Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII

Licență
9/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 85 în total
Cuvinte : 37563
Mărime: 128.36KB (arhivat)
Publicat de: Steluta H.
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Tunea Gheorghe

Cuprins

  1. Introducere .1
  2. Capitolul I Raporturi politice .2
  3. Capitolul II Legăturile bisericeşti .43
  4. Bibliografie generală .79
  5. Concluzii .85

Extras din licență

INTRODUCERE

La sugestia părintelui îndrumător, am reuşit să redactez prezenta “Lucrare de licenţă” urmărind viaţa şi influenţa pe care Bizanţul le-a întreţinut cu spaţiul nord-dunărean, dar şi cu cel sud-dunărean, într-un răstimp de câteva veacuri: XIII-XVIII.

Urmărind cum Bizanţul a reuşit să se afirme în spaţiul carpato-danubiano-pontic, subiectul debordat este unul vast şi cu o întindere foarte mare, lucrarea mea fiind facilitată de lucrări mai vechi pe aceeaşi temă, inspirându-mă de la istoricul şi bizantinist Nicolae Iorga.

Odată cu parcurgerea materialului adunat am reuşit să înţeleg cum într-un interval de câteva secole, viaţa unui popor s-a schimbat.

În această mare etapă de timp viaţa poporului român se intersectează de cele mai multe ori cu istoria Bizanţului, a fost necesară consultarea unui număr mare de materiale, cele mai clare fiind operele autorilor şi contemporanilor acelor vremuri care au reuşit să surprindă cel mai bine aspectele influenţelor pornite dinspre Bizanţ.

În cadrul acestei lucrări voi încerca să arăt în ce măsură acţiunea “formelor bizantine”- pentru a lua formula lui Nicolae Iorga s-a exercitat asupra politicii româneşti, a religiei creştine ortodoxe în cursul secolelor XVI-XVIII.

Structura statului în Principate în secolele XVI-XVIII este asemănătoare celei a Bizanţului. Asemenea împăratului bizantin voievodul român îşi arogă prerogativa de judecător suprem, deţinând totodată şi puterea spirituală, transmiterea succesiunii ereditare, coroana voievodală, jurământul cu ocazia ungerii ca domn, urmează modelele bizantine.

Domnii români erau întronaţi în această perioadă după ceremonialul bizantin în costumul somptuos al acestora şi erau primiţi când veneau la Constantinopol în mijlocul aclamaţiilor.

Raportul cu mănăstirile de la Muntele Athos încep din sec.XIV şi se manifestă în mod deosebit în sec.XVI-XVIII.

Pentru a vedea cât de puternic era impregnată această tradiţie religioasă, bizantină îl amintim pe mitropolitul Nifon al Ţării Româneşti care fusese în două rânduri patriarh al Constantinopolului precum şi în privinţa patriarhului Ecumenic la sfinţirea bisericii Curtea de Argeş 1517.

În prima parte a lucrării am prezentat relaţiile politice, apoi vorbesc despre legăturile eccleziastice ce s-au cimentat, iar la sfârşitul lucrării am prezentat consideraţii finale în legătură cu lucrarea de faţă.

CAPITOLUL I

RAPORTURI POLITICE

Imperiul bizantin a fost cel care a reuşit prin puterea sa militară, religioasă şi administrativă, să formeze în rândul românilor un sentiment de profundă recunoştinţă. Acest sentiment se vede pe parcursul întregii istorii a românilor, mai ales când este vorba de istoria militară şi cea politică. Modelul bizantin, îmbinat cu cel slav, se regăseşte cel mai bine în principatele române, schimbat foarte puţin în Transilvania din cauza influenţelor maghiare şi germane. Totuşi, constituirea formaţiunilor româneşti din afara arcului carpatic, relaţiile tensionate ale Regatului Ungar cu Imperiul Bizantin în privinţa teritoriilor disputate, voievodatul Transilvaniei, au condus ca raporturile politico-militare ale românilor cu Bizanţul să fie unul special.

Legăturile politico-militare ale românilor cu bizantinii sunt vechi, dar cel mai bine accentuate aceste legături se conturează odată cu secolul XII, când în sudul Dunării apare problema revoltelor sociale. La sfârşitul secolului al XII-lea, se iveşte problema vlaho-bulgară, prin revolta celor trei fraţi Asăneşti: Asan Petru şi Ioan.

