Cuprins
- CAPITOLUL I COORDONATE ALE PIETEI INTERNATIONALE
- 1.1 DEFINIREA SI CARACTERISTICILE PIETEI INTERNATIONALE 4
- 1.2 ELEMENTELE CONSTITUTIVE ALE PIETEI INTERNATIONALE 5
- 1.3 CLASIFICAREA PIETELOR EXTERNE 7
- 1.4 CUMPARATORII INTERNATIONALI 9
- CAPITOLUL AL II-LEA STRATEGIA DE MARKETING INTERNATIONAL
- 2.1. DEFINIREA SI CARACTERISTICILE STRATEGIEI DE
- MARKETING INTERNATIONAL 17
- 2.2. FACTORI DETERMINANTI AI STRAEGIEI DE MARKETING
- INTERNATIONAL 17
- 2.3. TIPOLOGIA STRATEGIILOR DE MARKETING INTERNATIONAL 20
- 2.4. STRATEGII GENERICE 20
- 2.5. STRATEGII GENERICE GLOBALE 27
- 2.6. STRATEGII PENTRU PREZENTA PE PIATA 28
- 2.7. STRATEGII CONCURENTIALE 29
- CAPITOLUL AL III-LEA PATRUNDEREA PE PIATA INTERNATIONALA
- 3.1. TIPOLOGIA STRATEGIILOR DE PATRUNDERE PE PIATA
- INTERNATIONALA 31
- 3.2. PATRUNDEREA PE PIATA INTERNATIONALA PRIN EXPORT 32
- 3.3. STRATEGII ASOCIATE DE PATRUNDERE PE PIATA
- INTERNATIONALA 38
- 3.4. PATRUNDEREA PE PIATA INTERNATIONALA PRIN
- INVESTITII DIRECTE 51
- 3.5. ALEGEREA STRATEGIEI OPTIME DE PATRUNDERE PE PIATA
- INTERNATIONALA 60
- CAPITOLUL AL IV-LEA STUDIU DE CAZ: STRATEGIA MC DONALD’S IN ROMÂNIA
- 4.1. PREZENTAREA GENERALA A COMPANIEI MC DONALD’S 70
- 4.2. COORDONATE ALE STRATEGIEI DE PENETRARE A PIETELOR
- EXTERNE LA MC DONALD’S 73
- 4.3. IMPLEMENTAREA MC DONALD’S ÎN ROMÂNIA 76
- CONCLUZII 86
- BIBLIOGRAFIE 89
Extras din licență
CAPITOLUL I
COORDONATE ALE PIETEI INTERNATIONALE
1.1. Definirea si caracteristicile pietei internationale
Piata internationala este locul unde se comercializeaza bunurile si serviciile realizat în diverse economii nationale si unde se desfasoara alte activitati economice în cele mai variate forme cu ajutorul unei game largi de mijloace si tehnici specifice. Formarea si evolutia pietei internationale sunt determinate de gradul de dezvoltare a economiilor nationale si de diviziunea internationala a muncii care influenteaza în mod decisiv caracteristicile, continutul si formele de realizare a schimburilor internationale.
Piata internationala reprezinta ansamblul alcatuit din cererea si oferta de marfuri, din conditiile confruntarii si realizarii acestora si din relatiile economice care iau nastere cu acest prilej între parteneri apartinând unor state diferite.
Ca sursa a tuturor actelor care au ca rezultat fluxuri de bunuri, servicii, capitaluri si persoane se obtine piata mondiala. Ea reprezinta ansamblul raporturilor ce se stabilesc între diferite piete nationale si îmbraca forma actelor si faptelor de comert si cooperare si a altor modalitati de transfer international. Este vorba,de fapt,despre totalitatea pietelor vazuta nu ca o simpla suma aritmetica, ci ca un ansamblul de relatii reciproce cu caracter complex între diferite piete interdependente.
In mod uzual, când se vorbeste despre o piata pe care se realizeaza schimburi si tranzactii în afara granitelor unei tari, se foloseste notiunea de piata externa. O asemenea piata poate fi o parte dintr-o piata nationala ,o piata zonala care include mai multe tari, o piata regionala sau chiar continentala ori, în sfârsit, piata globala.
O prima caracteristica a pietei internationale este extrema eterogenitatea, daca atât de mare varietatea de bunuri, servicii, capitaluri si idei care formeaza obiectul relatiilor de piata , de numarul extrem de mare al participantilor la actele de schimb , cât si de conditiile de comercializare specifice.
