Global Positioning System

Licență
9/10 (1 vot)
Domeniu: Electronică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 71 în total
Cuvinte : 14060
Mărime: 1.59MB (arhivat)
Puncte necesare: 10
Universitatea “TRANSILVANIA” din Braşov Facultatea de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor Specializarea ELECTRONICĂ

Cuprins

  1. 1 INTRODUCERE 3
  2. 1.1 Generalităţi 3
  3. 1.2 Sisteme de radionavigaţie 4
  4. 1.3 Scurt istoric GPS 6
  5. 2 PREZENTARE GPS 9
  6. 2.1 Principiul GPS 9
  7. 2.2 Componentele sistemului GPS 12
  8. 2.2.1 Segmentul spaţial 12
  9. 2.2.2 Segmentul de control 14
  10. 2.2.3 Segmentul utilizator 17
  11. 2.3 Serviciile de poziţionare GPS 18
  12. 2.3.1 Precise Positioning Service (PPS) 18
  13. 2.3.2 Standard Positioning Service (SPS) 18
  14. 2.4 Ecuaţiile de navigaţie 19
  15. 2.5 Definiţia pseudo-distanţei 22
  16. 3 SEMNALUL GPS 25
  17. 3.1 Generalităţi 25
  18. 3.2 Obţinerea semnalului GPS 27
  19. 3.2.1 Semnalul L1 28
  20. 3.2.2 Codul P 29
  21. 3.2.3 Codul C/A 29
  22. 3.2.4 Semnalul L2 31
  23. 3.3 Mesajul de navigaţie 32
  24. 3.3.1 Formatul mesajului de navigaţie 32
  25. 3.3.2 Conţinutul mesajului de navigaţie 33
  26. 3.4 Prelucrarea semnalelor GPS 35
  27. 3.4.1 Comunicaţiile cu spectru împrăştiat 35
  28. 3.4.2 Corelaţia semnalelor într-un receptor CDMA 36
  29. 3.4.3 Prelucrarea semnalului 41
  30. 4 PRECIZIA UNUI SISTEM GPS 47
  31. 4.1 Serviciile de poziţionare GPS 47
  32. 4.2 Diluţia preciziei 48
  33. 4.3 Erorile sistemului 50
  34. 4.3.1 Eroarea efemeridelor 51
  35. 4.3.2 Eroarea de ceas 52
  36. 4.3.3 Eroarea troposferică 52
  37. 4.3.4 Eroarea ionosferică 54
  38. 4.3.5 Căile indirecte 55
  39. 5 MODULUL GENERATOR DE SEMNAL GPS 57
  40. 5.1 Schema propusă 57
  41. 5.2 Structura 59
  42. 5.2.1 Semnalul L1 59
  43. 5.2.2 Codul P 60
  44. 5.2.3 Codul C/A 61
  45. 5.2.4 Semnalul L2 63
  46. 6 ANEXE 65
  47. 6.1 MODULAŢIA 4-PSK 65
  48. 6.1.1 Modulaţia PSK cu 4 faze 65
  49. 6.1.2 Modulatorul 4-PSK 66
  50. 6.1.3 Modulaţia diferenţială 4-PSK 67
  51. 6.1.4 Demodularea 4 – PSK 68
  52. 6.1.5 Demodulatorul 4 – PSK 70
  53. 7 BIBLIOGRAFIE 72

Extras din licență

1 INTRODUCERE

1.1 Generalităţi

Încercarea de a-şi imagima unde se află şi încotro merge a fost una din cele mai vechi pasiuni ale omului. Peste ani, navigaţia şi poziţionarea au devenit cruciale pentru multe din activităţile umane, dar la început, modalităţile erau destul de greoaie.

Primii navigatori utilizau obiectele celeste (Soarele, Luna şi stelele) pentru a-şi localiza poziţia şi pentru a se orienta cu suficientă precizie încât să nu se piardă.

În sec. al XVIII-lea, sextantul, busola şi almanahul astrelor asociate cu un ceas au ameliorat semnificativ precizia localizării.

Cu apariţia sistemelor radio, navigaţia după astre a fost abandonată. Radionavigaţia, care constă în ghidarea după măsurători făcute asupra semnalelor radioelectrice, creşte considerabil performanţele navigaţiei.

Actul de naştere al radionavigaţiei ar putea fi situat în octombrie 1940, când National Defense Research Council in Washington DC (Consiliul Naţional de Cercetere pentru Apărare) sugerează un nou sistem de navigaţie care combină semnalele radio cu tehnologia de măsurare precisă a intervalelor de timp. De aici, Institutul de Tehnologie din Massachusetts dezvoltă sistemul LORAN, primul sistem de navigaţie pe orice vreme.

Înainte de a face un scurt istoric al sistemului global de poziţionare GPS, să urmărim caracteristicile principalelor sisteme de radionavigaţie disponibile.

