Individualizare și Identitate prin Lectură

Licență
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Sociologie
Conține 6 fișiere: doc
Pagini : 57 în total
Cuvinte : 19179
Mărime: 105.22KB (arhivat)
Publicat de: Jasmina Drăghici
Puncte necesare: 12
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Lector Univ. Dr. Stefan Ungurean
proiect de licenta sociologie

Cuprins

  1. Introducere 1
  2. Partea I: Constructivismul simbolic 3
  3. Capitolul 1: “Irealul” real 3
  4. Capitolul 2: Cartea ca formă de individualizare şi definire a individualităţii 7
  5. Capitolul 3: Lectura: act subiectiv – raţional 10
  6. 3.1: Informaţiile extratextuale 14
  7. Capitolul 4: Diada cititor – carte 16
  8. Capitolul 5: Tipologii ale cărţii 20
  9. Capitolul 6: Cartea ca lume interioară 25
  10. Capitolul 7: Proces sau “întâlnire fatală”? 30
  11. Partea a – II – a: Relaţia produs – consumator 32
  12. Capitolul 1: Valoarea simbolică vs valoare economică 32
  13. Capitolul 2: Colecţiile personale 40
  14. Partea a – III – a: Tipologii ale cititorului 43
  15. Filosoful 44
  16. Hedonistul 45
  17. Realistul 46
  18. Fatalistul 48
  19. Yoghinul 48
  20. Concluzii 50

Extras din licență

Obiectivul analizei de faţă este de a identifica care sunt efectele interacţiunii cititorului cu cartea, cum este percepută aceasta din urmă şi care sunt mecanismele care se generează în urma întâlnirii celor două lumi.

Studiul a solicitat răspunsul la o serie de întrebări, cum ar fi: are cartea numai funcţie estetică?, Se citeşte numai de dragul de a citi?, Are contextul (raportul economic dintre cerere şi ofertă) influenţă?, Cartea defineşte Sinele sau Sinele se defineşte prin carte?

Punctul de plecare l-a constituit teoria formalistă al lui G. Simmel, mai precis articolul acestuia despre modă. Aceasta din urmă este definită ca fiind antagonismul dintre imitaţie şi reliefare a Sinelui. Imitaţia este “ereditate psihologică, ca trecere de la viaţa în grup la viaţa individuală. Atracţia ei constă înainte de toate în faptul că ne înlesneşte o comportare corespunzătoare şi folositoare chiar şi atunci când în plan nu apare nimic personal şi creator.” Reliefarea Sinelui este caracterizată ca diferenţiere, individualizare.

Interviurile pe care se bazează studiul au fost realizate cu “colecţionari de carte” şi au vizat perioada dinaintea anilor ’89. În acest context cartea era singura sursă de informaţie credibilă: “ televizor nu era, spectacole nu erau şi atunci stăteai în casă şi citeai () Ziarele erau toate cum erau, televizorul avea program două ore, din care o oră jumate era” (Gheorghe Apetrei) Costurile implicate pentru a achiziţiona o carte “bună”, deşi relativ mari, sunt asumate, motivaţia principală fiind dată de posibilitatea de a cunoaşte, de a fi informat, în condiţiile în care conţinutul acesteia nu este perceput ca îndoielnic. Se va declanşa o adevărată competiţie, generată de cererea mare, ca răspuns al ofertei (ca număr) mici de carte. Aşadar, fiecare va dori să cunoască altceva decât ştie celălalt, de a dobândi un statut simbolic prin care să se diferenţieze.

Cartea odată achiziţionată, va genera un alt tip de probleme: lectura pune faţa în faţă lectorul şi conţinutul textului, în care el se “pierde”, dar şi în relaţie cu mai multe texte, generându-se o dispersie a subiectului. Aşadar miza va fi aceea de a-şi redobândi identitatea (individualitatea).

Poziţia teoretică pe care am adoptat-o din punct de vedere metodologic este aceea a paradigmei interviului comprehensiv, în care fabricarea teoriei se realizează în urma aplicării intrumentului de lucru, iar punctul de plecare este dat de ipotezele de lucru: “terenul nu mai este instanţă de verificare a unei problematici prestabilite, ci punctul de plecare al acestei problematizări.”

PARTEA I: CONSTRUCTIVISMUL SIMBOLIC

CAPITOLUL 1

“IREALUL” REAL

Definiţia cărţii, cu care voi lucra de acum înainte, aşa cum sugerează şi titlul capitolului, este unitatea rezultată din compoziţia a două elemente: forma (realul) şi conţinutul (“irealul”). Forma reprezintă partea materială şi, implicit, palpabilă, iar conţinutul nu este numărul de pagini, nici scrierea imprimată pe foi, ci mesajul transmis, Ideea, acţiunea şi descrierea realităţii sociale în care are loc intriga. Astfel, se vor evidenţia două caracteristici: una finită şi cealaltă infinită, iar produsul final poate fi descris ca fiind infinitul limitat.

Preview document

Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 1
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 2
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 3
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 4
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 5
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 6
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 7
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 8
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 9
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 10
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 11
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 12
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 13
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 14
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 15
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 16
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 17
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 18
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 19
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 20
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 21
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 22
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 23
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 24
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 25
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 26
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 27
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 28
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 29
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 30
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 31
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 32
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 33
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 34
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 35
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 36
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 37
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 38
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 39
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 40
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 41
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 42
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 43
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 44
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 45
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 46
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 47
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 48
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 49
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 50
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 51
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 52
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 53
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 54
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 55
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 56
Individualizare și Identitate prin Lectură - Pagina 57

Conținut arhivă zip

  • Individualizare si Identitate prin Lectura
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • prezentare.doc
    • Rezumat.doc
    • TEXTUL.DOC
    • titlul.doc

Alții au mai descărcat și

Război informațional

Razboiul mediatic este nou aparut în marele cadru al razboaielor informationale ( razboiul informational, razboiul psihologic, razboiul electronic,...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Comportament deviant la adolescenți - cauze

INTRODUCERE În complexitatea situaţiilor de viaţă în care este permanent implicat subiectul uman, acesta se manifestă nu doar ca o simplă...

Aspecte ale Alternativelor Educaționale

Alternativele educaţionale/pedagogice reprezintă variante de organizare şcolară, care propun soluţii de modificare a anumitor aspecte legate de...

Conspecte

TEMA nr. 1 SISTEMUL DE INVATAMANT Sistemul de Invatamant - principalul subsistem al sistemului de educatie (se refera la organizarea...

Ai nevoie de altceva?