Invatatura despre Maica Domnului in Doctrina Ortodoxa si cea Romano-Catolica

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere
CAPITOLUL I - Maica Domnului in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie
1. Proorocii referitoare la Fecioara Maria in Vechiul Testament
2. Maica Domnului in lumina revelatiei Noului Testament
3. Invatatura Sfintilor Parinti despre Sfanta Fecioara
CAPITOLUL AL II-LEA - Maica Domnului in cultul Bisericii 
1. Dezvoltarea cultului Maicii Domnului pana la Sinodul al III-lea Ecumenic
2. Cultul Maicii Domnului de la Sinodul al III-lea Ecumenic pana la Iconoclasm
3. Cultul Maicii Domnului de la Sinodul al VII-lea Ecumenic pana in perioada contemporana
CAPITOLUL A III-LEA Invatatura de credinta crestina ortodoxa despre Maica Domnului
1. Pururea Fecioara inainte, in timpul nasterii si dupa aceasta 
2. Nascatoare de Dumnezeu - Theotokos (????????)
3. Rugatoare si mijlocitoare la Dumnezeu pentru mantuirea noastra
4. Preacinstirea Maicii Domnului si locul ei viata Bisericii
5. Adormirea Maicii Domnului si inaltarea sa la ceruri de catre Fiul Sau
CAPITOLUL al IV-lea - Combaterea doctrinei catolice despre Maica Domnului
1. Dogma ,,Immaculata conceptio Beatae Virginis Mariae" (dogma ,,Neprihanitei Zamisliri")
2. Dogma ,,Assumptio Beatae Virginis Mariae" (dogma Inaltarii Sfintei Fecioare cu trupul la cer)
3. Maria ,,impreuna-rascumparatoare" (corredemptrix) cu Hristos a neamului omenesc
Concluzii
Bibliografie


