Impactul Parteneriatului Scoala-Familie Extinsa in Formarea Calitatilor Morale la Elevii de Varsta Scolara Mica din Orfelinate

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 1
Capitolul I. Incursiuni teoretice in problema formarii calitatilor morale la elevii de virsta scolara mica din orfelinate 3
I.1 Caracterizarea generala a sistemului de orfelinate din Republica Moldova 3
I.2 Influenta educatiei copiilor din internate asupra formarii calitatilor lor morale 9
I.3 Aspecte problematice legate de parteneriatului scoala-familie extinsa in formarea calitatilor morale la elevii de virsta scolara mica 20
Capitolul II. Particularitatile parteneriatului scoala-familie extinsa in formarea calitatilor morale la elevii din orfelinatele RM 29
II.1 Masuri de integrare a copiilor din internate in familiile extinse ca modalitate de imbunatatire a calitatilor lor morale 29
II.2 Bariere in implicarea familiilor extinse si in construirea parteneriatului scoala-familie extinsa 36
II.3 Reactii la implicarea familiei extinse in formarea calitatilor morale 42
Capitolul III. Metodologia cercetarii experimentale a efectului de parteneriat scoala-familie extinsa in problema devenirii morale a elevilor din orfelinate 54
III.1 Metodologia cercetarii - obiectul scopul problematica, ipoteza, metode, esantion 54
III.2 Experiment de constatare 59
III.3 Experiment formativ 61
INCHEIERE 65
BIBLIOGRAFIE 68
ANEXE 70


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Actualitatea temei. Nu este posibila formarea personalitatii fara a tine seama de aspectul care ar trebui sa domine intreaga noastra viata sufleteasca: aspectul moral. 
Specificul educatiei morale este determinat, pe de o parte, de particularitatile moralei, ca fenomen social, care-i confera continutul, iar pe de alta parte, de conditiile sociopsihice ce sunt implicate in realizarea lor.
Educatia morala este o componenta a educatiei prin care se realizeaza formarea si dezvoltarea constiintei si a conduitei morale, formarea profilului moral al personalitatii, elaborarea comportamentului social-moral.
Ideea educatiei civice a aparut in mintea adultilor atunci cand acestia au simtit nevoia sa transmita urmasilor experienta dobandita, cu scopul de a-i forma pentru viata, ca buni cetateni.
Istoria educatiei, in aria geografica europeana incepe cu Orfeu, eroul care a fost un educator original, izbutind prin farmecul cantecelor sale sa induioseze inimile oamenilor. Aceasta este insa numai o legenda. 
Primele scoli au avut ca scop educativ pregatirea copiilor pentru a deveni buni cetateni, pentru conducerea statului si buni militari, pentru apararea lui. Morala se realiza cu ajutorul lecturilor din operele scriitorilor.
Dezvoltarea moral-civica avea ca scop formarea unor trasaturi de caracter ca: stapanirea de sine, cumpatarea, respectul pentr u dreptate si lege si venerarea divinitatii. 
Disciplinele care-l pregateau pe scolar pentru viata sociala erau: gimnastica, muzica, literatura, retorica si filosofia. 
Cercetarile de psihopedagogie atesta faptul ca formarea profilului moral al personalitatii este un proces indelungat care isi are originea in familie, se continua in intreaga scolaritate si se consolideaza pe tot parcursul devenirii umane.
Cunoasterea procesului formarii constiintei si conduitei morale, a relatiei dintre latura morala si celelalte aspecte ale educatiei, a rolului diferitilor factori in formarea convingerilor, sentimentelor si obisnuintelor morale trebuie sa stea in atentia specialistilor, dar si a cadrelor didactice, dar mai cu seama atunci cand vorbim de copii orfani.
Educatia morala este un proces continuu, toate disciplinele de invatamant cu situatiile educative specifice avand o contributie in sfera morala. In functie de varsta copiilor, de contextul general, de continutul utilizat drept suport pentru educatia morala, educatoarea poate alege strategii analogice, inductive, deductive, algoritmice, euristice etc.
