Invatamantul pe Teritoriul Romanesc in Perioada Moderna

Cuprins licenta Cum descarc?

I.INCEPUTURILE INVATAMANTULUI PUBLIC MODERN IN ROMANIA
1.1Inceputurile invatamantului in Tara Romaneasca si Moldova
1.2 Invatamantul romanesc in Transilvania
1.3 Politica scolara a guvernului si dietei Transilvaniei in epoca luminilor
II.INVATAMANTUL ROMANESC DE LA REGULAMENTELE ORGANICE LA LEGEA INSTRUCTIUNILOR PUBLICE
III.INVATAMANTUL PUBLIC DIN ROMANIA, IN PERIOADA DE CONSOLIDARE A EPOCII MODERNE: 1848-1900
IV.CORPUL DIDACTIC PRIMAR IN PERIOADA MADERNA. ORGANIZATII PROFESIONALE
V.LEGISLATIA SCOLARA EMISA DE SPIRU HARET 
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE


Extras din licenta Cum descarc?

I.INCEPUTURILE INVATAMANTULUI PUBLIC MODERN IN ROMANIA
1.1Inceputurile invatamantului in Tara Romaneasca si Moldova
Invatamantul este domeniul care, aflat la confluenta tuturor aspectelor existentei civilizate, recepteaza influentele acestora. Pe termen lung, la randul sau, stiinta de carte modeleaza celelalte structuri ale societatii, aducand modificari in mentalitati, comportament si modul de trai al oamenilor. Acest tip de abordare este, in esenta, corect. Se datoreaza faptului ca, prin structura, mod de organizare si functionare, sistemul de invatamant al oricarei societati umane se gaseste intr-o relatie de interdependenta cu toate celelalte aspecte ale vietii economice, sociale si culturale..
De la inceput trebuie precizat ca invatamantul inregistrase, asemenea restului Europei, si in epocile premoderne evolutii semnificative, ce si-au adus contributia la dezvoltarea si optimizarea organismului social, in spatiul romanesc.
Cercetarile istorice de specialitate evidentiaza, din acest punct de vedere, existenta in tinuturile romanesti, in consonanta cu evolutiile similare europene specifice comunei primitive si sclavagismului, a unor forme si proceduri orale de pregatire a copiilor si tinerilor de catre adultii si batranii cu experienta, in cadrul comunitatii sau direct in familie, prin care erau deprinse cunostinte practice si norme comportamentale, eticomorale si ocupationale .
Ulterior, instalarea pe tarmul dobrogean a unor infloritoare colonii grecesti - Histria, Tomis, Callatis, Olbia, Apollonia (sec. VIII-VI i.H.), dar mai ales, cucerirea de catre romani a Dobrogei (sec.I i.H.) si unor parti din Transilvania, Crisana, Banat si Oltenia (sec. I d.H.) au determinat, pe fondul general al accelerarii progresului social si cultural al zonei, constituirea si inflorirea unor forme de invatamant profesionist si institutionalizat de diferite niveluri, mai ales in localitatile urbane, fie ca era vorba de profesori particulari angajati de familiile bogate, fie chiar de scoli publice .
Dupa constituirea statelor romanesti de sine statatoare (Muntenia, Moldova, Dobrogea) (sec. XIV), intalnim, pe masura trecerii timpului, din ce in ce mai multe atestari privind existenta, in secolele XV, XVI, a unor scoli de diferite grade , in principal bisericesti.
Putem deci concluziona ca, la sfarsitul secolului XVIII, invatamantul romanesc, in baza acumularilor anterioare, era apt sa demareze un important proces de dezvoltare si modernizare. Totusi, in continuare, accesul la educatie ramanea ingradit, in special pentru tinerii apartinand categoriilor modeste ale populatiei, in special din lumea satelor.
Primele scoli in tara noastra au fost atestate documentar chiar din perioada 1200-1300. Acestea erau scoli cu predare in limba latina care functionau pe langa episcopiile din Oradea si Alba Iulia, numite scoli episcopale.
In Tara Romaneasca si Moldova erau organizate scoli de nivel inferior in care se predau notiuni de citire, scriere si aritmetica, si scoli de nivel mediu in care se punea accent pe gramatica limbii romane si slavone, pe studiul aritmeticii, geometriei si caligrafiei pentru redactat acte. Existau si scoli de nivel superior (academii) in care se studia gramatica, retorica, dialectica, aritmetica, geometria si muzica. Exista descrieri ale scolilor manastiresti care erau organizate si functionau pe langa manastiri, episcopii sau biserici, in scopul pregatirii personalului de cult in general, nu numai a preotilor. Intalnim si scoli domnesti care, dupa denumire, erau organizate si sustinute prin grija domniei, in care se pregateau slujbasi pentru cancelaria domneasca, vamesi si dascali. Mai functionau scoli orasenesti prin care se pregateau, pe langa fii familiilor bogate, viitori slujbasi ai administratiei orasului, logofeti, sau strangatori de biruri.
De un invatamant modern se vorbeste in jurul anilor 1700. In a doua jumatate a sec. XVIII scolile domnesti sunt organizate si functioneaza in aproape toate tinuturile.
