Importanta Activitatilor Practice pentru Educatia Ecologica la Ciclul Primar

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 4
Cap. 1. Educatia ecologica 6
1.1 Definirea conceptului de educatie ecologica 6
1.2. Definirea ecologiei 9
1.3. Legile fundamentale ale ecologiei 12
1.4. Importanta educatiei ecologice in scoala 14
1.5. Accente curriculare in abordarea ecologiei la ciclul primar 17
1.6. Educatia ecologica in viziune interdisciplinara 19
1.7. Modalitati de realizare a educatiei ecologice la ciclul primar 24
1.7.1. Calendarul ecologic 27
1.7.2. Proiectul educativ 29
Cap. 2. Metode, tehnici si activitati de invatare moderne, aplicabile in ecologie 34
2.1. Metoda mozaicului (jigsaw) 34
2.2. Ganditi / lucrati in perechi / comunicati 34
2.3. Metoda cubului 35
2.4. Tehnica 6/3/5 35
2.5 Metoda Starburst 36
2.6. Brainstorming-ul (metoda "asaltului de idei") 37
2.7. Ciorchinele 38
2.8. Turul galeriei 40
Cap.3. Cercetarea psihopedagogica experimentala 41
3.1. Scopul si obiectivele cercetarii 41
3.2. Metodele si instrumentele cercetarii 42
3.3. Organizarea cercetari 43
3.4. Desfasurarea cercetarii experimentale 44
3.4.1. Etapa prerexperimentala 44
3.4.2. Etapa experimentala 46
3.5. Analiza, prelucrarea si interpretarea datelor 53
CONCLUZII 61
Anexe 63


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
In aceasta lucrare am cautat sa evidentiez importanta activitatilor practice pentru dobandirea unei educatii ecologice temeinice, in cadrul invatamantului primar.
Coordonatele actuale ale vietii cotidiene impun abordarea in scoala, alaturi de alte elemente de educatie si probleme legate de educatia pentru calitatea mediului inconjurator. Astfel se evidentiaza prioritatea majora a noastra, a tuturor, de a cunoaste, proteja si conserva mediul de viata, conservarea naturii devenind eficienta si reala numai atunci cand aceasta va face parte integranta din filozofia si comportamentul nostru. 
Aprofundand cunostintele elevilor si actionand cu mai multa intelepciune, putem asigura pentru noi insine si pentru posteritate conditii de viata mai bune intr-un mediu inconjurator mai bine adaptat la nevoile si aspiratiile umanitatii. Apararea si imbunatatirea mediului inconjurator, pentru generatiile prezente si viitoare au devenit un obiectiv primordial al oamenilor, o sarcina a carei realizare va trebui sa fie coordonata si armonizata cu realizarea obiectivelor fundamentale, stabilite deja, de pace si dezvoltare economica si sociala in intreaga lume.
Educatia timpurie este baza educatiei si autoeducatiei continue ale viitorului cetatean, caruia ne pregatim sa-i asiguram compatibilitatea cu valorile europene. Ceea ce invata copiii in primii ani reprezinta mai mult de jumatate decat vor invata in tot restul vietii. Asadar, educarea omului trebuie inceputa din copilarie, componentele dezvoltarii sale fizice si psihice mergand in paralel cu componentele personalitatii. 
Educatia ecologica urmareste formarea unui om cu un comportament adecvat in ceea ce priveste mediul inconjurator, comportament care sa se manifeste prin actiuni concrete nu numai prin informare teoretica. Cunostintele ecologice se asimileaza in mod treptat si trebuie sa porneasca de la observarea si intelegerea fenomenelor dupa care se dezvolta viata, deci trebuie sa aiba la baza cunoasterea relatiei cauza-efect. Educatia de mediu sporeste constientizarea problemelor si intelegerea valorilor personale prin ,,descoperirea" atitudinii si intelegerii, ajutandu-i pe elevi sa-si evalueze si sa-si clarifice sentimentele in ceea ce priveste mediul si cum contribuie la problemele acestuia. Ajuta fiecare persoana sa inteleaga faptul ca oamenii au valori diferite, iar conflictele dintre acestea trebuie abordate pentru a preveni si rezolva, in final, problemele de mediu. Educatia de mediu este si practica, in sensul invatarii unor lucruri cum ar fi plantarea unui copac pana la reducerea consumului sau cum sa traim producand un impact negativ cat mai mic asupra mediului. 
