Influenta Politicii Fiscale asupra Echilibrului Economic

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 2
Capitolul 1 - EVOLUTIA SISTEMELOR FISCALE, A NIVELULUI SI 
STRUCTURII FISCALITATII 5
1.1.Sistemele fiscale si evolutia fiscalitatii pana la sfarsitul celui 
de-al doilea razboi mondial 5
1.2.Perioada postbelica pana la sfarsitul secolului XX 12
Capitolul 2 - POLITICA FISCALA SI SISTEMUL FISCAL DIN 
ROMANIA 25
2.1. Politica fiscala si reforma sistemului fiscal in Romania dupa 
1989 pana la aprobarea Codului fiscal 25
2.2.Principiile generale ale Codului Fiscal din Romania 47
2.3. Evolutia si structura veniturilor si cheltuielilor bugetare in 
Romania in perioada 2003-2006 54
Capitolul 3 - POLITICA FISCALA - INSTRUMENT DE REALIZARE 
A ECHILIBRULUI ECONOMIC SI SOCIAL 59
3.1.Rolul politicii fiscale in indeplinirea functiilor statului 59
3.2.Influenta institutiilor politice asupra structurii si marimii 
cheltuielilor bugetare 74 
3.3.Impactul politicii fiscale asupra cresterii economice 80
Concluzii 86
Bibliografie selectiva 9


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
In orice oranduire sociala, sistemul veniturilor publice (in speta impozitele si taxele) este determinat de formele de proprietate asupra mijloacelor de productie si de relatiile marfa-bani, de atributiile si functiile statului.
In Constitutia Romaniei, referitor la contributiile financiare, se arata ca ,,cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la cheltuielile publice", ca ,,sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale" si ca ,,orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale"
Politica fiscala promovata de autoritatile guvernamentale ale oricarui stat contemporan este orientata, de regula, spre atingerea unor obiective microeconomice si macroeoconomice ce deriva din rolurile pe care statul trebuie sa le indeplineasca in economie:
_ un rol alocativ, 
_ un rol distributiv; 
_ un rol stabilizator.
In aceste conditii, autoritatile guvernamentale, prin productia si oferta de bunuri publice pe care le finanteaza fie pe seama impozitelor sau taxelor, fie pe seama imprumuturilor publice, influenteaza atat functiile de utilitate ale indivizilor, cat si functiile de productie ale agentilor economici din sectorul privat. La nivel macroeconomic, deciziile de politica fiscala ale autoritatilor guvernamentale legate fie de cheltuielile publice, fie de fiscalitate, pot fi orientate si spre stimularea procesului de dezvoltare.
Veniturile publice includ resursele financiare ale administratiei de
stat, ale asigurarilor sociale de stat si ale institutiilor publice cu caracter autonom. Dimensiunea si structura lor depind de un complex de factori, in care se includ:
- factori economici, concretizati in produsul intern brut si dinamica sa;
- factori monetari, de tipul masa monetara, credit, dobanda, concretizati in pret si evolutia sa;
- factori sociali, respectiv educationali, culturali, de sanatate s.a.;
- factori demografici, concretizati in numarul si structura populatiei care determina numarul contribuabilor;
- factori politici si militari;
- factori financiari, care se concretizeaza in dimensiunea cheltuielilor
publice.
Impunerea fiscala este o forma de constituire a unei parti din veniturile statului, caracterizata prin prelevarea conform legii a unei parti din veniturile sau averea persoanelor fizice sau juridice in vederea acoperirii cheltuielilor publice. Toti cei de la care se percep impozite sunt numiti generic contribuabili. Ca rezultat al impunerii fiscale se formeaza veniturile fiscale ale statului, in principal sub forma impozitelor si taxelor.
Impunerea fiscala are urmatoarele caracteristici: 
a) este obligatorie, in sensul ca este efect al legii, lege care precizeaza la cine se refera, in legatura cu ce se stabileste etc. Introducerea unei legi referitoare la impunere se poate face numai de organul legislativ national (parlamentul) sau de consiliile locale in limitele stabilite de parlament.
b) are titlu definitiv si nerambursabil, ceea ce inseamna ca, daca plata impozitului/taxei a fost facuta conform legii, contribuabilul nu o poate reclama sau redobandi in nici un fel.
c) este fara contraprestatie, ceea ce inseamna ca in schimbul platii impozitului/taxei nu se poate pretinde un serviciu imediat, direct si echivalent. 
