Jocul didactic in predarea geografiei

Cuprins licenta Cum descarc?

Argument pag 2
CAPITOLUL I. JOCUL DIDACTIC - CARACTERISTICI, FUNCTII, UTILIZARE
1.1. Notiunea de joc didactic ...pag 4
1.2. Clasificarea si functiile jocurilor didactice ..pag 6
1.3. Componentele structurii jocului didactic .pag 8
1.4. Utilizarea jocului didactic in predarea geografiei ...pag 12
CAPITOLUL II. ASPECTE PSIHOPEDAGOGICE ALE ACTIVITATII DIDACTICE IMPLICATE IN PROCESUL DE PREDARE A GEOGRAFIEI
2.1. Particularitati de varsta legate de jocul didactic .pag 18
CAPITOLUL III. CERCETARE SI ASPECTE METODOLOGICE
3.1. Scopul cercetarii ...pag 38
3.2. Obiectivele cercetarii pag 38
3.3. Ipoteza cercetarii ...pag 38
3.4. Coordonate majore ale cercetarii ..pag 38
3.5. Concluziile cercetarii pag 44
3.6. Proiect de lectie pag 45
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE
ANEXE


Extras din licenta Cum descarc?

ARGUMENT
Motto: Jocul este si o pregatire pentru viata de mai tarziu, dar mai presus de toate, el este insasi viata copilului". (Mc.Dougall)
Lucrarea de fata isi propune sa demostreze ca jocul didactic ofera un cadru propice pentru invatarea activa, participativa, placuta si atractiva, stimuland in acelasi timp initiativa si creativitatea elevilor.
Am ales aceasta tema - Jocul didactic in predarea geografiei - pentru a demostra ca jocul didactic inclus in lectiile de geografie completeaza pregatirea elevilor si le sporesc interesul pentru geografie, ajutand totodata, pe invatator in cunoasterea capacitatii elevilor, prin natura lor instructiva, jocurile contribuie la dezvoltarea spiritului inventiv si creativ, a gandirii si a imaginatiei, a interesului pentru largirea culturii geografice, la cercetarea geografica.
Geografia reprezinta o disciplina de invatamant care trezeste interesul si curiozitatea elevilor intr-o masura deosebita, o disciplina care deschide calea cunoasterii mediului inconjurator.
Jocul didactic constituie o activitate desfasurata dupa reguli benevol acceptate care genereaza atractivitate, placere, destindere, satisfacand o cerinta, o trebuinta interioara. Prin joc, elevii devin mai volubili iesind din tiparele rigide ale unei activitati impuse, sunt activi, devin curajosi, invingand timiditatea si invata cu placere. Se inlatura astfel, monotonia, plictiseala aplicandu-se o varietate de forme ale jocului care trezesc interesul copiilor.
Cercetand impactul jocului didactic asupra insusirii corecte a diverselor cunostinte din domeniul geografiei, am pornit de la urmatoarea ipoteza: utilizarea jocului didactic in procesul instructiv-educativ, in orice moment al lectiei, dezvolta la elevi imaginatia, rapiditatea si profunzimea gandirii, memoria, spiritul de observatie si mai multe trasaturi intelectuale care vor contribui la insusirea corecta a notiunilor de geografie, la o cunoastere mai profunda a pamantului romanesc.
Rolul si importanta jocului didactic consta in faptul ca faciliteaza procesul de asimilare, fixare si consolidare a cunostintelor, iar datorita caracterului sau formativ influenteaza dezvoltarea personalitatii elevilor, de cultivare a proceselor cognitive superioare (gandirea, imaginatia).
Jocul bine organizat si pregatit constituie un mijloc de cunoastere si familiarizare a elevilor cu viata inconjuratoare pentru ca in desfasurarea lui cuprinde sarcini didactice care contribuie la exersarea deprinderilor, la consolidarea cunostintelor si la valorificarea lor creatoare.
Imbinand distractia, surpriza, buna dispozitie cu sarcina didactica la potentialul intelectual, moral si fizic al copiilor, aceasta asigura o activitate complexa, interesanta, placuta, antrenanta, dezvoltand la elevi deprinderi de munca independenta, perseverenta si darzenie in invingerea dificultatilor, flexibilitatea gandirii, spiritul de cooperare, stimuleaza initiativa, inventivitatea, creativitatea, iar competitivitatea angajeaza toate capacitatile elevului, fara a produce oboseala.
Acceptarea si respectarea regulilor jocului il determina pe elev sa participe la efortul comun al grupului din care face parte. Subordonarea intereselor personale ale colectivului, lupta pentru invingerea dificultatilor, respectare integrala a jocului si a succesului final, vor pregati treptat omul pentru maine.
Am primit sprijin din partea conducatoarei lucrarii: doamna profesor dr. Cornelia Dinca careia ii multumesc.
CAPITOLUL I. 
JOCUL DIDACTIC - CARACTERISTICI, FUNCTII, UTILIZARE
1.1. NOTIUNEA DE JOC DIDACTIC
Jocul didactic este o metoda de invatamant bazata pe actiune si simulare (,,metoda de invatamant in care predomina actiunea didactica simulata" - Cristea, S., 1998, pag. 256). Jocul este o activitate umana urmarita prin ea insasi, fara un scop material sau util vizibil, desfasurata dupa reguli benevol acceptate, activitate care genereaza emotii pozitive si satisface nevoia de placere si destindere a individului. Prin natura si originea sa jocul este un fenomen biologic, el fiind prezent in lumea animala in diverse forme, dar la nivel uman primeste in plus, valete socio-culturale. La nivel primar, prin joc se realizeaza interiorizarea lumii externe, iar prin confruntarea cu regulile si sarcinile jocului, copilul constientizeaza propriul potential, limita sa de moment, se manifesta primele tendinte de autodepasire in plan cognitiv, afectiv, emotional si actional. Mediul in care traieste omul devine prin joc, ca mijloc educativ ,un mediu cultural, iar omul devine fiinta culturala.
Dupa ce au existat mult timp intr-o relatie aparte de simbioza, jocul si educatia se separa, ultima devenind un tip special de practica sociala. Omul primeste prin instructia scolara, intr-un mod mai rational, mai organizat si structurat, intr-un timp mai scurt si intr-o maniera mai eficienta cunostintele necesare dezvoltarii sale. 
Jocul didactic este o varianta a jocului cu reguli folosit in gradinita. Deosebirea consta in faptul ca regulile jocului sunt tocmai obiectivele pedagogice urmarite de invatator si convertite in sarcini de invatare.
In invatamantul primar, jocul didactic capata pondere aparte atat datorita particularitatilor de varsta ale scolarilor, cat si datorita specificului procesului instructiv-educativ.


