Lucrarea Duhului Sfant in Evanghelia dupa Ioan

Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
In zilele noastre se recunoaste tot mai mult adevarul ca relatia intima dintre Sfantul Duh si Biserica e o trasatura caracteristica Ortodoxiei. Invatatura despre Sfantul Duh da posibilitatea Ortodoxiei sa proclame prioritate lui Dumnezeu in Biserica. Numai o teologie descopera existenta personala a Sfantului Duh in iconomia Mantuirii in care puterea lui harismatica apare fundamentata pentru credinta crestina cat si pentru structura si viata Bisericii, este in masura sa satisfaca in imperativele miscari de reconciliere.
Pnevmatologia ortodoxa este in stare sa infatiseze adevarurile sale sfinte in haina noua a epocii noastre. Fara sa se situeze pe un teren dogmatic, strain de propria sa traditie si de propria sa spiritualitate, ea poate sa exprime pozitia ecumenica a Bisericii in numele careia vorbeste, totodata sa influenteze si relatiile ecumenice dintre toate Bisericile.
Deoarece nu a introdus in sanctuarul ei launtric inventii ale mintii omenesti si n-a lasat sa patrunda in principiile sale idei straine, pnevmatologia ortodoxa poate castiga intelegerea crestinului de astazi, cum a castigat-o si pe a celui de altadata. 
In cursul progresului material si spiritual al omenirii, Dumnezeu isi descopera lucrarea Sa proniatoare, iar crestinii sunt cei dintai chemati spre a se folosi de ea in vederea refacerii comuniunii de la inceput. Astfel, chiar ecumenismul practic este inteles si trait ca o vocatie divina, e privit ca o noua experienta a Bisericilor crestine din perioada istorica contemporana si se afirma intr-o dinamica proprie.
Dar opera la care sunt chemati credinciosii de azi, se savarseste cu ajutorul si puterea lui Dumnezeu. Cu scopul de a pregati si a descoperi unitatea duhovniceasa intemeiata la Rusalii in Foisorul din Ierusalim, toate Bisericile crestine sunt chemate sa presteze o lucrare comuna, in deplina iubire si solidaritate frateasca. Pe drept cuvant, crestinii de azi vad in ecumenism primul rod al ascultarii lor fata de chemarea care le calauzeste pasii spre plinirea adevarului si a dragostei.
Ca opera a Sfantului Duh, ecumenismul priveste direct Bisericile crestine. Intruparea Cuvantului a insemnat aducerea umanitatii in Tatal de catre Fiul si a avut ca rezultat, prin pogorarea Duhului Sfant, transformarea potentiala a cosmosului in Biserica. Pana cand Biserica va coincide actual cu oikumena, adica pana la Parusie, in viata crestina ramane posibilitatea dezmembrarii unor madulare din Trupul Domnului, atat individuale cat si colective, fara ca ele sa fie definitiv pierdute, dupa cum ramane si posibilitatea reconcilierii pe care au pornit unele Biserici crestine de azi si diferite forme istorice pe care le poate adopta reconcilierea insasi in acest drum. 
Daca valorile Ortodoxiei gasesc astazi trecere in sanul altor confesiuni, este tocmai din cauza ca acestea sunt stapanite de nostalgia unitatii si de dorinta regasirii lor in adevarata credinta, deci Ortodoxia apare pentru unele Biserici crestine ca o autentica sursa de raspunsuri la problemele ce le framanta in adancul fiintei lor. Redescoperirea Ortodoxiei e astfel una de refacerea integritatii crestinismului, atat de dureros sfasiat de ambitii si interese omenesti. 
Revenirea la experienta primara si insusirea modului in care Parintii secolului al IV-lea au pus in discutie problema Duhului Sfant, e in masura sa ne dea o garantie de unitate si convergenta in incercarea de a trata acest subiect. Continutul viu al invataturii despre Sfantul Duh este un privilegiu al Traditiei Rasaritene. 
Respectul Ortodoxiei pentru taina purcederii, de care depinde si felul in care privim iconomia Sfantului Duh, e o cale sigura de a servi Biserica actuala, fara deviatii si fara partiniri individuale si in acelasi timp de a ocoli monismele teologice din care genereaza toate devierile. 
Teologia Sfantului Duh in Ortodoxie se adapa de la izvoare. In Biserica de Rasarit, mostenirea apostolica s-a pastrat sfintenie. Invatatura de credinta e vocea ecleziala care atesta continuarea unei traditii vii si puternice in viata ortodoxa. Pnevmatologia ortodoxa a tinut sa fie intotdeauna o interpretare fidela a Revelatiei ca realitate divina, descoperita si, in consecinta, definitiva. Constituita indeosebi de invatatura Mantuitorului si de marturia ucenicilor, aceasta realitate determina in Ortodoxie dezvoltarea unei teologii organice, pe care o hraneste din adancurile sale inepuizabile. 
Invatatura despre Duhul Sfant cuprinde la origine toate elementele ei constitutive. Sfantul Duh, dupa Noul Testament este Domn, Dumnezeu adevarat. Cunoasterea Mangaietorului e tot una cu intelegerea Lucrarii lui divine. Duhul purcede de la Tatal si se trimite in lume de catre Tatal prin Fiul si se arata numai acolo unde este cunoscut Fiul. Prezenta si actiunea Lui libera in numele Fiului, pretutindeni si totdeauna e creatoare de comuniune. 
In viziunea generala a istoriei mantuirii, Sfantului Duh i se acorda un rol ecumenic, iar Sfantul Apostol Pavel intelege ideea: koinoniei Sfantului Duh in sensul ca Duhul este atat obiectul cat si agentul acestei comuniuni. Duhul Sfant se face instrumentul unirii Domnului Hristos cu credinciosii Sai intr-o masura atat de perfecta incat se identifica El insusi cu opera pe care o realizeaza. De aceste lucruri s-a tinut seama la Sinodul II Ecumenic (381), la introducerea in Crez a formulei de credinta ce defineste Dumnezeirea Duhului, egalitatea si consubstantialitatea Lui cu Tatal si cu Fiul. Prin faptul ca in Crez se stabileste legatura imediata intre marturisirea Duhului si adevarul existentei Bisericii, se pune in evidenta lucrarea divina nemijlocita a Mangaietorului in Biserica. Viata Bisericii nu este altceva decat evenimentul perpetuu al pogorarii Sfantului Duh.


Fisiere in arhiva (1):

  • Lucrarea Duhului Sfant in Evanghelia dupa Ioan.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!