INTRODUCERE .3 CAPITOLUL I Aspecte generale privind luarea si darea de mita ca infractiuni de coruptie .7 1.1. Evolutia incriminarii luarii si darii de mita ...6 1.2. Reglementari internationale si elemente de drept comparat privind infractiunea de luare si de dare de mita ..13 1.3. Tendinte actuale de comitere a luarii si darii de mita .23 CAPITOLUL II Analiza juridico-penala a infractiunilor de luare de mita si de dare de mita ...27 2.1. Aspecte definitorii ...27 2.2. Obiectul infractiunilor de luare de mita si dare de mita 33 2.3. Latura obiectiva a infractiunilor de luare de mita si dare de mita 36 2.4. Latura subiectiva a infractiunilor de luare de mita si dare de mita ..45 2.5. Subiectul infractiunilor de luare de mita si dare de mita ...51 CAPITOLUL III Delimitarea luarii de mita de coruperea pasiva si delimitarea darii de mita de coruperea activa 57 3.1. Aspecte definitorii ...57 3.2. Delimitarea obiectului infractiunii de luare de mita de corupere pasiva si al darii de mita de corupere activa ...61 3.3. Delimitarea laturei obiective a infractiunii de luare de mita de corupere pasiva si a darii de mita de corupere activa 3.4 Delimitarea laturei subiective a infractiunii de luare de mita de corupere pasiva si a darii de mita de corupere activa. 3.5 Delimitarea subiectului al infractiunii de luare de mita de corupere pasiva si al darii de mita de corupere activa. INCHEIERE
INTRODUCERE Actualitatea temei investigate In conditiile in care Republica Moldova tine o pozitie solidara fata de cursul strategic spre integrare europeana, justitia, ca valoare sociala, trebuie sa urmeze acest vector in strinsa legatura cu valorile universale, concentrate prioritar pe ideea respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei. Anumite experiente ne demonstreaza ca pentru realizarea cu succes a aspiratiilor de integrare, nu este suficienta doar simpla recunoastere a ordinii juridice prescrise de standardele europene, ci mai este necesar ca organele de drept sa asigure eficient respectarea acesteia. Modificarea continua a relatiilor sociale, in permanenta impune perfectarea unui cadru legislativ eficient si corespunzator, care ar asigura buna dezvoltare a societatii. Un rol important in acest domeniu il joaca normele de drept, in special cele ce vizeaza materia penala, aplicarea corecta a carora este menita sa stopeze cresterea criminalitatii, care afecteaza din ce in ce mai mult viata sociala. Un moment dureros pentru societatea contemporana, dar mai ales pentru Republica Moldova este flagelul bine inradacinat - coruptia. In conformitate cu anexa la Hotararea Parlamentului Republicii Moldova pentru aprobarea Strategiei nationale anticoruptie pe anii 2011-2015, nr.154 din 21.07.201l, coruptia a constituit o preocupare permanenta pe plan intern, fapt care a impus autoritatilor publice si diverselor grupuri sociale active promovarea proceselor si mecanismelor de prevenire si de combatere a fenomenului, pornind de la declaratii generale formulate in discursurile si in alte interventii publice ale oficialilor de cel mai inalt rang, continuind prin campanii de educare civica si de propagare a intolerantei fata de fenomenul vizat, avand ca finalitati dosare intentate, aduse in fata justitiei. In Republica Moldova practicarea coruptiei ramine a fi o "afacere convenabila" atit timp cit va continua sa aduca beneficii considerabile persoanelor corupte fara riscurile aferente, in cazul depistarii actiunii lor, sa fie prea mari. Daca profiturile ilicite obtinute din coruptie sunt inestimabile, riscurile ei pot fi clar calculate: cercul subiectilor care pot fi trasi la raspundere este limitat; procedura de ridicare a imunitatii de care beneficiaza anumite grupe de persoane este disproportionata in raport cu interesele urmaririi penale, inclusiv in cazul faptelor de coruptie; sanctiunile aplicate nu descurajeaza persoana corupta, majoritatea reducindu-se la amenzi a caror valoare nu depaseste "cistigul" realizat din activitatea coruptorie, confiscarea veniturilor si a proprietatilor obtinute ilicit nefiind aplicata datorita protectiei oferite de prezumtia constitutionala a legalitatii dobindirii proprietatii; riscul de a pierde locul de munca nu este prea inalt, deoarece legea penala limiteaza posibilitatea de a ocupa o anumita functie o perioada, insa nu exclude totalmente posibilitatea persoanei condamnate pentru infractiuni de coruptie de a ramine in serviciul public sau in cadrul unei alte functii de raspundere in sectorul privat. Consecintele nefaste ale coruptiei in Republica Moldova sunt resimtite mai curind de societate decit de indivizii corupti, iar practicarea coruptiei ofera beneficii immediate celor corupti si pericliteaza pe termen lung bunastarea populatiei, subminind increderea societatii in autoritatile publice si eficienta functionarii democratice a unui stat de drept. Cea mai grava consecinta a coruptiei este saracia, care la rindul ei, sporeste atractivitatea coruptiei. Pentru a rupe cercul vicios "coruptie-saracie-coruptie", abordarea activitatilor anticoruptie trebuie sa fie ghidata de intoleranta fata de coruptie si de transformarea acesteia din activitate cu avantaje mari si riscuri mici intr-o activitate cu avantaje mici si riscuri mari, astfel doar fiind posibila diminuarea fenomenului. Obiectul de studiu al acestei lucrari il constituie infractiunile de luare de mita, de dare de mita prin prisma continutului infractiunilor si a elementelor care le compun totodata aplicindu-se metoda comparativa a aceluias fenomen de coruptie dar in sectorul public, prin prisma continutului si a elementelor care le compun a infractiunilor de corupere pasiva si corupere activa. Totodata, studierea unui fenomen infractional se face imposibila fara abordarea unor aspecte cu caracter general. Astfel, prezenta lucrare pe langa elementele cheie, adica studiul infractiunilor din perspectiva dreptului penal mai cuprinde si unele aspecte definitorii si de esenta precum ar fi: definirea coruptiei, delimitarea sectorului privat de cel public, istoricul si locul incriminarii, tendinta actuala a fenomenului cit si importanta combaterii fenomenului.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.