INTRODUCERE.1 CAPITOLUL I ELEMENTE TEORETICE PRIVIND SISTEMUL DECIZIONAL IN ADMINISTRATIA PUBLICA 1.1.DEFINITIA DECIZIEI .2 1.2.CLASIFICAREA DECIZIILOR.3 1.3. MODELE DECIZIONALE.7 1.3.1. ABORDAREA MANAGERIALA A DECIZIEI.7 1.3.2. ABORDAREA POLITICA A DECIZIEI: MODELUL CRESTERI.11 1.3.3. ABORDAREA JURIDICA A DECIZIEI.13 1.4. ELEMENTELE CONSTITUTIVE ALE DECIZIEI.15 CAPITOLUL II ADMINISTRATIA PUBLICA 2.1.ADMINISTRATIA PUBLICA.19 2.1.1.CONCEPTUL DE ADMINISTRATIE PUBLICA.19 2.1.2.CARACTERISTICI GENERALE.22 2.1.3.FUNCTIILE ADMINISTRATIEI PUBLICE.24 2.1.4. PRINCIPIILE ADMINISTRATIEI PUBLICE.25 2.1.5. NOTIUNEA DE STRUCTURA A ADMINISTRATIEI PUBLICE.27 2.1.6. SARCINILE SI ATRIBUTIILE AUTORITATILOR ADMINISTRATIEI PUBLICE.30 2.1.7. COMPETENTA ADMINISTRATIEI PUBLICE.32 2.1.8. NOTIUNEA DE INSTITUTIE PUBLICA.32 2.2. ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA IN ROMANIA.33 CAPITOLUL III PARTICIPAREA CETATENEASCA LA ACTUL DECIZIONAL 3.1. GENERALITATI.37 3.2. CADRUL LEGISLATIV.42 3.3. PROCEDURA.46 STUDIU PRIVIND APLICAREA LEGII NR. 52 / 2003.59 CONCLUZII.81 BIBLIOGRAFIE
INTRODUCERE Democratia nu inseamna numai instituirea alegerilor libere, a dreptului de vot si a libertatii expresiei. Acesti pasi sunt absolut necesari, dar nu si suficienti pentru instaurarea unui proces democratic. Un proces democratic mai presupune participare si implicare din partea societatii civile, respectiv a cetateanului. Implicarea in procesul de elaborare a actelor normative si de luare a deciziilor reprezinta fundamentul asa numitei democratii participative. Intr-o democratie, administratia publica ar trebui sa fie cu, din si pentru oameni. Guvernarea cu si pentru oameni trebuie sa devina si sa ramana un parteneriat intre cetateni si oficialii alesi, in care si-au investit increderea. Aceasta incredere realizandu-se prin onestitate, transparenta din partea alesilor si oportunitatea oferita oamenilor de a juca un rol important in procesul guvernarii. Participarea cetateneasca este procesul prin care preocuparile, nevoile si valorile cetatenilor sunt incorporate procesului administratiei publice de luare a deciziilor. Participarea cetateneasca in procesul guvernarii la nivel local este importanta, pentru ca cetatenii isi cunosc cel mai bine valorile. Obligatia lor este sa informeze administratia locala pentru ca aceasta la randul ei sa poata lua masurile necesare satisfacerii acestor nevoi. Aceasta inseamna ca administratia locala sa educe cetatenii in rolul lor de participanti activi in activitatile administratiei. O democratie puternica se bazeaza pe existenta unei comunitati de cetateni, unita prin interese si obiective comune, dispusi sa actioneze impreuna pentru binele comunitatii. CAPITOLUL I ELEMENTE TEORETICE PRIVIND SISTEMUL DECIZIONAL IN ADMINISTRATIA PUBLICA 1.1.DEFINITIA DECIZIEI Administratia publica implica activitate ce are contingernta cu politica si este preocupata de aplicarea legii . Administratia publica desfasoara activitati destinate rezolvarii treburilor publice si trebuie sa actioneze pentru binele comun. Activitatile administratiei publice sunt de organizare a executarii legii si de executare in concret a legii, cu alte cuvinte aceste activitati implica elaborarea si aplicarea politicilor publice proiectate sa asigure servicii si sa impuna regulamente in comunitatea publica. Potrivit managementului public, aceste activitati sunt desfasurate de catre managerii publici sau