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Invatatura ortodoxa despre ,,Preasfanta, Curata, Preabinecuvantata, de Dumnezeu Nascatoarea si pururea Fecioara Maria" are o importanta deosebita si o frumusete aparte, datorita pietatii deosebite si afectiunii cu care crestinii din toate timpurile s-au raportat la Maica Domnului. Sfanta Fecioara Maria a fost si este pentru toti crestinii nu numai Maica Domnului nostru Iisus Hristos, ci si a tuturor crestinilor. Ea sta in centrul preocuparilor dumnezeiesti si omenesti de la caderea protoparintilor; ea se naste ,,plina de dar" la zorii unei vieti noi pentru omenire; ea zamisleste Lumina lumii, pe Domnul nostru Iisus Hristos, si-I da viata; ,,ea Il urmeaza in lume, plina de iubirea cea mai curata si tot ea il insoteste pana la cruce. Este mama adevarata, a noastra a tuturor, Imparateasa cerului si a pamantului." 
Preasfanta Fecioara Maria, Maica Domnului a fost considerata obiectul tuturor marilor evenimente ale iconomiei mantuirii omului si in toate aceste intamplari providentiale, ea a ocupat un loc aparte. In tot arcul de timp al Revelatiei divine, persoana Maicii Domnului este prezenta in toate momentele importante, desfasurandu-si rolul sau in planul lui Dumnezeu, alaturi de Fiul sau, Mantuitorul nostru: din prima pagina a Sfintei Scripturi si pana la ultima sau de la cartea Facerii pana la Apocalipsa Sfantului Ioan, de la Profetul Isaia pana la Sfantul Evanghelist Luca, de la intrupare la Jertfa de pe Cruce, de la Rusalii pana la Parusie.
Paginile Sfintei Scripturi ne indica faptul ca Sfanta Fecioara Maria a fost in mare masura prezenta in diferite ipostaze, la marile evenimente ale mantuirii universale si alaturi de Fiul sau, s-a dovedit o buna interpreta a vocatiei sale, aceea de a fi Mama Fiului lui Dumnezeu intrupat pentru mantuirea neamului omenesc si mijlocitoare eficienta a noastra inaintea Lui. Aceste doua apelative au lasat sa se intrevada cele mai profunde asteptari ale omului: Sfanta Fecioara Maria, Mama si Mijlocitoare, este Maica Domnului dar si Noua Eva, Maica si mijlocitoarea Bisericii si a tuturor oamenilor.
,,Doar numele Maicii lui Dumnezeu, spune Sfantul Ioan Damaschin, contine intreaga taina a intruparii." Fecioara-mama, deoarece este cu totul legata de persoana si lucrarea Logos-ului intrupat, este un adevarat compendiu dens al Evangheliei si chipul concret al credintei Bisericii. Pe de o parte, nu se poate vorbi de Fecioara Maria decat in relatie cu Fiul Sau si cu intreaga iconomie a intruparii si a mantuirii infaptuite de El. Pe de alta parte prin revelatia biblica si prin traditie, se arata o densitate atat de mare a relatiei Mamei cu Fiul, incat are rasunet in ea tot ce s-a intamplat cu El si in El. De aceea, theotokologia este fundamental legata de hristologie si soteriologie, istoria Mariei este ,,dogma vie, adevarul savarsit in faptura." 
Aceste referiri evidentiaza concretetea figurii sale, istoricitatea acestei fecioare din casa lui Israel, careia i-a fost dat sa aiba extraordinara experienta de a deveni Mama lui Mesia. Nu este posibil sa se evidentieze din Sfintele Evanghelii o biografie detaliata a Maicii Domnului, dupa cum nu este posibila reconstituirea unei biografii integrale si detaliate a lui Iisus Hristos: Sfintele Evanghelii sunt o marturie pascala, ce recitesc cu ochii luminati de experienta intalnirii cu Cel inviat: ,,doar in acele aspecte si momente ale experientei prepascale si postpascale ce se reveleaza mai pline de mesaj pentru credinta". ,,Dar sunt si multe alte lucruri pe care le-a facut Iisus si care daca s-ar fi scris cu de-amanuntul cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cartile ce s-ar fi scris" (Ioan XXI, 25).
Totusi, multipla atestare a izvoarelor Sfintei Traditii si criteriul continuitatii si omogenitatii mesajului evanghelic in ansamblul sau, permit evidentierea unor trasaturi clare ale chipului istoric al Sfintei Fecioare Maria, Maica Domnului, trasaturi pe care le vom dezvolta pe parcursul lucrarii.
Sfanta Fecioara Maria nu este un caz al universalului, ci dimpotriva, este Fecioara - Mama, irepetabila in istoricitatea sa, persoana feminina aleasa de Dumnezeu - Tatal pentru a fi salas al inomenirii Fiului prin lucrarea Duhului Sfant (Luca I, 35).
De aceea, se poate vorbi despre Maica Domnului ca despre o icoana, intrucat in ea se infaptuieste o dubla miscare pe care orice icoana tinde sa o transmita, si anume, coborarea si urcarea, chenoza Fiului lui Dumnezeu si indumnezeirea omului prin har. In ea straluceste alegerea Celui Vesnic si liberul consimtamant al credintei in El. Daca icoana este vederea celor ce nu se vad, la fel Sfanta Fecioara Maria, Maica Domnului, se ofera privirii credintei ca locul dumnezeiestii prezente, chivotul legamantului, acoperita de umbra Duhului Sfant (Luca I, 35-39, 45-56), salas sfant al Cuvantului printre oameni, dar si raspunsul omului la chemarea divina, care-1 ridica pe om la demnitatea de fiu al lui Dumnezeu, ,,mostenitor al lui Dumnezeu si impreuna mostenitor cu Hristos" (Romani VIII, 17).
Numele liturgice ale Sfintei Fecioare exprima atingerea plinatatii si calitatea de Maica a intregii umanitati rascumparate: ,,cheia imparatiei", ,,usa cereasca", ,,cer", ,,Biserica lui Dumnezeu", ,,Scara lui Iacob", ,,Rai cuvantator", ,,Rai de taina" si altele. In figura concreta a Maicii Domnului - Noua Eva, Biserica insasi isi contempla propria icoana, nu numai pentru ca isi gaseste in ea modelul credintei feciorelnice, al dragostei materne si al legamantului de nunta la care este chemata (Efeseni V, 20-33) ci si pentru ca recunoaste in Maica Domnului propriul arhetip: Templul al Duhului Sfant, mama a fiilor nascuti in Fiul si Trupul Lui tainic, solidar cu Acela care a fost adus in lume de catre Sfanta Fecioara.


Fisiere in arhiva (1):

