Influenta stilurilor parentale asupra motivatiei scolarilor mici

Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Cunoasterea scolarului mic din punct de vedere psihopedagogic, este o activitate stiintifica si presupune o mare responsabilitate din partea specialistilor interesati pentru formarea si dezvoltarea individului.
Cunoasterea psihologica a scolarului mic este si necesara si importanta, ea venind in sprijinul cadrelor didactice care trebuie sa aplice principiul tratarii individuale a elevului, sporind astfel eficienta de comunicare cu elevii.
De la aceasta premisa a eficientei porneste aceasta lucrare, urmarind influenta stilurilor parentale asupra motivatiei scolarului mic , care poate varia de la un stil corect sau unul gresit.
Insa pentru a cunoaste ce stil parental a folosit parintii in educarea copilului, cadrele didactice trebuie sa observe elevii si sa traga o concluzie cu privire la trasaturile motivationale ale elevilor. 
Cercetatorii care au studiat stilurile parentale si comportamentul elevilor au constatat ca unele stiluri parentale influenteaza remarcabil motivatia elevilor spre reusita.
In lucrarea de fata voi incerca tratarea variatiilor ce pot intervenii intre motivatia copilului mic si stilurile parentale.
Studiile cuprinse in lucrarea mea utilizeaza ca metoda principala chestionarul pentru identificarea intereselor elevilor, acesta avand un numar de 10 de itemi la care elevii vor trebui sa raspunda cat mai detaliat pentru a evidentia tipul de motivatie, precum si chestionar pentru evidentierea stilului parental ai parintilor lor, acesta avand un numar de 62 itemi fiecare afirmatie trebuie evaluata pe o scala de la 1 la 5, unde valoarea 1 indica o lipsa totala de manifestare a comportamentului evaluat, iar valoarea 5 reprezinta o manifestare permanenta a comportamentului respectiv.
O alta metoda este obsevarea atenta a elevilor din trei clase, pregatitoare, a I- a si a III - a, respectiv, a parintilor acestora in cadrul sedintei cu parintii.
Aceste metode aplicate la un esantion format din 38 de subiecti din trei clase de ambele sexe, m-au condus la rezultate interesante si demne de luat in seama in urmatoarele cercetari efectuate pe elevi.
In concluzie mi-am ales aceasta tema intrucat am dorit sa-mi lamuresc incertitudinile referitoare la faptul ca stilurile parentale folosite de parinti pot creste sau pot sa coboare motivatia copilului, conducandu-l spre reusita sau spre esec.
CAPITOLUL I
ROLUL FAMILIEI IN DEZVOLTAREA PERSONALITATII SCOLARULUI MIC
1.1. Acceptiunile conceptului de familie
Etimologic, conceptul de familie provine din latinescul ,,famulus", care avea un sens mai larg de supus, robitor, ascultator si un sens mai restrans de rob, sluga, slujitor ( Chipea, 2001, p. 22).
In dictionarul UNESCO, familia este inteleasa ca o ,,forma de comunitate umana intemeiata prin casatorie, care uneste pe soti si descendentii acestora prin relatii stranse de ordin biologic, economic, psihologic si spiritual"( Stanoiu, 1993, p. 6), definitie care sugereaza ideea conform careia abordarea familiei se impune a fi realizata in stransa legatura cu functionalitatea sa in cadrul ansamblului social ( Chipea, 2001, p. 22 - 23).
Dictionarul de sociologie mentioneaza doua sensuri ale acestui termen: un sens larg, in contextul caruia familia reprezinta ,,un grup social ai carui membri sunt legati prin raporturi de varsta, casatorie sau adoptiune si care traiesc impreuna, coopereaza sub aspect economic si au grija de copii si in sens restrans, familia ar desemna un cuplu casatorit si copiii acestora 
( Chipea, 2001, p. 22).
Intelegem deci familia ca o forma de comunitate umana, un grup primar, cu toate caracteristicile acestuia, care se deosebeste de celelalte grupuri primare prin cateva note specifice: uneste membrii (persoane) prin relatii de casatorie, consangvinitate sau adoptiune; de regula membrii unei familii traiesc impreuna, alcatuind un singur menaj; desfasoara o activitate economica comuna, membrii ei sunt legati prin anumite relatii de ordin biologic, spiritual si ideologic, mentinand si perpetuand cultura societatii date; isi acorda sprijin emotional -  afectiv interactionand in cadrul rolurilor de sot -  sotie, mama -  fiu, mama -  tata, etc.; in conditiile statului si dreptului, grupul se intemeiaza pe anumite reguli prevazute in acte oficiale( Chipea, 2001, p. 24 - 25).
Familia este celula vietii pe pamint, cel dintai asezamant intre Dumnezeu si om, cea mai veche comunitate umana intemeiata de Tatal ceresc, dupa modelul tainic al Prea Sfintei Treimi. "Nu este bine sa fie omul singur; sa-i facem ajutor potrivit pentru el" (Facere 2,18) (f.n).
Familia a fost si este un mediu de generare si regenerare a resursei umane, dar si al formarii personalitatii viitorilor adulti. Ea constituie mediul natural al copilului, exercitand o influenta esentiala asupra dezvoltarii acestuia. Berge (1970, p.281) nota ca ,,pamantul se poate cutremura, popoarele se pot razboi, catastrofele pot sa se abata asupra natiunilor: copilul abia daca le percepe atat timp cat universul sau personal continua sa-i ofere sentimentele de tandrete si securitate care-i sunt indispensabile. De regula, nesiguranta din exterior nu-l afecteaza decat prin intermediul celor apropiati". Fiind considerata primul univers al copilului, familia reprezinta o imagine la scara redusa a societatii in care va trebui sa se integreze (Bonchis, 2011, p.17).
Familia constituie mediul natural al copilului, insa acest mediu, a carui influenta asupra dezvoltarii individului este esentiala, difera mult de la o familie la alta, pe de o parte in functie de societatea pe care o reflecta, iar pe de alta parte in functie de propria sa structura interioara.
Mediul familial il satisface pe copil in masura in care raspunde trebuintelor sale elementare, adica in masura in care este un mediu afectiv si protector, dubla conditie indispensabila pentru dezvoltarea copilului (f.n).
Broderick ( dupa Pescaru-Baran, 2004) subliniaza ca familia este cea mai puternica structura umana evolutiva, ea va persista mai mult decat orice alt sistem, deoarece poarta cu sine elemente de cultura si civilizatie.
Abordarea ca sistem a familiei o intalnim si la alti autori, intre care Schaffer (2005). Din aceasta perspectiva, familia este vazuta atat ca totalitate complexa, cat si ca fiind alcatuita din subsisteme ce pot fi tratate ca entitati independente. Ca orice sistem, familia se supune urmatoarelor principii:
- totalitate, familia nu poate fi considerata o suma a componentelor individuale sau a relatiilor; ea are proprietati, cum ar fi coeziunea sau atmosfera emotionala, ce nu pot fi aplicate partilor;
- integritatea subsistemelor se refera la faptul ca fiecare sistem este alcatuit din subsisteme care relationeaza intre ele, fiecare relatie putand fi privita, la randul ei, ca un subsistem;
- circularitatea influentei se refera la faptul ca toate componentele sunt independente, in sensul ca un anumit comportament al copilului este influentat si influenteza la randul sau;
- stabilitatea si modificarea se refera la faptul ca familia este un sistem deschis (Bonchis, 2011, p.18).


Fisiere in arhiva (1):

  • Influenta stilurilor parentale asupra motivatiei scolarilor mici.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!