Managementul Lectiei in Institutiile de Invatamant Primar

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE pag. 4
CAPITOLUL I. APECTE TEORETICE ALE MANAGEMENTUL CLASEI DE 
ELEVI pag. 6
1.1. Perspectivele de abordare a clasei de elevi pag. 6 
1.2. Dimensiuni ale managementului clasei de elevi pag. 7
1.3. Managementul pedagogic ca metodologie de abordare a educatiei si invatamantului..pag. 8 
CAPITOLUL II. LECTIA DIN PERSPECTIVA MANAGERIALA pag. 10
2.1. Lectia din perspectiva didacticii moderne pag. 10
2.2. Organizarea manageriala a lectiei pag. 10
2.3. Planificarea manageriala a lectiei pag. 11
2.4. Orientarea manageriala a lectiei pag. 12
CAPITOLUL III ANALIZA MANAGEMENTULUI APTITUDINILOR PEDAGOGICE pag. 13
3.1. Abordarea din perspectiva managementului calitatilor cadrului didactic pag. 13
3.2. Abordarea din perspectiva managementului trasaturilor de personalitate pag. 18
CAPITOLUL IV. REALIZAREA LECTIEI DIN PERSPECTIVA METODOLOGIEI DIDACTICE pag. 26
4.1. Metodologia in managementul lectiei pag. 26
4.2. Importanta metodelor in managementul clasei pag. 27
4.3. Functiile metodelor pag. 29
4.4. Procedeul didactic pag. 29
4.5. Taxonomia modelelor didactice pag. 30
4.6. Viziunea sistemica asupra modelelor didactice pag. 31
4.7. Criterii manageriale in alegerea metodelor didactice pag. 32 CAPITOLUL V. MODELAREA - METODA UTILIZATA IN MANAGEMENTUL LECTIILOR pag. 34
5.1. Model, modelare, modele pag. 34
5.2. Etape in elaborarea modelelor pag. 35
5.3. Clasificarea modelelor pag. 36
CAPITOLUL VI. UTILIZAREA MODELARII IN MANAGEMENTUL LECTIILOR DE ISTORIE - APLICATIE PRACTICA pag. 38 
6.1. Invatarea interactiva cu ajutorul modelelor pag. 38
6.2. Identificarea capitolelor din ISTORIA ROMANILOR care se preteaza metodei
Modelarii pag. 40
A. Ipoteza lucrarii pag. 40
B. Obiectivele lucrarii pag. 41 
C. Metodologia cercetarii pag. 41
6.3. Specificul utilizarii modelarii in predarea si invatarea istoriei pag. 47
6.4. Avantajele si dezavantajele modelarii ca principiu / metoda didactica managementul 
lectiei pag. 56
CONCLUZII pag. 57
BIBLIOGRAFIE pag.58 ANEXE pag. 60


