Hristologia Sfantului Maxim Marturisitorul

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE. 3
CAPITOLUL I: VIATA SI ACTIVITATEA SFANTULUI MAXIM MARTURISITORUL . 6
1. Viata greaca a Sfantului Maxim Marturisitorul. 6
2. Viata siriaca a Sfantului Maxim Marturisitorul . 10
3. Opera Sfantului Maxim Marturisitorul . 14
4. Teologia Sfantului Maxim Marturisitorul . 23
CAPITOLUL AL II-LEA: TEOLOGIA SFANTULUI MAXIM MARTURISITORUL DESPRE INTRUPARE. 30
1. Intruparea Logosului in Logoi-i creatie. 33
2. Intruparea Logosului in Logoi-i Sfintei Scripturi. 35
3. Intruparea Logosului in trupul nostru si indumnezeierea oamenilor in cadrul istoriei . 36
CAPITOLUL AL III-LEA: HRISTOLOGIA SFANTULUI MAXIM MARTURISITORUL. 45
1. Cele doua firi in persoana lui Hristos. . 45
2. Unirea ipostatica a firilor in persoana lui Hristos. 55
3. Consecintele unirii ipostatice a celor doua firi in persoana lui Hristos. 68
CONCLUZII. 78


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Intreaga traditie teologica crestina a recunoscut, incepand cu veacul al VII-lea, personalitatea Sfantului Maxim Marturisitorul (580 -13 august 662) ca fiind una din cele mai de seama din cate au fost in intreaga Istorie a Bisericii crestine. El este cu adevarat unul dintre cei mai fecunzi ganditori crestini din toate timpurile si din toate locurile. Dupa cum avea sa sublinieze Lars Thunberg in cuprinzatorul sau studiu inchinat Sfantului, se afirma ca ,,Maxim Marturisitorul este un reprezentant al intregii Biserici inca nedespartite si, ca atare, o punte intre Rasaritul si Apusul crestin" . Nu intamplator, un teolog contemporan ii conferea Sfantului martirizat pe malul Marii Negre , un loc aparte intre Sfintii si cugetatorii Bisericii crestine. In acelasi sens Tixeront marturisea despre Sfantul Maxim ca ,,este un mistic care totodata este un metafizician si un ascet, care din contactul cu filosofia aristotelica a castigat o stringenta si o precizie a cugetarii ce in zadar ar fi cautata la (Dionisie) Areopagitul" . 
Intreaga sa gandire, de o larga cuprindere, profunda si plina de echilibru trezeste in constiinta celor care ar dori sa o parcurga un sentiment paralizant, ,,sentimentul pe care il trezeste un masiv alpin la gandul de a-l imbratisa" . Teologia Sfantului Maxim Marturisitorul nu se reduce asa cum a existat in trecut o anumita tendinta, doar la capitolele ce privesc aspectele hristologice. Prin indelungatul sau efort, Sfantul Maxim a cuprins intregul spectru al gandirii teologice, adancind si punand intr-o lumina noua teme si subiecte considerate a fi clasice si exhaustive pana atunci.
In acest sens Parintele Profesor Ene Braniste aduce ca marturie cateva cuvinte ale caror rosturi intregesc profilul de mare cugetator al Sfantului Maxim Marturisitorul: ,,El a fost unul dintre astrii cei mai luminosi care au stralucit pe cerul gandirii si al teologiei din epoca patristica, a carui lumina se reflecta inca puternic peste veacuri, trezind interesul si admiratia contemporanilor nostri" . Marea atractie generata de Sfantul Maxim Marturisitorul se defineste prin aceea ca ,,a deschis in el insusi, unele altora, cinci sau sase lumi spirituale devenite aparent fara relatie intre ele si a inteles sa castige din fiecare o lumina care le lumineaza pe toate celelalte si le pune in noi contexte, fapt prin care se ivesc apoi cele mai neasteptate oglindiri si relatii. El este astfel teolog biblic contemplativ, filosof format aristotelic, mistic in marea traditie a Nysanului si Areopagitului, teolog entuziast al Logosului pe urmele lui Origen, monah riguros de traditie evagriana si, in fine, si inainte de toate, luptator bisericesc si martir al hristologiei ortodoxe de la Calcedon" . 
Toti aceia care s-au aplecat asupra scrisului maximian aveau sa reclame greutatea si chiar obscuritatea stilului. Fotie insusi ,,s-a plans ca stilul Sfantului Maxim este greoi, incarcat si obscur, ocolind exprimarea directa si iubind metaforele" . 
Cauzele acestei maniere de a-si redacta cugetarile se pot gasi in preocuparea ferventa a Sfantului Marturisitor de a face lumina in hatisul problemelor de care s-a ocupat.
Imperiul Bizantin, spatiu istorico-geografic in care si-a expus invatatura Sfantul Marturisitor, s-a bucurat intotdeauna de maximala grija din partea bazileilor sai. Imparatii bizantini s-au ocupat in marea lor majoritate ca Imperiul sa se bucure de pace si unitate, chiar si atunci cand acesta devenise in cea mai mare parte crestin. In memoria culturala a civilizatiilor lumii vor ramane spre intarirea celor de mai sus, figuri de cezari celebrii (Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Iustinian).
Astfel si in vremea Sfantului Maxim Marturisitorul Bizantul nu a fost scutit de pericol. In relatiile sale cu lumea de afara puterea bizantina era amenintata de Imperiul Persan, imperiu manat de o mare ura anticrestina, in special din partea credinciosilor zoroastrieni. Din interior, insa, doi factori destabilizau pacea romana: permanentele conflicte si tensiuni ale centrului politic si eclesiastic al Constantinopolului cu Roma, pe de o parte, iar pe de alta parte, un rol nefast pentru bizantini va fi jucat polemicile generate de hotararile Sinodului de la Calcedon (451) care impartise lumea bizantina in doua denominatiuni: calcedonieni si necalcedonieni. In aceasta ordine de idei conflictele interne aveau sa grabeasca si mai mult procesul de disolutie al societatii bizantine ce se va sfarsi o data cu asedierea si cucerirea capitalei de catre turci in 21 mai 1453. 
Strategia imparatilor bizantini in medierea conflictelor dintre nestorieni si ortodocsi a fost aceea a cautarii unor solutii de echilibru fara insa, a fi cele mai asteptate de catre crestinii ortodocsi, ceea ce va potenta un real conflict intre Biserica si Stat. O asemenea stare de spirit este regasita de catre istorici inca din vremea lui Iustinian, dar in timpul Sfantului Maxim Marturisitorul ea atinge un punct de maxima actualitate . In acest context Sfantul Marturisitor va juca un rol cheie declarandu-se impotriva denaturarilor nestoriene in privinta dogmei hristologice, intrand astfel in conflict fatis cu tronul imperial. Acest conflict avea sa dainuie de-a lungul intregii vieti a Sfantului, un rol deosebit avandu-l Roma, care i-a acordat intotdeauna sprijin Sfantului Maxim, indeosebi prin papa Martin. In schimb, cealalta parte a lumii crestine, Constantinopolul, avea sa publice in 639 o declaratie - Ektesis - si in 647 un document - Typos - prin care se faceau eforturi deosebite pentru unitate intre crestini, cu atat mai mult cu cat pericolul musulman devenea din ce in ce mai pronuntat. Insa ambele aceste documente nu tineau seama de hotararile calcedoniene, fapt sanctionat cu promptitudine de partida ortodoxa. 
Consecintele logice ale acestor demersuri vor fi intrupate de o noua abatere de la dreapta cinstire, printr-o erezie cunoscuta in Istoria Bisericii crestine sub numele de monotelism (o singura vointa in Hristos), de altfel, alta ipostaza a ereziilor veacului al V-lea (dioprosopism si monofizism).


