Implicatiile fiscale privind TVA intr-o societate

Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Pana in 1993, in Romania, principala forma de impozit a reprezentat-o impozitul pe circulatia marfurilor (ICM). Acesta reprezenta o taxa de consumatie generala, de tip cumulativ care se aplica asupra preturilor de vanzare in fiecare stadiu prin care trecea produsul. Asezarea acestui impozit se facea pe produs, pe diferite trepte ale desfasurarii ciclului economic, fapt ce determina calcularea lui in cascada, aplicandu-se din treapta in treapta, pe masura ce un produs parcurgea mai multe stadii in diferitele societati comerciale in vederea realizarii, incepand de la materia prima, semifabricate pana la obtinerea produsului finit. Prin urmare, cu cat acest circuit al unei materii prime, pana la transformarea in produs finit, era mai lung, cu atat acest impozit, aplicandu-se pe fiecare treapta, devenea mai mare. In al doilea rand, impozitul pe circulatia marfurilor se prezenta intr-o structura de mai multe cote diferentiate, ceea ce complica munca de calculare si de verificare. 
In totalul veniturilor bugetului administratiei centrale de stat, ICM a detinut o pondere de cca 45 %, avand un important rol financiar, in acelasi timp el actionand si ca o parghie in formarea preturilor si tarifelor si in stimularea activitatii de productie si a schimburilor comerciale cu strainatatea. In Romania, trecerea la economia de piata a necesitat si modificarea sistemului fiscal si financiar prin adaptarea lor la noul tip de proprietate. Au suferit modificari substantiale principalele impozite directe, cat si cele indirecte. In cadrul programului de reforma privind trecerea la economia de piata, incepand cu semestrul II al anului 1993, in tara noastra s-a introdus taxa pe valoarea adaugata, care a inlocuit impozitul pe circulatia marfurilor, aceasta actiune reprezentand un moment important al reformei fiscale si in acelasi timp primul pas pe linia reformei fiscale din Romania postdecembrista fiind o conditie a intrarii Romaniei in Uniune Europeana. 
Obiectivele care au fost avute in vedere prin introducerea acestui impozit au fost, se pare, pe de o parte armonizarea legislatiei fiscale interne cu cea comunitara, iar pe de alta parte obtinerea unor incasari cel putin la nivelul impozitului pe care l-a inlocuit (impozitul pe cifra de afaceri). 
In cadrul introducerii taxei pe valoarea adaugata in tara noastra, o atentie prioritara a fost acordata problemelor specifice Romaniei, care au necesitat la vremea respectiva o activitate cu totul noua, atat pentru agentii economici, care se confruntau si cu problemele trecerii la economia de piata, cat si pentru aparatul Ministerului Finantelor Publice.
Procesul de elaborare si de aplicare a actelor normative care sa reglementeze mutatiile fiscale ce se inregistrau in cadrul reformei economice generale, are in vedere, pe langa valorificarea traditiei de care dispune tara noastra, si aderarea la normele fiscale si financiar-contabile internationale si insusirea experientei tarilor care le aplica de mai multa vreme. 
Faptul ca impozitul pe circulatia marfurilor introdus in 1990, cu toate modificarile aduse ulterior, avea inca putine elemente in comun cu taxa pe valoarea adaugata intr-o economie de piata, data cea mai rapida de implementare a acesteia nu putea fi mai devreme de 1 ianuarie 1993. Trebuiau rezolvate o serie de probleme administrative prin pregatirea personalului, crearea unui sistem nou de preluare a infomatiilor si mai ales educarea platitorului in spiritul acestui nou impozit.
Experienta altor tari care nu au dat suficienta atentie timpului optim de implementare a taxei pe valoarea adaugata, a aratat practic ca veniturile obtinute nu au fost pe masura asteptarilor, deoarece multi platitori nu s-au inregistrat sau au declarat un nivel redus de TVA, astfel imediat acest nou impozit capata un renume prost inca de la inceput. De asemenea, legislatia privind taxa pe valoarea adaugata este mult mai complexa si total diferita de legislatia curenta privind impozitul pe circulatia marfurilor, deoarece majoritatea problemelor comporta paralelisme.
Dupa aplicarea actelor normative emise in vederea pregatirii introducerii noului impozit, taxa pe valoarea adaugata a fost introdusa in Romania prin Ordonanta nr. 3/1992 a Guvernului Romaniei, aprobata prin Legea nr. 130/19.12.1992, cu incepere initial de la 1 ianuarie 1993, amanata ulterior pentru 1 iulie 1993. Actele normative mentionate, precum si o serie de alte ordonante, hotarari de guvern, ordine sau norme metodologice ale Ministerului Finantelor, contin precizarile cu privire la definirea si sfera de aplicare a T.V.A., reguli de impozitare, operatiuni impozabile, baza de impozitare, platitorii taxei pe valoarea adaugata, obligatiile acestora, etc.
Reglementarile cuprinse in actele normative de mai sus au fost adoptate tinand seama atat de conditiile specifice existente in economia noastra, cat si de principiile privind taxa pe valoarea adaugata cuprinse in Directiva a VI-a Comunitatii Europene, de recomandarile misiunilor Fondului Monetar International si PHARE, care au studiat posibilitatile de implementare in Romania a taxei pe valoarea adaugata. Tinand seama de complexitatea masurilor preliminare, perioada de pregatire a aplicarii taxei pe valoarea adaugata a fost de 6-8 luni de la promulgarea ordonantei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Implicatiile fiscale privind TVA intr-o societate.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. A. Salceanu, Contabilitatea financiara a interprinderii, Editura Universitatii Petrol-Gaze Ploiesti;
2. A. Stoian, Contabilitate si gestiune fiscala, disponibil la http://www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/pagina2.asp?id=cap4;
3. D. M. Robu, Contablitate generala,http://www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/pagina2.asp?id=contabilitate%20generala;
4. Iacovoiu, V.(coordonator), Instrumente si tehnici de analiza a starii economico-financiare a firmei, Editura Karta-Graphic, Ploiesti, 2011
5. Liliana Feleaga, Niculae Feleaga, Contabilitate financiara. O abordare europeana si internationala, Editia a doua rev., Volumul I, Editura Economica, Bucuresti, 2007
6. Ristea M., Dumitru C., "Contabilitate financiara", http://www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/pagina2.asp?id=cap4;
7. *** OMFP nr. 3055/2009
8. *** Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal;
9. *** Legea Contabilitatii nr. 82/1991
10. *** Legea societatilor comerciale nr. 31/1990
11. www.bvb.ro - Bursa de Valori Bucuresti
12. www.zf.ro - Ziarul Financiar - site oferind informatii despre mediul de afaceri din Romania
13. www.wall-street.ro - site oferind informatii despre companii romanesti si multinationale
14. www.topfinante.ro - portal financiar oferind informatii despre companiile romanesti
15. www.hotnews.ro - site oferind informatii de actualitate din mediul de afaceri


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!