In ,,Hrisoavele scoalelor" din anul 1766 se mentioneaza ca ,,s-au oranduit dascali in toata tara, la fiecare eparhie si tinut ,,pentru ca toti crestinii tarii acestia, mirenii si copii preotilor sa se procopseasca cu invatatura".
Academia domneasca din Bucuresti intemeiata in ultimul sfert al veacului al XVIII-lea, este extinsa si dezvoltata in a doua etapa a existentei sale, in perioada 1776-1821, asistand la un real proces de modernizare a invatamantului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Invatamantul pe Teritoriul Romanesc in Perioada Moderna.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Adamescu Gh., Vieata si activitatea lui Spiru C. Haret, Editura Cartea Romaneasca, Bucuresti, 1936
Adaniloaie Nichita, Invatamantul primar sucevean in epoca moderna, Editura Litera, Bucuresti, 1988
Albu Nicolae, Istoria invatamantului romanesc din Transilvania pana la 1800, Blaj, 1944
Andea Susana, Andea Avram, Structuri transilvane in epoca luminilor, Cluj-Napoca, 1996 
Andea Susana, Aspecte privind viata si activitatea scolara a lui Simeon Maghiar, in Studia Universitatis Babes-Bolyai. Historia, Cluj-Napoca, 32 (1987)
Angelescu C. I., Invatatorul. Pregatirea si perfectionarea lui, Editura Tiparul Universitar, Bucuresti, 1941
Arhivele Nationale. Directia jud. Mures, Arh. Colegiului reformat Targu Mures, AB. - 313/1785
Arhivele Nationale. Directia jud. Mures, Arh. Scaunului Mures, Decrete si ordine guberniale ND. 255/1781
Barsanescu Stefan, Barsanescu Florela, Dictionar Cronologic, Educatia Invatamantului, Gandirea pedagogica din Romania, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1978
Barsanescu Stefan, Spiru Haret, organizatorul scolii moderne din Romania, in ,,Revista de pedagogie", Institutul de stiinte pedagogice Bucuresti, 1976, 22, nr. 2
Baldescu Emil, Spiru Haret in stiinta, filozofie, politica, pedagogie, invatamant, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1972
Berindei D., Dezvoltarea urbanistica si edilitara a orasului Bucuresti in perioada regulamentara si in anii Unirii (1831-1862) in "Revista de istorie", an XII (1959), nr.5
Berindei D., Orasul Bucuresti, resedinta si capital a Tarii Romanesti (1459-1862), Bucuresti, 1963
Bilciurescu V., Bucuresti si bucuresteni de ieri si de azi, Bucuresti, Editura Universul, 1945
Bocsan Nicolae, Contributii la istoria iluminismului romanesc, Timisoara, 1986
Bolca Vasile, Episcopul Samuil Vulcan al Orazii. Contributii la ridicarea culturala a neamului, Oradea, 1939
Bolca Vasile, Scoala normala romana unita din Oradea 1784-1934, Oradea, 1934
Bordeianu Mihai, Invatamantul Romanesc in date, Junimea, Iasi, 1971
Bozac Ileana, Teodor Pompiliu, Invatamantul romanesc din Transilvania in secolul al XVIII-lea si la inceputul secolului al XIX-lea, in vol. Din istoria pedagogiei romanesti, vol. II, Bucuresti, 1966
Braharu D., Familii Macedo-Romane in fosta Austro-Ungarie, Slatina-Olt, 1944 
Bulei Ion, Atunci cand veacul se nastea, Editura Eminescu, Bucuresti, 1990
Bulei Ion, Lumea romaneasca la 1900, Editura Eminescu, Bucuresti, 1984
Costin A., Orasul Bucuresti. La ville de Bucarest, in ,,Literatura si arta romana", an XIII (1909)
Cristea C. Gabriela, Reforma invatamantului. O perspectiva istorica (1864-1944), Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2001
Diac Florin, O istorie a invatamantului romanesc modern, vol. I, secolul XVII-1944, Editura OSCAR PRINT, Bucuresti, 2004
Dinu Constantin, Spiru Haret, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1970
Dumitrascu Gh., Din istoricul Asociatiei generale a invatatorilor din Romania, vol. I, Tipografia Cooperativa ,,Scoala Poporului", Bucuresti, 1940
Eliade I. P., Scoala primara si conducatorul ei, Tipografia Curtii Regale, Bucuresti, 1872
Exposition Universelle de Paris de 1900, L'Enseignement Public en Roumanie, Bucarest, 1900
Felix I., Igiena scolara. Istoria ei, starea ei actuala, Bucuresti, Institutul de arte grafice ,,Carol Gobl", 1903
Fenesan Costin, Cnezi si obercnezi in Banatul imperial 1716-1778, Bucuresti, 1996
Financzy Erno, A magyarorszagi kozoktatas tortenete Maria Terezia koraban, I, Budapest, 1899
Ghibanescu Gh., O pagina nescrisa din istoria metodicei abecedarului vechiu, Tipografia ,,Presa Buna", Iasi,1934 
Gyemant Ladislau, Miscarea nationala a romanilor din Transilvania intre anii 1790 si 1848, Bucuresti, 1986
Iorga Nicolae, Istoria Invatamantului Romanesc, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1971
Iosa Mircea, Lungu Traian, Viata politica in Romania 1899-1910, Editura Politica, Bucuresti, 1977


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!