Introducere 1 Capitolul I - Personalitatea prescolarului .2 1.1 Notiuni generale referitoare la varsta prescolara .2 1.2 Formarea si dezvoltarea personalitatii prescolarului ...6 Capitolul II - Agresivitatea ..11 2.1 Abordari conceptuale ale notiunii de agresivitate ..11 2.2 Caracteristicile si formele comportamentului agresiv ...12 2.3 Modele si teorii referitoare la agresivitate .13 Capitolul III - Inteligenta emotionala a parintilor 20 3.1 Conceptul de inteligenta emotionala ..20 3.2 Rolul inteligentei emotionale in dezvoltarea comunicarii ..21 3.3 Relatia dintre inteligenta emotionala a parintilor si comportamentul prescolarilor ...24 Capitolul IV - Desenele animate ..28 4.1 Caracteristici psihologice ale desenelor animate 28 4.2 Influenta desenelor animate asupra formarii agresivitatii la prescolari ..30 Concluzii ...33 Bibliografie ...34
In societatea contemporana copilul prescolar ia contact tot mai strans cu mediul de gradinita, diferit de cel familial si, in acelasi timp ia contact, in mod observativ, cu mediul social, respectiv strada, magazinele, mijloacele de transport, televizorul. Desi integrate in aceeasi viata sociala, cele patru componente ale mediului solicita copilului prescolar nu numai ajustari ale comportamentului la sisteme diferite de cerinte, in conditii de tutela, protectie si afectiune diferite, dar se produce si o sesizare tot mai mare a diversitatii lumii si a vietii, o mai densa si complexa antrenare a emotiilor, cunoasterii, deciziilor, curiozitatilor, in situatii tot mai numeroase si inedite. In acest context se dezvolta laturile personalitatii copilului, precum si capacitatile sale de comunicare, cunoastere, emancipare. In aceasta perioada tipul fundamental de activitate este jocul, dar acestuia ii ia locul, din ce in ce mai frecvent o alta activitate, si anume ce de urmarire a desenelor animate. Aceste activitati constituie o trecere de la percepere la implantarea acesteia in viata cultural-sociala. In perioada prescolara, simbolul si fictiunea sunt mai intai mimate apoi apare tentativa de identificare cu ele. In aceasta etapa, in mentalitatea copilului joaca un rol foarte important fantasticul, initial fiind considerat ca existent, real, iar apoi, treptat, acesta este perceput ca o conventie de joc. Pe parcurs, fantasticul se obiectiveaza in imaginatie. Lucrarea de fata isi propune analiza influentei pe care o au filmele de desene animate asupra comportamentului agresiv al copiilor, in special celor aflati in perioada prescolaritatii. Astfel, in Capitolul I al prezentei lucrari vom face o analiza a personalitatii prescolarului, respectiv notiuni generale referitoare la varsta prescolara, formarea si dezvoltarea personalitatii prescolarului. Capitolul II al lucrarii de fata isi propune o analiza a notiunii de agresivitate, respectiv abordari conceptuale, teorii referitoare la agresivitate, caracteristicile si formele comportamentului agresiv. In Capitolul III al prezentei lucrari vom analiza inteligenta emotionala a parintilor, din punctul de vedere al conceptului, al rolului acesteia in dezvoltarea comunicarii si al relatiei dintre inteligenta emotionala a parintilor si comportamentul prescolarilor. Capitolul IV al prezentei lucrari isi propune o analiza a caracteristicilor psihologice ale filmelor de desene animate si influenta acestora asupra formarii agresivitatii la prescolari. CAPITOLUL I Personalitatea prescolarului 1.1 Notiuni generale referitoare la varsta prescolara Varsta prescolara este considerata a fi perioada cuprinsa intre 3 si 6 sau 7 ani, iar in literatura de specialitate aceasta mai este denumita si ,,cea de-a doua copilarie", sau ,,varsta de aur" a copilariei. Odata cu varsta prescolara, sau prescolaritatea, intervin modificari importante in viata unui copil, din punct de vedere al dezvoltarii somatice, si al dezvoltarii psihice, dar si in planul relational. La sfarsitul perioadei prescolaritatii este intalnita expresia ,,cei 7 ani de acasa". Aceasta expresie evidentiaza importanta acordata acestei perioade, si anume punerea bazelor dezvoltarii activitatii psihice si conturarea trasaturilor de personalitate, aspecte care vor influenta comportamentele viitoare. Copilul, la varsta prescolara, traverseaza etapa cunoasterii. Ca urmare, el isi largeste contactul cu mediul social si cultural. Din aceste medii el asimileaza modele de viata ce vor determina o integrare cat mai rapida si activa la conditia umana. In literatura de specialitate au fost identificate unele caracteristici specifice acestei varste, dintre care mentionam: - conduitele psiho-motrice se diversifica; - mobilitatea mare reprezinta una dintre caracteristicile specifice varstei prescolare; ca urmare, proceselor excitative predomina asupra proceselor inhibitive; - procesele de cunoastere se adancesc si devin din ce in ce mai complicate, producandu-se in acelasi timp si o schimbare a atitudinii in legatura cu mediul inconjurator; - contradictiile dintre solicitarile externe ale copilului la varsta prescolara si posibilitatile interne ale acestuia se intensifica; - cadrul relational, respectiv cu obiectele, cu altii si cu sine, se largeste si reprezinta cea mai importanta premisa a