Manipularea în România

Licență
9/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 78 în total
Cuvinte : 25657
Mărime: 110.59KB (arhivat)
Publicat de: Ludovica Moldovan
Puncte necesare: 13

Extras din licență

Introducere

Toate situaţiile sociale exercită un control semnificativ asupra comportamentului uman. Acţiunile şi reacţiile indivizilor la stimulii dintr-un anumit mediu social sunt determinate de forţe şi constrângeri specifice acelui mediu, într-o măsură mult mai mare decât ne-am aştepta dacă am avea în vedere doar personalitatea intimă a celui în cauză. Chiar şi aspecte care ni se par banale, nesemnificative, pot determina schimbări majore în comportamentul persoanelor aflate într-o anumită situaţie socială. De exemplu cuvinte, etichete, lozinci, semne, regulamente, legi şi prezenţa celorlalţi sunt factori cu o mare putere de influenţă asupra individului, care îi dirijează reacţiile şi comportamentul uneori chiar fără ca respectivul să-şi dea seama.

Teoriile democraţiei conferă presei un rol crucial. În democraţiile tradiţionale, educaţia şi informarea sunt privite ca fiind pilonii pe care se sprijină o societate liberă. În general, o opinie publică informată este considerată o armă redutabilă, cu adevărat cheia de boltă a guvernării legislative.

Astăzi, importanţa mass-media în cadrul societăţilor este una mai mare ca niciodată, presa reprezentând „a patra putere în stat” sau, după cum afirmă unii autori, „câinele de pază” al societăţii. Dar, informarea a încetat de mult timp a mai fi singura funcţie a mass-media, care, în prezent, a devenit şi cel mai răspândit mijloc de divertisment – ne referim aici mai ales la televiziune, care este, fără îndoială, cel mai cunoscut mijloc de comunicare în masă.

Tema prezentei lucrări este una intens dezbătută în literatura de specialitate în ultimele decenii – manipularea prin mass-media, mai exact prin intermediul televiziunii. Această temă a constituit obiectul a nenumărate studii, care au abordat problematica manipulării prin televiziune din diverse unghiuri.

Cu toţii suntem conştienţi de faptul că televiziunea manipulează, dar prea puţini dintre noi ştiu cum şi de ce, prin ce mijloace şi cu ce rezultate. Din păcate, de cele mai multe ori, putem discuta despre un act manipulator doar după ce acesta s-a petrecut. Există, totuşi, şi indivizi care sunt convinşi de superioritatea lor intelectuală, această aşa-zisă superioritate datorându-se faptului că ei „ştiu” că televiziunea manipulează. Din punctul de vedere al telespectatorului, cel mai greu lucru este să admită că programele de televiziune pe care le urmăreşte (şi nu numai) îl influenţează. Senzaţia privitorului, de deplină libertate de gândire şi de decizie, este principala condiţie pe care manipularea trebuie să o îndeplinească pentru a fi eficientă.

În lucrarea de faţă mi-am propus să identific explicaţiile ştiinţifice care stau la baza acestui fenomen atât de prezent în viaţa cotidiană a fiecăruia dintre noi. În acest sens, în primul capitol am prezentat câteva definiţii ale conceptelor cu care am operat pe parcursul întregii lucrări, şi anume a celor de comunicare, mass-media, manipulare, televiziune şi ştire. Pentru a avea o perspectivă cât mai completă, am ales să prezint mai multe tipuri de definiţii ale acestor concepte.

În cadrul celui de-al doilea capitol am analizat mai detaliat fenomenul manipulării, încercând totodată să formulez un răspuns la întrebarea „de ce se recurge la manipulare dacă rezultatul dorit poate fi obţinut şi prin alte modalităţi?”. De aceea, am identificat cele mai importante tipuri de manipulare, cele mai des întâlnite tipuri de manipulatori, principalele scopuri ale manipulării, o serie de efecte pe care le poate avea aceasta asupra subiecţilor-„ţintă” şi câteva metode de rezistenţă la manipulare. În consecinţă, pe parcursul capitolului, am analizat trăsăturile manipulărilor mici, medii şi mari, atât la nivel teoretic, cât şi cu ajutorul unor exemple concrete, am evidenţiat principalele caracteristici ale manipulatorului - seducător, simpatic, altruist, timid, cult şi dictator - şi am descris atât câteva tehnici de manipulare – printre care cea a „piciorului-în-uşă” şi a „trântitului-uşii-în-faţă” – cât şi anumite metode de rezistenţă la manipulare.

Subiectul celui de-al treilea capitol îl reprezintă televiziunea; în cadrul acestuia am prezentat funcţiile şi disfuncţiile televiziunii şi cele mai cunoscute şi importante caracteristici ale mesajului audiovizual. Astfel, funcţiile aduse în discuţie au fost cele de informare, de socializare (educativă), de divertisment, de liant social, de coeziune (de întărire a normelor sociale) şi funcţia de a conferi status. Disfuncţiile identificate se referă la efemeritatea mesajului, cronofagie, efectele vizionării excesive, scăderea nivelului cultural, fenomenul de creare a unor vedete şi evenimente false, fenomenul manipulării, costul ridicat, disfuncţia narcotică şi imposibilitatea realizării feed-back-ului. Având în vedere faptul că oferta diferitelor canale de televiziune a crescut şi a devenit din ce în ce mai diversă în ultimii ani, am considerat că este necesară o înţelegere a mesajelor transmise prin intermediul canalului audiovizual, pentru a putea discuta poziţia şi rolul pe care îl are televiziunea în peisajul media. Din acest motiv, am pus problema calităţii mesajului, a capacităţii sale de acoperire, a forţei de penetrare şi a vitezei de transmitere.