În dorinţa sa de a salva imperiul de la ruinarea economică, Isaac II Anghelos, va ridica taxele de păşunat şi va impune dări aspre, ce loveau în păstori. Vlahii – românii sud-dunăreni – erau cunoscuţi ca cei mai mari oieri ai Peninsulei Balcanice.¹ Ei se vor împotrivi acestor cereri şi nu vor mai plăti dările către stat. Mai mult chiar, Asan şi Petru îşi doreau stăpânirea unui domeniu, în care să poată avea dreptul la propriile taxe. Bizantinii se vor opune acestor cereri, ajungându-se la pălmuirea lui Petru în Constantinopol de către un dregător. Aceste lucruri au dus la răscularea vlahilor, care îi vor atrage de partea lor şi pe bulgari. Se va răspunde la ajutorul cerut şi datorită faptului că bulgarii nu-i puteau suferi pe bizantini – Vasile II Bulgaroctonul distrusese cel de-al doilea ţarat bulgar.

Pentru început Isaac Anghelos nu va lua măsuri contra răscoalei, dar când a văzut că a cuprins o bună parte a Peninsulei Balcanice – răsculaţii îşi stabiliseră capitala la Târnovo – va trimite împotriva lor o parte din puţinele trupe militare. La început bizantinii suferă câteva pierderi, dar ulterior vor reveni în forţă. Atunci Asăneştii vor cere ajutor din nordul Dunării, de la cumani şi români. În concursul de forţe militare se va implica şi Ştefan Nemania, despotul Serbiei. Sprijinit de o mulţime de cete de arcaşi, Asan se va proclama ţar la Târnovo, biserica sa devenind o biserică naţională. Dar această unitate nu va dura prea mult. Datorită intrigilor şi neînţelegerilor, Asan va fi ucis în 1196, iar după neînţelegeri, însă se vor lovi de intervenţia celuilalt frate, Ioniţă, supranumit “Caloian”, sau cum îi ziceau grecii: “Skyloioanes” , din cauza politicii sale dure faţă de bizantini.

Preview document

Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 1
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 2
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 3
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 4
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 5
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 6
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 7
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 8
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 9
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 10
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 11
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 12
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 13
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 14
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 15
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 16
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 17
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 18
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 19
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 20
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 21
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 22
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 23
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 24
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 25
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 26
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 27
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 28
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 29
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 30
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 31
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 32
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 33
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 34
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 35
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 36
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 37
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 38
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 39
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 40
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 41
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 42
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 43
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 44
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 45
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 46
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 47
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 48
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 49
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 50
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 51
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 52
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 53
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 54
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 55
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 56
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 57
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 58
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 59
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 60
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 61
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 62
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 63
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 64
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 65
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 66
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 67
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 68
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 69
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 70
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 71
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 72
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 73
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 74
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 75
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 76
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 77
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 78
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 79
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 80
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 81
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 82
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 83
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 84
Legături romano-bizantine în secolul XIII-XVIII - Pagina 85

Conținut arhivă zip

  • Legaturi Romano-Bizantine in Secolul XIII-XVIII.doc

Alții au mai descărcat și

Spiritualitatea hotărârilor Sinodului VII Ecumenic

INTRODUCERE Se observă în perioada postmodernă o serioasă reîntoarcere a preocupărilor spirituale, dacă în veacul al XIX-lean şi în bună parte din...

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Începuturile monahismului în România

Cuvant introductiv « Monahismul este stilul de viata evanghelica consacrata rugaciunii , contemplatiei si ascezei , in retragere de lume si in...

Biserica Orodoxă în timpul lui Mahomed al-II-lea

Introducere Prin lucrarea de faţă “Biserica Ortodoxă în timpul sultanului Mahomed al II - lea Cuceritorul” s-a urmarit aducerea la cunostinţa...

Receptarea învățăturii palamite ca energie necreată și experiența ei în viață bisericească din Țările Române în secolele XIV-XVIII

dumnezeiesc-aspecte epistemologice Revelaţia lui Dumnezeu-Treime: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, ocupă centralitatea întregii teologii a Bisericii....

Științele auxiliare a IBU

Introducere Istoria este știința care studiază evoluția societății omenești, analizând structurile și procesele economice, sociale, politice,...

Cauzele Marei Schisme

I. Introducere Începând din a doua jumătate a secolului al IX-lea,s-a ajuns la unele neînţelegeri dogmatice, cultice şi canonice, între Biserica...

Istoria Bisericii Universale

Cursul nr. 1 INTRODUCERE I. B. U. este o disciplină istorică şi teologică. Cei trei termeni care alcătuiesc numele disciplinei noastre au...

Ai nevoie de altceva?