  • Invatatura despre Maica Domnului in Doctrina Ortodoxa si cea Romano-Catolica.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. *** Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane, P. F. Parinte Teoctist, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988
2. *** Liturghier, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti 2000
3. *** Ceaslov, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1970
4. *** Mineiul pe luna August, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1976
5. *** Mineiul pe luna Septembrie, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1984
6. Prohodul Maicii Domnului, tiparit cu binecuvantarea I.P.S. Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Editura Mitropoliei Moldovei si Bucovinei - Trinitas, Iasi, 1999
7. *** Istoria Bisericeasca, trad. de Iosif Gheorghian, Bucuresti, 1889
8. *** The New Jerusalem Bible, Doubleday Garden City, New York, 1985
9. *** Catehismul Bisericii Catolice, Partea I, Arhiepiscopia Romano-Catolica de Bucuresti, 1993
10. AMBROZIE, SFANTUL, P.L. XV, 1555
11. ANDREI CRITEANUL, SFANTUL, Omilia a III-a a Adormirii Maicii Domnului, P. G., 97,1100 A
12. ANDRUTSOS, HRISTU, Simbolica, trad. din greceste, Craiova, 1955
13. ATANASIE cel MARE, SFANTUL, Despre intruparea Cuvantului, 18
14. ATANASIE cel MARE, SFANTUL, Impotriva arienilor, 3, 29
15. BISTRITEANU, EP. VICAR DR. IRINEU POP, Imparateasa Cerului si Mama noastra, Casa de editura Drehia, Cluj-Napoca, 1996
16. BISTRITEANU, IEROM. DRD. IRINEU POP, Maica Domnului in viata Bisericii si in evlavia credinciosilor ortodocsi, in ,,O.", nr. 3/1984
17. BRIA, PR. PROF. IOAN, Dictionar de Teologie Ortodoxa, Editura I.B.M.B.O.R. Bucuresti, 1992
18. BULGAKOV, SERGHEI, Ortodoxia, trad. de Nicolae Grosu, editia a II-a, Editura Anastasia, Bucuresti 1993
19. BULGAKOV, SERGHEI, Rugul care ardea, trad. de ierom. Ieraclie, Chisinau, 1935
20. BULGAKOV, SERGHEI, Rugul care nu se mistuie, trad. de Boris Buzila, Editura Anastasia, Bucuresti, 2001
21. BUUCHIU, PR. CONF. DR. STEFAN, Maica Domnului o introducere in theotokologia ortodoxa, Editura Sigma, Bucuresti, 2006 
22. CABASILA, SFANTUL NICOLAE,Trei omilii la Nasterea, Bunavestirea si la Adormirea Preasfintei Maici a lui Dumnezeu, Ed. Icos, Bucuresti, 1999
23. CARAZA, DRD. ION, Imnele Sf. Efrem Sirul despre Maica Domnului, in ,,S.T.", seria a II-a, an XIX (1967) nr. 7-8
24. CAREBIA, ADRIAN, Sinteza hristologica a gandirii patristice din primele patru veacuri crestine, in ,,A. B.", nr. 1-3, anul 2004
25. CACIULA, PR. DR. OLIMP N., Anatematismele Sfantului Chiril al Alexandriei, Tipografia cartilor bisericesti, Bucuresti, 1937
26. CHIALDA, PR. PROF. MIRCEA, Preacinstirea Maicii Domnului, in ***, Indrumari Misionare, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1986
27. CHIALDA, PR. PROF. MIRCEA, Preacurata Fecioara Maria, Maica lui Dumnezeu (Mariologia), in ,,S. T.", seria a II-a, an XXXIII (1981), nr. 5-6
28. CHIRIL al ALEXANDRIEI, SFANTUL, Comentariu la Ioan, 12, 19, P. G., 74, 664
29. CHIRIL al ALEXANDRIEI, SFANTUL, Comentariu la Ioan, 2, 1, P. G., 73
30. CHITESCU, PROF. NICOLAE, TODORAN, PR. PROF. DR. ISIDOR, PETREUTA, PR. PROF. IOAN, Teologia Dogmatica si Simbolica, voi. I, Editura I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1958
31. CITIRIGA, PR. CONF. DR. VASILE, Probleme fundamentale ale teologiei dogmatice si simbolice, vol. II, Editura Reintregirea, Alba Iulia, 2008
32. CLAUDEL, PAUL, Al doilea cuvant al lai Iisus pe Cruce, in ,,Transilvania", serie noua an XXI (1992) nr. 3-4, Sibiu, 1992
33. COMAN, PR. PROF. IOAN, Momente si aspecte ale hristologiei precalcedoniene si calcedoniene, in ,,O.", XVII (1965), nr. 1
34. COMAN, PR. PROF. IOAN, Si Cuvantul trup S-a facut, Editura Mitropoliei Banatului, Timisoara, 1989
35. CORNITESCU, DIAC. AS. EMILIAN, Temeiuri ale preacinstirii Maicii Domnului in Vechiul Testament, in ,,Ortodoxia" an XXXII (1980), nr. 3
36. DINU, PR. ADRIAN LUCIAN, Maica Domnului in teologia Sfintilor Parinti, Editura Trinitas, Iasi, 2004
37. DUTU, PR. DRD CONSTANTIN, Sfanta Fecioara Maria in opera omiletica a Cuviosului Andrei Criteanul si a Sfantului Ioan Damaschin, in ,,S. T", seria a II-a, anul XXXII (1980), nr. 1-2
38. EPIFANIE al SALAMINEI, SFANTUL, Ancoratus, editie bilingva, trad. Oana Coman, Editura Polirom, 2007
39. EPIFANIE al SALAMINEI, SFANTUL, Panarion


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!