Am pornit de la premiza ca activitatile practice, care implica miscarea faciliteaza asimilarea de cunostinte si deprinderi in cadrul educatiei ecologice. Dupa trecerea in revista a catorva informatii teoretice privitoare la educatia ecologica si ecologie, am prezentat cateva metode, activitati si tehnici aplicabile in educatia ecologica. 
In capitolul III am prezentat demersul cercetarii experimentale, in care am folosit doua esantioane de elevi. Am elaborat un test initial si un test final, dupa care am sistematizat si interpretat rezultatele elevilor la cele doua teste. In urma calcularii abaterii standard si a dispersiei, am concluzionat ca interventia pedagogica prin activitatile practice de ecologie a dat roade, confirmand ipoteza noastra.
Sper ca aceasta lucrare sa constituie o mica caramida in giganticul edificiu al cunoasterii, oferind o mai buna intelegere a modului in care va trebui sa se indrepte invatamantul pentru a oferi elevilor o educatie ecologica mai consistenta.
Cap. 1. Educatia ecologica
1.1 Definirea conceptului de educatie ecologica
Educatia este un transfer interpersonal de idei, abordari si date considerate a fi fundamental relevante pentru o viata umana armonioasa; aceste informatii sunt prezentate si preluate intr-un cadru formal (scoala, facultate) sau non-formal (discutii personale etc).
Educatia ecologica cunoaste trei abordari principale:
Educatia despre mediu - care asigura intelegerea modului de functionare a sistemelor naturale, a impactului activitatilor umane asupra sistemelor naturale ; dezvolta capacitatile investigative si gandirea critica. Sta la baza formarii unui suport cognitiv care sa permita apoi, participarea la luarea deciziilor de mediu.
Educatia in mediu - asigura experienta practica a invatarii, prin contactul direct cu componentele mediului, dezvolta abilitati de culegere a datelor si de investigatie pe teren, stimuleaza preocuparea fata de mediu.
Educatia pentru mediu - finalizeaza educatia in si despre mediu, dezvolta sensul responsabilitatii fata de mediu, motivatia si abilitatile de a participa la imbunatatirea starii mediului. Promoveaza dorinta si capacitatea de a aborda un stil de viata compatibil cu conceptele dezvoltarii durabile. Ofera profesorilor posibilitatea de a contribui impreuna cu elevii la buna gospodarire a resurselor naturale abordand astfel componente ale educatiei morale, estetice, politice (Bucovala si Candea, 2003).
Prin educatie, in conceptia reputatului viitorolog si om de cultura Mircea Malita, trebuie sa intelegem, in sens restrans, intr-o forma sintetica, dobandirea caracterului si insusirilor intelectuale, morale si fizice, necesare unui comportament civilizat, iar invatamantul este procesul de baza in transmiterea si insusirea cunostintelor si educatia individului. 
Scopul educatiei ecologice, ca parte componenta a educatiei morale, trebuie sa fie acela de a pregati tineretul pentru viata de maine in spiritul respectului absolut, pentru valorile naturii, ale culturii nationale si universale si nu numai de a transmite cunostinte ( Dottrens, 1971).
De-a lungul timpului, educatia ecologica a primit mai multe acceptiuni: studiul naturii, educatia in afara scolii, educatia pentru conservarea naturii, educatia pentru mediu, despre mediu, in mediu, prin mediu. Multi autori considera educatia ecologica mai mult decat o disciplina scolara (chiar daca in unele tari apare ca o materie scolara obligatorie), cat si o pregatire pentru viata si un aspect al vietii in care tinerii sa poata interveni prin actiune directa pentru a asigura o evolutie a societatii umane in compatibilitate cu mediul natural
Cat priveste ecologia, actualmente, ea este stiinta interrelatiilor ecosistemice dintre organismele vii si mediul abiotic, o stiinta sintetica focalizata pe intelegerea integrata a proceselor din mediul natural.


Fisiere in arhiva (1):

  • Importanta Activitatilor Practice pentru Educatia Ecologica la Ciclul Primar.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Begon, M.E., M. Mortimer . Population Ecology, A Unified Study of Animals and Plants. Blackwell Scientific Publ., Oxford, 1990.
