Investigatorii sub Acoperire

Cuprins licenta Cum descarc?

1 Consideratii generale privind institutia investigatorilor sub acoperire 3
1.1 Necesitatea introducerii institutiei investigatorilor sub acoperire in legislatia romana (cadrul legislativ) 3
1.2 Notiunea de investigator sub acoperire 5
1.3 Rolul instantelor de judecata privind activitatea investigatorilor sub acoperire 5
2 Actele premergatoare 9
2.1 Concept 9
2.2 Scurt istoric 10
2.3 Continutul si scopul efectuarii actelor premergatoare 10
2.4 Natura juridica a actelor premergatoare 12
2.5 Masurile luate de organele de urmarire penala 13
2.6 Limitele actelor premergatoare 13
2.7 Organele care pot efectua urmarirea penala si actele de consemnare 14
2.7.1 Procesul verbal de consemnare a efectuarii actelor premergatoare 14
2.7.2 Supravegherea exercitata de procuror asupra actelor premergatoare 15
3 Activitatea informativ-investigativa a politiei judiciare si materializarea ei in mijloacele de proba 16
3.1 Faza informativa 18
3.2 Faza investigativa 19
3.3 Materializarea activitatii investigative in mijloace de probatiune. 22
4 Investigatorii sub acoperire 22
4.1 Notiune 22
4.2 Autorizarea folosirii investigatorilor sub acoperire 23
4.2.1 Principiul subsidiaritatii 26
4.2.2 Principiul proportionalitatii 26
4.3 Durata autorizarii procurorului 28
4.4 Cererea de autorizare 29
4.5 Actele premergatoare efecuate de investigatorii sub acoperire 30
4.6 Folosirea datelor/informatiilor obtinute de investigatorii sub acoperire 34
4.7 Informatiile obtinute de catre investigatorii sub acoperire folosite impotriva unor terte persoane 37
4.8 Aptitudinile investigatorului sub acoperire 37
4.9 Limitele activitatii investigatorului sub acoperire/ Limitele unei investigatii sub acoperire 38
4.10 Operatiuni sub acoperire/ Infiltrarea 41
4.10.1 Formele operatiunilor sub acoperire 42
4.10.2 Controlul exercitat asupra operatiunilor sub acoperire 43
4.11 Masuri de protectie a investigatorului sub acoperire 46
4.12 Posibilitatea instantei de a cunoaste identitatea reala a investigatorului sub acoperire 47
4.13 Alte metode de investigatie 49
4.14 Testul de integritate 51
4.15 Asemanari intre activitatea investigatorului sub acoperire si activitatea pe linie de informatii si contrainformatii pentru securitate nationala 51
5 Agentul provocator 52
5.1 Notiune 52
5.2 Provocarea politieneasca - valorificarea informatiilor 53
5.3 Admisibilitatea comiterii de infractiuni de catre investigatorii sub acoperire in timpul misiunilor specifice 55
6 Colaboratorul sub acoperire 60
6.1 Referinte legale 60
6.2 Limitele de actiune ale colaboratorului sub acoperire 64
6.3 Cod de procedura penala si incidenta acestuia asupra institutiei colaboratorilor 65
6.4 Rolul colaboratorului 67
7 Concluzii 68
8 Bibliografie 73


Extras din licenta Cum descarc?