Fisiere in arhiva (1):

  • Hristologia Sfantului Maxim Marturisitorul.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane, P. F. Parinte Teoctist, E. I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Filocalia, vol. II, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Humanitas, Bucuresti, 1999, Editura Harisma, Bucuresti, 1993;
3. Filocalia, vol. III, traducere Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Harisma, Bucuresti, 1994;
4. ALEXE, Stefan, Sfantul Maxim Marturisitorul - Ambigua, in ,,Ortodoxia", nr. 3/1924;
5. BALTHASAR, Hans Urs von, Kosmische Liturgie, editia 1961, pp.48-49, apud Voicu, Arhid. Prof. Dr. Constantin, Hristologia cosmica dupa Sfantul Maxim Marturisitorul din vol. Persoana si comuniune - Prinos de cinstire Preotului Profesor Academician Dumitru Staniloae(1903-1993), Editura Arhiepiscopiei Ortodoxe, Sibiu, 1993;
6. BODOGAE, Pr. Teodor, Sfantul Maxim Marturisitorul - Scrieri, partea a doua, in ,,Revista Teologica", nr. 1/1991;
7. BRIA, Pr. Prof. Ioan, Dictionar de Teologie Ortodoxa, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1994;
8. BROSSE, Jaques, Maestrii spirituali, traducere de L. Repeteanu, Editura Albatros, Bucuresti, 1992;
9. BUCHIU, Pr. Conf. Dr. Stefan, Intrupare si unitate, Editura Libra, Bucuresti, 1998;
10. BUGA, Pr. Prof. Dr. Ion, Minipatrologie contemporana, Editura Symbol, Bucuresti, 1994;
11. CIULEI, Pr. Dr. Marian, Invatatura despre suflet si trup in antropologia patristica a secolului al IV-lea, Editura Sirona, Rosiori de Vede, 1999;
12. CROUZEL, Henri, Origen - personajul -exegetul - omul duhovnicesc - teologul, Editura Deisis, Sibiu, 1999;
13. DIONISIE PSEUDO-AREOPAGITUL, Numirile dumnezeiesti, in ,,Sfantul Dionisie Areopagitul - Opere complete", traducere, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Paideia, Bucuresti, 1996;
14. DUMITRASCU, Nicu, Patrologia, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2004;
15. FLOREA, Petru, Opera exegetica a Sfantului Maxim Marturisitorul, Editura Academos, Targul Mures, 1998;
16. ICA, Diac. Asist. Ioan I. jr., Teologie si teologi dupa Sfantul Grigorie de Nazianz, in ,,Mitropolia Ardealului", nr. 1, 1989;
17. ICA, Ioan I. Jr., Viata siriaca a Sfantului Maxim Marturisitorul, in ,,Revista Teologica", nr. 1, 1993;
18. ICA, Pr. Ioan I. Jr., Actele procesului si documentele martiriului ale Sfantului Maxim Marturisitorul, Editura Deisis, Sibiu, 2004;
19. ICA, Pr. Ioan I. Jr., Actele procesului si documentele martiriului ale Sfantului Maxim Marturisitorul, Editura Deisis, Sibiu, 2004
20. ICA, Pr. Ioan I. Jr., O aniversare patristica, in Mitropolia Ardealului, nr. 1-2/1962;


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!