Exista, pe langa metodele si situatiile generale de predare-invatare, metode specifice de educatie morala, ele fiind utilizate pentru formarea constiintei morale (mai ales metodele expozitive) sau pentru formarea comportamentului moral al copiilor (metode actionale).
Dimensiunea morala a educatiei reprezinta o componenta esentiala atat a procesului instructiv-educativ cat si a actiunii exercitate de familie, mediul social, colectivul de copii, avand ca scop formarea constiintei si conduitei civilizate a prescolarului in conformitate cu normele sociale si cu particularitatile de varsta. Toate activitatile din gradinita au influenta si in directia educarii morale, dar acest aspect este urmarit cu preponderenta in activitatile din domeniul educatiei pentru societate.
Familia ofera copilului un mediu afectiv, social, cultural. Mediul familial, mai ales sub aspect afectiv, este o scoala a sentimentelor in care se modeleaza sub acest aspect personalitatea. Copilul traieste in familia sa o gama variata de relatii interindividuale copiindu-le in propria conduita.
Ce se intampla cu copii orfani, insa? Odata cu intrarea in scoala copilul traiste rand pe rand in doua lumi diferite: una este cea a familiei, colorata inca de afectivitatea primei copilarii, cealalta fiind a scolii, incarcata cu toate promisiunile viitorului, si la fel de importanta. Daca aceste medii se completeaza si se sustin, ele se imbogatesc spiritual intr-o mare masura. Din nefericire, divergentele dintre ele sunt inca destul de frecvente. Acestea pot fi religioase (familie practicanta, scoala laica), sociale (colegii apartin unor medii socile diferite), intelectuale (scoala invata intr-un fel, iar tatal in alt fel) etc. Daca sunt puternice, ele pot constitui o sursa de incertitudine si neliniste pentru copil. Parerea celorlalti asupra familei lui il poate aduce pe copil la judecarea parintilor la o varsta la care el nu este suficient de copt pentru a o face. El va reactiona prin agresivitate; la scoala va lupta pentru familie. Agresivitatea lui nu va avea alt rezultat decat sa starneasca pe invatator impotriva tatalui sau invers, si tot copilul va fi de obicei victima acestui conflict.
Scopul cercetarii. Cercetarea se refera la analiza relatiei scoala - familie- copil in procesul de valorificarea a educatiei moral- civice, cu reflectarea oportunitatilor si problemelor in scolile de tip internat din Republica Moldova.
Structura lucrarii. Lucrarea a fost structurata pe trei capitole de baza care trateaza pe rand problemele de educatie morala a copiilor la varsta scolara mica.
Capitolul I. Incursiuni teoretice in problema formarii calitatilor morale la elevii de virsta scolara mica din orfelinate
I.1 Caracterizarea generala a sistemului de orfelinate din Republica Moldova
Vorbind in cadrul paragrafului dat despre caracterizarea generala a sistemului de internate din Republica Moldova, vom porni de la faptul ca la momentul actual, procesul de democratizare in mai multe tari ale lumii au consolidat substantial importanta drepturilor omului, implementarea carora este acceptata ca un criteriu major ce determina aderarea la valorile democratice. Declararea drepturilor si libertatilor intr-un stat implica obligatia acestuia de a contribui la asigurarea respectarii lor. Ratificarea declaratiei cu privire la drepturile copilului, obliga statul de a intretine un anumit sistem de invatamint si asistenta sociala, oferindu-i copilului, inclusiv si celui abandonat, un mod decent de viata. In Republica Moldova, schimbarile care au avut loc in domeniul protectiei drepturilor copiilor educati in internate, au fost relevante.
Republica Moldova ca si alte tari postcomuniste in anii 1990-2013, trece prin perioada de la regim totalitar la o societate democratica. Aceasta perioada fiind marcata de un sir de schimbari de ordin economic, politic si social solicita un sir de acte legislative si normative in domeniul protectiei drepturilor copilului, inclusiv al celor din internate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Parteneriatului Scoala-Familie Extinsa in Formarea Calitatilor Morale la Elevii de Varsta Scolara Mica din Orfelinate.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Antonescu, G.G. : Istoria Pedagogiei. Doctrinele fundamentale ale Pedagogiei moderne, Editura Casei Scoalelor, Bucuresti, 1972.
