Metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic in invatamantul prescolar

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
1. Motivatia alegerii temei.4
2. Cerinte actuale ale invatamantului matematic in ciclul prescolar.6
3. Ipoteza si obiectivele lucrarii.8
CAP.I. Jocul didactic in invatamantul prescolar.10
I.1. Definirea.Functiile si importanta jocului didactic.10
I.2. Clasificarea jocurilor didactice.17
I.3. Rolul matematicii in stimularea gandirii logice.22 
I.4. Multimi.Operatii cu multimi.24
I.5. Formarea notiunii de numar si a deprinderilor de numar.34
CAP.II.Metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic in invatamantul prescolar.43
II.1. Conceptul de joc didactic.43 
II.2. Tipuri de jocuri didactice matematice.56
II.3. Proiectarea, organizarea si desfasurarea metodica a jocului didactic matematic.59
CAP.III. Modalitati de utilizare a jocului didactic la lectiile de matematica
III.1. Jocuri didactice matematice pentru insusirea notiunii de multime si operatii cu multimi.63
III.2. Jocuri didactice matematice pentru insusirea numerelor naturale si calcului matematic.69 
III.3 Jocuri didactice matematice pentru insusirea notiunilor de geometrie.72
CAP.IV. Activitati rezolutive in invatamantul prescolar pe grupe de varsta.
IV.1. Proiect de cercetare. Rolul jocului didactic in activitatile din gradinita.84
IV.2.Activitati rezolutive in invatamantul prescolar pe grupe de varsta.95
ANEXE.105
CONCLUZII.112
BIBLIOGRAFIE.115


Extras din licenta Cum descarc?

