Cuprins
- Introducere 3
- Capitolul 1. Comportamentul consumatorului și influența brandului asupra acestuia 4
- 1.1. Definirea comportamentului consumatorului 4
- 1.2. Motivele comportamentului de cumpărare ale consumatorului 5
- 1.2.1. Echitatea brandului 7
- 1.3. Dimensiunile comportamentului consumatorului 11
- 1.3.1. Teoria acțiunii raționale 12
- 1.3.2. Teoria comportamentului planificat 12
- 1.3.3. Modelul de acceptare a tehnologiei 13
- 1.3.4. Difuzarea teoriei inovării 13
- 1.3.5. Teoria unificată a acceptării și utilizării tehnologiei 13
- 1.4. Factorii care influențează comportamentul consumatorului 14
- 1.5. Consumatorul și loialitatea față de branduri 21
- Capitolul 2. Industria auto în România 25
- 2.1. Piața auto din România 25
- 2.2. Istoric Dacia 27
- 2.3. Dacia Logan 32
- Cap.3. Influența brandului asupra comportamentului consumatorului de Dacia Logan 38
- 3.1. Importanța cercetării de piață 38
- 3.2. Scopul, obiectivele și ipotezele cercetării 38
- 3.3. Metoda de cercetare 39
- 3.4. Prelucrarea și analiza datelor 39
- Concluzii 43
- Anexe 44
- Bibliografie 49
Extras din licență
Introducere
În această lucrare voi analiza influența brandului asupra comportamentului consumatorului din industria auto. Am ales să fac această analiză asupra mărcii de autoturism Dacia Logan deoarece este o marcă românească bine cunoscută de toți.
În ziua de azi, în România, industria auto este una foarte amplă iar concurența este din ce în ce mai mare, făcându-și apariția pe piața auto o multitudine de autoturisme noi.
În secțiunea practică a lucrării voi analiza influența brandului asupra comportamentului consumatorului de Dacia Logan. Principalele obiective ale acestui studiu de caz sunt: identificarea caracteristicilor acestui model de autoturism și ce influență are brandul asupra consumatorilor în luarea decizei de cumpărare a Daciei Logan. În acest scop am realizat un chestionar pentru persoanele care dețin sau intenționează să achiziționeze un autoturism Dacia Logan.
Lucrarea este strcturată în 3 capitole, fiecare capitol având căteva subcapitole. În primul capitol am analizat comportamentul consumatorului și influența brandului asupra acestuia. Am studiat dimensiunile comportamentului consumatorului, motivele și factorii care influențează comportamentul de cumpărare al consumatorului. Astfel, am descoperit faptul că oamenii sunt influențați de 4 factori majori: culturali, sociali, personali și psihologici, consumatorii având 5 tipuri de motive în comportamentul de cumpărare: realizre, putere, unicitate, afiliere și stimă de sine.
Al doilea capitol cuprinde informații despre piața auto din România dar de asemenea și istoricul Daciei, descrierea companiei și o prezenatare a pricipalelor modele fabricate.
Al treilea capitol reprezintă partea practică a lucrării în care am realizat un studiu de caz privind influența brandului asupra comportamentului consumatorului de Dacia Logan, am prelucrat și am analizat datele.
Capitolul 1. Comportamentul consumatorului și influența brandului asupra acestuia
1.1. Definirea comportamentului consumatorului
Walters definește comportamentul consumatorului ca fiind: "... procesul prin care persoanele fizice decid dacă, ce, când, unde, cum și de la cine să cumpere bunuri si servicii" .
Mowen oferă o definiție diferită prin explicarea consumatorului comportament ca fiind: "... studiul unităților de cumpărare și a proceselor de schimb implicate în achiziționarea și consumarea de bunuri, servicii, experiențe, și idei " . Această definiție se concentrează asupra achiziționării de unități în încercarea de a include nu numai individul, dar și grupurile care achiziționează produse sau servicii.
Schiffman & Kanuk definesc comportamentul consumatorului ca fiind: "comportamentul pe care consumatorii îl afișează în căutare, cumpărare, utilizare, evaluare și dispunând de produse, servicii și idei ". Schiffman & Kanuk elaborarează definiția prin explicarea faptului că comportamentul consumatorului este, prin urmare, studiul modului în care persoanele iau decizii pentru a-și consuma resursele disponibile pe elemente legate de consum. Acesta include studiul a ce, de ce, când, unde și cât de des achiziționează și cum utilizează produsul achiziționat. În plus, aceasta cuprinde toate comportamentele pe care le afișează consumatorii pentru căutarea, cumpărarea, utilizarea, evaluarea și eliminarea produselor și serviciilor care cred ca le vor satisface nevoile.
