Invatamantul public in Moldova intre anii 1832-1847

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere . . .4
I. Capitolul I. Organizarea invatamantului in Moldova in regulamentele date de catre Epitropia scolilor .7
I. 1. Situatia politica, social-economica si cultural-pedagogica in Principatul Moldovei in sec. al XIX-lea .7
I. 2. Invatamantul primar in Principatul Moldovei .14
I. 3. Invatamantul secundar in Principatul Moldovei .20
II. Capitolul II. Corpul profesoral si insusirile acestuia .32
II. 1. Recrutarea si pregatirea profesorilor .32
II. 2. Patrimoniu si material didactic .40
III. Capitolul III. Academia Mihaileana .47
III. 1. Infiintarea Academiei Mihailene .47
III. 2. Activitatea Academiei Mihailene (1835 - 1847) .56
III. 3. Desfiintarea Academiei Mihailene .73
Concluzii .75
Bibliografie .78


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Lucrarea de fata este o incercare de realizare a unui studiu referitor la situatia invatamantului public din Moldova, in perioada regulamentara si contributia exceptionala pe care a avut-o Gheorghe Asachi, impreuna cu membrii Epitropiei scolilor, la reorganizarea acestui invatamant. De fapt, ceea ce dorim a urmari in cuprinsul acestei lucrari este modul in care a evoluat si s-a transformat invatamantul in urma deselor regulamente scolare intocmite de catre Epitropia scolilor. Stim ca inainte de instaurarea Regulamentului Organic al Moldovei, scoala in Moldova nu era una etatizata, nationala, proprie culturii romanesti, ci invatamantul se facea in limba greaca. Abia datorita Regulamentului Organic se iau masuri pentru organizarea unui invatamant sistematizat, cu predare numai in limba romana. 
Ne-am oprit asupra acestei teme, a situatiei invatamantului de la instaurarea Regulmentului Organic si pana la desfiintarea primei institutii de invatamant de nivel superior din Moldova - Academia Mihaileana - deoarece consideram ca aceasta este perioada "infloririi" si dezvoltarii invatamantului si a culturii proprii romanesti. Am ales aceasta perioada si aceasta tema pentru ca sunt pasionat in primul rand de istoria moderna romaneasca, in al doilea rand, deoarece doream sa aflu mai mult despre scoala din perioada moderna, despre cum se realiza invatamantul in aceasta perioada si, in urma consultarii unui material bibliografic.
In capitolele lucrarii noastre vom urmari structura invatamantului moldovenesc in perioada regulamentara, in urma regulamentelor scolare intocmite de catre Asachi si Epitropie. Vom aminti si despre situatia politica, sociala si culturala care exista in Moldova in prima jumatate a secolului al XIX - lea, si modul in care a influentat organizarea invatamantului national, pentru ca in aceasta perioada, boierii nu doreau realizarea unui invatamant de stat, adresat tuturor categoriilor sociale, pentru ca prin acest mod ei isi vedea amenintate dregatoriile in stat. In conditiile social-economice existente, viata culturala a Principatului, inclusiv sistemul scolar, se dezvoltau incet. Scolile intemeiate in secolul XVIII si inceput de secol XIX erau putine si nu corespundeau cerintelor pe care le inainta epoca. Inainte de toate, aceste scoli nu pregateau specialisti necesari societatii in curs de dezvoltare. Vom vorbi si despre efortul pe care il face Gheorghe Asachi in aceasta perioada pentru a organiza invatamantul la nivelul celui ,,evropenesc". El se va ocupa indeaproape de formarea unui corp profesoral, bine pregatit, pentru a putea face fata unui invatamant de calitate. Pentru acest lucru, vom vedea, va organiza un curs pedagogic de formare si instruire a cadrelor didactice din interiorul teritoriului national. Gheorghe Asachi, personalitate proeminenta a culturii romanesti din secolul al XIX -lea, dorea cu orice pret ca invatamantul sa fie unul national, profesorii sa fie romani, fara a face apelul la cadre didactice din afara tarii. Pe parcursul lucrarii vom rezerva un subcapitol situatiei materialului didactic din invatamantul romanesc, si modul in care au contribuit profesorii, dar si membrii Epitropiei si elevii la imbogatirea lui. Vom acorda un capitol infiintarii si dezvoltarii primei institutii de nivel cultural superior din interiorul Moldovei, si anume Academia Mihaileana, care in urma stradaniei lui Gheorghe Asachi, va deveni cea mai importanta institutie de invatamant din Moldova, ingloband in cadrul ei o serie de materii si discipline in concordanta cu situatia culturala si social-economica din Principat.
