Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic

Licență
8.7/10 (3 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 84 în total
Cuvinte : 23526
Mărime: 794.79KB (arhivat)
Publicat de: Draga Cojocaru
Puncte necesare: 13
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Dascal Liliana
UNIVERSITATEA ,,Spiru Haret” BRAŞOV Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei Specializarea Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar

Cuprins

  1. Partea I – Aspecte teoretice ale lucrarii
  2. 1. Şcolarul mic – tabloul vârstei
  3. 1.1. Particularităţile fizice ale şcolarului mic
  4. 1.2. Particularităţile psihice ale şcolarului mic
  5. 2. Ereditatea, mediul, educaţia – factori de dezvoltare
  6. 2.1. Ereditatea
  7. 2.2. Influenţa mediului
  8. 2.2.1. Mediul familial
  9. 2.3. Educaţia
  10. 2.3.1. Tipurile educaţiei
  11. 3. Activităţile extraşcolare şi rolul lor în dezvoltarea personalităţii
  12. 3.1. Drepturile copilului din perspectiva Organizaţiei Naţiunilor Unite
  13. 3.2. Educaţia pentru timp liber
  14. Partea a II-a – Cercetare empirică
  15. 4. Cadrul conceptual al cercetării
  16. 4.1. Obiectivele cercetării
  17. 4.2. Ipotezele cercetării
  18. 4.3. Lotul cercetării
  19. 4.4. Metode şi instrumente
  20. 5. Analiză şi interpretare
  21. 5.1. Analiza şi interpretarea cercetării
  22. 5.2. Concluzii
  23. Bibliografie
  24. Anexe

Extras din licență

CAPITOLUL 1

ŞCOLARUL MIC (6 – 10 ANI)

Lumea şcolarului mic este alcătuită din o serie de evenimente care îl fac să fie într-o evoluţie permanentă. El descoperă zi de zi lucruri noi, iar corpul său reacţionează progresiv la toate aceste schimbări. Deşi transformările fizice sunt vizibile, este indicat să acordăm atenţie şi modificărilor în plan psihic pe care le experimentează copilul în etapa micii şcolarităţi, întrucât aceste modificări au poate cel mai puternic impact asupra vieţii şcolarului la această vârstă.

1.1. Particularităţile fizice

Un aspect esenţial din existenţa şcolarului mic îl constituie transformările de care acesta are parte în perioada cuprinsă între 6 şi 10 ani. Aceste trăsături sunt importante pentru că raportat la ele se pot organiza activităţi extraşcolare care să se potrivească preferinţelor copilului, dar mai ales capacităţii acestuia de a participa la ele. ,,Dezvoltarea fizică este mai puţin marcantă decât în perioadele anterioare. Creşterea în înălţime este de circa 4 – 5 cm anual, astfel că de la 115 – 118 cm cât are la 6 ani, şcolarul mic ajunge la aproximativ 135 cm la 10 – 11 ani. În aceeaşi perioadă, greutatea creşte de la 20 – 22 kg la cca 30 kg.” (V. Ţîrcovnicu, 1975, p. 95)

Apar molarii primi inferiori şi superiori şi incisivii centrali inferiori, iar către 7 ani incisivii centrali superiori. Procesul de osificare nu este terminat. Se cere o deosebită atenţie de a obişnui pe copii cu o poziţie corectă în bancă – mai ales la desen şi scris – spre a nu se produce deformări ale coloanei vertebrale (scolioze, cifoze, lordoze). Sistemul muscular este de asemenea în plină dezvoltare. Jocul, munca solicită dezvoltarea în continuare a muşchilor mari, creşterea forţei fizice, ceea ce explică marea mobilitate a copiilor. Fuga, săriturile, jocurile de mişcare constituie o necesitate pentru ei. Această tendinţă spre mişcare poate fi fructificată organizând jocuri în aer liber, excursii, activităţi extraşcolare potrivite cu posibilităţile lor de efort. Muşchii mici de la degete nu sunt încă suficient dezvoltaţi, obosesc repede şi de aceea elevii din clasa I-a întâmpină greutăţi la desen, scris. Activităţile care cer fineţea şi precizia mişcărilor (desenul, scrisul, lucrul manual) ajută la dezvoltarea muşchilor scurţi.