1 Consideratii generale privind institutia investigatorilor sub acoperire
1.1 Necesitatea introducerii institutiei investigatorilor sub acoperire in legislatia romana (cadrul legislativ)
Institutia investigatorilor sub acoperire, introdusa in Codul de procedura penala prin Legea nr. 281/2003, avand ca obiectiv combaterea fenomenului criminalitatii, a adus completari esentiale in ceea ce priveste actele premergatoare ale urmaririi penale.
Anterior consacrarii procesual penale, au fost adoptate o serie de acte normative care contin dispozitii relative la folosirea investigatorilor sub acoperire - pentru anumite cazuri se foloseste sintagma ,,politisti sub acoperire" - cum ar fi Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului de droguri si consumului ilicit de droguri, respectiv, conform art. 21 ,,procurorul poate autoriza folosirea investigatorilor sub acoperire pentru descoperirea faptelor, identificarea autorilor si obtinerea mijloacelor de proba in situatiile in care exista indicii temeinice ca a fost savarsita sau ca se pregateste comiterea unei infractiuni privind traficul sau consumul ilicit de droguri , Legea nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane, si anume art.33 alin. (1) ,,pentru prevenirea si combaterea coruptiei, a criminalitatii transfrontaliere, a traficului de fiinte umane, terorismului, traficului de droguri, spalarii banilor, infractiunilor informatice si a crimei organizate, la propunerea inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei Romane, cu aprobarea ministrului de interne si cu autorizarea procurorului desemnat de procurorul general al parchetului de pe langa Curtea de apel, Politia Romana poate sa foloseasca informatori si politisti sub acoperire pentru culegerea de informatii in vederea folosirii acestora ca probe in timpul unui proces in instanta. Autorizarea procurorului va fi emisa in scris pentru o perioada de maximum 60 de zile si poate fi prelungita, in aceleasi conditii, pentru alte perioade a cate 30 de zile fiecare. Toate aceste autorizatii vor fi confidentiale si nu vor fi facute publice" .
Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate, respectiv art. 17 ,,in cazul in care exista indicii temeinice ca s-a savarsit sau ca se pregateste savarsirea unei infractiuni grave de catre unul sau mai multi membri ai unui grup infractional organizat, care nu poate fi descoperita sau ai carei faptuitori nu pot fi identificati prin alte mijloace, pot fi folositi, in vederea strangerii datelor privind savarsirea infractiunii si identificarea faptuitorilor, politisti sub acoperire din cadrul structurilor specializate ale Ministerului de Interne" .
Ulterior, institutia investigatorului acoperit este extinsa si cu privire la alte infractiuni. Astfel, art. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43 din 4 aprilie 2002, privind Parchetul National Anticoruptie, aprobata prin Legea nr. 503 din 11 iulie 2002 si in prezent modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24 din 21 aprilie 2004 , prevede ca in cazul in care exista indicii temeinice ca s-a savarsit sau ca se pregateste savarsirea unei infractiuni dintre cele atribuite prin lege in competenta Parchetului National Anti!coruptie (faptele de coruptie sau cele asimilate coruptiei, ori care au legatura cu coruptia, prevazute de Legea nr. 781 din 2000), care nu poate fi descoperita sau fap!tuitorii nu pot fi identificati prin alte mijloace, ,,pot fi folositi, in vederea stran!gerii datelor privind existenta infractiunii si identificarea persoanelor fata de care exista presupunerea ca au savarsit o infractiune, investigatori sub acoperire, in conditiile legii". Legea mai prevede ca persoanele care ar putea fi investigatori sub acoperire sunt ,,ofiteri de politie din cadrul Ministerului de Interne, special desemnati in acest scop si pot efectua investigatii numai cu autorizarea motivata a procurorului general al Parchetului National Anticoruptie".
Deasemenea, Legea nr. 678 din 21 noiembrie 2001 privind combaterea traficului de persoane prevede in art.22 ca ,, in vederea datelor necesare inceperii urmaririi penale pot fi folositi investigatori sub acoperire, in conditiile legii" . 
Pentru prima data, Curtea europeana a drepturilor omului se pronunta asupra conformitatii practicilor de infiltratie, denumite frecvent ,,sub acoperire",cu dispozitiile Conventiei, in cauza Ludi contra Elvetia din 15 iunie 1992. Aceasta tehnica a cunoscut o dezvoltare mai importanta, in ultimii ani, in marea majoritate a statelor europene, cum ar fi: Italia, Franta, Danemarca, care dispun in prezent de legislatii corepunzatoare in materia tehnicilor ,,sub acoperire", rezervate criminalitatii grave, pentru care metodele clasice de investigatie s-au devedit ineficace, precum si in Statele Unite. 
Eficienta luptei impotriva coruptiei si a crimei organizate impune utilizarea investigatorilor sub acoperire, care din ordinul autoritatii legitime, sa se infiltreze in randul infractorilor pentru a contribui la strangerea dovezilor privind activitatea acestora.


Fisiere in arhiva (1):

  • Investigatorii sub Acoperire.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!