Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar

Licență
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 82 în total
Cuvinte : 16418
Mărime: 639.64KB (arhivat)
Publicat de: Codin Florescu
Puncte necesare: 12

Cuprins

  1. Argument
  2. CAPITOLUL I. Metodologia predării-învăţării conceptului de nunăr natural în
  3. ciclul primar
  4. 1.1Conceptul de număr natural
  5. 1.1.1 Introducerea numărului natural cu ajutorul claselor de echivalenţă
  6. 1.2 Modalităţi specifice de abordare a conceptului de număr natural în lecţiile de matematică din ciclul primar
  7. 1.3 Modalităţi de abordare a numeraţiei în ciclul primar
  8. CAPITOLUL II. Exemple de activităţi practice de folosire a numărului natural în ciclul primar
  9. 2.1 Exemple de fişe didactice folosite în numeraţie în ciclul primar
  10. 2.2 Exemple de activităţi rezolutive ce folosesc numeraţia în ciclul primar
  11. 2.3 Exemple de jocuri didactice matematice folosite în numeraţie în ciclul primar
  12. CAPITOLUL III. Studiu privind rolul metodelor de predare-învăţare în obţinerea performanţelor şcolare la dişciplina matematică
  13. 3.1 Cadru conceptual
  14. 3.2 Ipoteza cercetării
  15. 3.3 Obiectivele cercetării
  16. 3.4 Metode şi instrumente folosite
  17. 3.5 Desfăşurarea studiului
  18. 3.6 Colectarea, prelucrarea şi interpretarea datelor
  19. Concluzii
  20. Anexe

Extras din licență

Argumentul

Învăţarea matematicii necesită un stil de muncă adecvat. Obţinerea rezultatelor depinde atât de cantitatea de efort depusă, dar mai ales de calitatea rezultatului. Este important să se sporească atât randamentul muncii, al lecţiilor cât şi a muncii personale a elevului: în acelaşi timp cu aceeaşi cheltuială de energie, elevul trebuie să asimileze mai mult, mai temeinic, mai organizat.

Predarea, ca activitate a profesorului şi cea de învăţare, a elevului, obiectivează mereu în interfaţă conturată de rezultatele obţinute. Această interfaţă cuprinde informaţia relevantă asupra activităţii celor doi agenţi ai activităţii şcolare. Una dintre problemele cu care se confruntă învăţământul este problema înţelegerii conceptului de număr natural şi de formare al acestuia.

Înţelegerea conceptului de număr natural are un caracter concret. Procesul de predare - învăţare a matematicii în ciclul primar trebuie efectuat prin operaţii cu obiecte care se structurează şi se interiorizează, devenind progresiv operaţii logice abstracte.

Formarea reprezentărilor matematice se realizează prin ridicarea treptată către general şi abstract, la niveluri succesive, unde relaţia între concret şi logic se modifică în direcţia esenţializării realităţii.

Pe măsură ce elevii îşi însuşesc noţiunea de număr , ei încep, chiar în cadru însuşirii acestei noţiuni , să opereze cu numere. cunoaşterea numeraţiei presupunând calculul cu numere.

Învăţarea conceptului de număr natural este o consecinţă a muncii elevilor, a dorinţei lor de a obţine rezultate bune , dar şi a strădaniilor institutorului de a educa elevii cât mai inteligenţi şi capabili să se descurce în orice situaţie.

În această perioadă nivelul dezvoltării intelectuale al elevilor permite mai uşor învăţarea adunării şi scăderii ca operaţii aritmetice elementare. Formarea reprezentărilor privind numeraţia 1 - 10 trebuie să aibă în vedere atât aspectele de ordin teoretic, cât şi pe cele de psihopedagogie.

Numărul este proprietatea numerică a mulţimii. Numărul natural este definit de cardinalul unei clase de echivalenţă de mulţimi finite de aceeaşi putere ( ex. acelaşi număr de elemente - cu tot atâtea elemente). Numărul natural poate avea atât aspect cardinal, cât şi ordinal. Operaţiile simple de reuniune sau de diferenţă a două mulţimi vor constitui baza pentru introducerea operaţiei de adunare şi scădere cu numere.

Rezolvând probleme , elevii ajung să demonstreze o gândire creativă, să folosească diverse modalităţi de comunicare în situaţii reale şi în contexte variate, să înţeleagă şi să utilizeze tehnologiile în mod adecvat, să-şi dezvolte capacităţile de investigare şi să-şi valorizeze propria experienţă.

Un rol important în dezvoltarea capacitaţilor de investigare şi de înţelegere a

noţiunii de număr natural, la elevi, îl are profesorul de la ciclul primar. De el depinde în cea mai

mare măsură dezvoltarea capacitaţii de înţelegere a conceptului de număr natural şi

de a opera cu el în cadru operaţiilor de adunare şi scădere, dar şi în rezolvarea de

probleme. Prin modul cum explică un exerciţiu sau o problemă, prin strategiile didactice pe care le foloseşte, prin metodele şi materialele didactice pe care le foloseşte în înţelegerea noţiunilor matematice, profesorul trebuie să ofere posibilitatea elevilor de a învăţa mai întâi la nivel concret şi apoi prin ridicarea treptată la înţelegerea şi operarea cu noţiuni abstracte.

