Jocul didactic matematic in invatamantul prescolar

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 
CAPITOLUL 1. Jocul didactic in invatamantul prescolar
1. 1. Definirea. Functiile si importanta jocului didactic . . ..5
1. 2. Clasificarea jocurilor didactice . .. ..8
1. 3. Rolul matematicii in stimularea gandirii logice . 11
1. 4. Multimi. Operatii cu multimi . ...13
1. 5. Formarea notiunii de numar si a deprinderilor de numarat . ...15
CAPITOLUL 2. Metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic in invatamantul prescolar
2. 1. Conceptul de joc didactic si structura acestuia . ..21
2. 2. Proiectarea, organizarea si desfasurarea metodica a jocului didactic matematic 27
2. 3. Evaluarea in invatamantul prescolar 30
CAPITOLUL 3. Modalitati de utilizare a jocului didactic la lectiile de matematica
3. 1. Jocuri didactice matematice pentru insusirea notiunii de multime si operatii cu multimi ... ..38
3. 2. Jocuri didactice matematice pentru insusirea numerelor naturale si calculului matematic .. .. .45 
3. 3. Jocuri didactice matematice pentru insusirea notiunilor de geometrie .48
CAPITOLUL 4. STUDIU DE CAZ: Proiect de cercetare. Rolul jocului didactic in activitatile din gradinita. Activitatile rezolutive in invatamantul prescolar pe grupe de varsta ..60
CONCLUZII . ..77
BIBLIOGRAFIE .. ...81


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
,,...jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vietii...este singura atmosfera in care fiinta sa psihologica poate sa respire si, in consecinta, poate sa actioneze" (Edouard Claparede). Un rol important in dezvoltarea copilului il ocupa jocul. Prin activitatea de a se juca, copilul isi satiface nevoia de activitate, interactioneaza cu obiecte reale sau chiar imaginare, copilul are ocazia de a se transpune in diferite roluri, descoperind diverse situatii care il apropie de realitatea de zi cu zi. La varsta prescolara, copilul intra in contact direct cu lumea inconjuratoare. Fapul ca acesta o vede cu proprii ochi, o descopera, o analizeaza si o intelege, ii permite sa-si creeze imagini evidente despre forme, culori, dimensiuni si relatii spatiale.
Varsta prescolara reprezinta nivelul in care se inregistreaza ritmurile cele mai pregnante in dezvoltarea intelectuala a copiilor in ceea ce priveste acumularea achizitiilor esentiale care se refera la calitatile si operatiile gandirii. La acest capitol, vin in ajutor activitatile matematice. Activitatile matematice sunt un important factor ce contribuie la dezvoltarea gandirii copilului, fiind drept o forma fundamentala a deprinderii de a gandi cu eficienta si creativitate. Activitatile matematice au drept scop urmarirea in mod deosebit a sesizarii relatiilor spatiale dintre diverse grupe de obiecte, a unor relatii matematice care se refera la termenul de cantitate, formarea unor reprezentari precise despre unele forme geometrice, dezvoltarea unor operatii ale gandirii, inteligentei si desigur, ale creativitatii.
Despre tema lucrarii ,, Jocul didactic in activitatile matematice", se poate spune cu fermitate ca este una actuala, nu numai pentru ca numaratul si calculele fac parte nemijlocit din deprinderile cognitive de baza care se formeaza inca de la gradinita, dar si pentru ca vorbeste despre dezvoltarea interesului si capacitatii copilului de a efectua operatii cu multimi de obiecte si imagini ale acestora, de a ,,cladi" si dezvolta operatiile gandirii, de a intui primele numere naturale, de a-i face cunostiinta copilului cu numaratoarea pana la zece etc.
Deoarece copii aflati la varsta prescolara inca nu stiu sa-si exprime ideile matematice prin cuvinte, ideile sunt folosite de catre acestia intr-un mod spontan in cadrul actiunilor lor savarsite in timpul jocurilor. ,,Matematica va fi limba latina a viitorului, obligatorie pentru toti oamenii de stiinta. Tocmai pentru ca matematica permite accelerarea maxima a circulatiei ideilor stiintifice" (Grigore C. Moisil). ,,Caci ce altceva este matematica decat un exercitiu al mintii, pregatitor pentru marile probleme ale vietii, ale profesiei, ale carierei? Ce altceva poate fi matematica decat saltul peste timp, de la stadiul de gandire empirica, ineficienta la gandirea euristica, fauritoare de creatii noi? Ce altceva poate fi matematica decat tiparul in care vom turna forma personalitatii noastre viitoare? . 
