Literatura Postbelică

Extras din licență Cum descarc?

Argument
,, O povestire e o fibra din durerea trecerii noastre.
Când e vesela, lumineaza tâmpla, trista, izbeste-n osul fruntii.
O povestire buna si scurta tine de magic.”
Fanus Neagu se numara printre cei mai importanti reprezentanti ai generatiei ‘60 din
literatura româna. Prozator, dramaturg si cronicar sportiv, Fanus Neagu a debutat în 1959, iar
cele cinci volume de povestiri au aparut la jumatatea deceniului al VII-lea, când s-a produs
marea mutatie în literatura româna.
Lectura prozei fanusiene m-a atras în mod deosebit pentru pasiunea si dragostea pentru
literatura, pentru comunicarea poetica si harul povestirii. Dupa cum el însusi afirma,
Dumnezeu i-a dat patima scrisului, norocul de a gândi în metafore si dragostea nestinsa pentru
Dunare si Câmpia Brailei. Am reusit sa-l înteleg si sa mi-l apropii ca scriitor datorita
originalitatii prozei care freamata prin povestirile unui Baragan bântuit de evenimente si
miracole. Ca scriitor, s-a integrat perfect în generoasa familie a prozatorilor, avându-i ca
precursori pe Odobescu, Gala Galaction, Panait Istrati, Zaharia Stancu si Stefan Banulescu. A
scris nouazeci de povestiri, cinci romane, trei piese de teatru si câteva mii de cronici sportive;
este unic si original în prezentarea realului mitic al Dunarii de Jos.
Fanus Neagu s-a afirmat printr-o literatura dominata de Baraganul cumpenelor de
fântâna, a secetei si a ciulinilor rostogoliti de vântoase, iar vasta câmpie dunareana fiindu-i
sursa de mituri. Ca cititor, îl apreciez pentru faptul ca si-a impus opera împotriva curentului
vremii, a reusit sa investigheze realitatea într-un mod original, fiind foarte exigent cu propria
opera în care a reusit sa îmbine într-un mod inegalabil realul cu imaginarul.
Referitor la structura demersului propus, am considerat necesar ca, pentru început, sa
tratez directiile în care s-a dezvoltat proza româneasca postbelica, accentuând rolul generatiei
‘60 a creatorilor de proza pentru literatura si cultura noastra. Fireste ca un loc deosebit l-am
acordat universului operei lui Fanus Neagu. Nuvelele si povestirile sale investigheaza
4
realitatea si deschid alternative dinspre real spre imaginar, asa cum se întâmpla în creatiile
prezentate în lucrare. Din antologia de povestiri „În vapaia lunii”, aparuta în 1988, care
reuneste cele mai reusite povestiri (povestiri incluse în volumele „Cantonul parasit”(1964),
„Vara buimaca” si „Caii albi ai orasului Bucuresti”, aparute în 1967), reiese profilul spiritual
al prozatorului.
Tema povestirilor si a nuvelelor este tratata în capitolul al II-lea, intitulat ,,În vapaia
lunii”- Simboluri si structuri, sectiune în care am analizat simbolurile si motivele obsedante
ale scrierilor epice din aceasta antologie, obiect de referinta în abordarea stilistica a prozei
fanusiene. Ca trasatura esentiala a acestor creatii se remarca translatia dintre real si fantastic.
Prozatorul nu se exprima numai în metafore. El însusi vede lumea metaforic. Ca atare, Fanus
Neagu manifesta un interes deosebit atât pentru descriere, cât si pentru fantastic. Titlurile
povestirilor sunt sugestive si dau impresia ca, într-o noapte inundata de luna noua, totul este
posibil, dupa cum reiese din nuvela ,,În vapaia lunii”, în care luna apare ca un leit-motiv.
Povestiri, precum ,,Descoperind râul” si ,,Dincolo de nisipuri”, se remarca prin ineditul
întâmplarilor reale cultivate (udate si crescute) cu imaginar metaforic. Pentru copilul care
traieste în lumea povestilor, totul este posibil, deoarece, în luntrea ce-l poarta spre ,,tara
minunilor”, converseaza cu plantele si animalele care prind grai.
Pornind dinspre credintele populare, Fanus Neagu a creat povestiri, nuvele si romane,
în care unele personaje sunt puse în situatii-limita ale existentei lor. Metamorfoza realului se
împleteste cu cea a imaginarului, iar metafora este unica în aproape toate naratiunile analizate,
cum ar fi: „Ielele”, „Luna”, „Mostenirea”, „Tutunul”, „Fântâna” etc. Scriitorul, bun
cunoscator al traditiilor populare, prezinta sarbatori religioase (Lasatu-secului, Ajunul
Craciunului) si alte obiceiuri specifice spatiului Marii Câmpii dunarene în naratiuni ca:
„Ajunul Craciunului”, „Îngerul a strigat”, „Olelie” etc.


Fisiere în arhivă (1):

  • Literatura Postbelica.pdf

Imagini din acest licență Cum descarc?

Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această licență cu doar 9€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!