1.2 Sisteme de radionavigaţie

Din punct de vedere al vizibilităţii necesare, sistemele de radionavigaţie se pot grupa în trei categorii:

- sisteme terestre transorizont: OMEGA, OMEGA Diferenţial, LORAN C, radiocompasul;

- sisteme terestre de portanţă limitată: VOR, DME (TACAN), ILS, MLS;

- sisteme prin satelit: TRANSIT

Radiocompasul de bord, asociat cu o radiobaliză la sol, este cel mai vechi sistem de radionavigaţie. Operează deasupra orizontului şi, chiar dacă este imprecis, permite găsirea şi identificarea sigură a emiţătorului. Este foarte sensibil la inteferenţe.

OMEGA: este un sistem dezvoltat în Statele Unite şi operaţional în cooperare cu alte şase naţiuni care găzduiesc staţiile terestre. Emite semnale între 10 kHz şi 13 kHz şi acoperă suprafaţa globului terestru cu ajutorul a opt staţii. Precizia de poziţionare este de ordinul zecilor de km (2-4 mile marine). Prelucrarea măsurătorilor la bord este complexă şi cuprinde modele de propagare sofisticate. Este foarte sensibil la condiţiile meteorologice.

OMEGA Diferenţial permite comunicarea erorilor de propagare constatate într-un punct cunoscut, printr-o legătură radio codată şi independentă de OMEGA. Precizia obţinută poate atinge 1km.

LORAN A (LORAN standard) a fost dezvoltat de americani în timpul celui de-al II-lea război mondial pentru necesitatea navigaţiei precise a navelor şi avioanelor militare. Lucra în banda radio 1850 - 1950 kHz.

LORAN C a fost dezvolatat în anii '50. Actualul sistem lucrează în banda 90 - 110 kHz. Este format dintr-o reţea de staţii care acoperă fiecare 1000-2000 km. Toate staţiile sunt pe aceeaşi frecvenţă dar emit impulsuri a căror structură permite recunoaşterea emiţătorului. Pornind de la măsurarea pe trei staţii, un mobil la sol îşi poate calcula poziţia cu precizie de sute de metri şi îşii poate calibra ceasul cu precizie mai bună de 1 s. Acoperirea se extinde numai în emisfera nordică.

GEE este sistemul britanic similar lui LORAN, însă foloseşte frecvenţe din banda VHF, ceea ce limitează sistemul la vizibilitatea directă.

VOR este sistemul de radionavigaţie al aviaţiei civile a Statelor Unite. Funcţionează în banda VHF (108 -118 MHz). Informaţia furnizată aparaturii de bord de pe aeronave este azimutul magnetic relativ la staţia VOR terestră. Este limitat la vizibilitatea directă şi asigură o precizie de 3 cu 95% probabilitate.

DME este sistemul complementar lui VOR, el furnizând distanţa prin măsurarea timpului de propagare dus-întors al unui semnal. Echipamentul este scump şi de precizie mergând până la 200 m la 95% probabilitate. TACAN este echivalentul său militar.

ILS şi MLS sunt sisteme de ajutor la aterizare. Emit semnale în banda VHF (108 -112 MHz) şi în banda 5 -5,125 GHz. Precizia este de câţiva metri la intrarea pe piste.

TRANSIT este primul sistem de navigaţie prin satelit. Dezvoltat de Laboratoarele de Fizică Aplicată John Hopkins, sistemul a fost conceput ca un ajutor pentru navigaţia submarinelor. Sateliţi aflaţi pe o orbită precis cunoscută emit continuu un semnal. Receptorul mobil măsoară evoluţia efectului Doppler al semnalului recepţionat şi îşi calculează poziţia în raport cu cea a satelitului cu o precizie de câteva sute de metri dacă îşi cunoaşte altitudinea.

