Introducere 5 CAPITOLUL I. Metode si tehnici interactive de grup 6 1. Conceptul de metoda didactica 6 2. Criterii de clasificare a metodelor didactice 7 3. Clasificarea metodelor si tehnicilor interactive de grup 8 3.1. Metode de predare-invatare interactiva de grup 9 3.1.1. Metoda mozaicului/expertilor 9 3.1.2. Invatarea dramatizata 10 3.1.3. Metoda schimbarii perchii 10 3.2. Metode de fixare si sistematizare a cunostintelor 10 3.2.1. Harta cognitiva sau harta conceptuala 10 3.2.2. Diagrama cauzelor si a efectului 11 3.2.3. Tehnica florii de nufar 11 3.3. Metode de rezolvare de probleme prin stimularea creativitatii 12 3.3.1. Explozia stelara 12 3.3.2. Metoda palariilor ganditoare 14 3.3.3. Metoda Frisco 17 4. Valentele formativ-educative ale metodelor interactive de invatare in grup 19 CAPITOLUL II. Particularitatile clasei de elevi ca grup social 21 1.Clasa de elevi - definire 21 2. Structura clasei de elevi 22 2.1. Conducerea clasei de elevi 22 2.2. Structuri dimensionale ale clasei de elevi 23 2.2.1. Dimensiunea psiholgica 23 2.2.2. Dimensiunea sociala 24 2.2.3. Dimensiunea normativa 24 2.2.4.Dimensiunea operationala 25 2.2.5.Dimensiunea inovatoare 26 CAPITOLUL III. Studiu empiric privind influenta metodelor si tehnicilor interactive de predare-invatare asupra coeziunii clasei de elevi 27 1.Ratiunea generala a studiului 27 2. Metodologia cercetarii 27 2.1. Obiectivele cercetarii 27 2.2. Ipotezele cercetarii 27 2.3.Variabilele cercetarii 28 2.4. Lotul cercetarii 28 3. Metode si instrumente de cercetare 28 4. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 30 4.1. Analiza si interpretarea rezultatelor anchetei pe baza de interviu 30 4.2. Analiza si interpretarea rezultatelor colectate in urma analizei documentelor 31 4.3. Analiza si interpretarea rezultatelor colectate in urma aplicarii metodei sociometrice 32 5.Discutii si concluzii privind rezultatele cercetarii 34 6.Contributii personale 35 7. Limitele cercetarii 35 Bibliografie 36
Metodele de invatamant reprezinta caile folosite de cadrul didactic pentru a-i sprijini pe elevi sa descopere lumea inconjuratoare. Acestea reprezinta totodata mijloacele prin care elevii isi formeaza si dezvolta priceperile, deprinderile si aptitudinile necesare pentru a-si forma caracterul si pentru a-si dezvolta personalitatea. Metoda didactica este o sursa de organizare si desfasurare a procesului de predare invatare si ajuta la indeplinirea scopurilor si obiectivelor stabilite de catre profesor. Folosirea diversificata a metodelor didactice duc la imbinarea activitatilor de invatare si de munca independenta, cu activitatile de cooperare, de invatare in grup si de munca independenta. Aplicarea de catre cadrul didactic a metodelor didactice potrivite tine de cat de bine isi cunoaste acesta grupul pe care il manageriaza, de asemenea metodele aplicate conduc la cunoasterea interpersonala a elevilor si la o mai buna interactiune a acestora. Invatamantul actual permite initiativa, spontaneitatea si creativitate elevului, dar si posibilitatea profesorului de dirijare si indrumarea elevilor spre scopurile propuse. Utilizarea metodelor interactive contribuie la imbunatatirea calitatii procesului instructiv educativ, avand un caracter activ-participativ si o reala valoare educativ-formativa asupra personalitatii si caracterului elevilor. CAPITOLUL I Metode si tehnici interactive de grup 1. Conceptul de metoda didactica In semnificatie originara, cuvantul metoda, provenit din grecescul ,,methodos", inseamna ,,cale care duce spre " , de cercetare a unui lucru, de cautare, de explorare a unui fenomen, drum de parcurs in vederea atingerii unui scop, a obtinerii unui rezultat determinant. Potrivit lui Cerghit (2006, p. 265), ,,daca in domeniul stiintei metoda isi pastreaza cu fidelitate semnificatia ei initiala, odata transpusa in planul activitatii didactice, ea capata alte intelesuri, devine altceva decat un instrument destinat sa faciliteze cunoasterea stiintifica". Astfel in plan pedagogic , metoda, se transforma intr-un instrument de transmitere de cunostinte, o modalitate de formare a unor reprezentari despre lume inconjuratoare ,a obiectelor si a fenomenelor pentru cei ce invata. Iar pentru profesor, metoda reprezinta calea prin care acesta organizeaza activitatea de cunoastere a elevului, un instrument didactic cu ajutorulcaruia ii determina pe elevi sa deprinda activ cunostinte, deprinderi, comportamente si in acelasi timp ii stimuleaza in dezvoltarea cognitiva si intelectuala. Alegerea unei metode didactice tine intotdeauna de anumiti factori obiectivi ce tin de natura finalitatilor si de anumiti factori subiectivi ce tin de personalitatea profesorului, de psihologia elevului si a grupului asupra caruia este aplicata, a particularitatilor de varsta si cele individuale ale elevilor. Metoda didactica presupune cooperarea intre profesor si elevi si participarea acestora la cautare solutiilor, la distingerea adevarului. In cadrul desfasurarii metodei profesorul poate juca rolul de ghid, evaluator, lasandu-i pe elevii sa descopere singuri solutiile. In general metoda are un caracter polifunctional, putand participa simultan la realizarea mai multor obiective instrunctiv-educative, de aceea alegerea metodei potrivite pentru desfasurarea optima a activitatii ii revine profesorului, fiind o decizie complexa. Metodele didactice indeplinesc mai multe functii specifice(Cerghit, 2006, p. 273): 1.Functia cognitiva - astfel pentru elev metoda presupune o cale de acces spre cunoasterea unor adevaruri, devenind un mod de a afla si de a descoperii prin propriile forte intelectuale. 2.Functia formativ-educativa - metoda de predare este un proces educativ deoarece presupune exersarea diverselor functii psihice, dar si formarea unor noi deprinderi, capacitati si comportamente.
Cerghit, I. (1976). Metode de invatamant. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. Cerghit, I. (2006). Metode de invatamant - Editia a IV-a revazuta si adaugita. Iasi: Polirom. Cucos, C. (2006). Pedagogie - Editia a II-a revazuta si adaugita. Iasi: Polirom. Iucu, R. B. (2006). Managementul clasei de elevi- Aplicatii pentru gestionarea situatiilor de criza educationala. Bucuresti: Polirom. Neacsu, I. (1990). Metode si tehnici de invatare eficienta. Bucuresti: Editura militara. Crenguta L.O. (2003). Pedagogie. Alternative metodologice interactive. Bucuresti: Ed. Universitatii din Bucuresti Metode si tehnici interactive de grup (n.d.). Accesat in 16.02.2016, URL: http://gradinitapp25-tm.ro/files/Metode%20si%20tehnici%20interactive%20d e%20grup.htm Explozia stelara aplicata la o lectie de limba romana (n.d.). Accesat in 16.02.2016, URL: http://www.didactic.ro/materiale-didactice/119222_explozia-stelara-aplicata-la-o-lectie-de-limba-romana Palariile ganditoare aplicata la o lectie de limba romana(n.d.). Accesat in 16.02.2016(URL: http://www.didactic.ro/revista-electronica/revista-electronica-didactic-ro-issn-1844-4679-iunie-2010/299_metoda-palariilor-ganditoare-in-orele-de-limba-si-literatura-romana-inv-constanta-grama-sc-cu-cls-i-viii-cornu-de-jos-jud-prahova Metoda frisco - Accesat in 18.02.1016 (URL:http://www.didactic.ro/materiale-didactice/o-secventa-didactica-care-contine-metoda-frisco) Managementul clasei de elevi (n.d.). Accesat in 2.12.2015, URL: http://www12.tuiasi.ro/ users/58/Managementul%20clasei%20de%20elevi.pdf
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.