De asemenea, un rol important îl are şi experienţa sa didactică, acumulată de-a lungul carierei sale, faţă de un profesor care se afla la început de carieră, dar care prin exersare şi munca continua va avea aceleaşi rezultate. El trebuie să-i ajute pe elevi, nici prea mult nici prea puţin, astfel ca elevului să-i revină o parte raţională din muncă, să se bazeze pe propriile forţe, să conştientizeze ceea ce trebuie să facă. Elevii trebuie obişnuiţi să înlăture obstacolele care intervin în rezolvarea de exerciţii şi probleme , să treacă de la concret la abstract, de la simplu la complex.

Bibliografie

Anastasiei, M., Metodica predării matematicii, Iaşi, 1985;

Dăncilă,E.,Dăncilă,I. – Matematică pentru bunul învăţător , Editura Erc Press, Bucureşti, 2002;

Enache M., Munteanu M. – “Jocuri didactice”, Editura Porto - Franco Galaţi, 1998

Jinga, L, Negruţ, I.,Învăţarea eficientă, Editura Editis, Bucureşti, 1994;

Mialaret, Gaston, Introducere în pedagogie, EDP, Bucureşti, 1981;

Neacşu, L, şi colab.,Didactica matematicii în învăţământul primar, Editura Aius, Craiova,2001;

Cristea, S., „Dicţionar de termeni pedagogici”, EDP.RA, Bucureşti, 1998;

Petrovici, C., Neagu, M., Elemente de didactica matematicii în grădiniţă şi învăţământul primar, Editura Pim, Iaşi, 2006;

Polya, G., Cum rezolvăm o problem?, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1995;

Păişi-Lăzărescu, Mihaela , Tudor, L. ,Stan, M., Elaborarea, redactarea şi prezentarea lucrării de licenţă/disertaţie în domeniul Ştiinţelor Educaţiei, Editura Universităţii din Piteşti, Piteşti, 2011;

Preview document

Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 1
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 2
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 3
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 4
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 5
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 6
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 7
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 8
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 9
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 10
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 11
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 12
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 13
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 14
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 15
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 16
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 17
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 18
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 19
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 20
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 21
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 22
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 23
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 24
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 25
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 26
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 27
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 28
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 29
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 30
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 31
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 32
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 33
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 34
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 35
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 36
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 37
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 38
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 39
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 40
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 41
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 42
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 43
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 44
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 45
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 46
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 47
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 48
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 49
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 50
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 51
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 52
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 53
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 54
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 55
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 56
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 57
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 58
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 59
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 60
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 61
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 62
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 63
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 64
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 65
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 66
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 67
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 68
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 69
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 70
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 71
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 72
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 73
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 74
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 75
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 76
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 77
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 78
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 79
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 80
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 81
Metodologia predării-invățării conceptului de număr natural în ciclul primar - Pagina 82

Conținut arhivă zip

  • Metodologia Predarii-Invatarii Conceptului de Numar Natural in Ciclul Primar.docx

Alții au mai descărcat și

Studiu comparativ - Metode de evaluare clasice versus metode de evaluare alternative

Prezenta lucrare se încadrează într-o temă deosebit de importantă pentru fenomenul educațional, evaluarea, componentă fundamentală a procesului...

Modalități de activizare, diferențiere și individualizare a elevilor la lecțiile de matematică

INTRODUCERE IMPORTANŢA MATEMATICII CA ŞTIINŢĂ ” Între ştiinţă şi viaţă există o legătură indestructibilă… cu cât ştiinţa slujeşte viaţa, cu atât...

Metodologia organizării și desfășurării jocului didactic matematic în învățământul preșcolar

MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Am ales această temă având în vedere ca, prin studiul efectuat pentru pregătirea ei şi colaborat cu experienţa la clasă,...

Rolul locul și metodologia jocului didactic matematic în activitățile din învățământul preșcolar

Argument MOTTO: Matematica va fi limba latină a viitorului, obligatorie pentru toți oamenii de știință. Tocmai pentru că matematica permite...

Metodologia Organizarii și Desfasurarii Jocului Didactic Matematic în Ciclul Primar

ARGUMENT În contextul noii societăţi, dreptul la educaţie a devenit realizabil pentru toţi copiii, iar nevoia de cultură - o condiţie a...

Metode Formative de Predare a Istoriei

În perioada de trecere a societăţii la regimul democratic şi la economia de piaţă în Moldova se schimbă cerinţele societăţii faţă de învăţământ....

Rolul Metodelor Didactice de predare-învățare în Însușirea Cunoștințelor Matematice la Vârsta Școlară Mică

1. Rolul metodelor de predare-învăţare în însuşirea cunoştinţelor matematice la vârsta şcolară mică 1.1. Metodele didactice Metoda didactică se...

Școala Incluzivă sau Școala pentru Diversitate - Alternativa Învațământului Integrat

Realitatea şi dinamica vieţii sociale, economice, culturale, precum şi noile provocări ale lumii contemporane au impus ample schimbări în...

Te-ar putea interesa și

Suportul Științific al Noțiunii de Număr Natural

INTRODUCERE „ A educa înseamnă în acelaşi timp a comunica o învăţătură, a forma sensibilitatea şi judecata, a trezi imaginaţia creatoare, a-l...

Însușirea Operațiilor de Adunare și Scădere cu Numere Naturale și a Proprietăților Acestora

CAPITOLUL I - CONSIDERAŢII GENERALE 1. Importanţa şi rolul matematicii în pregătirea şcolarului mic pentru viaţa cotidiană Într-o societate...

Ai nevoie de altceva?