Impozitele si Rolul Acestora in Formarea Resurselor Financiare Publice in Romania

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 5
Cap 1. Abordarea notiunii de impozite, taxe si contributii din perspectiva istorica si contemporana 6
1.1. Scurt istoric privind evolutia si aparitia impozitelor si taxelor 6
1.2. Continutul economic si trasaturile impozitelor, taxelor si contributiilor 7
1.3. Teorii privind natura si marimea impozitelor 9
1.4. Functiile si rolul impozitelor 10 
1.5. Elementele tehnice ale impozitelor 12 
1.6. Principiile impunerii 13
1.7. Criterii de clasificare a impozitelor 16
1.7.1. Impozitele directe 18
1.7.2. Impozitele indirecte 26
Cap 2. Bugetul general consolidat 34 
2.1. Sistemul unitar de bugete 34
2.1.1. Bugetul de stat 34
2.1.2. Bugetul asigurarilor sociale de stat 35
2.1.3. Bugetele locale 36
2.1.4. Bugetele fondurilor speciale 38
2.1.5. Alte bugete 39
2.2. Procesul bugetar 40
2.3. Principii bugetare 43
Cap 3. Analiza veniturilor publice in Romania, in perioada 2000-2010 45
3.1. Indicatorii de apreciere a veniturilor publice 45
3.2. Analiza evolutiei veniturilor publice 46
3.3. Concluzii 71
Referinte bibliografice 72


Extras din licenta Cum descarc?

