Cuprins
- CAP. I MANAGEMENTUL OPERATIONAL AL PRODUCTIEI – NOTIUNI GENERALE, COMPONENTE 5
- 1.1 MANAGEMENTUL OPERATIONAL AL PRODUCTIEI – COMPONENTA A MANAGEMENTULUI ÎNTREPRINDERII 5
- 1.2. TRASATURILE, PROBLEMELE SI PRINCIPIILE MANAGEMENTULUI
- OPERATIONAL AL PRODUCTIEI 8
- 1.3. FUNCTIILE SI OBIECTIVELE MANAGEMENTULUI OPERATIONAL
- AL PRODUCTIEI 9
- 1.4. DEPARTAMENTUL PREGATIRE PROGRAMARE SI URMARIRE PRODUCTIE 10
- 1.5. PREGATIREA PRODUCTIEI 11
- CAP. II PROGRAMAREA PRODUCTIEI 14
- 2.1. PROGRAMAREA PRODUCTIEI COMPONENTA
- A PLANIFICARII OPERATIONALE 14
- 2.2. METODE DE PROGRAMARE A PRODUCTIEI 17
- 2.3. PROGRAMAREA PRODUCTIEI DE MASA SI DE SERIE MARE CU FABRICATIA ORGANIZATA ÎN FLUX. 21
- 2.3.1. Programarea productiei la liniile tehnologice monovalente 22
- 2.3.2. Programarea productiei la liniile tehnologice polivalente 22
- 2.3.3. Programarea productiei la liniile tehnologice automate 24
- 2.4. PROGRAMAREA PRODUCTIEI DE SERIE CU FABRICATIA
- ORGANIZATA PE LOTURI 25
- 2.5. PROGRAMAREA PRODUCTIEI INDIVIDUALE CU FABRICATIA
- ORGANIZATA PE COMENZI 28
- 2.6. PROGRAMAREA PRODUCTIEI PRIN METODA M.R.P. 30
- CAP. III LANSAREA PRODUCTIEI 32
- 3.1. LANSAREA PRODUCTIEI DEFINITIE, OBIECTIVE, PRINCIPII 32
- 3.2. ÎNTOCMIREA DOCUMENTATIEI PENTRU LANSAREA ÎN FABRICATIE 34
- 3.3. METODE DE LANSARE ÎN FABRICATIE 36
- CAP. IV URMARIREA SI CONTROLUL PRODUCTIEI 38
- 4.1 URMARIREA SI CONTROLUL PRODUCTIEI – NOTIUNI GENERALE 38
- 4.2. METODE DE REALIZARE A URMARIRII SI CONTROLULUI PRODUCTIEI 40
- 4.3. TABLOUL DE BORD AL PRODUCTIE 44
- CAP. V REALIZAREA MANAGEMENTULUI OPERATIONAL
- AL PRODUCTIEI ÎN CADRUL S.C. FORTUS S.A. 45
- 5.1. PREZENTARE GENERALA A S.C. FORTUS S.A. 45
- 5.2 PROCESUL DE PRODUCTIE 51
- 5.3. PROGRAMAREA PRODUCTIEI ÎN CADRUL S.C. FORTUS S.A. 53
- 5.4. LANSAREA ÎN FABRICATIE ÎN CADRUL S.C. FORTUS S.A. 62
- 5.5. REALIZAREA URMARIRII SI CONTROLULUI ÎN CADRUL
- S.C. FORTUS S.A. 65
- CAP. VI CONCLUZII 68
- ANEXE 71
- BIBLIOGRAFIE 79
Extras din licență
Cap. I Managementul operational al productiei – notiuni generale, componente
1.1 Managementul operational al productiei – componenta a managementului întreprinderii
Managementul operational al productiei (M.O.P.) si-a câstigat în ultimele decenii un loc aparte în cadrul managementului întreprinderii. În ceea ce priveste definirea acestei notiuni exista mai multe opinii datorita divergentelor referitoare la definirea termenului de management si a diferentei dintre management si gestiune. Cei mai multi autori considera ca managementul operational al productiei este activitatea de gestiune a productiei care consta în esalonarea în timp (luni, zile, schimburi, ore) si spatiu (sectii, ateliere) a sarcinilor de productie urmarind în acelasi timp modul în care se elaboreaza documentatia (lansarea în fabricatie) si felul în care sunt realizate sarcinile stabilite anterior.
Realizarea managementului operational al productiei în cadrul unei firme presupune urmarirea urmatoarelor activitati (etape): previziunea, programarea, lansarea si controlul productiei. Programarea (planning-ul) reprezinta totalitatea actiunilor desfasurate în scopul de a optimiza timpul de productie, de a reduce stocurile (aceasta reducere se refera la stocurile inutile care conduc doar la imobilizarea unor fonduri; daca se reduc stocurile necesare realizarii productiei la termenul specificat se ajunge la o „ruptura de stoc”) pentru a asigura o buna utilizare a resurselor firmei (resurse: umane, materiale, financiare).
Fig. 1.1 Etapele managementului operational al productiei
Elementele care fac obiectul managementului operational al productiei sunt într-o relatie de interdependenta, fiecare etapa asigurând cadrul necesar efectuarii activitatii urmatoare. Fig. 1.1 evidentiaza legaturile dintre componentele managementului operational al productiei.
Analiza locului pe care managementul operational al productiei îl ocupa în cadrul celorlalte tipuri de management indica importanta pe care acesta o are în realizarea obiectivelor firmei.
Managementul productiei trebuie sa fie într-o strânsa legatura cu celelalte activitati din cadrul întreprinderii pentru ca rezultatele sa fie cât mai bune. Managementul operational al productiei este subordonat managementului operativ care la rândul lui trebuie sa tina cont de strategiile si tacticele adoptate de firma. În fig.1.2 este prezentat locul pe care îl ocupa managementul operational al productiei în managementul întreprinderii.
Fig. 1.2 Locul M.O.P. în managementul întreprinderii
Previziunea vânzarilor este realizata pe baza previziunii cererii de produse. În cadrul managementului operational al productiei se utilizeaza previziunea pe termen scurt pentru ca rezultatele sa fie cât mai sigure (reducerea incertitudinii).
Pentru a obtine informatiile necesare programarii este necesara o strânsa colaborare cu mediul extern (furnizori, clienti, concurenti, colaboratori, etc.). În cadrul lansarii se distribuie
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Operational al Productiei.doc