CAPITOLUL I. INTRODUCERE 1. 1.1. DEFINIRE SI EVOLUTIE 1. 1.2. COMERTUL ELECTRONIC GLOBAL 6. 1.3. INTERNET-UL SUPORT INFORMATIONAL PENTRU COMERTUL ELECTRONIC 10. CAPITOLUL II. MECANISMELE DE DESFASURARE ALE COMERTULUI ELECTRONIC 13. 2.1. FORMELE DE MANIFESTARE ALE COMERTULUI ELECTRONIC 13. 2.1.1. CLASIFICAREA INTREPRINDERILOR PREZENTE PE INTERNET 13. 2.1.2. PIETELE ELECTRONICE - LOCUL DE DESFASURARE A COMERTULUI ELECTRONIC 13. 2.1.2.1. CARACTERISTICILE PIETELOR B2B 14. 2.1.2.2. AVANTAJELE PIETELOR B2B IN CONTEXTUL NOII ECONOMII-INTERNET 15. 2.2. MODALITATI DE PLATA ON-LINE 16. 2.3. SECURIZAREA DATELOR TRANSMISE PRIN INTERMEDIUL INTERNET-ULUI 18. CAPITOLUL III. APLICATII INFORMATICE PENTRU IMPLEMENTAREA COMERTULUI ELECTRONIC 21. 3.1. HTML 21. 3.2. TEHNOLOGIA SCRIPT-URILOR 28. 3.2.1. JAVASCRIPT 29. 3.2.2. PHP - SCRIPT 30. 3.2.3. VBSCRIPT 31. 3.3. BAZE DE DATE DISTRIBUITE 31. CAPITOLUL IV. PREZENTAREA UNEI APLICATII INFORMATICE PENTRU COMERTUL ELECTRONIC 37. 4.1. PREZENTAREA GENERALA A APLICATIEI 37. 4.2. STRUCTURA BAZEI DE DATE 52. 4.3. DESFASURAREA UNEI TRANZACTII 56. CONCLUZII 65. BIBLIOGRAFIE 67.
Termenul de "comert electronic" tinde sa insemne diferite lucruri pentru diferite persoane, insa trebuie subliniat, inca de la inceput, ca nu se refera doar la vanzarea de produse prin intermediul unui magazin virtual plasat in spatiul Web-ului. Comertul electronic reprezinta un set de tehnologii dinamice, aplicatii si procese economice care unesc organizatiile, clientii, furnizorii prin tranzactii electronice, schimb electronic de informatii, bunuri si servicii. Definitia cea mai potrivita pentru o introducere in acest domeniu este cea data de compania americana Automotive Industry Action Group: "Comertul electronic reprezinta utilizarea unei tehnologii informatice avansate pentru a creste eficacitatea afacerilor si a relatiilor dintre partenerii de afaceri". In cadrul comertului electronic informatiile sunt procesate utilizand echipamente electronice pentru realizarea de activitati economice, avand insa la baza acelasi cadru al practicilor si standardelor comerciale cunoscute. Acest mix al strategiilor de afaceri si tehnologie a informatiei este considerat a fi expresia economiei viitorului. Segmentele principale ale comertului electronic includ: operatiuni bancare, vanzarea cu amanuntul, turism, burse de valori mobiliare, activitati productive, industria computerelor, mass-media s.a. Operatiuni bancare. Un procent de 85-90% din operatiunile bancare se realizeaza electronic. Bancile se asteapta ca desfasurarea acestor operatii prin intermediul Internet-ului sa reduca costurile cu o cota substantiala. Exemple de astfel de operatii sunt: - tranzactii bancare electronice (Electronic Banking) - transfer de fonduri, extrase de cont, "autoservire" a clientilor (oprirea unor plati, cecuri etc.), operatiuni bancare ce pot fi efectuate de la domiciliu (asa-numitul "home-banking"); - efetuarea electronica a platilor (Electronic Bill Presentment and Payment); - investitii electronice (Electronic Investment) - brokeraj, informatii si unelte de analiza a pietei; - asigurari electronice (Electronic Insurance) - pregatirea perioadei de pensie, protectia consumatorului; - managementul lantului de aprovizionare (Supply Chain Management) - facturari electronice, conturi speciale; - alte servicii - carti de debit/credit, carduri inteligente. Exemple de site-uri de succes sunt: Wells Fargo, NationsBank, American Expres, Bank of America, Citicorp. Vanzarea cu amanuntul. Internet-ul ofera posibilitatea efectuarii de cumparaturi intr-o maniera cu un grad mare de personalizare, permite vanzatorilor sa-si cunoasca si sa-si inteleaga