Istoria nationala in viziunea scriitorilor romantici

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE ..3
CAPITOLUL I MOTIVE ISTORICE IN CREATIA
SCRIITORILOR PASOPTISTI 11
CAPITOLUL II ISTORIA IN VIZIUNEA MARILOR CLASICI ..33
CAPITOLUL III RE-ABORDAREA MOTIVELOR ISTORICE 
IN LITERATURA NEOROMANTICA ...60
CONCLUZII ...75
BIBLIOGRAFIE .79


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Aparut in ultimii ani ai secolului al XVIII-lea si afirmindu-se din plin in prima jumatate a secolului al XIX-lea, romantismul aduce ecourile framintarilor politice, sociale, intelectuale si morale pe care le traieste Europa la acea data (Revolutia franceza, campaniile napolioniene, luptele de eliberare nationala, numeroasele miscari populare etc.), in acelasi timp, reprezentind si o continuare, o amplificare, a unor conceptii, tendinte, atitudini, teme, motive, modalitati literare, aparute in perioada anterioara, preromantica. Curent de mare diversitate si amploare, el apare complex si, adeseori, contradictoriu. Mentalitatea romantica marcheaza intregul cimp umanist al culturii -  istoriografia, filozofia, estetice, literatura, muzica, artele plastice.
Romantismul literar a insemnat o declansare in constiinta scriitorilor a unor probleme, intrebari si raspunsuri pasionate. S-au infruntat pozitii umaniste, activiste, progresiste, cu pozitii deceptioniste si retrograde, potrivit individualitatii si ambiantei, intereselor si mentalitatii, temperamentului si educatiei, conceptiilor si structurii morale a fiecarui scriitor. Aceasta a facut ca in operele romantice sa apara sperante entuziaste sau tonuri de intunecat pesimism; priviri increzatoare spre viitor sau retrageri dezolate in lumea trecutului; abordarea energica a problemelor actualitatii, sau evadarea in orizonturile exotismului; retrageri intr-un individualism egoist, orgolios, anarhic, sau sincera simpatie si generoasa participare la viata si aspiratiile maselor populare; forme diverse de morbiditate sau vigoare morala si elan revolutionar.
In ceea ce priveste romantismul romanesc, istoriografia literara a staruit indelung asupra chestiunii daca geneza sa are un caracter autohton sau se dezvolta ca o forma de imitatie. Calatoriile, lecturile din Lamartine si Hugo, plecarile la studii in strainatate, patrunderea ideilor Revolutiei franceze se intensifica in epoca 1820-1840, ceea ce coincide cu perioada de trezire si afirmare a fiintei nationale. 
Din multitudinea temelor si motivelor romantice ne intereseaza, in special, dimensiunea istorica. Scriitorii romantici intotdeauna si-au deschis opera spre mitologie si istorie. Se stie ca anume romanticii au fost cei care descopera istoria nationala ca pe o sursa de inspiratie pe care o proiecteaza adeseori in mit. Aceasta nu inseamna, insa, ca mitologia ori istoria nu reprezinta teme literare si pentru literatura dinainte de romantism. Spre exemplu, ,,in clasicismul francez, tema istoriei este de mare frecventa, dar personajele istorice sunt tratate nu in planul istoriei nationale, ci ele intrunesc trasaturi general-umane, sunt caractere si simboluri, eroul de dincolo de determinarea spatio-temporala" . Dar, abia romanticii vor utiliza drept sursa de inspiratie mitologia si istoria nationala a popoarelor. Personajele istorice, chiar daca sunt si ele la romantici adevarate simboluri, sunt incadrate in istoria fiecarui popor si reprezinta spiritualitatea nationala.
Inainte de a intreprinde unele investigatii in legatura nemijlocita cu tema acestei lucrari, e nevoie sa facem unele precizari privind limitele cronologice ale romantismului si sa elucidam tendintele principale ale acestuia, tendinte care s-au impus in diferite epoci si care ,,au orientat si fertilizat conceptia artistica si scrisul fiecarui creator in parte" .
Impartirea istoriei literaturii nationale in epoci sau perioade e un lucru la fel de anevoios ca si stabilirea unor anumite limite in viata spirituala a unui popor, deoarece aceasta, la fel ca si literatura, se prezinta ca ceva neintrerupt. In evolutia literaturii exista intotdeauna legaturi de continuitate si ,,cu cit scriitorul este mai mare, cu atit legaturile lui cu trecutul si viitorul sunt mai adinci" . Astfel, intre literatura din epoca romantismului si cea anterioara si posterioara exista o unitate indisolubila. 
Spre exemplu, ca orientare literara, romantismul domina in cuprinsul literaturii pasoptiste, dar va atinge apogeul abia cu M. Eminescu. Elemente romantice sunt detectabile, insa, inca in poezia lui Al. Hrisoverghi, V. Cirlova, I. Heliade-Radulescu, adica in opera celor care au cultivat motivul ruinelor si al mormintelor, tema trecerii timpului, solitudinea si peisajul nocturn. In aceasta ipostaza romantismul se va imbina cu iluminismul si clasicismul. Totodata, insa, elementele romantice se vor prelungi si in epoca post-eminesciana, coexistind cu elementele samanatoriste si simboliste. In acest context, ideea specificului national in cultura si arta, anuntata de Dacia literara, va fi preluata de revista Samanatorul, la inceputul secolului al XX-lea, care va promova o literatura inspirata din realitatile nationale, in pofida orientarilor moderniste ale epocii. In concluzie, putem vorbi despre doua etape ale romantismului romanesc, pe care le delimiteaza si D. Micu: cea de pina la aparitia Daciei literare, o etapa ,,mai putin individualizata national" si, cea de a doua, in care ,,reflectarea specificului autohton devine orientare programatica" .


