Introducere 3 Capitolul 1. Publicitatea 6 1.1. Publicitatea 7 1.1.1. Apariţie şi dezvoltare 7 1.1.2. Delimitare conceptuală 10 1.1.3. Funcţiile publicităţii 11 1.1.4. Tipologia publicităţii 13 1.2. ATL şi BTL 16 1.2.1. Mijloace publicitare Above-the line 18 1.2.2. Mijloace publicitare Below-the-line 28 1.3. Publicitatea de tranzit 31 Capitolul 2. Piaţa out-door din România 33 2.1. Agenţii de publicitate 34 2.1.1. Tipuri de agenţii de publicitate 34 2.1.2. Tipuri de servicii oferite de agenţiile de publicitate 36 2.1.3. Structura unei agenţii de producţie 37 2.2. Agenţii de producţie 40 2.3. Publicul 41 Capitolul 3. Analiza campaniei out-door DERO 51 3.1. Analiza campaniei de lansare a produsului DERO 52 3.2. Analiza principiilor reclamei 53 3.3. Analiza de conţinut 55 3.4. Strategia publicitară şi efectele reclamei DERO “Spală româneşte” 56 3.5. Analiza percepţiei publicului privind creaţia (analiză pe bază de chestionar) 58 3.4.1. Interpretarea chestionarului 62 Concluzii 72 Bibliografie 74
Introducere În lucrarea de faţă îmi propun să fac o analiză teoretică a unui concept foarte des întâlnit în zilele noastr, publicitatea. Privit din punctul de vedere al unui specialist de marketing, publicitatea nu este doar un concept şi atât, ci este o ştiinţă a creării şi diseminării mesajelor, o instituţie socialǎ care afecteazǎ viaţa de zi cu zi a fiecǎrui individ, o forţǎ care modeleazǎ cultura de masa, o componentǎ a activitǎţii de marketing sau o sursǎ de informare despre produse, servicii, evenimente, indivizi sau instituţii. Firmele nu trebuie să se limiteze la a oferi bunuri sau servicii de calitate. Ele trebuie să-i informeze pe consumatori în legătură cu avantajele în conştiinţa fiecăruia. Pentru aceasta, este necesar ca firmele să utilizeze în mod corespunzător instrumentele de promovare în masă ale publicităţii, promovării vânzărilor şi relaţiilor publice. Publicitatea o putem defini ca fiind orice forma plătită de prezentare şi promovare impersonală a ideilor, bunurilor sau serviciilor prin mijloace de informare în masă (ziare, reviste, programe de radio şi TV) de către un sponsor bine precizat. Multe organizaţii folosesc publicitatea pentru a transmite unui anumit public mesaje referitoare la ele însele, la produsele şi serviciile lor sau la modul lor de comportament, cu scopul de a determina un răspuns din pertea acestuia. Răspunsul poate fi de natură perceptuală: de exemplu, consumatorul îşi formează anumite păreri în legatură cu un produs sau o marcă, ori acestea pot fi schimbate de către reclamă. El poate fi de natură comportamentală: de exemplu, consumatorul cumpară produsul sau sporeşte cantitatea cumparată. La publicitate nu apeleaza numai firme, ci şi organizaţii cu scop nelucrativ şi instituţii sociale, cum ar fi instituţiile filantropice, muzeele şi organizaţii religioase care-şi promovează cauza în rândul unui public divers. Organizaţiile se ocupă de publicitate în diverse moduri. În cadrul firmelor mici şi mijlocii de acestea se poate ocupa cineva din compartimentul comercial sau de marketing. În marile companii pot exista compartimente specializate, care să aibă drept atribuţii stabilirea bugetului publicitar, colaborarea cu agenţii de profil şi derularea de acţiuni de publicitate prin poştă, expoziţii cu vânzare şi alte forme de care nu se ocupă agenţiile respective. Majoritatea firmelor, fie ele mici sau mari, înclină să apeleze la agenţii specializate pentru că acestea oferă câteva avantaje: • Au specialişti care pot desfăşura activităţi specifice ( de exemplu cercetare, muncă de creaţie) în condiţii mai bune decât personalul firmei • Vin cu un punct de vedere obiectiv în privinţa rezolvării problemelor unei firme, dar şi cu ani de experienţă câştigată din colaborarea cu diverşi clienţi ce s-au aflat în situaţii ditferite • Au o putere de cumpărare a spaţiului de publicitate mai mare decât cea a unei firme. De asemenea, ele beneficiaza de un rabat, ceea ce face ca şi cheltuielile firmei să fie mai mici. • Clientul poate renunţa oricând la serviciile agenţiei sale. Se poate argumenta că o agenţie va depune toate eforturile pentru a face o treabă bună şi a-l determina pe client să mai apeleze la ea. Capitolul 1. Publicitatea 1.1. Publicitatea Primele forme rudinemtare de publicitate au apărut încă din antichitate, pornind cu strigarea, cu plăcile de piatră unde