Bertel Brun. Pasarile din Romania si Europa. Determinator Ilustrat; traducere dupa Ghidul Hamlyn - Societatea Ornitologica Romana, Bucuresti, 1999. 
Bocos Musata. Instruire interactiva. Ed. Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2002; 
Bocos Musata. Teoria si practica cercetarii pedagogice. Editura Casa Cartii de Stiinta. Cluj -
Napoca, 2003 
Botnariuc N. Evolutia Sistemelor Biologice Supraindividuale. Editura Academiei Romane, Bucuresti, 2003. 
Botnariuc N., Vadineanu A. Ecologie. Editura didactica si pedagogica, Bucuresti, 1982. 
Bucovala C., Candea M. Metode moderne de educatie pentru mediu- note de curs, Craiova 2003.
Clinciu, A. Metodologia cercetarii in psihopedagogie, Editura Universitatii Transilvania, Brasov., 2002.
Cogalniceanu D. Ecologie si Protectia Mediului. Ministerul Educatiei si Cercetarii Proiectul pentru Invatamantul Rural, 2007. 
Cucos C. Pedagogie, Editura Polirom Iasi, 2002.
Cupsa, D. Ecologie - note de curs. http://biologie-oradea.xhost.ro/files/Eco-NC.pdf, 12.II.2006. 
Dottrens R. Institutori ieri, educatori maine. Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti,1971.
Dulama E. M. Modele, strategii si tehnici didactice activizante. Cluj-Napoca, Editura Clusium, 2002. 
Dulama E. M. Stiinte si didactica stiintelor pentru invatamantul primar si prescolar. Ed. Presa Universitara Clujeana, Cluj-napoca, 2012.
Ehrlich Paul R. The Machinery of Nature. Simon & Schuster, New York, 1986.
Halfon E. Theoretical Systems Ecology. Academic Press, New York, 1979.
Havarneanu C. Metodologia cercetarii in stiintele sociale, Erota, Iasi, 2000.
Horatiu Catalano, Musata Bocos - coordonatori. Pedagogia Invatamantului Primar si Prescolar. Ed. Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2008.
Ionescu Al., Berca M. - Ecologie si protectia ecosistemelor. Bucuresti, 1988.
Manolescu Marin. Teoria si metodologia evaluarii, Editura Universitara, Bucuresti, 2010.
Mirela Iliescu. Pasarile lumii. Ed. Aquila, 2008.
Munteanu Dan. Atlasul pasarilor clocitoare din Romania. Ed. Societatea Ornitologica Romana, 1999.
Munteanu Dan , Munteanu Claudia, Galos Crymhylde. Indrumator de protectie al pasarilor. Ed. Societatea Ornitologica Romana, 2000.
Nicolae, B. Ecologie. Editura didactica si pedagogica. Bucuresti, 1994.
Odum E. P. Ecology. The Link between the Natural and Social Sciences. 2-nd Ed., Holt, Rinehart and Winston, New York - London, 1975.
Primack Richard - Conservarea diversitatii biologice. Ed. Tehnica, Bucuresti, 2002.
Puia I., Soran V. Agroecologie. Ecosistem si agroecosistem. Cluj-Napoca, 1987.
Puia I., Soran V., Ardelean A., Maior C., Puia C. I. Elemente de ecologie umana, Editura Vasile Goldis University Press, Arad, 2000.
Rejmers, N. Ohrana prirody i okruzajuscej celoveka sredy. Izd-vo Prosvescenie, Moskva, 1992.
Schmidt-Nielsen K. Animal Physiology: Adaptation and Environment. Cambridge University Press, 5th Edition, 1997.
Schmithusen F., Kazemi Y., Seeland K. Perceptions et atitudes de la population envers la foret et sa prestation sociales, Schweizerische Zeitschrift fur Forstwesen 148. Jahrgang, 1997.
Stiling P. D. Ecology Theories and Applications. ed. a IV-a, Prentice Hall, New Jersey, 2002. 
Stugren B. Bazele ecologiei generale. Ed. St. si Enciclopedica, Bucuresti, 1982.
Timiras Daniela. Educatia ecologica la ciclul primar, Ed. Cadrelor didactice, Bacau, 2012.
Varvara, M. Curs de Ecologie. Vol. 1, Ed. Univ. "Al. I. Cuza" , Iasi, 2000.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!