Mesianismul in epoca premergatoare venirii Mantuitorului

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE. 3
CAPITOLUL I: MESIA SI MESIANISMUL . 5
1. Mesia, mesianismul si era mesianica - definiti si consideratii generale . 5
2. Unsul lui Iahve in istoria biblica . 6
3. Conceptia mesianica in iudaism . 9
4. Originalitatea mesianismului biblic . 14
CAPITOLUL AL II-LEA - ASTEPTAREA MESIANICA . 20
1. Protoevanghelia (Facere 3, 15). 20
2. Fagaduintele facute Patriarhilor . 24
3. Mesianismul regal . 29
3. Psalmii mesianici . 33
CAPITOLUL AL III-LEA - TEXTE MESIANICE DIN CARTILE PROFETILOR . 38
1. Profetii mesianice la profeti mari . 38
2. Profetii mesianice la profeti mici . 54
3. Profetii mesianice in Noul Testament . 58
CAPITOLUL AL III-LEA - MESIANITATEA VECHIULUI TESTAMENT DIN PERSPECTIVA NOU-TESTAMENTARA . 61
1. Contextul hermeneutic nou-testamentar. 61
2. Abordarea mesianitatii din perspectiva Sfintelor Evanghelii. 66
3. Abordarea mesianitatii prin prisma epistolelor Pauline. 76
CONCLUZII. 81
BIBLIOGRAFIE. 83


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Din cele mai vechi timpuri, omul, in cautarea sa, a incercat sa obtina ajutorul de la ceea ce este superior lui. Acelasi lucru putem spune si despre omul evreu, care, in relatia sa cu divinitatea, detinea un avantaj, comparativ cu omul pagan. 
In relatia omul evreu - divinitatea (divinitate, care se prezinta sub numele de Iahve), nu atat omul este cel care cauta divinitatea, cat si Iahve (divinitatea) vine in intampinarea omului. La paganii timpurilor antice insa, ori exista mai multe divinitati, ori doar o divinitate cu care omul pagan putea intra foarte greu in relatie, sau chiar deloc, daca tinem cont de mentalitatea evreilor care il considerau pe Iahve singurul Dumnezeu adevarat si Unic.
Astfel, in decursul istoriei, poporul evreu, datorita greutatilor prin care a trecut a cerut ajutorul lui Iahve, care, intr-un anumit moment al istoriei, a incheiat un legamant, mai intai cu un singur om, care a stat la originea poporului ales, iar mai apoi, cu intreg poporul, si promite un mantuitor care sa-l elibereze de suferintele acestei vieti. Acest eliberator va purta numele Mesia, nume sau titlu care de-a lungul timpului isi va asuma diferite valente.
Lucrarea de fata va cauta sa realizeze mai intai un studiu cu privire la Mesia, indeosebi in mentalitatea iudaica, pentru ca in cele din urma sa se ajunga la gandirea ortodoxa si la viziunea sa cu privire la acest aspect mesianic.
Dar pentru a intelege cum este vazut acest termen sau titlu si, mai mult decat atat, pentru a vedea ce vesminte a imbracat in decursul istorie, trebuie inteleasa, pe cat posibil, mentalitatea poporului si ambientul in care se vorbeste despre un Mesia.
Izvorul mesianismului, ca de altfel si culmea acestuia, se gaseste in Sfanta Scriptura care nu este doar o carte in care se reveleaza Cuvantul lui Dumnezeu, dar si o cronica a mesianismului si a istoriei mantuirii. Mesianismul, in Sfanta Scriptura, este ca un fir rosu care brazdeaza intreaga scriere, o speranta care se va lasa in cele din urma implinita. In jurul acestei sperante se cladeste toata puterea si increderea poporului Israelului biblic. Crezul sau de viata, mereu viu, mereu innoit isi soarbe din aceasta asteptare prelungita toata puterea de a fi, atat in vreme de incercare, cat si la vreme de izbanda. Acest fir rosu a insemnat pentru evreul bibic o asteptare de mii de ani, o speranta care a devenit tot mai puternica odata cu scurgerea timpului si care. Astfel putem observa o evolutie care ajuta la cristalizarea termenului de Mesia, dar si a erei mesianice, ca de altfel si misiunea acestuia. De aceea, poporul lui Iahve are ca si tinta realizarea acestui timp mesianic pe care inca il mai asteapta.
Pentru redactarea lucrarii am folosit studii si lucrari procurate de la bibliotecile Arhiepiscopiei si a Universitatii ,,Ovidius", dar si carti si articole in limba engleza, protestante, neoprotestante, si romano-catolice, tocmai pentru a demonstra si reliefa unanimitatea de pareri privind mesianismul din Sfanta Scriptura. Cartile si articolele in limbi straine, utilizate in special pentru ultimele doua capitole au fost studiate pe site-ul http://biblicalstudies.org.uk. In notele bibliografice voi cita doar cartile, acestea putand fi gasite cautand in motorul de cautare de pe site-ul indicat anterior.
CAPITOLUL I: MESIA SI MESIANISMUL
1. Mesia, mesianismul si era mesianica - definiti si consideratii generale
Mesianismul - conceptul mesianic. Mesianismul (conceptul mesianic) poate fi definit ca speranta sau asteptarea cu privire la venirea unui Mantuitor sau Salvator personal, cunoscut sub numele de Mesia (Mesiah) si a unei ere mesianice care va fi instaurata de catre Salvatorul Mesianic. Era mesianica, instituita de Mesia, va fi caracterizata prin domnia lui Dumnezeu asupra intregului univers terestru si prin pace, prosperitate si bunastare pentru Israel. De remarcat este faptul ca o data cu dezvoltarea gandirii mesianice, proces desfasurat in cadrul mai multor etape, s-a ajuns la atribuirea unui caracter universal mesianismului. Astfel se considera ca efectele acestei epoci vor fi resimtite intr-un mod pozitiv si de catre celelalte natiuni .
In gandirea iudaica prin termenul Masiah - ,,Unsul" (in limba ebraica ???? ) este denumit Salvatorul si Mantuitorul de la sfarsitul zilelor . Intalnit in Levitic 4, 3-5 in expresia ,,preotul uns" ,,preotul care si-a primit ungerea", termenul a fost folosit la inceput pentru a descrie pe orice persoana care ar fi avut de indeplinit o misiune divina - de la preoti, profeti si pana la regi . Prima data cand cuvantul acesta primeste conotatii mesianice, este in I Regi 2, 10, cand se foloseste sintagma ,,Unsul Domnului". De asemenea se poate observa ca in cartea profetului Isaia, imparatului neevreu Cirus ii este atribuit numele de Unsul, Masiah (Isaia 45, 1), deoarece el era un executant al vointei divine . De cele mai multe ori acest termen are rezonante eshatologic-mesianice. In conformitate cu promisiunea facuta lui David (II Regi 7, 12-13), dinastia davidica a fost privita ca fiind in mod special aleasa (II Regi 22, 51; Psalmul 72; Psalmul 110, 1-4; Isaia 11, 1-2; etc.), iar mai tarziu profeti ca Isaia si Ieremia au profetit despre aparitia unui rege din casa lui David, a carui domnie va fi glorioasa si care va fi desemnat de catre Dumnezeu si va domni in numele Sau .


