Metode de Prevenire si Combatere a Esecului Scolar in Disciplinele Economice

Cuprins licenta Cum descarc?

Introducere 4
Capitolul 1. Modalitati de prevenire si combatere a esecului scolar in disciplinele economice 5
1. Notiunea de esec scolar 5
1.1 Esec scolar cognitiv 6
1.2 Esec scolar necognitiv 7
1.3 Amploare si persistenta 7
1.4 Fazele esecului scolar 8
1.5 Subiectivitatea esecului scolar 8
1.6 Alte tipuri de esec 10
2. Cauzele esecului scolar 11
2.1 Cauze care tin de elev 11
2.2 Cauze care tin de scoala 15
2.3 Cauze care tin de familie 16
2.4 Cauze care tin de ambianta educationala 17
3. Factorii determinanti ai esecului scolar 17
4. Esecul scolar si sinuciderea 21
5. Diagnosticare, modalitati de prevenire si combatere a esecului scolar 22
5.1 Personalitatea profesorului 22
5.2 Modalitati de prevenire si combatere a esecului scolar 23
5.3 Teatru Forum. Metoda educationala pentru tineri dezavantajati 26
5.4 Intreprinderi simulate 27
Capitolul 2. Cercetare pedagogica 28
6.1 Metodologia cercetarii 28
6.2 Concluzile cercetarii 29
6.3 Recomandari 31
ANEXE 32
CHESTIONAR 33
Interpretarea raspunsurilor 39
Bibliografie 52


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Lucrarea de fata isi propune abordarea unui subiect de o mare importanta practica pentru 
actorii campului educational, atat profesori, cat si elevi: esecul scolar. Am prezentat acesta problema atat la nivel teoretic si am realizat o cercetare avand ca principal scop identificarea prezentei fenomenelor de esec si identificarea efectelor acestui fenomen. 
Am ales aceasta tema deoarece esecul scolar reprezinta un fenomen actual cu care se 
confrunta invatamantul si care ia amploare pe zi ce trece. In acelasi timp orice profesor se loveste inevitabil de acest fenomen in munca de zi cu zi si de aceea consider ca orice cadru didactic trebuie sa fie preocupat de cercetarea cauzelor care determina esecul scolar si sa cunoasca masurile de prevenire a situatiilor de esec scolar.
In primul subcapitol "Notiunea de esec scolar" am prezentat etimologia esecului scolar, 
tipurile de esec, dinamica si perspectiva subiectiva asupra fenomenului. Aceste aspecte sunt importante pentru a intelege cat mai bine fenomenul studiat si pentru a intelege faptul ca fiecare elev intelege esecul sau succesul scolar diferit.
In al doilea subcapitol "Cauzele esecului scolar" am prezentat principalele cauze care 
determina aparitia fenomenului analizat. Pentru combaterea esecului scolar un pas important il reprezinta identificarea cauzelor, descifrarea mecanismelor producerii esecurilor. Aceste cauze tin de disfunctionalitatile gasite la nivelul elevului, familiei, scolii, la nivel psihologic. 
In al treilea subcapitol "Factorii determinanti ai esecului scolar" am analizat factorii 
interni si externi ai fenomenului. Acestia sunt importanti deoarece reprezinta semnale pe care profesorii le primesc de la elevi, pe care trebuie sa le descifreze.
In al patrulea subcapitol "Esecul scolar si sinuciderea" am abordat o situatie extrema la 
care poate fi impins un elev in urma unui astfel de esec.
In subcapitolul cinci "Diagnosticare, modalitati de prevenire si combatere a esecului 
scolar" am prezentat modul de diagnosticare a elevilor aflati in situatie de risc de esec, prezentand metode formale si nonformale de prevenire si combatere a acestui fenomen.
Acestea sunt aspectele pe care lucrarea de fata si le-a propus sa le dezbata.
Capitolul 1. Modalitati de prevenire si combatere a esecului scolar in disciplinele economice
1. Notiunea de esec scolar
Neconcordanta dintre cerintele scolare si performantele si eficienta activitatii de 
invatare determina aparitia esecului scolar. 
Exista un numar foarte mare de copii care nu au acces la educatie, care nu participa 
adecvat la procesul de invatare scolara sau care nu au posibilitatea de a-si termina studiile. 
In lumea contemporana, cu tot progresul tehnico-stiintific inregistrat, exista o 
multiplicitate si diversitate de agenti nocivi ce afecteaza sistemul nervos al copilului in diferite stadii de dezvoltare. Actiunea acestor agenti fac sa sporeasca tot mai mult numarul copiilor cu nevoi speciale. Se resimte necesitatea unui invatamant diferentiat si adecvat atat nevoilor sociale, cat si nevoilor si posibilitatilor intelectuale si educationale ale acestor copii.
Esecul scolar nu trebuie confundat cu esecul in invatare, dificultatile in invatare nu 
reprezinta un insucces scolar. 
Esecul scolar are efecte negative atat in plan psihologic individual, prin alterarea imaginii 
de sine a elevului, astfel pierzandu-si increderea in prorpiile posibilitati, chiar dezvoltand o teama de esec, cat si in plan social, deoarece un esec scolar permanentizat duce la marginalizarea scolara a elevului.2
Din punct de vedere al psihologiei educatiei, esecul scolar poate fi interpretat drept o
inadaptare a scolii la elev, fapt ce are implicatii la nivel de politica a educatiei. Vor fi necesare restructurari ale finalitatilor educatiei (de sistem - idealuri, scopuri si de proces - obiectivele instruirii).
Esecul scolar este o intersectare si combinare de cauze interne si externe, de factori 
interni si externi. Poate paraliza atat cursul normal al activitatii de predare-invatare, cat si sansa reala de dezvoltare a elevului.
Fiecare insucces scolar este unic, nerepetabil, are o istorie personala si sociala. 
Permite diagnosticarea dificultatilor in invatare, fiind determinat de factori cauzali, cu consecinte imediate, chiar de durata. 
Si elevii cu aptitudini deosebite, carora nu li se ofera sansa de a se afirma prin sarcinile 
didactice primite pot avea insucces. Apare o "subrealizare scolara". Acesti elevi au particularitati determinate de gradul lor inalt de inteligenta intelectuala, pot avea dificultati de natura emotionala, comportamentala sau o imagine de sine diminuata. 
Inadaptarea scolara apare cand intre elev-profesor, elev-scoala, elev-invatare apare o 
situatie de dezechilibru sau de conflict. Este o organizare deficitara a resurselor invatarii. Astfel, putem vorbi despre un esec psihologic, ce rezulta din nevalorificarea resurselor interne ale elevului de catre el insusi si profesor, resurse precum cele cognitive, motivationale, afective, aptitudinale, volative, temperamentale, caracteriale. 
Ca esec psihologic, nereusita scolara este determinata de modul incorect de raportare al
eului elevului, al nivelului de aspiratie la propriile performante. Nereusita este accentuata de sentimentul insuccesului, iar persistenta lui poate genera perturbari comportamentale (agresivitate) sau didactice (inhibarea proceselor intelectuale).4
Pentru a aprecia daca exista sau nu un esec stabilizat se utilizeaza urmatorii indicatori:
abandonarea precoce a scolii; decalaj intre potentialul personal si rezultate; parasirea scolii fara o calificare; incapacitatea de a atinge obiectivele pedagogice; esecul la examenele finale; inadaptarea scolara; etc.. 
Astfel, putem afirma ca exista doua tipuri de esec scolar: un esec scolar de tip cognitiv si 
un esec scolar de tip necognitiv.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metode de Prevenire si Combatere a Esecului Scolar in Disciplinele Economice.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!