Guvernul Romaniei si Atributiile Sale

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 5
Istoricul reglemetarii institutiei 5
CAPITOLUL I 12 
ROLUL.STRUCTURA SI FUNCTIILE GUVERNULUI 12
1. Rolul Guvernului 12
1.1 Aspecte de drept comparat privind rolul Guvernului 12
1.2 Rolul Guvernului Romaniei potrivit Constitutiei din 1991 13
2. Structura Guvernului 17
2.1 Aspecte de drept comparat privind structura Guvernului 17
2.2 Structura Guvernului Romaniei, potrivit Constitutiei din 1991 18
3. Functiile Guvernului 20
CAPITOLUL II 22 
INVESTITURA,ISTORIC SI DREPT COMPARAT 22
1. Investiutura Guvernului 22
1.1 Notiune si evolutia reglementarii in dreptul romanesc 22
1.2 Formule de investitura in constitutii republicane ce consacra un regim parlamentar 24
2. Regimul investiturii Guvernului, potrivit Constitutiei Romaniei 27
2.1 Desemnarea candidatului la functia de Prim-ministru 27
2.2 Solicitarea votului de investitura 29
2.3 Acordarea votului de incredere 31
2.4 Numirea Guvernului si juramantul de credinta 34
3. Durata mandatului si statutul membrilor Guvernului 35
3.1 Durata mandatului Guvernului 35
3.2 Conditii pentru functia de membru al Guvernului 36
3.3 Incompatibilitati ale functiei de membru al Guvernului 37
3.4 Incetarea functiei de membru al Guvernului 39
CAPITOLUL III 41
ORGANIZAREA INTERNA SI FUNCTIONAREA 41 GUVERNULUI. ATRIBUTIILE GUVERNULUI 41
1. Organizarea interna a Guvernului 41 
1.1 Statutul Primului-ministru 41
1.2 Structuri operative si aparatul de lucru al Guvernului 41
2. Functionarea Guvernului 46
3. Atributiile Guvernului 47
3.1 Atributii privind asigurarea executarii legilor si a celorlalte dispozitii normative dare in aplicarea acestora 47
3.2 Atributii privind conducerea si controlul activitatii ministerelor si celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale 48
3.3 Atributii privind elaborarea proiectelor de legi si supunerea lor spre adoptare Parlamentului 49
3.4 Atributiile privind desfasurarea activitatii economico-financiare si sociale 51 
3.5 Alte atributii ala Guvernului in realizarea politicii interne 52
3.6 O alta categorie de atributii ale Guvernului sunt cele din domeniul politicii externe 53


Extras din licenta Cum descarc?

Guvernul si atributiile sale
1. Introducere
1.1. Istoricul reglementarii institutiei
Regulamentele Organice nu au reprezentat prima consti!tutie scrisa intrucat nu exprimau vointa poporului - Adunarea Obsteasca Extraordinara nefiind un organ reprezentativ, nici sub forma delegarii sale. Importanta lor consta in aceea ca s-a inlocuit in parte sistemul organizarii feudale, stabilindu-se o organizare de stat bazata, formal, pe principiul separatiei puterilor, dupa modelul Constitutiilor burgheze. De asemenea, s-au prevazut reglementari privitoare la alegerea domnului si limitarea puterilor acestuia, reglementari referitoare la Aduna!rea obsteasca, organizarea administrativa si judecatoreasca. Remarcam ca desi au fost elaborate dupa aproape jumatate de veac de la revolutia burgheza franceza precum si ca in unele acte interne romanesti se prevazusera reglementari din Declaratia Franceza din 1791, in Regulamentele Organice nu apare nici o dispozitie referitoare la drepturile si libertatile funda!mentale cetatenesti.
Regulamentele Organice prevedeau urmatoarele autori!tati administrative:
- Sfatul administrativ (ordinar), conducea administratia si era compus din ministrul de Interne, marele postelnic si ministrul Finantelor, deliberand sub presedintia ministrului de interne. Ca atributii, Sfatul administrativ elabora proiecte de legi care, dupa aprobarea data de domn, erau supuse dezbaterii Adunarii Obstesti.
In cazul de ivire a unor probleme de o insemnatate deosebita, Sfatul administrativ era convocat de domn.
- Ministerele sunt infiintate pentru prima data de Regula!mentele Organice, existau de asemenea si "alte organe centrale de stat", ca: Departamentul finantelor (visteria) care se ocupa de finante, industrie si comert; Secretariatul de Stat (postelnicia), in frunte cu marele postelnic, cu ajutorul caruia se comunicau ordonantele domnesti, sub conducerea lui se afla agentul tarii de pe langa Poarta, si Obstescul Control; Depar-tamentul vorniciei dinlauntru, care conducea afacerile interne, invatamantul, lucrarile publice, agricultura, sanatatea si asistenta sociala; Marea logofetie a credintelor si pricinilor bi!sericesti (numai in Tara Romaneasca); Marele Spatar (in Tara Romaneasca) si marele hatman (in Moldova), conduceau militia teritoriala. Este de subliniat reglementarea privind imbunatatirea administratiei prin stabilirea conditiei juridice a functionarilor publici prin faptul ca devenind salariati ai statului primeau leafa stabilita de domn si de Adunarea Obsteasca, interzicandu-se posibilitatea primirii de catre acestia a venitu!rilor din slujbe. De asemenea, Regulamentele Organice au fixat pensii pentru functionarii de stat, au reorganizat armata prin instituirea obligativitatii serviciului militar pentru toti romanii, organizand ostirea prin trupe permanente si militii teritoriale.
Dar reglementarea de substanta a Regulamentelor Organice se refera la organizarea judecatoreasca, fiind infiin!tate instante judecatoresti care functionau conform princi!piului :"despartirii puterilor carmuitoare si judecatoreasca". Lega!tura dintre domn si instantele judecatoresti era facuta de logofatul dreptatii care conducea Ministerul Justitiei.
Statutul Dezvoltator al Conventiei de la Paris (Statutul lui Cuza) stipula ca:
Puterea executiva era exercitata de Domnul cu ajutorul Guvernului. Tot Guvernul pregatea regulamentele interioare ale Adunarii Elective si ale Corpului Ponderatoriu (art. XVI). In cazul cand Guvernul ar fi fost nevoit sa ia masuri de urgenta care cereau concursul Adunarii Elective si a Senatului, cand acestea nu se aflau intrunite in sesiune, ministrul era dator sa le supuna aprobarii, la cea dintai convocare, motivele si rezultatele masurilor (art. III, alin. 4 din Modificatiuni indeplinatoarea Statutului).
Constitutia din 1866 prevedea in legatura cu exercitarea autoritatii administratiei ca:
- Ministrii erau cei cu ajutorul carora regele isi exercita atributiile de ordin administrativ-executiv, in calitate de titulari ai departamentelor - ministerelor infiintate numai prin lege. Regele numea si revoca ministrii, care raspundeau intrucat "nici un act al regelui nu poate avea tarie daca nu va fi contrasemnat de un ministru, care prin aceasta devine raspunzator de acel act" (art. 92, alin. 2).


Fisiere in arhiva (1):

  • Guvernul Romaniei si Atributiile Sale.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!