Preview document

Global Positioning System - Pagina 1
Global Positioning System - Pagina 2
Global Positioning System - Pagina 3
Global Positioning System - Pagina 4
Global Positioning System - Pagina 5
Global Positioning System - Pagina 6
Global Positioning System - Pagina 7
Global Positioning System - Pagina 8
Global Positioning System - Pagina 9
Global Positioning System - Pagina 10
Global Positioning System - Pagina 11
Global Positioning System - Pagina 12
Global Positioning System - Pagina 13
Global Positioning System - Pagina 14
Global Positioning System - Pagina 15
Global Positioning System - Pagina 16
Global Positioning System - Pagina 17
Global Positioning System - Pagina 18
Global Positioning System - Pagina 19
Global Positioning System - Pagina 20
Global Positioning System - Pagina 21
Global Positioning System - Pagina 22
Global Positioning System - Pagina 23
Global Positioning System - Pagina 24
Global Positioning System - Pagina 25
Global Positioning System - Pagina 26
Global Positioning System - Pagina 27
Global Positioning System - Pagina 28
Global Positioning System - Pagina 29
Global Positioning System - Pagina 30
Global Positioning System - Pagina 31
Global Positioning System - Pagina 32
Global Positioning System - Pagina 33
Global Positioning System - Pagina 34
Global Positioning System - Pagina 35
Global Positioning System - Pagina 36
Global Positioning System - Pagina 37
Global Positioning System - Pagina 38
Global Positioning System - Pagina 39
Global Positioning System - Pagina 40
Global Positioning System - Pagina 41
Global Positioning System - Pagina 42
Global Positioning System - Pagina 43
Global Positioning System - Pagina 44
Global Positioning System - Pagina 45
Global Positioning System - Pagina 46
Global Positioning System - Pagina 47
Global Positioning System - Pagina 48
Global Positioning System - Pagina 49
Global Positioning System - Pagina 50
Global Positioning System - Pagina 51
Global Positioning System - Pagina 52
Global Positioning System - Pagina 53
Global Positioning System - Pagina 54
Global Positioning System - Pagina 55
Global Positioning System - Pagina 56
Global Positioning System - Pagina 57
Global Positioning System - Pagina 58
Global Positioning System - Pagina 59
Global Positioning System - Pagina 60
Global Positioning System - Pagina 61
Global Positioning System - Pagina 62
Global Positioning System - Pagina 63
Global Positioning System - Pagina 64
Global Positioning System - Pagina 65
Global Positioning System - Pagina 66
Global Positioning System - Pagina 67
Global Positioning System - Pagina 68
Global Positioning System - Pagina 69
Global Positioning System - Pagina 70
Global Positioning System - Pagina 71

Conținut arhivă zip

  • Global Positioning System.doc

Alții au mai descărcat și

Sistemul GPS și GLONASS

PREZENTAREA TEHNOLOGIEI GPS 1.1.Scurt istoric: La inceputul anilor 1960, in SUA a fost conceput un sistem destinat fortelor armate aeriene si...

Ierarhia Digitală Sincronă

1. Retele de telecomunicatii Reteaua de telecomunicatii reprezinta ansamblul de mijloace care asigura transmiterea la distanta a informatiilor...

GPS - sistem de poziționare globală

1. GPS – SISTEM DE POZITIONARE GLOBALA Acest sistem, proiectat şi exploatat iniţial de Departamentul Apărării (D.O.D) al Statelor Unite, este...

Monitorul

O clasificare sumara a monitoarelor ar putea fi dupa unul din criteriile : a) dupa culorile de afisare -monitoare monocrome (afiseaza doar doua...

Receptoare GPS

Clasificare I. Funcţie de utilizare: 1. Receptoare comerciale: sunt portabile (handheld), uşor de utilizat, precizie scăzută, construcţie...

Stabilizator de Tensiune

3. Functionarea În general, pentru realizarea stabilizatoarelor de tensiune se folosesc proprietatile diodelor. Cel mai simplu tip de...

Te-ar putea interesa și

Smartcar - sisteme inteligente în industria automotive

Capitol 1 Introducere 1.1Motivaţie La nivel mondial există tendinţa de creştere a numărului de autovehicule aflate în exploatare cu implicaţie...

Echipamente Radio definite prin Software

Introducere în Echipamente Radio definite prin Software (SDR) 1.1Introducere În ultimul deceniu al secolului 20, tehnologia SDR a parcurs o...

Aplicațiile sistemului GIS comunal, folosite în activitatea cotidiană a administrației publice locale

1. INTRODUCERE Pe parcursul ultimelor trei decenii, o tehnologie puternică a schimbat modul în care oamenii trăiesc şi învată lucruri în...

GPS

Global Positioning System (expresie din limba engleză; prescurtat GPS) este un sistem de poziționare globală bazat pe sateliți artificiali și unde...

Studiul critic comparativ al sistemelor de poziționare geografică

I. TEHNOLOGIA GPS 1.1 SISTEMUL DE REFERINTA GPS De-a lungul timpului oamenii au dezvoltat mai multe modalităţi de determinare a poziţiei unui...

Tendințe noi în domeniul tehnologiilor logisiticii - Global Positioning System

Tendinte noi in domeniul tehnologiilor logistice 1) Prezentare tehnologiilor Activitatile logistice reprezinta un element foarte important, care...

Sistem Informatic Geografic

Un Sistem Informatic Geografic este un ansamblu de programe, echipamente, norme şi metode având ca scop prelucrarea datelor geografice în vederea...

Sistemul GPS

Capitolul 1. Necesitatea utilizarii sistemului GPS 1.1 - Generalitati Sistemul de localizare globala, cunoscut sub denumirea de GPS, este...

Ai nevoie de altceva?