Impactul Politicilor Culturale asupra Filmului Documentar

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 3
Capitolul I. INTERPRETARI CONCEPTUALE SI TERMINOLOGICE 6
I. 1. Politici culturale: definitii si precizari conceptuale 6
I. 2. Filmul documentar ca instrument de propaganda 18
Capitolul II. FILMUL DOCUMENTAR IN PERIOADA ANILOR 1970-1990 27
II. 1. Substituirea functiilor artistice ale filmului de nonfictiune 27
II. 2. Rezistenta valorilor artistice in perioada de ideologizare a filmului documentar moldovenesc 32
Capitolul III. PROBLEMATICA SOCIALA SI POLITICA IN FILMUL DOCUMENTAR IN PERIOADA DE TRANZITIE 47
III. 1. Documentarul ca mijloc de identificare a problemelor societatii 47
III. 2. Filmul de nonfictiune - realitate si perspective 60
CONCLUZII 69
BIBLIOGRAFIE 72
ADNOTARE 75


Extras din licenta Cum descarc?

INDRODUCERE
Interdependenta dintre filmul documentar si politica culturala este foarte vizibila analizand evolutia artei cinematografice in a doua jumatate a secolului XX. In regimurile totalitare statul se implica in cultura si incearca sa si-o subordoneze pentru ca astfel are acces la unul din cele mai puternice instrumente de modelare a opiniei publice. In societatile democratice, implicarea statului in cultura porneste de la cu totul alte principii si are alte dimensiuni. Politicile culturale, ca si celelalte politici publice, au o importanta dimensiune inter-sectoriala, care necesita colaborarea, consultarea si participarea unui sir intreg de autoritati, institutii si grupuri de interese. In momentul in care puterile totalitare au realizat ca cinematograful este o forma mult mai ieftina si mai rapida de raspandire a ideilor lor, a inceput disputa dintre arta si propaganda, o disputa care poate fi cu greu castigata de vreuna dintre categorii. Orice film realizat sub un regim totalitar se afla sub influenta propagandei, deoarece pelicula trece prin filtrul cenzurii inainte de a ajunge sa fie difuzat. Un film cerut de o ideologie, creat la ordinele unui partid, va folosi intotdeauna imaginile cele mai bune pentru a reliefa ideea dorita, va manipula aceste imagini, prin tehnici artistice, pentru a obtine efectul dorit.
Documentarul poate imprumuta toate formele de exprimare si toate subiectele adecvate, astfel nu exista nici o limita. Aceasta diversitate de abordari este impotriva ideii ca documentar inseamna transpunerea obiectiva a faptelor, facand notiunea film documentar sinonima cu formele sarace a stereotipurilor. Ca raspuns la criza valorilor umaniste si sfarsitul utopiilor, documentarul are rolul de a aborda noi intrebari puse omului de catre om. Nu doar certitudini, dar sa reformuleze atitudinea omului fata de problemele critice ale vietii. [ ]
Filmul de nonfictiune ramane a fi oglinda cea mai fidela, mai complexa si mai tulburatoare a acestei lumi pestrite si contardictorii. Fiind o arta de sinteza, filmul are posibilitatea, prin componentele sale (imagine, muzica, comentariu, efecte sonore), sa ajunga la o metafora totala a lumii contemporane. Filmul documentar este un punct de cotitura in istoria cinematografiei si mass-media: inovatii tehnice, inclusiv sunete sincrone, care au permis eliberarea documentarului de forma clasica, de prezenta dominatoare a vocei de dupa cadru denota evolutia continuu a acestui gen.
Cultura sau, in sens ingust, cinematografia si viziunile politice din diferite perioade sunt intru-un tandem continuu, influientandu-se reciproc. De aceea investigatiile in domeniu devin tot mai necesare in definirea raportului dintre aceste doua elemente si care este impactul asupra factorului social. De aici si actualitatea prezentei lucrari, care constitiue o prima incercare de studiere complexa a fenomenului politic in filmul documentar.
Gradul de cerecetare a temei. 
Studiile privind evolutia filmului de nonfictine moldovesnesc sunt destul de sumare. La elaborarea lucrarii am fost ghidata in cea mai mare parte de lucrarile filmologului si documentaristului Dumitru Olarescu.[ ] Deasemeni au fost utile si cercetarile altor specialisti in domeniu, din tara si peste hotare, de exemplu Ana-Maria Plamadeala [ ], Lucian Blaga, Ion Lazar, Victora Tcancenco, Mihai Oraseanu. 
Relevante au fost articolele din revista de arta, cultura si civilizatie Sud-Est, ziarul Literatura si Arta, Flacara etc. La cercetarea temei au fost studiate prevederile Raportului Final Politica culturala a Republicii Moldova: de la schimbari la reforme si viabilitate si a Raportului Conferintei Mondiale privind Politicile Culturale, organizata in 1982 de UNESCO la Mexico City.
Acceptand in mare parte aceste lucrari, nu le putem considera in ansamblu suficiente pentru o analiza complexa a impactului politicilor culturale asupra filmului documentar. 
Incertitudinea investigatiilor in domeniul filmului de nonfictiune se explica prin mai multe motive: recunoasterea cu intarziere a cinematografiei de nonfictiune ca arta, canoanele realismului socialist ce nu permitea abateri de la realitate, ideologizarea suprasaturata a filmului de documentar - de aici si lansarea pe ecrane a unui numar mic de filme ce au la baza valorile nationale.
Scopul si obiectivele lucrarii.
Imaginea valoreaza mai mult decat cuvantul. Aceasta este o realitate care a existat inca din perioada medievala si care astazi se intalneste pretutindeni sub forma de reclama, afis, publicitate sau film. Aceasta lucrare isi propune sa abordeze filmul documentar din perioada anilor '60 pana in prezent din perspectiva politicilor culturale ce au influientat evolutia cinematografiei. Scopul este de a analiza limbajul si discursul politizat al filmelor de nonfictiune din epoca comunista, de a vedea maniera in care realitatea politica a vremii a influentat creatia cinematografica din Republica Moldova si modul in care istoria a fost pusa in slujba regimului prin intermediul filmului.
In abordarea temei ne propunem realizarea urmatoarelor obiective:
o Fundamentarea si definirea terminologica a notiunilor: cultura, politici culturale, film documentar, propaganda;
o Analiza evolutiei filmului de nonfictiune in perioada anilor '70-'90;
o Identificarea functiilor artistice ale filmului documentar;
o Analizarea filmului din perspectiva procesului de tranzitie;
o Specificarea perspectivelor evolutiei filmului documentar. 
Suportul metodologic al cercetarii.
Suportul il constituie metodele logice generale de cerecetare atit la nivel empiric, cit si la cel teoretic: analiza si sinteza, inductia si deductia, abstractia - acestea oferind posibilitatea de a examina profund problematica abordata atit in privinta politicilor culturale, cat si a filmului documentar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Politicilor Culturale asupra Filmului Documentar.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!