administratorii publici. Acestia in virtutea sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor conferite prin lege, au obligatia de a lua decizii ce definesc obiectivele politicilor publice si de a alege mijloacele necesare realizarii lor. Din politica generala a oricarei organizatii, decizia este partea cea mai putin vizibila. Luarea unei decizii constand de fapt, in alegerea dintre mai multe alternative a scopurilor si mijloacelor pe care o organizatie le are de indeplinit. Scopul fundamental al oricarei organizatii, al oricarui tip de manager, il reprezinta luarea si executarea deciziilor. Acestea antreneaza si influenteaza functionarea organizatiei. Decizia este definita ca un proces de gandire deliberat si dinamic, ce urmareste alegerea dintr-un numar de posibilitati a alternativei optime . In managementul public, decizia este considerata instrumentul sau specific de exprimare cel mai important. Decizia este elementul esential al procesului managerial, deorece toate functiile acestuia se incheie prin actul decizional. A decide inseamna de fapt parcurgerea unui proces complex, care incorporeaza o mare varietate de decizii si care permite o diversitate de abordari. Procesul decizional este procesul prin care un sistem inteligent stabileste oportunitatea si pertinenta unei anumite modificari a comportamentului sau si elaboreaza alternative posibile in acest sens, selectionand pe una dintre acestea ca actiune indreptata constient catre atingerea scopului propus .
1. Alexandru I, Administratia publica, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2002. 2. Alexandru I, Carausan M, Bucur S, Drept administrativ, Ed. Lumina Lex, Bucuresti ,2005. 3. Androniceanu A, Management public, Ed. Economica, Bucuresti, 1999. 4. Androniceanu A, Managementul schimbarilor, Ed. All Educational, Bucuresti, 1998. 5. Balan E, Drept administrativ si procedura administrativa, Ed. Universitara, Bucuresti, 2002. 6. Chetwynd E,Chetwynd F – Participarea cetateneasca pentru imbunatatirea procesului decizional in administratia publica – Ed. Ghiduri si Manuale, Bucuresti, 2001. 7. DEX, Editia a II a, Ed. Univers enciclopedic, Bucuresti ,1996. 8. Haines R, Imaginea institutionala, Ed. Tribuna Economica, Bucuresti, 2003. 9. Iorgovan A, Drept administrativ, Tratat elementar, Vol II, editia. a II a, Ed.All - Beck, Bucuresti, 2002. 10. Matei L, Management public, Ed. Economica, Bucuresti, 2006. 11. Matei L, Management public, Partea I suport de curs – SNSPA – Bucuresti, 2007 12. Matei L, Matei A, Aquis comunitar si administratie publica, Ed. Economica, Bucuresti, 2000. 13. Negoita H, Drept administrativ, Bucuresti, Ed. Sylvi, 1996. 14. Popa N , Teoria generala a dreptului, Ed. Actami, Bucuresti, 1996. 15. Teodorof Ghe, Tehnici si metode de elaborare a deciziei administrative, Suport de curs, SNSPA – Bucuresti, 2004. 16. Constitutia Romaniei ( MO nr. 767 / 31.10.2003) 17. Legea administratiei publice locale, nr. 215 / 2001 ( MO NR. 204 / 23.04.2001 ) 18. Legea privind liberul acces la informatia de interes public nr. 544 / 2001 ( MO nr. 663 / 23.10.2001 ) 19. Legea privind finantele publice nr.500 / 2002( MO nr. 597 / 13.08.2002) 20. Legea privind transparenta decizionala in administratia publica nr. 52 / 2003 (MO nr. 70 / 3.02.2003 ) 21. Legea 286 / 2006 privind modificarile si completarile aduse Legii 215 / 2001( MO NR 621/ 18.07.2006) 22. www.ipp.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.