Potrivit lui Schiffman & Kanuk , pot fi distinse două tipuri diferite de consumatori, și anume consumatorii personali și organizaționali. Consumatorii personali cumpără produse și servicii pentru uz personal sau casnic sau ca un dar pentru altcineva. Consumatorii personali, prin urmare, achiziționează pentru consum final. Consumatorii organizaționali, pe de altă parte, achiziționează produse și servicii pentru a conduce o organizație, inclusiv organizațiile profitabile și nerentabile, organizațiile guvernamentale și instituțiile.
O definiție finală a comportamentului consumatorului, de Engel, Blackwell & Miniard prevede că: " acele acțiuni direct implicate în obținerea, consumarea și eliminarea produselor și a serviciilor, inclusiv procesele decizionale care preced și urmează aceste acțiuni " .
Bibliografie
1. Consumer Behavior: Theory and Practice, Charles Glenn Walters, Edition illustrated, revised. Publisher, R. D. Irwin, 1974
2. Consumer Behavior, John C. Mowen, Edition 3, ilustratrated, Macmillan, 1993
3. Consumer Behavior, Leon G. Schiffman, Leslie Lazar Kanuk, Edition 6, Prentice Hall, 1997
4. Consumer behavior, James F. Engel, Roger D. Blackwell, Paul W. Miniard, edition 6, Chicago : Dryden Press, 1990.
5. Cătoiu I., Teodorescu N. - Comportamentul consumatorului - Teorie și Practică, Editura Economică, București, 1997
6. Consumer behavior, Leon G. Schiffman, Leslie Lazar Kanuk, International ed., 9th ed, 2009
7. Consumers, Eric J Arnould; Linda Price; George M Zinkhan, Boston : McGraw-Hill/Irwin, 2004
8. A taxonomy of human goals and some possible applications, Martin E Ford, CW Nichols, Psyhology library edition: personality, 1987
9. Brands and Brand Equity: Definition and Management, Lisa Wood, 2000
10. Managing Brand Equity, David A. Aaker, Edition ilustrated, Free Press, 1991
11. Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity, Kevin Lane Keller, Journal of Marketing, 1993
12. Marketing: Concepts and Strategies, William M. Pride, O. C. Ferrell, Edition 12, ilustrated, 2003
13. Brand equity: Snark or boojum?, Patrick Barwise, International Journal of Research in Marketing, 1993
14. Brand Leadership, David A. Aaker, Erich Joachimsthaler, Edition ilustrated, Free Press, 2000
15. Brand Equity: A Perspective on Its Meaning and Measurement, Rajendra K. Srivastava, Allan D. Shocker, Marketing Science Institute, 1991
16. Measuring customer-based brand equity: empirical evidence from the sportswear market in China”, Journal of Product & Brand Management, 2009
17. Grewal, Dhruv, Kent B. Monroe, and R. Krishnan, The Effects of Price-Comparison Advertising on Buyers Perceptions of Acquisition Value, Transaction Value and Behavioral Intentions, Journal of Marketing, 1998
18. Hoyer, W. D., & Brown, S. P., Effects of brand awareness on choice for a common, repeat-purchase product. Journal of Consumer Research, 1990
19. Journal of Marketing, JOURNAL ARTICLE `Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence`, Valarie A. Zeithaml, 1998
20. Bolton, Ruth N. and James H. Drew , "A Longitudinal Analysis of the Impact of Service Changes on Customer Attitudes," Journal of Marketing,, 1991
21. Marketing Creating Value for Customers, Potrivit lui Churchill & Peter, 1995
22. Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, 12th Edition by Delbert Hawkins and David Mothersbaugh Consumer Behavior by Wayne D. Hoyer, Deborah J. MacInnis and Rik Pieters
23. Consumer Behavior (10th Edition) by Leon Schiffman and Leslie Kanuk
24. Consumer Behavior (11th Edition) by Leon G. Schiffman and Joseph Wisenblit
25. The Value of Brand Equity, David A. Aaker, 1992
26. Emotional Branding: How Successful Brands Gain the Irrational Edge, Travis, 2000
27. Managing Brand Equity, David A. Aaker, 1991
28. Marketing Management, Kotler, P., 2002
29. Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework, Dick, A., Basu, K, 1994
30. http://www.apia.ro
31. https://www.dacia.ro
Preview document
Conținut arhivă zip
- Influenta brandului asupra comportamentului consumatorului din industria auto.docx