Fisiere in arhiva (1):

  • Istoria nationala in viziunea scriitorilor romantici.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

I. Literatura critica:
1. Babu-Buznea O., Dacismul in constiinta romanticilor nostri. Bucuresti, 1979.
2. Bradateanu V., Drama istorica nationala. -  Bucuresti: Editura pentru Literatura, 1966.
3. Calinescu G., Istoria literaturii romane. Compendiu. -  Bucuresti: Minerva, 1983.
4. Calinescu G., Istoria literaturii romane de la origini pina in prezent. Editia a II-a, revazuta si adaogata. -  Bucuresti: Minerva, 1988.
5. Calinescu G., Opera lui Mihai Eminescu. Chisinau: Hyperion, 1993.
6. Cimpoi M., Intoarcerea la izvoare. Eseu despre G.Vieru -  Chisinau: Literatura artistica, 1985. 
7. Cimpoi M., Caderea in sus a Luceafarului. Ed. Porto-Franco, Galati, 1993.
8. Cimpoi M., O istorie deschisa a literaturii romane din Basarabia. -  Chisinau: ARC, 1996.
9. Ciobanu St., Istoria literaturii romane vechi. -  Chisinau: Hyperion, 1992.
10. Cornea P., Zamfir M., Gindirea romaneasca in epoca pasoptista (1830-1860), v. I. -  Bucuresti, 1968.
11. Cornea P., Oamenii inceputului de drum. -  Bucuresti: Cartea Romaneasca, 1974.
12. Cornea P., Originile romantismul romanesc. -  Bucuresti: Minerva, 1972.
13. De la cronografie la literatura moderna. Studii istorico-literare. -  Chisinau: Stiinta, 1974.
14. Daicoviciu D.. Dacii. Chisinau: Hyperion, 1995.
15. Dumitrescu-Busulenga Z., Ideea Eminescu este in cultura noastra o idee forta // Convorbiri literare, 1987.
16. Eliade M., Aspecte ale mitului. Bucuresti: Univers, 1978.
17. Iorga N., Istoria literaturii romanesti (introducere sintetica). Arta si literatura romanilor (sinteze paralele). -  Bucuresti: Editura Fundatiei Culturale Romane, 1999.
18. Istoria didactica a literaturii romane. (Coordonator Gh.Craciun). -  Bucuresti: Magister, 1997.
19. Istoria literaturii moldovenesti, v. II. -  Chisinau: Stiinta, 1988.
20. Istoria literaturii romane. Studii, coordonator stiintific: Z. Dumitrescu Busulenga. -  Bucuresti: Editura Academiei RS Romania, 1979.
21. Kogalniceanu M., Scrieri (literare, istorice, politice). Studiu introductiv de Geo Serban. -  Bucuresti: Editura Tineretului, 1967.
22. Literatura romana postbelica. Integrari valorificari, reconsiderari. Redactor responsabil M. Dolgan. -  Chisinau: Tipografia Centrala, 1998.
23. Macarie Gh., Sentimentul naturii in proza romaneasca a secolului XIX. -  Bucuresti: Minerva, 1978.
24. Manolescu N., Poeti romantici. -  Chisinau: Stiinta, 2003.
25. Micu D., Istoria literaturii romane. Bucuresti: Saeculum, 2000.
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!