Capacitatea pulmonară a copiilor la această vârstă şcolară este redusă. Pentru a se asigura oxigenarea sângelui, respiraţia lor este mai deasă decât a adultului. (Şcolarul mic respiră de circa 22 ori pe minut, pe când adultul doar de aprox. 17 ori). Pulsaţiile inimii sunt de asemenea mai dese decât la adult. Aceste împrejurări explică de ce şcolarul mic oboseşte repede, dar se şi reface repede.

1.2. Particularităţile psihice

Dacă până la vârsta de şase ani, activitatea care solicită cel mai mult pe copil este jocul, începând cu această vârstă, jocul este înlocuit de învăţătură. Trecerea de la joc (activitate cu scop în sine) la muncă (activitate cu scop în afară) provoacă adânci transformări intelectuale, afective şi voluntare, transformări de care este indicat să ţinem seama atunci când antrenăm copilul spre o activitate sau alta, asigurându-ne că acestea sunt potrivite pentru el.

Încercând să caracterizeze lapidar vârsta de la 6 la 8 ani, A. Gesell şi F. Ilg (Gesell şi Ilg, 1953) scriu că şase ani este o vârstă de dispersie, şapte ani este o vârstă de reflexiune, iar opt ani este o vârstă de expansiune, la un nivel relativ superior de maturizare.

Creierul copilului de vârstă şcolară mică se dezvoltă mult, nu atât în ceea ce priveşte greutatea (de la 1300 g ajunge la 1400 g), cât în ceea ce priveşte structura. Astfel că sunt bine marcate circumvoluţiunile, lobii frontali s-au mărit ca volum, celulele corticale sunt capabile de funcţionare fină şi complexă. Solicitările la care este supus copilul în procesul de învăţământ şi în relaţiile lui cu mediul social contribuie la dezvoltarea structurii creierului şi a proceselor cortexului.

Sub influenţa muncii, a jocului şi mai ales a procesului de învăţământ are loc în această perioadă o intensă dezvoltare psihică.

La intrarea în şcoală percepţia copilului păstrează unele trăsături ale vârstei preşcolare: este globală şi superficială. El confundă adesea literele şi cuvintele asemănătoare ca formă exterioară, iar când observă un obiect se opreşte mai mult asupra obiectelor care îl interesează, dar care nu sunt totdeauna şi cele esenţiale. Percepţia materialului intuitiv se desfăşoară acum sub îndrumare didactică, elevul fiind solicitat să precizeze forme, dimensiuni, culori, exprimând prin desen şi prin cuvinte ceea ce au observat. Percepţia devine astfel analitică, la început analiza bazându-se intens pe material intuitiv, iar apoi treptat ajunge să se realizeze şi în plan mintal.

Orice proces de învăţare la care copilul participă, contribuie şi la dezvoltarea atenţiei copilului. Dintr-o atenţie spontană, instabilă, atrasă mai mult de formă, culorile şi mişcarea obiectelor, el ajunge ca prin îndrumări să-şi formeze treptat o atenţie voluntară, capabilă să urmărească o explicaţie un timp mai îndelungat, chiar şi când aceasta nu are un suport concret.

Memoria este funcţia psihică de bază care face posibilă fixarea, conservarea, recunoaşterea şi reproducerea informaţiilor şi trăirilor noastre. Memoria este implicată în toate procesele psihice. Ea apare ca o verigă de legătură între situaţii; evenimentele separate în timp, contribuind prin aceasta la retragerea şi autoreglarea comportamentului uman.

