Franciza - Avantaje si Limite

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 5
Cap. 1. Conceptul de franciza 11 
1.1. Franciza in Romania 11
1.2. Principalele tipuri de acorduri de franciza 18
1.3. Etapele creerii unei retele de franciza 20
1.4. Moduri de organizare a retelelor de franciza 22
1.5. Sistemul de reglementare a francizei la nivel european 25
1.6. Recomandari pentru viitorii francizati 28
Cap. 2. Avantajele si limitele francizei 31
2.1. Avantajele si limitele francizatului 31
2.2. Avantajele si limitele francizorului 34
2.3. Avantajele francizei prin comertul electronic 36
Cap. 3. Operatiuni precontractuale, contractarea si derularea con-tractului de franciza 44 
3.1. Participantii la tranzactia de francizare 44
3.2.Operatiuni prealabile contractului de franciza 45
3.2.1. Modalitati de alegere a retelei de franciza 45
3.2.2. Asistenta prealabila demararii afacerii 47 
3.2.3. Evaluarea afacerii in vederea francizarii 48
3.2.4. Criterii pentru francizare 49
3.2.5. Greseli uzuale ale francizatilor prospectivi 50 
3.3. Contractul de franciza 55 
3.3.1. Drepturile si obligatiile partilor 55
3.3.2. Principiile contractului 56
3.3.3. Publicitate 57
3.3.4. Recrutarea si selectia personalului francizatului 58
3.3.5. Costul francizei 60
3.3.6. Pachetul de franciza 61
3.3.7. Terminarea si reinnoirea contractului 62
3.4. Operatiuni post contractuale 63 
3.4.1. Asistenta ulterioara deschiderii afacerii francizorului 63
3.4.2. Controlul activitatii 64
3.4.3. Conditii pentru a deveni un francizor de succes 65
Studiu de caz 
Reteaua de franciza Mc DONALD'S 68
Concluzii 77
Bibliografie 78


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Conform Codului deontologic elaborat de Federatia Europeana de Franchising franciza poate fi definita ca un sistem de comercializare a produselor si/sau serviciilor si/sau tehnologiilor, bazat pe o colaborare stransa si permanenta intre intreprinderi distincte si independente sub aspect juridic si financiar- francizor si francizat. 1 
In Romania, franciza este definita in Ordonanta nr. 52/1997 aprobata prin Legea nr. 79/1998 ca un "sistem de comercializare bazat pe o colaborare permanenta intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu".
Scopul unei afaceri de tip franciza este replicarea cu succes a acesteia dintr-o piata aflata intr-o anumita zona geografica, in alta piata aflata in alta zona geografica. Unele afaceri nu sunt concepute din faza initiala ca francize, ci recurg la francizare ca modalitate cheie pentru extinderea teritoriala si cresterea proportionala a vanzarilor. 
Extinderea afacerii presupune totusi costuri semnificative, pe care, de multe ori francizorul nu le poate sustine. Insa, prin relatia de parteneriat francizor-francizat, compania francizorului are acces la capitalul si resursele francizatilor sai. In felul acesta, francizarea poate constitui o tactica de imbunatatire a posibilitatilor de extindere geografica a afacerii. De ce anume depind aceste posibilitati de extindere? 
De capitalul detinut de francizor sau de cel furnizat de francizati? De caracteristicile afacerii precum marimea, obiectul de activitate, etc? Sau de caracteristicile zonei geografice unde francizorul doreste sa se extinda? In acest sens exista doua teorii vehiculate de catre specialistii in franciza: teoria conform careia extinderea unei afaceri este libera, adica nu depinde de limitele abilitatilor francizorului si teoria care sustine ca, din contra, extinderea depinde de constrangerile exercitate de limitele abilitatilor francizorului asupra posibilitatii acestuia de a se extinde. Sustinatorii ideii ca extinderea nu depinde de caracteristicile francizorului pun accent pe faptul ca francizarea insasi ofera francizorului posibilitati semnificative de extindere si ca piata, prin conditiile sale, favorizeaza adesea extinderea geografica rapida si pe un teritoriu larg.
Firmele pot strange mai rapid sumele necesare pentru extindere, prin francizare decat prin alte modalitati. De asemenea, pentru unele firme extinderea rapida si la scara mare poate deveni foarte necesara pentru ca afacerea sa ajunga la o dimensiune care sa faca eficiente din punct de vedere al costurilor anumite forme de publicitate, de exemplu, pentru a avea putere de negociere cu furnizorii sau pentru a putea avea acces la diferite avantaje economice (programe de dezvoltare zonala, sau facilitati fiscale). In afara de aceste considerente, perspectiva veniturilor mari, pe termen lung, poate face si ea ca extinderea rapida si la scara larga sa fie atractiva pentru intreprinzator.
Astfel, in viziunea acestor specialisti, extinderea afacerii este influentata de mediul (piata) in care aceasta activeaza si nu este constransa de caracteristicile francizorului. 
La polul opus, dupa cum am aratat, se afla partizanii ideii conform careia abilitatile francizorului (francizorul fiind compania, dar si intreprinzatorul ca persoana) influenteaza extinderea geografica a firmei. 
Una dintre aceste caracteristici o reprezinta vechimea. Cu cat activitatea francizorului se extinde pe mai multi ani, cu atat cunostintele acestuia in domeniu se largesc, cunostinte precum gasirea potentialilor francizati, structurarea si conducerea relatiilor francizor-francizat etc. Tot de-a lungul timpului se obtine si recunoasterea marcii si se inregistreaza succesele, care, impreuna, reduc perceptia de risc si de costuri pentru potentialii investitori in respectiva afacera (inclusiv pentru potentialii francizati).
Astfel, vechimea in domeniu a francizorului influenteaza capacitatea de extindere a acestuia. Si, in plus, francizorii cu vechime cauta sa se extinda in mai multe zone geografice comparativ cu francizorii intrati mai recent pe piata.
Pe de alta parte, dimensiunile afacerii francizorului sunt un indicator al bazei sale de resurse, fie ca este vorba de mijloace tangibile sau intangibile, care sporesc odata cu vechimea. Firmele mai mari tind sa aiba o mai mare experienta acumulata, precum si o recunoastere mai larga a numelui. Profiturile obtinute din operatiunile curente ale afacerii inseamna mai mult capital utilizat pentru extindere. De asemenea, fiindca raza extinderii 
geografice existente tinde sa fie mai mare, francizorii mai mari pot avea deja stabilite 
aranjamentele organizationale necesare pentru o extindere mai ampla, cel putin in zonele unde s-au extins in trecut. Astfel si dimensiunea afacerii francizorului are impact asupra extinderii, capacitatea acestuia de extindere crescand o data cu cresterea dimensiunilor afacerii sale. Francizorii mai mari cauta sa se extinda in mai multe zone geografice decat francizorii cu afaceri reduse ca dimensiuni.


Fisiere in arhiva (1):

  • Franciza - Avantaje si Limite.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!