1.1. SCURT ISTORIC PRIVIND EVOLUTIA SI APARITIA IMPOZITELOR SI TAXELOR
Impozitele, sunt cea mai importanta resursa financiara a statului si cea mai veche, in ordinea aparitiei veniturilor publice. In acceptiune generala, impozitele reprezinta o prelevare la dispozitia statului a unei parti din veniturile sau averea persoanelor fizice sau juridice, in vederea acoperirii cheltuielilor publice. Aceasta prelevare se face in mod obligatoriu cu titlu nerambursabil si fara contraprestatie din partea statului. Autoritate abilitata cu instituirea de impozite este statul, dreptul acestuia de a introduce impozite exercitandu-se, de cele mai multe ori, prin intermediul organelor centrale, Parlamentul, iar uneori si prin organele administratiei centrale de stat locale. Initial, unicul rol al impozitelor a fost de natura pur financiara. Din punct de vedere al rolului pe plan financiar, acestea constituie principalul mijloc de procurare a resurselor financiare necesare pentru acoperirea cheltuielilor publice.
Prin lege se stabilesc anumite limite ale impozitelor, al caror nivel difera de la o tara la alta, si de la o perioada la alta. Astfel, dupa cel de-al doilea razboi mondial se considera ca aceasta limita reprezinta 25% din Produsul Natioanl Brut. In a doua jumatate a anilor '80 aceasta pondere reprezenta, in majoritatea tarilor dezvoltate din Europa, intre 35% si 45%. Un nivel prea ridicat al impozitelor aduce neajunsuri, slabeste initiativa si multiplica fenomenele de evaziune si frauda fiscala, generand inflatia. De aceea, se considera un nivel rational al impozitelor dincolo de care s-ar inregistra descresteri in randamentul acestora. De la aparitia lor, impozitele au fost concepute si aplicate diferit, in functie de dezvoltarea economico-sociala si de cheltuielile publice acceptate in fiecare stat. Informatii despre impozitele, taxele si cheltuielile publice din Antichitate provin, in special, din istoria statelor antice, grec si roman. 
In statul roman antic, in toate etapele evolutive, principalul impozit a fost tributum. Initial, acest impozit era perceput numai de la locuitorii provinciilor cucerite, fie pe valoarea pamantului stapanit in mod individual, fie ca zecime din produsul brut obtinut. Ulterior, tributum a fost generalizat si permanentizat, el fiind perceput obligatoriu de la toti cetatenii statului roman care detineau proprietati imobiliare si, mai tarziu, bunuri mobile. In afara acestui impozit, se mai percepeau un impozit asupra vanzarilor de bunuri, un impozit pe mestesuguri si, temporar, un impozit datorat de celibatari si un impozit pe numarul sclavilor. 
In Evul Mediu, datorita dezvoltarii organizarii statale, impozitul trebuie sa finanteze o administratie tot mai complexa. Astfel, in Anglia, favorizata de faptul ca era o tara cu putine framantari sociale, prin Magna Charta Libertatum, din 1215, s-a interzis instituirea impozitelor de catre monarhi fara aprobarea poporului. Alaturi de impozitul perceput proprietarilor de pamant in functie de venitul obtinut prin exploatarea proprie si in arenda, in Anglia secolului al XIII-lea si in cele urmatoare se mai percepeau impozit pe venit diferentiat pentru nobili, clerici si tarani, impozite pe cladiri, pe veniturile mestesugarilor, ca si impozite incluse in preturile de vanzare ale sarii, carbunilor, pieilor si altor bunuri.
In Principatele Romane, sirul mare al darilor ordinare includeau birul asezat ca ,,cisla" asupra localitatilor si perceput cu denumirea de ,,sferturi", vacaritul, vinaritul, tutunaritul, oieritul etc. Acestora li s-au adaugat dari extraordinare cum erau ploconul steagului la urcarea pe tron a domnitorului, ajutornitele etc. Deseori, stabilirea si perceperea acestor dari erau arbitrare si abuzive.
In Franta, pana la Revolutia din 1789, in categoria impozitelor se includeau: impozitul la taille in variantele: reala, pentru proprietarii de terenuri si personala, pe veniturile cetatenilor; impozitul de a douazecea parte din venit, sporit, ulterior, la a zecea parte din venit; capitatia, datorata de toti locuitorii in cuantum banesc diferentiat in raport cu rangul social; patenta, datorata in folosul monarhului de catre cei ce executau meserii si comert, pe cont propriu; alte taxe. Dupa Revolutia franceza din 1789, datorita numarului mare al impozitelor si taxelor, Adunarea Constituanta a Frantei a inlaturat privilegiile avute pana atunci de nobili si clerici, a suprimat arbitrariul in stabilirea si perceperea impozitelor si a inlaturat anumite impozite pe vanzari ale bunurilor de consum.
In perioada contemporana, exercitarea dreptului parlamentelor de a institui si modifica impozitele a fost dominata de cresterea permanenta a cheltuielilor publice in toate statele. De aceea, parlamentele statelor contemporane au fost si sunt nevoite sa sporeasca impozitele si taxele, iar consimtamantul cetatenilor la aceste impozite se considera exprimat prin votarea, de catre reprezentantii lor in parlament, a legilor referitoare la impozite si taxe.
1.2. CONTINUTUL ECONOMIC SI TRASATURILE IMPOZITELOR, TAXELOR SI CONTRIBUTIILOR
Acceptiunile privind impozitele sunt multiple, fiecare dintre acestea reflectand pozitia autorilor respectivi in legatura cu criteriile dimensionarii sarcinilor fiscale. Astfel, se afirma ca "impozitele reprezinta pretul serviciilor prestate de stat" sau ca "impozitele sunt preturi stabilite prin constrangere pentru serviciile guvernamentale". Alti autori apreciaza ca "impozitele sunt pretinse de stat in virtutea suveranitati sale si sunt destinate sa acopere cheltuielile generale ale statului". Sintetizand pluritatea definitiilor date impozitelor, se considera ca, impozitul reprezinta o forma de prelevare silita la dispozitia statului, fara contraprestatie directa si cu titlu nerestituibil, a unei parti din veniturile sau averea persoanelor fizice si/sau juridice, in vederea acoperirii unor necesitati publice. Aceasta definitie releva faptul ca impozitul are urmatoarele caracteristici:
1. Prelevarea sub forma impozitelor are titlu obligatoriu (in sarcina contribuabilului) si se poate realiza in mod silit. In aceasta relatie, dintre stat si persoanele fizice sau juridice, actioneaza obligatia de a plati suma stabilita drept impozit fara a se cere consimtamantul expres al platitorului, iar in cazul in care acesta din urma nu se conformeaza, statul poate aplica masuri coercitive.


Fisiere in arhiva (4):

  • Impozitele si Rolul Acestora in Formarea Resurselor Financiare Publice in Romania
    • BIBLIOGRAFIE.docx
    • CUPRINS.doc
    • introducere.docx
    • lucrare final.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!