MOTIVATIA ALEGERII TEMEI
Am ales aceasta tema avand in vedere ca, prin studiul efectuat pentru pregatirea ei si colaborat cu experienta la clasa, sa-mi imbogatesc nivelul de pregatire profesionala, sa gasesc cele mai adecvate metode si procedee pentru a-i face pe prescolarii cu care lucrez sa-si insuseasca temeinic si constient primele notiuni de formare a reprezentarilor matematice.
Copilul la varsta prescolara, intra in contact nemijlocit cu lumea inconjuratoare, o vede, o cerceteaza si o intelege, ceea ce ii va permite sa isi formuleze imagini clare despre forme, culoare, dimensiune si relatii spatiale.
O importanta deosebita o au activitatile matematice in dezvoltarea gandirii copilului ca forma a deprinderii de a gandi cu eficienta si creativitate.
Experienta demonstreaza ca activitatea gandirii este stimulata si aplicata in mare masura de matematica, de aici tragand concluzia ca matematica inseamna gandirea organizata, prelungita in ultimul timp prin calculatoare.
Varsta prescolara reprezinta stadiul la care se inregistreaza ritmurile cele mai pregnante in dezvoltarea intelectuala a copiilor privind inmagazinarea achizitiilor fundamentale referitoare la calitatile si operatiile gindirii.
Activitatile matematice desfasurate cu prescolarii constituie fundamentul pe care se cladeste intregul sistem al cunostintelor matematice din clasa I si ofera largi posibilitati de stimulare a progresului fiecarui copil, facandu-i pe toti apti pentru scoala.
Invatamantul prescolar are scopul de a contribui la formarea personalitatii copiilor de la 6/7 ani, atat sub aspectul dezvoltarii psihice armonioase cat si al stimularii inteligentei si creativitatii acestora, al educatiei estetice si moral civice, al socializarii lor in conditiile specifice gradinitei, potrivit particularitatilor varstei precum si pregatirea adecvata pentru o mai buna integrare in clasa I. Rezultatele muncii de instruire si educare depind de eforturile educatorilor, de pregatirea acestora, de daruirea cu care muncesc.
In activitatile cu continut matematic se urmaresc in mod deosebit sesizarea relatiilor spatiale dintre diferite grupe de obiecte, a unor relatii matematice referitoare la cantitate, formarea unor reprezentari concrete despre unele forme geometrice, dezvoltarea unor operatii ale gandirii, inteligentei, creativitatii. Pentru a facilita realizarea obiectivelor operationale, este necesara formularea lor astfel incat sa se comunice mai exact intentiile urmarite, rezultatul concret ce se astepta precum si descrierea comportamentului final al copilului, ceea ce trebuie sa cunoasca si sa realizeze la sfarsitul activitatii didactice.
Tema lucrarii ,, Metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic in invatamantul prescolar", este deosebit de actuala si pentru faptul ca numaratul si socotitul fac parte din deprinderile cognitive de baza care se formeaza la gradinita.
M-am oprit la aceasta tema deoarece am constatat din experienta anterioara ca este important sa se dezvolte interesul si capacitatea copiilor de a efectua operatii cu multimi de obiecte si imagini ale acestora, de a forma si dezvolta operatiile gandirii, de a intui primele numere naturale, de a familiariza copiii cu procesul de numarare pana la 10, etc. 
Copiii de varsta prescolara nu sunt lipsiti de logica, nici de idei matematice. Ei nu stiu insa sa exprime aceste idei prin cuvinte, dar le folosesc in mod spontan in actiunile lor in cadrul jocurilor. Ca urmare, noua, educatoarelor, cu ajutorul noului curriculum, prin metode eficiente si atractive, formam copiilor notiuni matematice importante cum sunt. clasificari de obiecte si fiinte - dupa unul sau mai multe criterii asociate, realizarea de serieri de obiecte pe baza unor criterii date ori gasite de copil insusi, stabilirea de relatii intre obiecte si grupuri de obiecte, dupa diferite criterii relizand comparatii, sa construiasca diferite structuri dupa un model dat, sa numere de la 1 la 10 recunoscind grupele de obiecte, sa efectueze operatii de adunare si scadere cu 1-2 unitati in limitele 1-10, etc. 
Se stie ca la prescolari predomina analogia in clasificarea logica, iar inductia si deductia, ca rationamente pe care se fundamenteaza gandirea logica se realizeaza cu mare dificultate. De aceea in activitatile matematice, sintezele care au la baza un sir logic de intrebari, il obliga pe copil la anumite raspunsuri cautate de el prin inductie sau chiar deductie.
Pornind de la locul si rolul matematicii in general si in special de la importanta deosebita pe care o au activitatile matematice in dezvoltarea rationamentului si logicii copiilor, de la necesitatea intelegerii cat mai clare a cunostintelor matematice ce se predau in gradinita, care se aprofundeaza in ciclul primar, precum si a dificultatilor ce le intampina in formarea anumitor notiuni matematice la copiii de varsta prescolara, am optat in alegerea acestei teme.
Educatoarea are menirea sa dirijeze rationamentul copilului in operatii de analiza si comparare a obiectelor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic in invatamantul prescolar.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. ,,Didactica activitatilor instructiv-educative pentru invatamantul preprimar '' Ed. Didactica Nova, Craiova, 2009 ;
2. ,,Jocuri Minunate. Activitati amuzante si instructive pentru 6-10ani '' Ed. Teora, Bucuresti, 2007 ;
3. ,,Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice '' Ed. Polirom, Bucuresti, 2005 ;
4. Ioan Cerghit - ,, Curs de pedagogie , Bucuresti 1984 '';
5. Ion T.Radu, Liliana Ezechil ,,Pedagogie-Fundamente Teoretice'',Ed.Integral,Bucuresti 2002 ;
6. Jinga I., Istrate Elena, - ,,Manual de pedagogie", Ed. All, Bucuresti, 2006;
7. Lisievici Petru, - ,,Evaluarea in invatamant, Teorie practica, instrumente", Ed. Aramis, 2002;
8. Meyer G., - ,,De ce si cum evaluam", Ed. Polirom, Iasi, 2000 Mihaela Neagu; 9. Georgeta Beraru - ,, Activitati matematice in gradinita, Editura AS'S 1995 '';
10. Momanu Mariana, - ,,Introducere in teoria educatiei",Ed. Polirom, Bucuresti, 2002;
11. Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii - Bucuresti, 2000;
12. Radu I. T., - ,,Evaluarea in procesul didactic", Colectia Idei pedagogice contemporane, E.D.P., Bucuresti, 2000;
13. Radu I. T., - ,,Teorie si practica in evaluarea eficientei invatamantului", E.D.P., Bucuresti;
14. Revista Invatamantul Prescolar 1-2/2006;
15. Revista Invatamantul Prescolar 1-2/2008;
16. Revista Invatamantul Prescolar 2/2007;
17. Revista Invatamantul Prescolar 4/2007;
18. Robert Dattrens, Mialaret Gaston, Rast Edmond, Ray Michel - " A educa si a instrui", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1970, pag.33.
19. Claparede Eduard - " Psychologie de l'enfand, pedagogie experimentale", 1946, pag.165
20. Paisi-Lazarescu Mihaela-,, Laborator prescolar.Ghid metodologic''
21. Dinuta Neculae - ,,Metodica predarii matemticii in gimnaziu si liceu''


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!