Notiunile si cunostintele matematice ce sunt transmise copiilor de varsta prescolara pot fi insusite de acestia numai daca se respecta conditia ca ele sa fie traduse in modul de a gandi al copiilor. Una din trasaturile caracteristice ale matematicii, in contextul zilelor noastre si a realitatii de pretutindeni, este legatura ei cu practica. Noile materiale didactice, predestinate aprofundarii studiului matematicii, sunt de o calitate superioara comparativ cu cele traditionale si vin in sprijinul prescolarilor, usurandu-le procesul de invatare si insusire, dar si in ajutorul educatorilor usurandu-le desfasurarea procesului instructiv-educativ.
Lucrarea de fata este structurata in patru capitole. Primul capitol isi propune sa evidentieze conceptul de joc, importanta acestuia, apoi clasificarea jocurilor didactice. Mai mult de atat, cuprinsul capitolului scoate in relief principalul motor al jocurilor didactice -  matematica. Capitolul doi se orienteaza spre metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic in invatamantul prescolar in care se aduc la cunostinta tipurile de jocuri didactice matematice, dar si elemente care privesc atat proiectarea, dar si organizarea si desfasurarea metodica a jocului didactic matematic.
Cele trei subcapitole ale capitolului trei prezinta cateva caracteristici ale jocului didactic matematic pentru insusirea notiunii de multime, dar si a operatiilor cu multimi, pentru insusirea numerelor naturale si calculului matematic si pentru insusirea notiunilor de geometrie. Avand in vedere grupul tinta spre care este orientata tema lucrarii -  copiii cu varsta prescolara, capitolul patru reprezinta un proiect de cercetare asupra activitatii rezolutive in invatamantul prescolar pe grupele de varsta. Inca din cele mai vechi timpuri, procesul educarii copiilor aflati la varsta prescolara i-a preocupat pe specialistii in stiinta, acesta imbracand forme diverse in functie de dezvoltarea fiecarei societati. De altfel, la fel ca invatatul limbii materne sau cunoasterea mediului inconjurator, educatia in sferele matematicii debuteaza in mod spontan, odata cu primele experiente prezentate copilului de catre ambientul familiar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Jocul didactic matematic in invatamantul prescolar.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Antonesei L., O introducere in pedagogie. Dimensiuni axiologice si transdisciplinarre ale educatiei, Editura Polirom, Iasi, 2002; 
2. Antohe G., Barna, I., Psihopedagogia jocului, Editura Fundatiei Universitare ,,Dunarea de Jos", Galati, 2005;
3. Arkin R., Studii de psihologie, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1967;
4. Audigier Francois, Ensegner la societe, transmettre des valeurs, Les editions du Conseil de l' Europe, Strasbourg, 1993;
5. Barna A., Antohe G., Curs de pedagogie. Introducere in pedagogie, teoria educatiei si teoria curriculumului, Editura Sinteze, Galati, 2005;
6. Beraru Georgeta -  Activitati matematice in gradinita, Editura AS'S, 1995;
7. Bocos M. (coord.), Evaluarea in invatamantul primar. Aplicatii practice, Editura Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca, 2004; 
8. Bocos M., Jucan D., Teoria si metodologia instruirii si Teoria si metodologia evaluarii. Repere si instrumente didactice pentru formarea profesorilor, Editura Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca, 2007; 
9. Cerghit Ioan, Curs de pedagogie, Bucuresti, 1984;
10. Charney Ruth, Sa inveti copiii sa le pese, Greenfield: Fundatia nord-est pentru copii, 1992;
11. Claparede Eduard -  Psychologie de l'enfant, pedagogie experimentale, Delachaux Et Niestle, 1946;
11. Colleen Bane, Buna dimineata! Ma bucur ca esti aici, Manualul cadrului didactic pentru intalnirea de dimineta, C.E.D.P. Step-by-step, Bucuresti, 2004; 
12. Cucos C. Teoria si metodologia evaluarii, Editura Polirom, Iasi, 2008; 
13. Cucos C. (coord.), Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice, Editura Polirom, Iasi, 2008;
14. Dinuta Neculae -  Metodica predarii matemticii in gimnaziu si liceu, Editura Tiparg, Pitesti, 2011;
14. Dumitru Gherghina, Cornel Novac, Didactica activitatilor instructiv- educative pentru invatamantul preprimar, Editura Didactica Nova, Craiova, 2005;
15. Galperin P. J., Studii de psihologia invatarii, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1975; 
16. Glava A., Glava C., Introducere in pedagogia prescolara, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2009; 
17. Grigoriu D., Copilul si jocul, in Culegerea editata de Revista de pedagogie, 1975;
18. Ion T. Radu, Liliana Ezechil, Pedagogie-Fundamente Teoretice, Editura Integral, Bucuresti, 2002;
19. Ionescu M., Bocos M. (coord.), Tratat de didactica moderna, Editura Paralela 45, Pitesti, 2009;
20. Ionescu M., Instructie si educatie. Paradigme educationale moderne, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2011;
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!