Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 94 în total
Cuvinte : 40108
Mărime: 151.95KB (arhivat)
Publicat de: Ghenadie Dumitru
Puncte necesare: 13
UNIVERSITATEA OVIDIUS CONSTANŢA FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ SPECIALIZAREA TEOLOGIE PASTORALĂ

Extras din licență

INTRODUCERE

În zilele noastre se recunoaşte tot mai mult adevărul că relaţia intimă dintre Sfântul Duh şi Biserică e o trăsătură caracteristică Ortodoxiei. Învăţătura despre Sfântul Duh dă posibilitatea Ortodoxiei să proclame prioritate lui Dumnezeu în Biserică. Numai o teologie descoperă existenţa personală a Sfântului Duh în iconomia Mântuirii în care puterea lui harismatică apare fundamentată pentru credinţa creştină cât şi pentru structura şi viaţa Bisericii, este în măsură să satisfacă în imperativele mişcări de reconciliere.

Pnevmatologia ortodoxă este în stare să înfăţişeze adevărurile sale sfinte în haina nouă a epocii noastre. Fără să se situeze pe un teren dogmatic, străin de propria sa tradiţie şi de propria sa spiritualitate, ea poate să exprime poziţia ecumenică a Bisericii în numele căreia vorbeşte, totodată să influenţeze şi relaţiile ecumenice dintre toate Bisericile.

Deoarece nu a introdus în sanctuarul ei lăuntric invenţii ale minţii omeneşti şi n-a lăsat să pătrundă în principiile sale idei străine, pnevmatologia ortodoxă poate câştiga înţelegerea creştinului de astăzi, cum a câştigat-o şi pe a celui de altădată.

În cursul progresului material şi spiritual al omenirii, Dumnezeu îşi descoperă lucrarea Sa proniatoare, iar creştinii sunt cei dintâi chemaţi spre a se folosi de ea în vederea refacerii comuniunii de la început. Astfel, chiar ecumenismul practic este înţeles şi trăit ca o vocaţie divină, e privit ca o nouă experienţă a Bisericilor creştine din perioada istorică contemporană şi se afirmă într-o dinamică proprie.

Dar opera la care sunt chemaţi credincioşii de azi, se săvârşeşte cu ajutorul şi puterea lui Dumnezeu. Cu scopul de a pregăti şi a descoperi unitatea duhovniceasă întemeiată la Rusalii în Foişorul din Ierusalim, toate Bisericile creştine sunt chemate să presteze o lucrare comună, în deplină iubire şi solidaritate frăţească. Pe drept cuvânt, creştinii de azi văd în ecumenism primul rod al ascultării lor faţă de chemarea care le călăuzeşte paşii spre plinirea adevărului şi a dragostei.

Ca operă a Sfântului Duh, ecumenismul priveşte direct Bisericile creştine. Întruparea Cuvântului a însemnat aducerea umanităţii în Tatăl de către Fiul şi a avut ca rezultat, prin pogorârea Duhului Sfânt, transformarea potenţială a cosmosului în Biserică. Până când Biserica va coincide actual cu oikumena, adică până la Parusie, în viaţa creştină rămâne posibilitatea dezmembrării unor mădulare din Trupul Domnului, atât individuale cât şi colective, fără ca ele să fie definitiv pierdute, după cum rămâne şi posibilitatea reconcilierii pe care au pornit unele Biserici creştine de azi şi diferite forme istorice pe care le poate adopta reconcilierea însăşi în acest drum.

Dacă valorile Ortodoxiei găsesc astăzi trecere în sânul altor confesiuni, este tocmai din cauză că acestea sunt stăpânite de nostalgia unităţii şi de dorinţa regăsirii lor în adevărata credinţă, deci Ortodoxia apare pentru unele Biserici creştine ca o autentică sursă de răspunsuri la problemele ce le frământă în adâncul fiinţei lor. Redescoperirea Ortodoxiei e astfel una de refacerea integrităţii creştinismului, atât de dureros sfâşiat de ambiţii şi interese omeneşti.

Revenirea la experienţa primară şi însuşirea modului în care Părinţii secolului al IV-lea au pus în discuţie problema Duhului Sfânt, e în măsură să ne dea o garanţie de unitate şi convergenţă în încercarea de a trata acest subiect. Conţinutul viu al învăţăturii despre Sfântul Duh este un privilegiu al Tradiţiei Răsăritene.

Respectul Ortodoxiei pentru taina purcederii, de care depinde şi felul în care privim iconomia Sfântului Duh, e o cale sigură de a servi Biserica actuală, fără deviaţii şi fără părtiniri individuale şi în acelaşi timp de a ocoli monismele teologice din care generează toate devierile.

Teologia Sfântului Duh în Ortodoxie se adapă de la izvoare. În Biserica de Răsărit, moştenirea apostolică s-a păstrat sfinţenie. Învăţătura de credinţă e vocea eclezială care atestă continuarea unei tradiţii vii şi puternice în viaţa ortodoxă. Pnevmatologia ortodoxă a ţinut să fie întotdeauna o interpretare fidelă a Revelaţiei ca realitate divină, descoperită şi, în consecinţă, definitivă. Constituită îndeosebi de învăţătura Mântuitorului şi de mărturia ucenicilor, această realitate determină în Ortodoxie dezvoltarea unei teologii organice, pe care o hrăneşte din adâncurile sale inepuizabile.