Fisiere in arhiva (1):

  • Jocul didactic in predarea geografiei.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Aebli, M., (1973), Didactica psihologica, E. D. P., Bucuresti.
Bontas, I, (1995), Pedagogie, Editura All, Bucuresti.
Bruner, J.S., (1970), Pentru o teorie a instruirii, E. D. P., Bucuresti.
Bruner, J.S., (1970), Procesul educatiei intelectuale, Editura Stiintifica, Bucuresti.
Cerghit, I.,(1997), Metode de invatamant, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti.
Cristea, S., (1998), Dictionar de termeni pedagogici, E. D. P., Bucuresti.
Cucos, C., (1996), Pedagogie, Editura Polirom, Iasi.
Dinca, C., (2015), Metodica predarii geografiei, Editura Decesfera Media, Bucuresti.
Dinca, C., (2012), Mic dictionar de termeni geografici, Editura Decesfera Media, Bucuresti.
Dinca, C., (2011), Metodica predarii geografiei, Editura Decesfera Media, Bucuresti.
Dulama, M. E., (1996), Didactica geografica, Editura Clusium, Cluj-Napoca.
Dulama, M. E., (1998), Utilizarea experimentului in lectiile de geografie, in Didactica geografiei, nr. 1.
Dulama, M. E., (1998), Evaluarea traditionala a rezultatelor elevilor, in Didactica geografiei, nr. 2.
Dulama, M. E., (2000), Strategii didactice, Editura Clusium, Cluj-Napoca.
Dulama, M. E., Popa-Bota, H., (1998), Jocul, un pas spre invatare si munca, in Didactica geografiei, nr. 2.
Ilinca, N., (2000), Didactica geografiei, Editura Corint, Bucuresti.
Ionescu, M., Chis, V., (1992), Strategii de predare si invatare, Editura Stiintifica, Bucuresti.
Ionescu, M., Radu, I., (1995), Didactica moderna, Editura Dacia, Cluj-Napoca.
Ionescu, M., (1998), Educatia si dinamica ei, Editura Tribuna Invatamantului, Bucuresti.
Ionescu, M., (2000), Demersuri creative in predare si invatare, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca.
Jinga, I., Negret, I., (1994), Invatarea eficienta, Editura Editis, Bucuresti.
Schoumaker, B. M., (1998), Didactica geografiei, Editura All, Bucuresti. 
Miclea, M., (1999), Psihologie cognitiva. Modele teoretico - experimentale, Editura a II - a revazuta, Editura Polirom, Iasi.
Mehedinti, S., (1930), Introducere in geografie ca stiinta, Editura Nationala, Bucuresti.
Momanu, M., (1998), Proiectarea si desfasurarea activitatii didactice, in Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice, Editura Polirom, Iasi.
Neacsu, I., (1990), Instruire si invatare (Teorii, modele, strategii), Editura stiintifica, Bucuresti.
Paun, E., (1991), Noi dezvoltari in campul metodelor euristice de predare, in "Revista de pedagogie", nr. 2.
Radu, I., Ionescu, M., (1987), Experienta didactica si creativitate, Editura Dacia, Cluj-Napoca.
Salade, D. (coord.), (1982), Didactica, E. D. P., Bucuresti.
Tomescu V., Popa F., (1999), Metodica predarii geografiei si stiintelor naturii in ciclul primar, Editura Gheorghe Alexandrescu, Bucuresti.
Vaideanu, G. (coord.), (1986), Pedagogie, Editura Universitatii "Al. I. Cuza", Iasi.
Zlate, M., (1999), Psihologia mecanismelor cognitive, Editura Polirom, Iasi.
www. rasfoiesc. ro
www. esential - edu. com


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!