiei. Formarea se defineste astfel ca ,,ansamblul actiunilor capabile sa aduca indivizii si grupurile lor in stare sa-si realizeze cu competenta sarcinile actuale sau viitoare pentru bunul mers al organizatiei". Alti autori includ in definitiile lor actiuni care incep cu educatia de baza si cu formarea profesionala, din timpul debutului de munca sau din perioada adulta. Dintr-o astfel de perspectiva, formarea inglobeaza toate activitatile educationale carora li se consacra un adult, indiferent ca este vorba de studii generale, reciclare sau de perfectionare, care au legatura cu munca si cu viata sa de cetatean. Un colectiv international de autori considera formarea in organizatie drept ,,un ansamblu de actiuni, de mijloace, de tehnici si de suporti planificati, cu ajutorul carora salariatii sunt incitati sa-si amelioreze cunostintele, comportamentele, atitudinile, abilitatile si capacitatile mentale, necesare pentru a indeplini obiectivele organizatiei si obiectivele personale sau sociale, pentru a se adapta mediului si pentru a-si indeplini intr-o maniera adecvata sarcinile lor actuale si viitoare".


Fisiere in arhiva (1):

  • Formarea Personalului.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!