Antonescu, G.G. : Pedagogie generala, editia a III-a, Editura Scrisul Romanesc, Craiova, 1941.
Bauman, Zygmund : Etica postmoderna, Editura Amarcord, Timisoara, 2000.
Banciu, Dan (si coloboratorii) : Adolescentii si familia, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1987. 
Bazac, Dumitru : Idealul de viata al adolescentilor, Editura Politica, Bucuresti, 1983.
Bonchis, Elena : Studierea imaginii de sine in copilarie si preadolescenta, Editura Imprimeriei de Vest, Oradea, 1997.
Bunea, Ioan : Fenomenologia constiintei morale, Editura Limes, Cluj-Napoca, 1999.
Bunescu, Vasile : Atitudinile si valorile lor in educatie, Revista de Pedagogie, nr. 2, 1972.
Bunescu, Vasile : Educatia morala si formarea personalitatii. Fundamente psihopedagogice, Revista de Pedagogie, nr. 6,7-8, 1991.
Calin, Marin : Datoria morala in procesul educatiei. Studiu etico-pedagogic, Editura Stiintifica si Pedagogica, Bucuresti, 1987.
Catinean, Tudor : Elemente de etica, vol. I-II, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1982, 1987.
Charles, C.M. : Building Classroom Discipline, 2004.
Comanescu, Ioan : Autoeducatia azi si maine, Editura Imprimeriei de Vest, Oradea, 1986.
Comanescu, Ioan : Reconsiderari in problematica educatiei morale, Revista de Pedagogie, nr. 6,7-8, 1991. 
Dewey, John : Democratie si educatie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972.
Dewey, John : Trei scrieri despre educatie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1977.
Dragan, Ioan : Educatia noastra cea de toate zilele, Editura Eurabit, Timisoara, 1992.
Durkheim, Emile : Educatie si sociologie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1980.
Foster, Fr.W. : Cartea vietii, Editura Librariei Socec & co. S.A., Bucuresti, 1930.
Ganju, Traian : Discurs despre morala, Editura Junimea, Iasi, 1981.
Grayling, A.C. : Viitorul valorilor morale, Editura Stiintifica, Bucuresti, 2000.
Grenier, Hubert : Marile doctrine morale, Editura Humanitas, Bucuresti, 1995
Herbart, Johann Friedrich : Prelucrari pedagogice, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1976.
Huszar, Tibor : Morala si societatea, Editura Politica, Bucuresti, 1967.
Ionescu, Miron ; Chis, Vasile : Coord., Pedagogie, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2001. 
Kelly, G. : The Psychology of Personal Construct, N.Y., Norton, 1955
Marinescu, Aurelia : Codul bunelor maniere astazi, Editura Humanitas, Bucuresti, 1997
Nicola, Ioan : Pedagogie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1992.
Narly, C. : Pedagogia lui I. Kant, Editura Cartea Romaneasca S.A., Bucuresti, 1936
Plesu, Andrei : Minima Moralia, Editura Humanitas, 1996.
Schiopu, Ursula : Morala in viata de fiecare zi, Revista de Pedagogie, nr. 6, 1990.
Theodorescu, Stela : Curs de psihologia copilului, Iasi, Tip. Univ., 1979.
Vrabie, Dumitru : Caracterul si dimensiunile psiho-sociale ale atitudinii, Revista de Pedagogie, nr. 3, 1975.
Williams, Bernard : Introducere in etica. Moralitatea, Editura Alternative, Bucuresti, 1993.
Wilson, John : Discipline and Moral Education, A Survery of Public Opinion and Understanding, N.FER-Nelson, 2003.
Wilson, John : First Steps in Moral Education, in The Journal of Moral Education, vol. 25, nr.1, 1996.
Wilson, John : Two Aspects of Morality, in The Journal of Moral Education, vol. 27, nr.1, 1998.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!