Fisiere in arhiva (1):

  • Mesianismul in epoca premergatoare venirii Mantuitorului.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane, P. F. Parinte Teoctist, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1988;
2. Dictionar Enciclopedic De Iudaism, Editura Hasefer, Bucuresti, 2001;
3. Studiul Vechiului Testament, Manual pentru uzul studentilor institutelor teologice, Editura I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1955;
4. ABRUDAN, Pr. Dumitru, Dreptatea si pacea in Cartea Psalmilor, in ,,Studii Teologice", nr. 7-8 (1963);
5. ABRUDAN, Pr. Dumitru, Mantuirea in scrierile profetice ale Vechiului Testament, in ,,Studii Teologice", nr. 1-2/1975;
6. ABRUDAN, Pr. Dumitru, Mantuirea in sensul ei comunitar si in scrierile profetice ale Vechiului Testament, in ,,Studii Teologice", nr. 1-2, ian.-feb., 1975;
7. ABRUDAN, Pr. Dumitru, Profetii si rolul lor in istoria mantuirii, in ,,Mitropolia Ardealului", nr. 3-4 (1983);
8. ABRUDAN, Pr. Dumitru, Septuaginta si problema inspiratiei ei, in ,,Ortodoxia", anul XXVII, Nr. 1, 1975;
9. ANDRIESCU, Alexandru, Psalmii in literatura romana, Editura Universitatii ,,Alexandru Ioan Cuza", Iasi, 2004;
10. BARBU-BUCUR, S., Cantarea de cult in Sfanta Scriptura si Sfanta Scriptura in cantarile Bisericii Ortodoxe, in ,,Studii Teologice", nr. 5 (1988);
11. BARTOS, Emil, Curs de teologie comparata, Editura ITP, Bucuresti, 2002;
12. BONTEANU, Th., Proorociile despre venirea Mantuitorului, in ,,Mitropolia Moldovei si Sucevei", nr. 1 (1931);
13. BUZESCU, Pr. Prof. Nicolaie. C., Logosul in ,,Protrepticul" lui Clement Alexandrinul, in ,,Studii teologice", nr. 1-2/1976;
14. CARSTOIU, J., Profetii mesianici, Editura Sigma, Bucuresti, 2006;
15. CHARPENTIER, E., Sa citim Vechiul Testament, Editura ARC, Bucuresti, 1998;
16. CHIHAIA, L., Dictionar enciclopedic ilustrat, (coord) N. Gutanu, Editura Cartier, Bucuresti 1999;
17. CITIRIGA, Vasile, Antropologia Hristologica in teologia ortodoxa, vol. I. Editura Ex. Ponto, Constanta 2003;
18. CIUDIN, N., Studiul Vechiului Testament, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1978;
19. COHEN, A., Talmudul, traducere de C. Litman, Editura Hasefer, Bucuresti, 2000;
20. COMTE, F., Marile figuri ale Bibliei, Editura Humanitas, Bucuresti 1995;
21. CORNITESCU, Pr. Prof. Dr. E., Persoana lui Mesia si lucrarea sa in lumina profetiilor vechi testamentare, in ,,Studii Teologice", nr.9-10/1985;
22. CORNITESCU, Pr. Prof. Univ. Dr. E., Intreita slujire a Mantuitorului Hristos dupa Vechiul Testament, in ,,Ortodoxia", nr. 1 (1983);
23. CORNITESCU, Pr. Prof. Univ. Dr. E., Mesia - D mn al Pacii si al Dreptatii, ,,Studii Teologice". nr. 2/1990;
24. CORNITESCU, Pr. Prof. Univ. Dr. E., POPESCU, Pr. Asist. Univ. Drd. Nicolae, Vechiul Testament - Aspecte religios-morale, culturale si sociale, Editura Europolis, Constanta, 2008;
25. CORNITESCU, Pr. Prof. Univ. Dr. Emilian, Persoana lui Mesia si lucrarea Sa in lumina profetiilor vechi testamentare, in ,,Studii Teologice" , 9-10, (1985);


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!