INTRODUCERE 2 CAP. I CULTURA-COMPONENTA A ACTIVITATII TURISTICE 1.1 Concept, particularitati ale culturii ...4 1.2 Legatura intre cultura si turism .8 1.3 Turismul cultural - promotor al unei zone ..12 CAP. II ETNOGRAFIA SI FOLCLORUL VALCEAN 2.1 Obiceiuri si traditii ..16 2.2 Manifestari folclorice ..24 CAP. III REALIZAREA UNOR PROGRAME TURISTICE, CULTURALE IN JUDETUL VALCEA 3.1 Craciun - Malaia ...28 3.2 Sarbatori pascale - Vaideeni ..33 3.3 ,,Cocosul de Hurez"- Horezu .38 CONCLUZII 45 BIBLIOGRAFIE .49
INTRODUCERE Judetul Valcea a cunoscut de-a lungul evolutiei sale social - istorice multiple interferente care, exprimandu-se in similitudini de structura a aspectelor etnofolclorice ca si in confluentele repertoriale si stilistice, reprezinta adevarate marturii ale vechimii si continuitatii materiale si spirituale a insasi poporului nostru. Comorile de arta populara ale Valcii, ca si traditiile sale folclorice nu sunt cu nimic mai prejos decat frumusetile peisagistice ale acestui tinut, constituind o adevarata bogatie a judetului, integrata in mod firesc patrimoniului national si conferind judetului Valcea o personalitate distincta. Trasaturile unitare ale culturii populare valcene sunt prezente in toate cele trei arii etnofolclorice (montana, submontana si piemontana), conturate in functie de influentele de natura geografica si social - istorice, fiecare dintre ele pastrandu-si, in proportii diferite, particularitatile proprii. Veacurile de cultura adunate in istoria judetului Valcea sunt incarcate, pentru noi, valcenii, care avem privilegiul de a trai la inceputul unui nou secol, de o intreita semnificatie. Dezechilibrat, uneori marginalizat, spatiul rural romanesc a pastrat, in ciuda vicisitudinilor vremii, traditiile culturale, datinile strabune si , mai ales, ospitalitatea specifica Romaniei, fiind printre putinele din Europa in care se mai pastreaza inca, aproape nealterate in anumite zone, valentele traditionale spirituale, viata economica si mediul inconjurator. Satul valcean - prin specificul etnocultural si etnografic, prin originalitate si bogatia resurselor proprii spatiului geografic aferent - poate sa se constituie ca un produs turistic inedit, care sa satisfaca o gama larga de motivatii in turismul organizat si pe cont propriu, intern si international. Titlul lucrarii de fata induce un adevar de multi constientizat, dar de foarte putini cantarit si uzitat la justa sa valoare: acela ca evenimentele cultural - folclorice (fie sub forma lor originara de sarbatori si obiceiuri traditionale, populare, fie sub forma derivata, performata de spectacole, sarbatori si festivaluri cultural - folclorice) exercita un rol major in promovarea a ceea ce se poate numi ,,cea mai dezvoltata industrie la nivel mondial" - turismul. Lucrarea implica o larga generalitate si complexitate, ideile fundamentale care stau la baza ei sunt reprezentate, de analiza triadei: loc - rol - impact, si anume: - loc - locul pe care sarbatorile cultural - folclorice il ocupa in sistemul culturii (cultura traditionala, cultura de masa) cat si in cadrul activitatii turistice (motivatii de calaaorie, forme de turism - in special turismul cultural, turismul rural, loc in oferta turistica primara, mai exact in componenta etnofolclorica a potentialului antropic); - rol - rolul jucat de aceste evenimente cultural - folclorice in promovarea turismului. Apartenenta acestor evenimente la cele doua domenii - cultura si turism determina abordarea problemei dintr-o perspectiva de reciprocitate: este cat se poate de clar ca oferta turistica, ingloband componente si atractii culturale, determina promovarea acestora din urma si inluderea lor in circuitul turistic national si international, iar amploarea, valoarea atractivitatea unui eveniment cultural - folcloric inseamna, cumulat, atat determinat motivational de efectuare a calatoriei in scopuri turistice, generator de imagine pentru localitatea/tara gazda cat si dezvoltarea unor forme de turism - in speta turismul cultural, in zone cu un potential natural mai putin generos; - impact - impactul sarbatorilor cultural - folclorice asupra turismului, cu multiplele sale implicatii si beneficii: economice, sociale, culturale, de mediu inconjurator. Sarbatorile/festivalurile cultural - folclorice reprezinta unul din cele mai ample si mai complexe elemente ale culturii imateriale, actionand ca marca identitara deoarece integreaza valori sociale, etice, estetice, culturale specifice unei natiuni. Aceasta marca au cautat-o si vor continua sa o caute si sa o descopere majoritatea turistilor in vacantele si calatoriile pe care le intreprind in aceste zone nealterate de trecerea timpului.