Memoria este o capacitate psihică absolut necesară fără de care viaţa individului ar fi practic imposibilă. În absenţa memoriei, a unui baraj de informaţii păstrat în ea, nici creativitatea şi nici inteligenţa n-ar fi eficiente. Memoria are un caracter necesar, fiind implicată în marile comportamente ale vieţii omului: cunoaşterea şi învăţarea, înţelegerea şi rezolvarea de probleme, inteligenţă şi creativitate. Memoria nu este ceva static, închistat, finit, dimpotrivă, ea dispune atât de o dinamică internă, cât şi de o dinamică în timp, de o evoluţie cu sens progresiv, ascedentul ce se înscrie pe traiectoria de la simplu la complex, de la inferior la superior. Ea evoluează deci odată cu vârsta cronologică sau intelectuală a omului.

Şi la şcolarul mic se produc transformări importante în dezvoltarea memoriei. Acesta memorează cu usurinţă, dar destul de defectuos, dacă nu este îndrumat. Memorează adesea cuvinte, nu idei, pune pe acelaşi plan ideile secundare cu cele principale. Şcolarul mic reţine mai uşor ceea ce este concret decât ceea ce este abstract, reţine mai usor forme, culori, întâmplări decât definiţii, explicaţii. Munca şcolară însă îl obligă să reţină şi să reproducă un material verbal destul de complex şi de bogat (definiţii, reguli, poezii, povestiri). Elevul n-ar putea face faţă cerinţelor şcolare dacă ar memora mecanic, astfel că necesitatea de a-şi însuşi un număr bogat de cunoştinţe impune schimbarea metodei de memorare.

Preview document

Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 1
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 2
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 3
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 4
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 5
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 6
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 7
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 8
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 9
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 10
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 11
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 12
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 13
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 14
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 15
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 16
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 17
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 18
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 19
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 20
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 21
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 22
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 23
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 24
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 25
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 26
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 27
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 28
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 29
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 30
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 31
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 32
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 33
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 34
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 35
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 36
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 37
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 38
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 39
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 40
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 41
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 42
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 43
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 44
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 45
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 46
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 47
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 48
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 49
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 50
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 51
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 52
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 53
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 54
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 55
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 56
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 57
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 58
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 59
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 60
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 61
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 62
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 63
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 64
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 65
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 66
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 67
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 68
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 69
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 70
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 71
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 72
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 73
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 74
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 75
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 76
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 77
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 78
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 79
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 80
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 81
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 82
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 83
Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic - Pagina 84

Conținut arhivă zip

  • Influenta Mediului Familial Asupra Activitatilor Extrascolare ale Scolarului Mic.docx

Alții au mai descărcat și

Educatia Artistico-Plastica

CAPITOLUL I MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Importanta abordarii acestei teme deriva din importanta frumosului pentru viata.Culoarea este esentiala...

Gestionarea conflictelor în școală

Școala românească a traversat o perioadă de reforme menite să consolideze sistemul de învățământ, iar acum se află în faza în care ar trebui să se...

Relația scoală familie ca premisă a eficienței procesului de învățământ

ARGUMENT „OMUL nu poate deveni OM decât prin EDUCAȚIE” (Kant) În toate societățile lumii, educația ocupă un loc foarte important. Fiecare om își...

Influența metodelor și tehnicilor interactive de predare-învățare asupra coeziunii clasei de elevi

Metodele de învățământ reprezintă căile folosite de cadrul didactic pentru a-i sprijini pe elevi să descopere lumea înconjurătoare. Acestea...

Tehnicile Freinet

1. Introducere Pedagogia moderna dezvolta metode, tehnici si instrumente pedagogice al caror scop principal este acela de a ajuta elevul in...

Rolul programelor de consiliere în asigurarea parteneriatului școală-familie

Daca lumea devine din ce in ce mai complexa dar si mai problematica si contradictorie, educatia este chemata sa raspunda din ce in ce mai adecvat...

Impactul parteneriatului școală-familie extinsă în formarea calităților morale la elevii de vârstă școlară mică din orfelinate

Introducere Actualitatea temei. Nu este posibilă formarea personalitătii fără a tine seama de aspectul care ar trebui să domine întreaga noastră...

Studiu privind unele posibilități de valorificare ale pedagogiei Montessori în învățământul primar tradițional

ARGUMENT Alternativele educaționale reprezintă variante de organizare școlară, care propun modificări ale anumitor aspecte legate de formele...

Ai nevoie de altceva?