dezvoltarii psihice pe toate planurile; - expansivitatea motorie si senzoriala este o caracteristica specifica varstei prescolare si este imbinata cu dezvoltarea si flexibilizarea limbajului, cu dezvoltarea gandirii, aceasta capatand coerenta, claritate, comunicativitate; totodata, se detaseaza intr-o anumita masura de influenta exercitata de latura afectiva si activa care o frana in etapa anterioara; - imaginea si constiinta de sine se contureaza in aceasta perioada, alaturi de dezvoltarea constiintei morale; - gradul de autonomie creste; - dedublarea comportamentala poate sa apara in anumite cazuri; - posibilitatile cognitiv - operationale incep sa se maturizeze; - are loc o crestere si o intensificare a capacitatilor de adaptare; - planul relational interpersonal incepe sa se ordoneze, sa se supuna anumitor reguli; - atitudinile obiective si realiste incep sa inlocuiasca atitudinile subiective si imaginative asupra lumii; Varsta prescolara, respectiv perioada de la 3 la 7 ani se imparte in 3 grupe, respectiv: grupa mica - perioada de la 3 la 4 ani, grupa mijlocie - perioada de la 4 la 5 ani si grupa mare - perioada de la 5 la 6/7 ani. Avand in vedere aceasta divizare a perioadei prescolare, pot fi identificate unele caracteristici, astfel : - pentru grupa mica - perioada de la 3 la 4 ani: nu este suficient de dezvoltata comunicarea reciproca intre copii, in timpul jocului sau in timpul altor activitati; nu are loc inca desprinderea proceselor psihice de actiune; in ceea ce priveste activitatea, se remarca o organizare si o imbogatire din punct de vedere al continutului acesteia; are loc o subordonare a gandirii fata de actiunea concreta; are loc o trecere de la simpla manipulare a obiectelor la integrarea acestora in strategii mai largi si complexe de utilizare, in acest mod obiectelor li se ofera functii simbolice; se remarca instabilitatea motorie si dificultatea in ceea ce priveste adaptarea la conditii si la situatii noi.
1. Chelcea, Septimiu, Psihosociologie, teorii, cercetari, aplicatii, Editura Polirom, Iasi; 2. Cretu, Tinca, Psihologia varstelor, Editura Polirom, Iasi, 2009; 3. Gheorghe, Virgiliu; Criveanu, Nicoleta; Dragulinescu, Andrei, Efectele micului ecran asupra mintii copilului, Editura Prodromos, Bucuresti, 2007; 4. Mitrofan, Nicolae, Agresivitatea, Editura Polirom, Iasi, 2003; 5. Neveanu Popescu, Paul; Zlate, Mielu; Cretu, Tinca, Psihologie. Manual pentru clasa a X-a., Editura Didactica si pedagogica, Bucuresti, 1993; 6. Rosca, Alexandru; Chircev, Anatolie, Psihologia copilului prescolar, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1970; 7. Schiopu, Ursula; Verza, Emil, Psihologia varstelor - ciclurile vietii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995; 8. Tomsa, Gheorghe; Oprescu, Nicolae, Bazele teoretice ale psihopedagogiei prescolare, Editura V&IIntegral, Bucuresti, 2007; 9. Velciov, Petronela Psihologia varstelor, Partea I - varstele de dezvoltare, Editura Universitatii din Timisoara, Timisoara, 1994; 10. Zlate, Mielu, Eul si personalitatea, Editura Trei, Bucuresti, 2004; Autori straini: 1. Allport, Gordon W., Structura si dezvoltarea personalitatii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1991; 2. Bandura, Albert, Aggression: A social learning analysis, Englewood Cliffs, New York, 1977; 3. Baron, Robert A.; Richardson, D., Human Aggression, Plenum, New York, 1994; 4. Brackett, Marquez Martin; Rivers, S.E.; Shiffman, S.; Lerner, N.; Salovey, P., Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence, in Journal of Personality and Social Psychology, nr. 91/2006; 5. Buss, Arnold H., The psychology of aggression, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1961; 6. Celikoz, Nadir; Secer, Zarife, Social skills and problem behaviour of children with different cognitive styles who attend preschool education, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2009; 7. Debesse, Maurice, Psihologia copilului de la nastere la adolescenta, Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti, 1970; 8. Doron, Roland; Parot, Francoise, Dictionar de psihologie, Editura Humanitas, Bucuresti, 2007; 9. Elias, Maurice J.; Tobias, Steven E.; Friedlander, Brian S., Inteligenta emotionala in educatia copiilor, Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2002; 10. Eysenck, Michael W., Recent Advances in Social Psychology. An International Perspective, New York, 2004; 11. Goleman, Daniel Inteligenta emotionala, Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2008; 12. Lorenz, Konrad, Asa-zisul rau. Despre istoria naturala a agresiunii, Editura Humanitas, Bucuresti, 2005; 13. Myers, David G.; Psychology, Editura Palgrave Macmillan, New York, 1998; 14. Piaget, Jean Psihologia inteligentei, Editura Stiintifica, Bucuresti, 1965; 15. Sillamy, Norbert Dictionar de psihologie, Editura, Univers Enciclopedic Gold, Bucuresti, 2009. Pagini de internet: 1. http://www.jaacap.com/, site accesat la data de 10 septembrie 2012; 2. http://www.aacap.org/, site accesat la data de 10 septembrie 2012; 3. http://www.ora-gov.ro/files/revista_presei/5_RP_ORA_110609.pdf, site accesat a data de 10 septembrie 2012
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.