erau inscripţionate primele anunţuri de mică publicitate, continuând cu târgurile de produse din Evul Mediu, cu târgurile de mostre şi cu apariţia formelor clasice de publicitate: machetele de presă în cotidiene, anunţurile de mică publicitate în publicaţiile de profil din sec. XVIII-XIX, publicitatea tranzit (pe tramvaie), reclamele luminoase, publicitatea stradală, la sfărşit de secol XIX şi nu în ultimul rând cu publicitatea radio, TV şi on-line în secolul XX . În România, publicitatea are o istorie considerabil veche. Agenţiile de publicitate apar imediat după această dată şi se dezvoltă odată cu întreg sistemul economic, aducându-şi un aport seminificativ la dezvolatarea sistemului media, în special al televiziunii private. 1.1.1. Apariţie şi dezvoltare Publicitatea a apărut încă de la originile istoriei. Arheologii care au studiat culturile mediteraniene au descoperit diverse mărturii care vorbesc despre diverse oferte şi organizare de evenimente. “Românii îşi pictau zidurile clădirilor pentru a anunţa luptele la gladiatori, iar fenicienii îşi pictau mărfurile pe pietrele care mărgineau drumurile cele mai importante ale oraşelor.” Totuşi, publicitatea modernă este foarte departe de aceste încărcări timpurii. Companiile din U.S.A cheltuiesc actualmente o sumă anuală estimată la cca 244 miliarde de dolari: în lumea întreagă cheltuielile pentru publicitate depăşesc anual 465 miliarde de dolari. General Motors, compania care recurge în U.S.A cel mai mult la publicitate, a cheltuit anul trecut mai mult de 4 miliarde de dolari pe publicitate. Deşi publicitatea este folosită în primul rând de firmele care obţin profit, aceasta este folosită şi de un număr mare de organizaţii non-profit, de liber-profesionişti şi de organizaţii sociale, care îşi fac publice scopurile unui public foarte variat. Publicitatea cuprinde toate acţiunile care au drept scop prezentarea indirectă-orală şi vizuală - a unui anumit mesaj în legătură cu un produs, serviciu, marcă sau firmă, de către orice susţinător.
- Carti 1. Balaban C., Publicitatea - de la planificare strategică la implementare media, Editura Polirom, 2009 2. Baker M., Macmillan Dictionary of Marketing & Advertising, Editura Macmillan Business, London, 1998 3. Barbu P. , Primul an de publicitate, Editura Tandem Media, Bucureşti, 2014 4. Brănescu G., Management publicitar, agenţii de publicitate şi campanii publicitare, curs universitar 5. Coman C., Relaţiile publice şi mass-media, Editura Polirom, Bucureşti, 2000 Relaţiile publice, principii şi strategii, Editura Polirom, Bucureşti, 2001 6. Hendrix J., Public Relations Cases, Wadsworth, 2001 7. Hristache D., Manual de comunicare economică şi relaţii publice, Editura ASE, 2009 8. Ingomar K., Advertising Worldwide, Editura Springer Berlin, 2012 9. Jackson T., Fables of abundence: a cultural history of advertising in America, History Press, New York, 1994 10. Jefkins F., Cum să stăpâneşti reclama la perfecţie, Editura Rentrop&Straton, Bucureşti 2000 11. Jujenheimer W., Basic Advertising, College Division Soth-Western Publishing Co, 1991 12. Katz H., The Media Handbook, Editura. Lawrence Erlbaum Associates, 2007 13. Lambert D., Next Generation Sales Strategies to Meet Your Buyer’s Needs - Every time, Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2014 14. Michael J. Baker, Macmillan Dictionary of Marketing & Advertising, Editura Macmillan Business, London, 1998 15. Ogilvy D., Confesiunile unui om de publicitate, apud Monica Mitrică, Editura Humanitas, Bucureşti, 2009, 16. Petrescu C., Creativitate şi investigare în publicitate, Editura Carpatica, Cluj-Napoca, 2002 17. Petcu M., Istoria jurnalismului şi a publicităţii în Romnia, Editura Polirom, Bucureşti, 2007 18. Russel T., Manual de publicitate, Editura Teora, Bucuresti, 2002 19. Seguela J., Un fiu al publicităţii, apud Dora Ioniţă, Editura Humanitas, Bucureşti, 2008 20. Seitel F., The practice of Public Relations, Price Hall Press, 2001 21. Siegert G., Werbung in der Medien- und Informations gesellschaft, VS Verlag, Wiesbaden, 2005 22. Tungate M., Adland. Istoria universală a publicităţii, apud Iulia Serafim, Editura Humanitas, Bcureşti, 2012 23. Zamfir C., Dicţionar de sociologie, Editura Babel, Bucureşti, 1998 - Pagini web 1. www.dailybusiness.ro 2. www.epamedia.ro 3. www.affichage.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.