Introducere 3 Capitolul I. Notiuni generale despre franchising 5 1.Aparitia si evolutia franchisingului 5 2.Definitii ale franchisingului 10 3.Principalele organisme internationale si nationale care evolueaza in sfera franchisingului 13 4.Clasificarea franchisingului 15 Capitolul II. Contractul de franchising 22 1.Etapele crearii unei retele de franciza 22 2.Principalele caracteristici ale contractului de franciza 24 3.Elementele principale ale contractului de franciza 28 4.Drepturile si obligatiile partilor in contractul de franchising 34 4.1.Drepturile si obligatiile cesionarului 35 4.2.Drepturile si obligatiile cedentului 38 Capitolul III. Evolutia franchisingului in Romania 39 1. Principalele etape ale evolutiei franchisingului in Romania 39 2. Branduri romanesti care vor sa cucereasca lumea in franciza 45 3. Cele mai puternice grupuri de francize din Romania 47 Concluzii 51 Anexe 54 Bibliografie 67
De-a lungul timpului afacerile au avut o dezvoltare mai accentuata sau mai redusa datorita unor numerosi factori. Originea afacerilor se pierde in negura timpului, acestea avand o evolutie sinuoasa, cu perioade de glorie si decadere, cauza acestei evolutii constituind-o modul in care ele au fost percepute de-a lungul timpului : - Antichitate - in vechiul Regat Babilonian afacerile erau in floare, atunci aparand si Codul lui Hammurabi, care prevedea principiile de comportament si conduita ale comerciantilor si vanzatorilor ambulanti; - Evul mediu - aceasta perioada este una de stagnare, sistemul feudal si biserica catolica inhiband dezvoltarea economica, doar in ultima parte a evului mediu inregistrandu-se o modificare importanta, in special in orasele-republica italiene. Comertul fiind considerat o activitate degradanta, clerul, nobilii, militarii nu puteau face acte de comert, in schimb negustorii nu aveau banii necesari pentru a-si desfasura normal activitatea lor. Solutia gasita a fost aparitia formei de asociere ,,societa en comandita semplice"- societatea in comandita simpla, existenta si astazi in unele tari. In felul acesta, se unea capitalul nobililor, militarilor si clerului cu priceperea negustorilor - oameni fara odihna - pentru a obtine satisfactii ambele parti; - Capitalismul etic - dezvoltarea urbanismului si comertului de peste mari odata cu ,,marile descoperiri" au schimbat atitudinea fata de afaceri in general si fata de comert in special. Un rol important in schimbarea opticii despre afaceri a avut si religia. Werner Sombart arata ca iudaismul a fost cel care a avut un rol esential in schimbarea acestei optici. Deoarece evreii nu puteau detine pamant in Europa si le era interzis sa desfasoare activitati in anumite domenii, ei au fost impinsi spre domeniul afacerilor, la acestea adaugandu-se si valorile iudaice : sobrietatea, economia si autocontrolul. Max Weber arata in lucrarea ,,Etica protestanta si spiritul capitalist" ca protestantismul a avut un rol fundamental in schimbarea atitudinii fata de afaceri si dezvoltarea spiritului antreprenorial. Modificarea atitudinii fata de afaceri are si explicatii de natura economica. Aparitia in anul 1776 a cartii lui Adam Smith ,,Avutia Natiunilor" a fost esentiala pentru fundamentarea teoretica si dezvoltarea eticii capitaliste. Adam Smith a pledat pentru libertatea economica - principiul laissez-fair-ului - pe baza premisei ca prin maximizarea interesului personal, fiecare individ va aduce beneficii si avantaje pentru intreaga societate. ,,Mana invizibila" a pietei si concurenta creata vor asigura maximizarea beneficiilor sociale, interventia statului fiind considerata negativa. El a argumentat ca piata libera este un mecanism ingenios, care este reglementat de cerere si oferta. Mana invizibila de astazi este competitia, care aduce preturi mai mici, servicii mai bune, calitate