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Scoala romaneasca contemporana este preocupata sa gaseasca solutiile cele mai potrivite si eficiente din punct de vedere pedagogic, economic si social, problemelor specifice fiecarei etape de dezvoltare a tarii, pentru ca aceasta sa poata face fata cu succes cerintelor societatii la un moment dat.
Invatamantul traditional, centrat pe cadrul didactic si pe materia de invatat, are o serie de caracteristici si o desfasurare previzibila dupa o schema clasica. Cadrul didactic educational, oricare ar fi el: educatoarea, invatatorul, institutorul sau profesorul, predau si asculta. Ei pleaca de le ipoteza ca nevoile si interesele sunt aceleasi pentru toti elevii.
Invatamantul modern, centrat pe cel ce invata, are o seama de calitati care il diferentiaza de cel traditional. Astfel:
Curriculumul si invatarea sunt individualizate. Selectia continuturilor se realizeaza in functie de posibilitatile, interesele si nevoile celui care invata;
Elevului i se ofera mai multe ocazii pentru a-si construi cunoasterea, pentru ca orice noua experienta de invatare este corelata cu precedentele; 
Cadrul didactic este inainte de toate ,,o persoana resursa". El este cel care faciliteaza accesul la informttii, orienteaza activitatea de invatare a elevului, promoveaza o relatie democratica in raport cu elevii.(Manolescu, 2004, p.17);
Spatiul, echipamentele, mobilierul sunt utilizate flexibil si exista o mare varietate de materiale de invatare;
Obiectivul evaluarilor il reprezinta cu prioritate, procesele mentale ale celui care invata, in defavoarea produselor invatarii;
Se stimuleaza autoevaluarea, autoreglarea comportamentului de invatare. 
Se ajunge la concluzia ca invatamantul modern trebuie sprijinit, iar acest sprijin poate sa vina si din partea cadrelor didactice prin actiuni de cercetare stiintifica si aplicativa in munca la clasa.
Pornind de la premisa ca odata ,,informat" asupra volumului de cunostinte, elevul va trebui ,,format" in a prelucra, imbogati, utiliza informatia. Am ales aceasta tema tocmai in ideea de a experimenta metoda modelarii ca metoda ce usureaza si faciliteaza invatarea cunostintelor de istorie.
Ideea care a stat la baza alegerii temei s-a nascut in urma experientei in activitatea de predare-invatare la elevii clasei a IV-a a disciplinei istorie, disciplina care la nivelul clasei a IV-a este destul de greu de inteles, cu atat mai mult cu cat pana la aceasta varsta elevii nu au utilizat terminologia specifica acestei stiinte.
Totodata in urma lecturarii unui pasaj din opera lui M. Debbese, pe care doresc sa-l fac cunoscut in cele ce urmeaza, am deprins ideea ca un invatamant modern se bazeaza printre altele si pe utilizarea la clasa a metodelor activ-participative, pe care numai dascalul cu priceperea sa poate sa le aplice, fiind astfel ,,puntea de legatura" intre cunostintele teoretice, pe care le gasim in manuale si mintea copilului.
,,Actul didactic, in sensul sau general, implica o relatie dintre adult si copilul in care adultul trebuie sa stie cat timp isi va purta de mana discipolul si cand si cum va da drumul acestei maini, trecand in umbra si calauzindu-i cu discretie pasii pe calea formarii lui ca om".
In ceea ce priveste lucrarea de fata, trei puncte de vedere se coreleaza si se sprijina reciproc in ceea ce priveste motivul pentru care am ales aceasta tema:
1. Scopul cercetarii este asadar: intelegerea, analiza, explicarea, optimizarea, ameliorarea, perfectionarea si prospectarea fenomenului educational, a comportamentelor procesului de invatamant si managementul lectiei. Tinand seama de faptul ca metoda modelarii este mai putin explorata in predarea istoriei si dorind sa o facem cunoscuta indeajuns si apoi prelucrata in comportamentul didactic si de alte cadre didactice, am considerat aceasta tema ca fiind de actualitate in munca la clasa. 
2. Se stie ca invatarea cognitiva este o forma a invatarii scolare, este activitatea de asimilare sau insusire a cunostintelor, operatiilor intelectuale corespunzatoare, de construire a unor sisteme cognitive si structuri operatorii conforme cu obiectul de studiu. In procesul invatarii, actiunile intelectuale se formeaza prin interiorizarea actiunilor practice si verbale. Acest aspect motiveaza interesul pentru aplicarea metodei modelarii in formarea actiunilor intelectuale, necesare procesului de invatare.
3. Managementul metodologiei face ca fiecare metoda sa fie decelata intr-o suma de procedee si tehnici prin care este asimilat continutul predat-invatat-evaluat conform programelor si manualelor scolare. In investigatia intreprinsa va fi abordata in special dimensiunea structurala a lectiei prin utilizarea metodei modelarii in managementul lectiei.
4. Obiectivul prioritar al viitoarei mele activitati didactice este reprezentat de informarea si educarea continua ca viitor dascal. Deoarece in ciclul primar reusita unei lectii depinde in mare masura de aspectele legate de metodologie si mijloacele de invatamant, vom incerca, facand apel la creativitatea noastra sa concepem modele pe care mai apoi sa le utilizam in activitatea de predare-invatare.
5. Inexistenta manualelor scolare actualizate, pentru aceasta disciplina, ingreuneaza activitatea de predare-invatare. In urma stabilirii continuturilor in corelatie cu programa scolara, activitatea la clasa s-a putut realiza printr-o invatare activa,si diversificata la nivelul metodologiei didactice. 
Apreciez aspectele legate de metodologia invatarii didactice, ca fiind partea cea mai flexibila si mai spectaculoasa a teoriei si metodologiei instruirii si evaluarii. 
Asadar aceste afinitati vizavi de anumite teme ies la iveala si atunci cand in urma activitatii dascalului, raman urmele condeiului.
Consider ca exista suficiente argumente pentru a crede ca lucrarea de fata isi va confirma ipotezele si va veni in sprijinul celor care o vor considera o simpla lectura sau chiar un sprijin pentru activitatea profesionala, a celor interesati de problematica abordata.
CAPITOLUL I
APECTE TEORETICE ALE MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
1.1. Pespectivele de abordare a clasei de elevi
Managementul clasei de elevi se afirma in ultimul deceniu ca un domeniu special al managementului pedagogic. Problematica managementului clasei este deja propusa ca disciplina optionala in pachetul de discipline psihopedagogice, atat in cadrul curriculumului universitar si postuniversitar cat si in cadrul curriculumului preuniversitar la clasele cu profil pedagogic, adica a celor care doresc sa urmeze o cariera didactica.
Din literatura de specialitate consacrata managementului clasei, retinem doua incercari de definire a conceptului: o definitie orientativa si o directie operationala.
Din perspectiva orientativa ,,managementul clasei de elevi este considerat domeniul de cercetare in stiintele educatiei care studiaza atat perspectivele de abordare a clasei de elevi cat si structurile dimensionale ale acesteia in scopul facilitarii interventiilor cadrelor didactice in situatii de criza, microeducationala si a evitarii consecintelor negative ale acestora, prin exercitiul microdeciziilor educationale"(Romita B.Iucu.2000)
Din perpectiva operationala, managementul clasei reprezinta: actiunea de cercetare ce urmareste perspectivele de abordare a clasei precum si structurile ei dimensionale, avand dublu scop:didactic si psihosocial (P.Petrescu,L.Sirian,2002).


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Lectiei in Institutiile de Invatamant Primar.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!