Preview document

Manipularea în România - Pagina 1
Manipularea în România - Pagina 2
Manipularea în România - Pagina 3
Manipularea în România - Pagina 4
Manipularea în România - Pagina 5
Manipularea în România - Pagina 6
Manipularea în România - Pagina 7
Manipularea în România - Pagina 8
Manipularea în România - Pagina 9
Manipularea în România - Pagina 10
Manipularea în România - Pagina 11
Manipularea în România - Pagina 12
Manipularea în România - Pagina 13
Manipularea în România - Pagina 14
Manipularea în România - Pagina 15
Manipularea în România - Pagina 16
Manipularea în România - Pagina 17
Manipularea în România - Pagina 18
Manipularea în România - Pagina 19
Manipularea în România - Pagina 20
Manipularea în România - Pagina 21
Manipularea în România - Pagina 22
Manipularea în România - Pagina 23
Manipularea în România - Pagina 24
Manipularea în România - Pagina 25
Manipularea în România - Pagina 26
Manipularea în România - Pagina 27
Manipularea în România - Pagina 28
Manipularea în România - Pagina 29
Manipularea în România - Pagina 30
Manipularea în România - Pagina 31
Manipularea în România - Pagina 32
Manipularea în România - Pagina 33
Manipularea în România - Pagina 34
Manipularea în România - Pagina 35
Manipularea în România - Pagina 36
Manipularea în România - Pagina 37
Manipularea în România - Pagina 38
Manipularea în România - Pagina 39
Manipularea în România - Pagina 40
Manipularea în România - Pagina 41
Manipularea în România - Pagina 42
Manipularea în România - Pagina 43
Manipularea în România - Pagina 44
Manipularea în România - Pagina 45
Manipularea în România - Pagina 46
Manipularea în România - Pagina 47
Manipularea în România - Pagina 48
Manipularea în România - Pagina 49
Manipularea în România - Pagina 50
Manipularea în România - Pagina 51
Manipularea în România - Pagina 52
Manipularea în România - Pagina 53
Manipularea în România - Pagina 54
Manipularea în România - Pagina 55
Manipularea în România - Pagina 56
Manipularea în România - Pagina 57
Manipularea în România - Pagina 58
Manipularea în România - Pagina 59
Manipularea în România - Pagina 60
Manipularea în România - Pagina 61
Manipularea în România - Pagina 62
Manipularea în România - Pagina 63
Manipularea în România - Pagina 64
Manipularea în România - Pagina 65
Manipularea în România - Pagina 66
Manipularea în România - Pagina 67
Manipularea în România - Pagina 68
Manipularea în România - Pagina 69
Manipularea în România - Pagina 70
Manipularea în România - Pagina 71
Manipularea în România - Pagina 72
Manipularea în România - Pagina 73
Manipularea în România - Pagina 74
Manipularea în România - Pagina 75
Manipularea în România - Pagina 76
Manipularea în România - Pagina 77
Manipularea în România - Pagina 78

Conținut arhivă zip

  • Manipularea in Romania.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Tehnici de Manipulare a Pieței de Capital

Lista figurilor Figura 4.1: Reprezentarea cotelor de piaţă deţinute de principalii competitori 72 Figura 4.2: Evoluţia titlurilor Amonil în...

Jurnalism și Comunism

Introducere “Comunism”, “democraţie populară”, “epoca de aur” – există în mintea noastră tot atâtea denumiri pentru o perioadă pe care noi, cei...

Democrație Totalitarism și Violență Simbolică

A. Scopul lucrarii: Aceasta lucrare isi propune analiza comparativa a regimurilor democratice si a celor totalitare. O astfel de analiza...

Managementul monitorizării și legislația substanțelor periculoase

Cap I.SINTEZĂ- LEGISLAŢIE ROMÂNIA –TARĂ COMUNITARĂ 1.H.G. nr. 1374/2000 + HG 258/ 2004 Acord european - transport rutier internaţional al...

Manipularea prin informație și utilizatorii de informație

Argument Obiectul. În lucrarea de faţă ne propunem să punem în discuţie unele aspecte ale manipulării prin informaţie: definirea conceptului,...

Sistemul logistic la SC Mittal Steel Roman

INTRODUCERE Motivul pentru care am ales această temă SISTEMUL LOGISTIC AL S. C. este legat de activitatea pe care aş dori să o urmez in viitor, in...

Situația pieței de capital în UE și România

CAPITOLUL 1 SITUAŢIA PIEŢEI DE CAPITAL ÎN UE Uniunea Europeană traversează un proces de integrare financiară al cărui catalizator - moneda unică...

Tratamente Contabile privind Imobilizările Corporale

TRATAMENTE CONTABILE PRIVIND IMOBILIZĂRILE CORPORALE 1. Delimitări şi structuri privind imobilizările corporale Importanţa deţinerii de...

Ai nevoie de altceva?