Învăţătura despre Duhul Sfânt cuprinde la origine toate elementele ei constitutive. Sfântul Duh, după Noul Testament este Domn, Dumnezeu adevărat. Cunoaşterea Mângâietorului e tot una cu înţelegerea Lucrării lui divine. Duhul purcede de la Tatăl şi se trimite în lume de către Tatăl prin Fiul şi se arată numai acolo unde este cunoscut Fiul. Prezenţa şi acţiunea Lui liberă în numele Fiului, pretutindeni şi totdeauna e creatoare de comuniune.

În viziunea generală a istoriei mântuirii, Sfântului Duh i se acordă un rol ecumenic, iar Sfântul Apostol Pavel înţelege ideea: koinoniei Sfântului Duh în sensul că Duhul este atât obiectul cât şi agentul acestei comuniuni. Duhul Sfânt se face instrumentul unirii Domnului Hristos cu credincioşii Săi într-o măsură atât de perfectă încât se identifică El însuşi cu opera pe care o realizează. De aceste lucruri s-a ţinut seama la Sinodul II Ecumenic (381), la introducerea în Crez a formulei de credinţă ce defineşte Dumnezeirea Duhului, egalitatea şi consubstanţialitatea Lui cu Tatăl şi cu Fiul. Prin faptul că în Crez se stabileşte legătura imediată între mărturisirea Duhului şi adevărul existenţei Bisericii, se pune în evidenţă lucrarea divină nemijlocită a Mângâietorului în Biserică. Viaţa Bisericii nu este altceva decât evenimentul perpetuu al pogorârii Sfântului Duh.

Preview document

Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 1
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 2
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 3
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 4
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 5
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 6
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 7
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 8
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 9
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 10
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 11
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 12
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 13
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 14
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 15
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 16
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 17
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 18
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 19
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 20
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 21
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 22
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 23
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 24
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 25
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 26
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 27
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 28
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 29
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 30
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 31
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 32
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 33
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 34
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 35
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 36
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 37
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 38
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 39
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 40
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 41
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 42
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 43
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 44
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 45
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 46
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 47
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 48
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 49
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 50
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 51
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 52
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 53
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 54
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 55
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 56
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 57
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 58
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 59
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 60
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 61
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 62
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 63
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 64
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 65
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 66
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 67
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 68
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 69
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 70
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 71
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 72
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 73
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 74
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 75
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 76
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 77
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 78
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 79
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 80
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 81
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 82
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 83
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 84
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 85
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 86
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 87
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 88
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 89
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 90
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 91
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 92
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 93
Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan - Pagina 94

Conținut arhivă zip

  • Lucrarea Duhului Sfant in Evanghelia dupa Ioan.doc

Alții au mai descărcat și

Maica Domnului în Ortodoxie

INTRODUCERE Învăţătura ortodoxă despre “Preasfânta, Curata, Preabinecuvântata, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria”, are o...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Sfânta Liturghie

PRELIMINARII Biserica este viaţa cea adevărată în comuniune cu izvorul vieţii, Dumnezeu, pe care omul a pierdut-o prin păcat şi pe care Hristos...

Cinstirea Sfinților în Biserica Ortodoxă

ARGUMENT Biserica noastră Ortodoxă, cinsteşte pe îngeri, pe Maica Domnului şi pe sfinţi. S-a spus chiar că cinstirea lor fierbinte este sufletul...

Învățătura Bisericii despre Glossolalie sau Vorbirea în Limbi la Sectele Neoprotestante

INTRODUCERE 1. Limba – mijloc de comunicare umana Unul dintre principalele atribute ale omului, prezent în orice definitie a sa este acela de a...

Biserica și rolul ei în viața creștinilor

Introducere Biserica este instituția divino-umană, corabia care-i poartă pe oameni pe valurile învolburate ale vieții pentru a-i duce la limanul...

Învățătură despre Maica Domnului în doctrina ortodoxă și cea romano-catolică

Introducere Învăţătura ortodoxă despre „Preasfânta, Curata, Preabinecuvântata, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria” are o importanţă...

Despre Sfântul Duh la Părinții Capadocieni

Introducere Sfântul Duh, Sfinţitorul şi Domnul-de-viaţă-făcătorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. El este consubstanţial, adică de...

Te-ar putea interesa și

Sfânta și dumnezeiasca Liturghie - izvor de formare duhovnicească

INTRODUCERE „Cine ne-a împins la îndeletniciri strivitoare, fără folos, care silesc îndoiala să înghețe?“ Marea apostazie ar fi mai degrabă să te...

Explicarea rânduielii liturgice a botezului și mirungerii

INTRODUCERE Această lucrare tratează o temă de reală importanţă practică în viaţa Bisericii din orice timp şi în mod special în timpul nostru,...

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Sfinții Apostoli - Propovăduitorii prea Sfintei Treimi

Credinţa într-un singur Dumnezeu personal - monoteismul - este învăţătura principală care s-a descoperit în Vechiul Testament (Ieşire XX, 2-3;...

Iconoclasmul Bizantin și Urmările Acestuia în Arta Sacră

Introducere Pornind, de la atacul icoanelor în şcoli, mi-am pus întrebarea: Dacă nu, aceşti oameni care vor să înlăture prezenţa icoanelor, pot...

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Relația Tainei Botezului cu Sfânta Scriptură, reflectată în ritual și în interpretările teologico-simbolice

Argument „Cum poate omul să se nască fiind bătrân ? Oare poate să intre a doua oară în pântecele mamei sale şi să se nască ?” (Ioan 3, 4). Mirarea...

Purcederea Sfântului Duh

Capitolul I Mărturiile Sfinților Părinți din secolul de aur despre purcederea Sfântului Duh 1. Pnevmatologia biblică. Simbolurile de credință...

Ai nevoie de altceva?