Caracterul eterogen face ca piata internationala sa fie alcatuita din segmente care au dimensiuni si structuri diferite. In mod traditional, segmentele pietei internationale, alcatuite cu ajutorul unor criterii numeroase, sunt considerate a fi formate din tari sau grupari de tari. Tendintele de globalizare a pietelor pun în discutie aceasta abordare. Potrivit conceptiei globale apare piata globala care este formata din segmente transnationale care cuprind grupuri de cumparatori si consumatori cu caracteristici comune apartinând mai multor piete nationale.
Caracteristicile pietelor internationale sunt în strânsa legatura cu dezvoltarea economica. In general, se constata ca piata internationala evolueaza si se modifica influentând direct sistemul de marketing în functie de evolutia economica, sociala,politica si culturala a pietelor ce o compun. Factorul comun este dat de faptul ca orice transformare a unei piete componente are implicatii asupra întregii piete internationale. Marimea impactului este diferita în functie mai ales de ponderea si importanta relativa a pietei respective pentru economia mondiala, în general, si pentru piata mondiala, în special.
De acea cea mai mare importanta sunt evolutiile care însotesc transformarea economiilor,de la cele preponderent agricole la cele industriale si postindustriale. Pe masura ce centrul de greutate se deplaseaza de la agricultura la industrie si servicii se modifica sistemul de oferta, evolueaza cererea în expresie cantitativa si sub aspectul mutatiilor calitative.
Sistemele de marketing se extind si se îmbunatatesc. In cazul economiilor fundamental agricole, sistemul de oferta se bazeaza pe ’’arii’’ ale centrelor de productie si piete ’’punctiforme’’. Economiile industriale opereaza cu centre de productie ’’punciforme’’ si cu piete întinse pe o anumita arie, adica mai dispersate sub aspect geografic.
Cererea pentru bunuri si servicii în fiecare din cele doua tipuri de economii mentionate difera, de asemenea. In sistemele agricole, multi producatori vând, produse nediferentiate în cadrul unei competitii pure. In economiile industriale, productia ofera mai multe oportunitati pentru diferentierea produselor si satisfacerea mai multor necesitati.
Toate acestea influenteaza caracteristicile sistemului de marketing. La început, functia de vânzare se realizeaza acolo unde se afla produsele. O data cu largirea pietelor si cu extinderea oportunitatiilor de comercializare, se diversifica si se îmbunatatesc metodele de vânzare. Daca initial vânzarea celor mai multor produse se face în vrac, cu toata marfa la locul comercializarii, ulterior ea începe sa se realizeze pe baza de mostre si, mai apoi , pe baza de descriere. Toate aceste mutatii produse în sistemele de comercializare, sunt materializate în diversificarea formelor în aparitia unor noi profesionisti , noi canale de distributie, cresterea efortului promotional, calitati noi cerute comerciantilor
Sub aspect structural, trebuie facuta diferenta între pietele diversificate si cele nediversificate.
Piata internationala se diversifica pe masura cresterii posibilitatilor tehnice de realizare a unei game tot mai largi de produse, linii de produse si sortimente, a îmbunatatirii calitatii acestora, deplasarea spre servicii si în raport cu sporirea nivelului si varietatii cererii si preferintelor pentru diferite bunuri si servicii.
O alta caracteristica a pietelor internationale este caracterul lor necontrolabil de câtre cei care participa la relatii si operatiuni de schimb în cadrul acestora. Exportatorii si importatorii, detinatori de brevete, licente, know-how, capitaluri, stabilesc aranjamentele si conditiile de realizare a afacerilor în functie de raportul existent între cerere si oferta, de pozitia lor pe piata, de costurile implicate.
De asemenea, pe fiecare piata se simte influenta mai mare sau mai mica a organelor abilitate ale statelor respective. In functie de toate aceste elemente rezulta o anumita pozitionare a fiecarui participant pe piata internationala în raport cu capacitatea de a influenta si controla piata Deci , afirmatia ca pietele sunt necontrolabile trebuie privita nuantat
Piata internationala are si un caracter concurential. Datorita competitiei permanente existente între participanti la schimburile economice internationale, data de raportul dintre cerere si oferta si de forta concurentiala a acestor participanti, conditiile de comercializare, volumul schimburilor se afla intr-o permanenta schimbare, având un caracter dinamic pronuntat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Lucrare de Licenta - Strategii de Marketing pentru Penetrarea Pietei Internationale.doc