bine clientii. Amazon.com permite utilizatorilor de Internet sa caute orice carte si sa comande selectia facuta, plata realizandu-se prin carte de credit. Datorita Internet-ului, vanzatorii cu amanuntul pot fi conectati electronic cu furnizorii lor pentru un mai bun schimb de informatii, scurtarea timpului de comanda si de distributie. In acelati timp, ei au acces la o piata internationala de desfacere, fara sa aiba un sediu fizic intr-un anumit loc. Cele mai de succes site-uri sunt: Amazon.com (prezentat in figura 1.1), CDNow, K-Mart, Barnes&Noble, WalMart, Victoria- s Secret s.a. Turismul. Desfasurarea de afaceri prin Internet are avantajul de a elimina intermediarii. Companiile aeriene sau hotelurile care permit clientilor sa faca rezervari on-line si-au redus considerabil costurile. Ca exemplu, trebuie amintite: TravelWeb, Travelocity, Ticketmaster Online sau RoTravel in Romania (prezentat in figura 1.2) s.a. Bursele de valori mobiliare. Acest domeniu este unul in plina dezvoltare, ca exemplu putand aminti site-ul firmei Schwab, pe care se tranzactioneaza saptamanal titluri in valoare de peste 4 miliarde de dolari, iar din cei peste 5 milioane de clienti, 2 milioane fiind investitori activi prin intermediul Web-ului. Alte site-uri de succes sunt: E-Trade, Discover Brokerage, Ameritrade s.a. Activitatile de productie. In acest domeniu vor exista, datorita Internet-ului, mult mai multe posibilitati. Un exemplu des citat este compania Boeing, care a creat o retea internationala pentru proiectarea modelului 777. Ingineri japonezi si americani au lucrat astfel la portiuni ale aripilor sau ale fuselajului prin intermediul legaturii electronice peste Pacific asigurata de Internet. Intregul proiect a fost realizat cu ajutorul computerelor, fara utilizarea hartiei. Comertul electronic de tip business-to-business va imbunatati aprovizionarea, controlul inventarului, activitatea de productie, distributia si plata, folosindu-se pentru aceasta aplicatii back-office specifice utilizarii Internet-ului care sa permita un management mai bun al comenzilor, o programare a aprovizionarilor si a distributiei. Samsung Electronics, Fruit of the Loom, General Electric, Toshiba sunt doar cateva din site-urile de referinta in acest domeniu. Tot aici pot fi incadrate si firmele producatoare din domeniul tehnologiei informatiei ca Microsoft, Oracle, Intel, Apple, Dell, Compaq, firme ce s-au numarat printre primele ce au adoptat noul tip de economie-Internet. Mass-media. Multe posturi TV sau publicatii permit accesul gratuit la continutul lor prin intemediul Internet-ului. Pagina de Internet a revistei PC Magazine, prezentata in figura 1.3, ofera accesul la continutul revistei cat si la alte informatii din domeniu. "Economia Internet - de la revolutie la evolutie" s-a intitulat raportul prezentat in luna octombrie 1999, la Londra, de catre compania Gartner Consulting, reprezentand primul studiu care realizeaza o evaluare cuprinzatoare a acestui nou tip de economie in Europa si Orientul Mijlociu. Datele au fost obtinute prin intermediul programelor permanente de cercetare care acopera domeniul telecomunicatiilor, Internet-ului si pietelor de comert electronic si prin intermediul intervievarii directe a companiilor implicate in acesta activitate (772 de interviuri in Europa Occidentala, 116 in Europa de Est si Orientul mijlociu si 33 in Africa de Sud). Potrvit estimarilor facute, economia Internet in Europa va creste din 1999 de la 53 de miliarde de dolari la 204 miliarde in 2004, cu o rata anuala de crestere de 87%. Dintre toate activitatile din sfera economiei Internet, cea mai puternica dezvoltare o va cunoaste comertul