Precizandu-ne scopul, in studierea temei alese, principalele izvoare pe care le-am folosit pentru lucrarea respectiva, sunt cele trei volume de documente publicate de catre istoricul V. A. Urechia, volume intitulate cu numele sugestiv de Istoria scoalelor de la 1800 - 1864, documente necesare in mod obligatoriu pentru aceasta tema. Alte izvoare folsite de catre noi pentru organizarea acestei lucrari sunt volumele publicate de catre Theodor Codrescu, volume intitulate Uricarul, sau colectiune de diferite acte care pot servi la Istoria Romanilor, bineinteles am folosit doar volumele de documente care se refereau strict la situatia invatamantului din Moldova. Un document important folosit de catre noi in redactarea lucrarii de fata, este tocmai lucrarea lui Gheorghe Asachi, intitulata Question de l'instruction publique en Moldavie, publicata la Institutul Albinei Romanesti, din Iasi. O importanta deosebit de mare pentru tema noastra au avut-o si lucrarile istoricilor N. C. Enescu - Gheorghe Asachi organizatorul scolilor nationale din Moldova - si lucrarea lui Nicolae Iorga, Istoria invatamintului romanesc. De un real ajutor ne-a fost si lucrarea istoricilor Mihai Bordeianu si Petru Vladcovschi, Invatamintul romanesc in date, un compendiu foarte bine realizat, si foarte clar structurat.
In primul capitol, Organizarea invatamantului in Moldova in regulamentele date de catre Epitropia scolilor, ne-am ocupat in primul rand de evidentierea situatiei politice, culturale si social-economice din Moldova in prima jumatate a secolului al XIX -lea (dupa cum bine stim, situatia politica, culturala si social-economica nu a fost deloc favorabila organizarii unui invatamant sub conducerea statului, el fiind mai mult sub autoritatea Bisericii), ca mai apoi sa continuam cu structurarea invatamantului in urma numeroaselor proiecte de reformare realizate de catre Gheorghe Asachi, cu spijinul membrilor Epitropiei scolilor.
Al doilea capitol, Corpul profesoral si insusirile acestuia, trateaza, sa spunem asa, modul in care sunt recrutati si pregatiti viitorii profesori pentru a putea profesa in noul invatamant din Moldova, acum reorganizat, ce scoli si cursuri trebuie sa urmeze pentru a putea imbratisa cariera didactica. Tot in acest capitol vom trata si contributia pe care o au profesorii la imbunatatirea calitatii invatamantului, prin seria de manuale didactice si carti pe care acestia le realizeaza in aceasta perioada.
Finalmente, al treilea capitol, Academia Mihaileana, este rezervat in totalitate primei institutii culturale de invatamant, de nivel superior, din Moldova. Vom discuta aici despre infiintarea Academiei Mihailene - infiintare propusa in cadrul Regulamentului Organic din 1832, prin articolele 418 si 419 din capitolul IX, sectia IV - realizata in anul 1835, despre functionarea ei pana in anul scolar 1847 - 1848, cand, in urma regulamentului scolar propus de catre domnul Mihail Sturdza, academia va fi desfiintata; vom vorbi de asemenea si despre incercarile ,,detractorilor" de a scoate limba romana din institutia proaspat organizata, si inlocuirea ei cu limba franceza, ceea ce ducea implicit la eliminarea corpului profesoral romanesc din institutiile de invatamant.


Fisiere in arhiva (10):

  • Bibliografie.doc
  • Capitolul I - 25 pagini - finalizat.doc
  • Capitolul II licenta - 15 pagini. - finalizat.doc
  • Capitolul III licenta - 28 pagini - finalizat.doc
  • Concluzii.doc
  • Coperta.doc
  • Cuprins.doc
  • Discurs prezentare licenta.doc
  • Introducere.doc
  • Pagina de garda.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!