1. Academia Romana-Enciclopedica, Institutul de Etnografie si Folclor ,,C. Brailoiu" ,,Sarbatori si obiceiuri", vol.I, Ed.Bucuresti, 2001 2. Academia Romana-Institutul de Lingvistica din Bucuresti ,,Dictionarul Explicativ al Limbii Romane", Bucuresti, 1975 3. Achim I. Cultura si progres, in vol.,,Progresul istoric si contemporaneitatea", Ed.Politica, Bucuresti, 1976 4. Anoceto L. ,,Cultura esentiala pentru dezvoltarea turismului", New York, 2005 5. Bratu F. ,,Cultura populara sau virtutiile permanentei", Ed.Junimea, Iasi, 1983 6. Busuioc M. ,,Strategii de dezvoltare si promovare a turismului cultural in Romania", Ed.Universitara, Bucuresti, 2008 7. Comanici G. si Maier Radu O. ,,Dinamica obiceiurilor calendaristice in contextul general al obiceiurilor - Anuarul Institutului de Cercetari Etnologice si Dialectologice", Bucuresti, 1980 8. Dumitrescu D. ,,Resursele turistice ale judetului Valcea", Ed.Conphys, Rm.Valcea, 2005 9. Gee C.Y. si Fayos Sola E. ,,International Tourism: A global perspective", Madrid, 1997 10. Getz D. ,,Festivals, Special Events and Tourism", New York, 1991 11. Hall C. ,,Hallmark Tourist Events: Impact, Management and Planning", Chichester, 1992 12. Iordache Carmen M. ,,Revista de turism" 13. Ionescu I. ,,Turismul fenomen social, economic si cultural", Ed.Oscar Print, Bucuresti, 2000 14. Ministerul Culturii si Cultelor - DJCCPCN ,,Strategia de dezvoltare culturala a judetului Valcea", Rm.Valcea, 2002 15. Meethan K. ,,Tourism in a global society: Place, Culture, Consumption", New York, 2001 16. Pop M. ,,Obiceiuri traditionale romanesti", Bucuresti, 1976 17. Idem ,,Noi orientari de etnografie si folclor, Revista de Etnografie si folclor", nr.4, 1958 18. Popescu A ,,Probleme generale ale valorificarii obiceiurilor populare, Anuarul Institutului de Cercetari Etnologice si Dialectologice", Bucuresti, 1981 19. Petrescu P. ,,Ceramica de Hurez" 20. Richards G. ,,Cultural Tourism in Europe", Wallingford, 1996 21. The Associaton of Festival Organisers & Arts Council of England ,,A report into the impact of folk festival son cultural tourism" 22. Tanase Al. ,,Introducere in filozofia culturii", Ed.Bucuresti, 1968 23. Tamas C. si Tudor Gh. ,,Valcea turistica", Ed.Conphys, Rm.Valcea, 1999 24. Valsan G. ,,O stiinta noua - etnografia", Cluj, 1972 25. Vladutiu I. ,,Etnografia romaneasca", Ed.Siintifica, Bucuresti, 1973 26. Vlahuta V. ,,Romania pitoreasca", Bucuresti, 1956 27. Tufescu V. ,,Obiceiuri - oameni din Carpati" 28. *** ,,Arta populara din Valcea", Rm.Valcea, 1972 www.romaniatourism.com www.arts.endow.gov www.traditionalromanesc.ro
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.