electronic, inregistrand o crestere de 123 de procente. Acest tip de economie nu poate fi, insa, tratat conform teoriei traditionale a cresterii care se bazeaza pe ideea de susbstitutie a factorilor si pune cresterea economica pe seama unor tehnologii mai performante sau acumularii de capital. Pietele nu sunt o variabila in modelul teoriei cresterii economice, iar in cazul cometului electronic interdependenta proceselor realizata cu ajutorul pietelor electronice si tehnologiei moderne duce la rezultate ce nu pot fi ignorate. O alta modalitate utilizata pentru calcularea valorii economiei Internet a fost compararea acesteia cu produsul intern brut, estimandu-se ca pana in 2004 tranzactiile comerciale electronice vor reprezenta o proportie semnificativa din PIB. Din studiu reiese ca vor exista mari diferente intre procentele din PIB pe care le va reprezenta comertul electronic in fiecare din tarile dezvoltate din Europa, de la doua procente in Belgia sau Finlanda pana la un procent de 8% in Olanda. Ratele de crestere variaza in functie de dezvoltarea mai rapida sau mai lenta a comertului electronic Figura 1.1. Evolutia estimata pentru urmatorii ani a comertului electronic Sursa: Gartner Consulting . Motivele variaza de la o tara la alta. Germania, Marea Britanie si Olanda se numara printre tarile care au adoptat Internet-ul inca de la inceput, domeniul tehnologiei informatiei fiind foarte dezvoltat. Olanda beneficiaza de ajutorul acordat de Centru de Distributie al Europei, care a incurajat multe companii multinationale sa-si dezvolte activitatile de comert electronic aici, optimizand in acelasi timp si legaturile cu retelele de distributie reale (fizice). Pentru Marea Britanie, atu-ul cel mai important este faptul ca, datorita pozitiei geografice, este considerata poarta pe care firmele americane patrund in Europa. Tari ca Franta, Spania, Italia sau Elvetia cunosc o crestere mai redusa a economiei Internet datorita unor factori interni care franeaza dezvoltarea, cum ar fi: lipsa investitorilor puternici in domeniul tehnologiei informatiei, practici economice care duc la intarzierea aparitiei pentru Internet la scara larga etc. In Europa de Est diferenta se poate face pe baza starii generale a economiei si a infrastructurii de comunicatii si a celei bancare. In frunte se afla Republica Ceha, Ungaria, Polonia si Slovacia, desi toate aceste tari se confrunta cu lipsa unui cadru de regementare. In tarile ramase in urma - Rusia, Ucraina, Bulgaria si Romania - Internet-ul este inca utilizat pentru obtinerea de informatii si comunicare decat pentru tranzactiile comerciale.
1. BREEDLOVE Bob "Web Programming Unleashed", Sams.net Publishing, 1996 2. HARDEN Leland, HEYMAN Bob, SCHAFER Keith "Net Results: Web Marketing That Works", Macmillan Computer Publishing, 1998 3. LEMAY Laura "Web Publishing With HTML", Sams.net Publishing, 1996 4. STEPHENS Ryan, PLEW Ronald, PERKINS Jeff, MORGAN Bryan "Teach Yourself SQL in 21 Days", Macmillan Computer Publishing, 1998 5. *** - "PC Magazine", nr.9-10/2000, nr.1-6/2001, Ed.Computer Press Agora, Targu Mures 6.*** - "Creating Commercial Web Sites" - publicatie electronica in format HTML 7.*** - "Jurnalul de informatica economica aplicata" - publicatie electronica a catedrei de Informatica-economica a Facultatii de Stiinte Econimice din cadrul UVT, nr.1 vol.1, martie 2001 ( http://fse1.uvt.ro/ ~fsejiea) Adrese Internet: - http://www.about.com - http://www.amazon.com - http://www.internetindicators.com - http://www.mcti.ro - http://www.pcmagazine.ro - http://www.rocrafts.com - http://www.sap.com - http://www.uncitral.org.en-index.htm
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.