Influența metodelor și tehnicilor interactive de predare-învățare asupra coeziunii clasei de elevi

Cuprins licență Cum descarc?

Introducere	5
CAPITOLUL I. Metode si tehnici interactive de grup	6
1. Conceptul de metoda didactica	6
2. Criterii de clasificare a metodelor didactice	7
3. Clasificarea metodelor si tehnicilor interactive de grup	8
3.1. Metode de predare-invatare interactiva de grup	9
3.1.1. Metoda mozaicului/expertilor	9
3.1.2. Invatarea dramatizata	10
3.1.3. Metoda schimbarii perchii	10
3.2. Metode de fixare si sistematizare a cunostintelor	10
3.2.1. Harta cognitiva sau harta conceptuala	10
3.2.2. Diagrama cauzelor si a efectului	11
3.2.3. Tehnica florii de nufar	11
3.3. Metode de rezolvare de probleme prin stimularea creativitatii	12
3.3.1. Explozia stelara	12
3.3.2. Metoda palariilor ganditoare	14
3.3.3. Metoda Frisco	17
4. Valentele formativ-educative ale metodelor interactive de invatare in grup	19
CAPITOLUL II. Particularitatile clasei de elevi ca grup social	21
1.Clasa de elevi - definire	21
2. Structura clasei de elevi	22
2.1. Conducerea clasei de elevi	22
2.2. Structuri dimensionale ale clasei de elevi	23
2.2.1. Dimensiunea psiholgica	23
2.2.2. Dimensiunea sociala	24
2.2.3. Dimensiunea normativa	24
2.2.4.Dimensiunea operationala	25
2.2.5.Dimensiunea inovatoare	26
CAPITOLUL III. Studiu empiric privind influenta metodelor si tehnicilor interactive de predare-invatare asupra coeziunii clasei de elevi	27
1.Ratiunea generala a studiului	27
2. Metodologia cercetarii	27
2.1. Obiectivele cercetarii	27
2.2. Ipotezele cercetarii	27
2.3.Variabilele cercetarii	28
2.4. Lotul cercetarii	28
3. Metode si instrumente de cercetare	28
4. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii	30
4.1. Analiza si interpretarea rezultatelor anchetei pe baza de interviu	30
4.2. Analiza si interpretarea rezultatelor colectate in urma analizei documentelor	31
4.3. Analiza si interpretarea rezultatelor colectate in urma aplicarii metodei sociometrice	32
5.Discutii si concluzii privind rezultatele cercetarii	34
6.Contributii personale	35
7. Limitele cercetarii	35
Bibliografie	36


Extras din licență Cum descarc?

Metodele de invatamant reprezinta caile folosite de cadrul didactic pentru a-i sprijini pe elevi sa descopere lumea inconjuratoare. Acestea reprezinta totodata mijloacele prin care elevii isi formeaza si dezvolta priceperile, deprinderile si aptitudinile necesare pentru a-si forma caracterul si pentru a-si dezvolta personalitatea.
Metoda didactica este o sursa de organizare si desfasurare a procesului de predare invatare si ajuta la indeplinirea scopurilor si obiectivelor stabilite de catre profesor. Folosirea diversificata a metodelor didactice duc la imbinarea activitatilor de invatare si de munca independenta, cu activitatile de cooperare, de invatare in grup si de munca independenta.
Aplicarea de catre cadrul didactic a metodelor didactice potrivite tine de cat de bine isi cunoaste acesta grupul pe care il manageriaza, de asemenea metodele aplicate conduc la cunoasterea interpersonala a elevilor si la o mai buna interactiune a acestora.
Invatamantul actual permite initiativa, spontaneitatea si creativitate elevului, dar si posibilitatea profesorului de dirijare si indrumarea elevilor spre scopurile propuse. Utilizarea metodelor interactive contribuie la imbunatatirea calitatii procesului instructiv educativ, avand un caracter activ-participativ si o reala valoare educativ-formativa asupra personalitatii si caracterului elevilor.
 