Veniturile fiscale, si mai cu seama impozitele, indeplinesc in societate un rol complex, financiar, economic si social.
Rolul financiar al impozitelor se exprima in faptul ca ele reprezinta principalul mijloc de formare a veniturilor statului, reprezentand in mod frecvent peste 90% din totalul acestora.
Rolul economic al impozitelor se concretizeaza in faptul ca, prin tipologia si dimensiunea lor, ca si prin inlesnirile si inaspririle fiscale, statul poate incuraja sau nu activitatea economica.
Rolul social al impozitelor se concretizeaza in posibilitatea, pe care o dobandeste statul, de a redistribui produsul social 
Impunerea fiscala este introdusa prin lege, care precizeaza pentru fiecare impozit in parte care sunt contribuabilii, materia impozabila, marimea relativa a impozitului, termenele de plata, sanctiunile referitoare la sustragere. Impunerea fiscala include o latura politica, prin care se stabileste cine si pentru ce plateste impozitul, si o latura tehnica, adica metodele si tehnicile prin care se masoara obiectul impunerii si se determina cuantumul impozitului. 
Prin fiscalitate statul incearca sa realizeze un echilibru intre eficienta si echitate. Pe de o parte, statul trebuie sa asigure prin fiscalitate colectarea fondurilor pentru realizarea programelor sociale, economice, de colaborare internationala s.a. Pe de alta parte, fiscalitatea trebuie organizata astfel incat sa nu apese pe cei defavorizati, ceea ce revine la realizarea unei redistribuiri a veniturilor. 
Impozitele directe sunt o categorie de impozite clasificate dupa criteriul trasaturilor de fond si de forma. Ele prezinta o serie de avantaje rezultate din trasaturi ce raspund cerintelor multora din principiile impunerii: sunt nominative, sunt legate de puterea economica si de situatia personala a contribuabilului, sunt aduse la cunostinta platitorului anticipat platii atat in ce priveste suma de plata, cat si termenele-scadenta.
Impozitele indirecte sunt asezate asupra vanzarilor de marfuri si prestarilor de servicii, ceea ce confera acestora caracterul de impozit pe cheltuieli sau de impozit pe consum. Aceasta ultima formulare decurge din faptul ca suportatorul impozitelor indirecte este consumatorul final. Toti ceilalti agenti economici, inclusiv investitorii, care folosesc un bun sau serviciu includ cheltuielile de achizitie a acestora in costul produsului/serviciului pe care ei il fabrica si il ofera spre vanzare pe piata. Ei transfera impozitul indirect (inclus in pretul de achizitie) asupra pretului de vanzare a propriului produs/serviciu, astfel incat nu mai suporta acest impozit.
Impozitele indirecte, fiind incluse in pretul de achizitie a unui bun/serviciu, nu pot fi asezate, in general, tinand seama de situatia personala a contribuabilului de facto, adica a cumparatorului/consumatorului. Daca raportam acest lucru la veniturile consumatorilor, extrem de variate, rezulta ca impozitele indirecte au caracter regresiv si raspund in mica masura cerintelor principiilor de echitate fiscala.
Procesul de dezvoltare economica poate fi influentat prin intermediul masurilor de politica fiscala intreprinse de autoritatile guvernamentale. Insa, efectele unor asemenea masuri sunt diverse si difera de la un caz particular la altul, ceea ce face sa nu existe o solutie universal valabila pentru autoritatile guvernamentale ce doresc sa stimuleze dezvoltarea economica.
Prin urmare, reusita utilizarii de catre autoritatile guvernamentale a instrumentelor de politica fiscala pentru antrenarea si amplificarea dezvoltarii economice depinde decisiv de capacitatea acestora de a aprecia conjunctura economica actuala, de a alege instrumentul potrivit de interventie si de a anticipa corect efectele produse in economie de utilizarea acestuia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Influenta Politicii Fiscale asupra Echilibrului Economic.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!