superioara si o mai mare varietate de bunuri si servicii. Tocmai de aceea Adam Smith a fost considerat ,,parintele economiei". - Perioada contemporana - in perioada contemporana afacerile au luat o amploare fara precedent. Progresele realizate in tehnologie si comunicatii reduc distantele si timpul, consecinta fiind rezultatul globalizarii pietelor, in conditiile mentinerii specificului local. Chiar si micile firme se implica in afacerile internationale, internationalizarea ne mai fiind un apanaj al marilor corporatii. Datorita evolutiei foarte avansate a afacerilor economice au aparut o serie de tehnici de afaceri economice cum ar fi : contrapartida, lohn-ul, leasing-ul, franchising-ul,etc. In lucrare, voi prezenta una dintre tehnicile de afaceri economice de succes, despre care apreciez ca a avut un impact deosebit in economia romaneasca, si anume Franchising-ul. CAPITOLUL I. NOTIUNI GENERALE DESPRE FRANCHISING 1. Aparitia si evolutia franchisingului Inca nu exista o istorie ,,oficiala" a francizei, dar majoritatea sunt de acord ca aceasta nu este o inventie exclusiva a secolului XX. Cei mai multi plaseaza primele relatii de franciza in Evul Mediu, cand regii, lorzii sau suveranii acordau diferite drepturi de utilizare a pamanturilor, de vanatoare sau de organizare de targuri si iarmaroace pe posesiunile acestora. Conform unor opinii, relatii de franciza existau si in China antica, unde prin anii 200 i.e.n., un negustor a pus bazele primului lant de magazine. De asemenea, exista si o forma de relatie de franciza intre conducatorii de ricse si autoritatile care le dadeau drepturi de utilizare a anumitor rute si drumuri Cuvantul franciza provine din limba franceza veche, cu semnificatia de ,,privilegiu" sau ,,libertate". Acest privilegiu sau drept era acordat diferitilor nobili sau negustori si se extindea pana la regii care acordau drepturi pentru tot felul de activitati comerciale, precum construirea de drumuri si fabricarea berii. In perioada feudala, suveranii dadeau nobililor domeniile pe care le detineau pentru a le exploata, nobilii protejand proprietatile acestor regi cu ajutorul armatelor pe care le formau; de asemenea, nobilii puteau impune diferite taxe taranilor, o parte din aceste sume cedandu-le regelui. In Anglia acest sistem a existat pana in 1562, cand a fost declarat ilegal de catre Consiliul din Trent.
1.Driga Corina, Driga Eugen - Primii pasi in franciza, Editura C.H.Beck, Bucuresti, 2006 2.Ene Charlotte - Contractul international de franchising, Editura Universitara, Bucuresti, 2009 3.Gheorghiu Gheorghe, Turcu N.Gabriel - Operatiunile de franciza, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2002 4.Molico Tatiana, Wunder Eugen - Sistemul de franciza in oglinda economiei de piata, Editura Ceccar, Bucuresti, 2002 5.Pahl B. Thomas, Pahl Eggleston Tish, David Sorin - Contracte tip pentru intreprinzator iparticulari, Editura Tehnica, Bucuresti, 1993 6.Puiu Alexandru - Managementul afacerilor economice - Tehnici de afaceri economice interne si internationale - tratat vol. II, Editura Independenta Economica, Pitesti, 2007 7.Ros Viorel - Franciza sau Cum sa faci bani pe reusita altuia, Editura Rentrop&Straton, Bucuresti, 2009 8.Voiculescu Dan - Franchising - ghid practic al omului de afaceri, Editura Intact, Bucuresti, 1992 9.Voiculescu Dan - Franchising, Editura Intact, Bucuresti, 1994 10.*** - Legea nr. 79/1999, Monitorul Oficial nr. 147/13.04.1998 11.*** - Ordonanta Guvernului nr. 52/1997, republicata, Monitorul Oficial nr. 180/14.05.1998 12.*** - Catalogul francizelor din Romania - 2014 13.*** - Inventure Franchise Consulting 14.*** - www.blogulspecialistului.manager.ro 15.*** - www.franciza.ro 16.*** - www.franchising.info.ro 17.*** - www.retail-fmcg.ro 18.*** - www.zf.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.