CAPITOLUL I
Metode si tehnici interactive de grup
1. Conceptul de metoda didactica
In semnificatie originara, cuvantul metoda, provenit din grecescul ,,methodos", inseamna ,,cale care duce spre " , de cercetare a unui lucru, de cautare, de explorare a unui fenomen, drum de parcurs in vederea atingerii unui scop, a obtinerii unui rezultat determinant.
Potrivit lui Cerghit (2006, p. 265), ,,daca in domeniul stiintei metoda isi pastreaza cu fidelitate semnificatia ei initiala, odata transpusa in planul activitatii didactice, ea capata alte intelesuri, devine altceva decat un instrument destinat sa faciliteze cunoasterea stiintifica". Astfel in plan pedagogic , metoda, se transforma intr-un instrument de transmitere de cunostinte, o modalitate de formare a unor reprezentari despre lume inconjuratoare ,a obiectelor si a fenomenelor pentru cei ce invata. Iar pentru profesor, metoda reprezinta calea prin care acesta organizeaza activitatea de cunoastere a elevului, un instrument didactic cu ajutorulcaruia ii determina pe elevi sa deprinda activ cunostinte, deprinderi, comportamente si in acelasi timp ii stimuleaza in dezvoltarea cognitiva si intelectuala.
Alegerea unei metode didactice tine intotdeauna de anumiti factori obiectivi ce tin de natura finalitatilor si de anumiti factori subiectivi ce tin de personalitatea profesorului, de psihologia elevului si a grupului asupra caruia este aplicata, a particularitatilor de varsta si cele individuale ale elevilor.
Metoda didactica presupune cooperarea intre profesor si elevi si participarea acestora la cautare solutiilor, la distingerea adevarului. In cadrul desfasurarii metodei profesorul poate juca rolul de ghid, evaluator, lasandu-i pe elevii sa descopere singuri solutiile.
In general metoda are un caracter polifunctional, putand participa simultan la realizarea mai multor obiective instrunctiv-educative, de aceea alegerea metodei potrivite pentru desfasurarea optima a activitatii ii revine profesorului, fiind o decizie complexa.
Metodele didactice indeplinesc mai multe functii specifice(Cerghit, 2006, p. 273): 
1.Functia cognitiva - astfel pentru elev metoda presupune o cale de acces spre cunoasterea unor adevaruri, devenind un mod de a afla si de a descoperii prin propriile forte intelectuale.
2.Functia formativ-educativa - metoda de predare este un proces educativ deoarece presupune exersarea diverselor functii psihice, dar si formarea unor noi deprinderi, capacitati si comportamente.


Fisiere în arhivă (1):

  • Influenta metodelor si tehnicilor interactive de predare-invatare asupra coeziunii clasei de elevi.docx

Imagini din acest licență Cum descarc?

Bibliografie

Cerghit, I. (1976). Metode de invatamant. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica.
Cerghit, I. (2006). Metode de invatamant - Editia a IV-a revazuta si adaugita. Iasi: Polirom.
Cucos, C. (2006). Pedagogie - Editia a II-a revazuta si adaugita. Iasi: Polirom.
Iucu, R. B. (2006). Managementul clasei de elevi- Aplicatii pentru gestionarea situatiilor de criza educationala. Bucuresti: Polirom.
Neacsu, I. (1990). Metode si tehnici de invatare eficienta. Bucuresti: Editura militara.
Crenguta L.O. (2003). Pedagogie. Alternative metodologice interactive. Bucuresti: Ed. Universitatii din Bucuresti
Metode si tehnici interactive de grup (n.d.). Accesat in 16.02.2016, URL: http://gradinitapp25-tm.ro/files/Metode%20si%20tehnici%20interactive%20d
e%20grup.htm
Explozia stelara aplicata la o lectie de limba romana (n.d.). Accesat in 16.02.2016, URL: http://www.didactic.ro/materiale-didactice/119222_explozia-stelara-aplicata-la-o-lectie-de-limba-romana
Palariile ganditoare aplicata la o lectie de limba romana(n.d.). Accesat in 16.02.2016(URL: http://www.didactic.ro/revista-electronica/revista-electronica-didactic-ro-issn-1844-4679-iunie-2010/299_metoda-palariilor-ganditoare-in-orele-de-limba-si-literatura-romana-inv-constanta-grama-sc-cu-cls-i-viii-cornu-de-jos-jud-prahova
Metoda frisco - Accesat in 18.02.1016 (URL:http://www.didactic.ro/materiale-didactice/o-secventa-didactica-care-contine-metoda-frisco)
Managementul clasei de elevi (n.d.). Accesat in 2.12.2015, URL: http://www12.tuiasi.ro/
users/58/Managementul%20clasei%20de%20elevi.pdf


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această licență cu doar 9€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!