Cuprins
- INTRODUCERE ……… 3 Capitolul 1: Instruirea asistată de calculator – aspect generale 4 Capitolul 2: Programarea în instruirea asistată de calculator 18 2.1. Rolul instructorului în instruirea asistată de calculator … 18 2.2. Tipuri de programare 20 Capitolul 3: Instruirea la distanţă prin Internet 25 3.1. Servicii Internet 25
- 3.2. Utilizarea WWW în învăţarea asistată de calculator 26
- 3.3. Instrumente pentru dezvoltarea de aplicaţii IAC în Internet 27
- 3.4. Aplicaţie practică – Curs electronic de C++ 42
- CONCLUZII 44 BIBLIOGRAFIE 45
- ANEXE 46
Extras din licență
INTRODUCERE
Instruirea asistată de calculator este un domeniu al informaticii aflat în plină dezvoltare. Procesul de instruire presupune existenţa celor două elemente principale: instructorul, care este posesorul unui sistem de cunoştinţe pe care trebuie să le prezinte într-un mod care să permită înţelegerea şi asimilarea de către destinatarii acestora, şi studenţii (sau cursanţii), care trebuie să înţeleagă informaţiile primite şi să le folosească la rezolvarea problemelor de evaluare a cunoştinţelor acumulate.
Forma clasică de instruire este un proces faţă-în-faţă care presupune coexistenţa în spaţiu a instructorului şi a studenţilor la un anumit moment de timp. În acest tip de proces de instruire, instructorul utilizează, pentru a-şi transmite cunoştinţele, comunicarea orală şi scrisă, precum şi o serie de materiale didactice cum sunt: desene, hărţi, fotografii, grafice, machete, mulaje etc. Folosirea materialelor didactice este o necesitate pentru a permite înţelegerea materiei predate de către instructor deoarece multe cunoştinţe specifice unor domenii diverse nu pot fi prezentate şi înţelese doar prin cuvinte, iar alte cunoştinţe pot fi interpretate şi înţelese mai uşor dacă sunt prezentate într-o formă grafică.
Procesul de instruire prezintă două etape distincte, una este cea de prezentare a cunoştinţelor noi de către instructor, iar a doua este cea de fixare şi înţelegere deplină a acestora prin intermediul exerciţiilor şi al aplicaţiilor practice executate de către student sub supravegherea şi îndrumarea instructorului. În cazul domeniilor de cunoaştere puternic formalizate prima etapă de instruire devine practic o activitate de rutină, în care instructorul repetă periodic aceleaşi informaţii. Apare astfel riscul instalării unor stereotipii în modul de prezentare al instructorului şi o îngreunare a procesului de înţelegere de către studenţi a cunoştinţelor noi. Totodată, modul de lucru faţă-în-faţă nu permite reluarea integrală a unei lecţii pe care studentul nu a înţeles-o (sau de la care a lipsit) ci doar a eventualelor notiţe sau prin consultarea bibliografiei recomandate.
Utilizarea calculatorului în procesul de instruire aduce avantajul că permite fiecărui student să adopte un ritm propriu de studiu şi să reia fiecare lecţie ori de câte ori are nevoie, până la înţelegerea deplină a problemelor prezentate.
Un alt avantaj apare din faptul că multe materiale didactice clasice nu sunt disponibile tuturor celor care doresc să studieze (datorită dimensiunilor, datorită faptului ca sunt legate de un anumit loc, datorită lipsei de pe piaţă etc.), lucru pe care calculatorul îl suplineşte cu succes folosind tehnicile multimedia care permit manevrarea combinată a textului, imaginilor şi sunetului.
CAPITOLUL I: INSTRUIREA ASISTATĂ DE CALCULATOR – ASPECTE GENERALE
Instruirea asistată de calculator asigură o învăţare individualizată, oferind posibilitatea realizării concomitente şi imediate a mai multor evenimente şi obiective didactice – receptarea, înţelegerea, întărirea (stocarea), aplicarea şi evaluarea. Ea îşi orientează demersul didactic pe baza unor principii specifice, şi anume:
a) Principiul divizării materiei de studiu în “paşi” (secvenţe) informaţionali şi acţionali relativ mici, pentru a uşura succesul învăţării individuale; în procesul parcurgerii şi însuşirii materiei se folosesc şi “paşi” informaţionali mai mari, mai ales la recapitularea materiei studiate, spre a evita fragmentarea exagerată a conţinutului şi a asigura ansambluri (sisteme) de informaţii unitare mai mari;
b) Principiul participării şi învăţării active; principiul îl determină pe fiecare elev (student) să recepteze şi să înţeleagă materia parcursă şi să participe la darea de răspunsuri la întrebări şi la rezolvarea de exerciţii (probleme) în cadrul fiecărei teme studiate, altfel nu poate continua studiul;
c) Principiul repetării integrate şi întăririi imediate a cunoştinţelor; principiul determină repetarea materiei anterioare şi fixarea (stocarea) materiei noi, ca urmare a programării în cadrul fiecărei teme noi a unor întrebări şi exerciţii de rezolvat, care cuprind informaţii din temele anterioare ca şi din tema nouă studiată, rezolvare care permite continuarea studierii unei alte teme noi;
d) Principiul respectării ritmului individual de învăţare; principiul nu delimitează timpul de studiu al unei teme noi, elevul (studentul) având posibilitatea să reia studiul până reuşeşte să recepteze, să înţeleagă şi să aplice cunoştinţele noi în corelaţie cu cele anterioare; principiul stimulează, de asemenea, abordarea unor programe de studiu adaptive (pentru începători, pentru nivel mediu şi pentru avansaţi), elevul (studentul) având posibilitatea să studieze după programa căreia îi fac faţă ritmul şi posibilităţile lui individuale;
e) Principiul asigurării progresului gradat al performanţelor în pregătire şi al înlăturării treptate a “punctelor de sprijin”. Principiul prevede introducerea gradată, progresivă a complexităţii şi dificultăţilor materiei de studiu.
f) Principiul conexiunii inverse (feedback-ului).
Instruirea asistată de calculator realizează următoarele tipuri de programare:
a) liniară; denumită şi cu răspunsuri construite, împarte materia de studiu “în paşi” (secvenţe) informaţionali relativ mici folosind un proces de studiu cu buclă de reglare;
b) ramificată, denumită şi cu răspunsuri la alegere, care divide materia de studiu în secvenţe de studiu mai mari. Acest tip de programare se foloseşte în liceu şi în învăţământul superior deoarece uşurează sinteza cunoştinţelor.
c) combinată. Acest tip de programare foloseşte îmbinat tipul de programare liniară cu tipul de programare ramificată.
Instruirea asistată de calculator necesită dezvoltarea de noi metode şi tehnici formale pentru prezentarea cunoştinţelor şi evaluarea rezultatelor procesului de instruire. Scopul principal al realizării unui Sistem de Instruire Asistată de Calculator este de a asigura convergenţa următoarelor activităţi:
• stabilire obiective;
• instruire;
• evaluare.
Preview document
Conținut arhivă zip
- pagina garda.doc
- Instruirea Asistata pentru un Limbaj De Programare.doc