INTRODUCERE 5 CAPITOLUL I CARACTERIZAREA GENERALĂ A IMPOZITELOR 6 1.1. Definirea noţiunii de impozit 6 1.2. Caracteristicile de bază ale impozitelor şi rolul lor în viaţa socio-economică 7 1.2.1. Caracteristicile de bază ale impozitelor 7 1.2.2. Rolul impozitelor în viaţa socio-economică 8 1.3. Structura impozitelor 9 1.4. Clasificarea impozitelor 12 1.4.1. Impozitele directe – definire, caracteristici generale, clasificare 15 1.5. Definirea fiscalităţii 16 1.5.1. Structura fiscalităţii 17 1.5.2. Principiile fiscalităţii 18 CAPITOLUL II IMPOZITUL PE PROFIT 22 2.1. Elementele constitutive ale impozitului pe profit 22 2.2. Evoluţia legislativă post-decembristă a cotei impozitului pe profit în România 34 CAPITOLUL III STUDIU DE CAZ COMPARAŢIE ÎNTRE APLICAREA IMPOZITULUI PE VENITUL MICRO-ÎNTREPRINDERILOR ŞI IMPOZITUL PE PROFIT 40 3.1 Determinarea impozitului pe profit 40 3.2 Determinarea impozitului pe venitul microîntreprinderilor 43 3.3 Analiza situaţiilor posibile în cazul aceleaşi societăţi comerciale dacă ar aplica fie impozitul pe profit fie impozitul pe venitul microîntreprinderilor 48 3.3.1. Realizare unui profit mare 48 3.3.2. Societatea realizează un profit mai mic 50 3.3.3. Societatea înregistrează pierdere 52 CONCLUZII 54 BIBLIOGRAFIE 56
INTRODUCERE Lucrarea de licenţă IMPOZITUL PE PROFIT. COMPARAŢIE LA NIVELUL STATELOR MEMBRE ALE UNIUNII EUROPENE aduce prin prezentarea efectuată un real aport la viaţa socio-economică a comunităţilor riverane. În primul capitol am evidenţiat delimitările teoretice privind conceptul de impozit, particularităţile acestuia, clasificarea impozitelor şi rolul acestora în viaţa socio-economică. Cel de-al doilea capitol prezintă impozitul pe profit, elementele constitutive ale impozitului pe profit şi evoluţia legislativă post-decembristă a cotei impozitului pe profit în România. Capitolul trei prezintă STUDIU DE CAZ COMPARAŢIE ÎNTRE APLICAREA IMPOZITULUI PE VENITUL MICROÎNTREPRIN-DERILOR ŞI IMPOZITUL PE PROFIT. Cuvinte cheie: impozit, fiscalitate, buget, impozit pe profit, Uniunea Europeană, marketing, contabilitate, întreprindere. CAPITOLUL I CARACTERIZAREA GENERALĂ A IMPOZITELOR 1.1. Definirea noţiunii de impozit Apariţia şi evoluţia impozitelor poate fi caracterizată ca un proces complex şi de durată, început o dată cu destrămarea comunei primitive, apariţia statului şi a proprietăţii private, scindarea societăţii în clase sociale, dezvoltarea forţelor de producţie şi a relaţiilor marfă-bani. Unele state moderne state colectează impozite atât pentru finanţarea cheltuielilor, cât şi pentru îndeplinirea triplului său rol de alocare, de distribuire şi de stabilizare. Impozitele mai sunt utilizate şi ca pârghii de intervenţie în scopul stabilizării nivelului de ocupare a forţei de muncă şi a capacităţilor, a preţurilor şi a balanţei de plăţi, ca şi pentru realocarea mai eficientă a resurselor din societate. Putem enumera trei moduri pentru definirea conceptuală a prelevărilor fiscale: monetară tehnico-operaţională şi financiară. Într-o abordare monetară, prelevările fiscale constituie ansamblul încasărilor realizate prin intermediul impozitelor şi taxelor fiscale. Din optică financiară, prelevările fiscale constituie obligaţii stabilite în baza autorităţii de care dispune statul, fără destinaţie specială (nu există o contraprestaţie directă între preţul serviciilor oferite de stat şi cuantumul obligaţiei, dar în condiţiile existenţei unei contraprestaţii indirecte sub formă de servicii publice oferite gratuit), obligaţiile care au un caracter pecuniar şi definiţia sub formă de impozite şi axe fiscale, destinate finanţării globale a unei părţi a cheltuielilor publice în diferite proporţii. Impozitul este o contribuţie bănească obligatorie şi cu titlu nerambursabil, datorată, conform legii bugetului de stat de către persoanele fizice şi persoanele juridice pentru veniturile pe care le obţin sau bunurile pe care le posedă.
1. George D. Bistriceanu – Sistemul fiscal al României, Editura Universitară, Bucureşti, 2010; 2. Narcisa Roxana Moşteanu – Finanţe publice, ed 2, Editura Universitară, Bucureşti, 2011; 3. Donath Liliana – Finanţe publice şi elementele de administrare a impozitelor, Editura Marineasa, Timişoara, 2004; 4. Mădălin Irinel Niculeasa – Tratat de drept fiscal şi financiar public, ediţia a II-a, Editura Universul Juritic, Bucureşti, 2012; 5. Adrian Nica, Miricescu Emilian, Delia Cataramă – Fiscalitate. De la lege la practică. Ediţia 8, Editura CH Beck, 2013; 6. Văcărel Iulian, Anghelache Gabriela, Bistriceanu Gh. D., Moşteanu Tatiana, Bercea Florian, Bodnar Maria, Georgescu Florin – Finanţe publice, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2003; 7. Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal, publicată în M.Of. nr. 927 din 23 decembrie 2003; 8. Hotărârea Guvernului nr. 84 din 2013 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571 din 2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 14 martie 2013. 9. Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 8 din 23 ianuarie 2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 54 din 23 ianuarie 2013. 10. Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 68 din 2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 778 din 19 noiembrie 2012 11. INTERNET: Pagină de legislaţie on-line: http://www.indaco.ro; 12. INTERNET: Pagina Ministerului Finanţelor Publice: http://www.mfinante.ro/; 13. INTERNET: Pagina Ministerului Integrării Europene: http://www.mie.ro/;
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.