Migratia Fortei de Munca - Analiza Teoretica si Practica

Cuprins licenta Cum descarc?

Capitolul I. Introducere .4
Capitolul II. Institutii ale migratiei fortei de munca: delimitari si identificare. 6
II.1. Delimitarea institutiilor migratiei fortei de munca. 6
II.2. Institutii ale migratiei fortei de munca: aspecte de identificare. Contexte si trasee de migratiune. 8
II. 3. Migratia ,,ascunsa" a fortei de munca. 12
Capitolul III. Institutii/ organizatii implicate in gestionarea fenomenului migratiei fortei de munca .16
III.1. Institutii cu atributii in recrutarea fortei de munca .16
Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca. 16
III.2. Agentii privati de Ocupare a Fortei de Munca in Strainatate. 25
Baza legala de functionare .25
Conditii de desfasurare a activitatii .27
Semnarea contractului individual de munca .29
III.3. Institutii cu atributii de control si protectie in migratia fortei de munca .31
Inspectoratele teritorial de Munca.31
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei - Departamentul pentru Munca in Strainatate. 33
Corpul Atasatilor pe Probleme de Munca si Sociale .35
Capitolul IV Migratia din romania si politicile u.e. in domeniul gestionarii fortei de munca imigrante.preocupari si tendinte actuale.restrictii pentru lucratorii romani .39
IV.1. Orientari actuale ale statelor membre UE in domeniul imigratiei. Efecte posibile pentru Romania .39
Factori economico-sociali de << sustinere >> a migratiei.43
IV.2. Unele tendinte si efecte ale migratiei Est - Vest .44
Capitolul V. Concluzii si recomandari .46
ANEXA NR.1 Cadru legislativ privind migratia in UE .50
ANEXA NR. 2 Cadru legislativ privind migratia fortei de munca in UE. 52
ANEXA NR. 3 Legislatia privind recunoasterea reciproca a diplomelor si a calificarilor in Romania. 55
Bibliografie.57


Extras din licenta Cum descarc?

Capitolul I. Introducere
Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru Romania contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 incepe sa defineasca tendintele care vor capata stabilitate in viitor . Ascensiunea migratiei pentru munca in calitate de tip dominant este unul dintre elementele centrale ale acestei evolutii.
Studiul pe care il propunem se concentreaza asupra migratiei pentru munca din perspectiva institutiilor. Prima parte este consacrata definirii institutiilor migratiei fortei de munca. Sensul termenului ,,institutie" pentru care am optat este unul apropiat celui de organizatie. Precizarile dinspre domeniul migratiei vizeaza definirea in termeni restrictivi a ,,migratiei fortei de munca", in calitate de deplasare internationala al carei element central este acceptarea de catre statul de destinatie a potentialului migrant ca lucrator. Am acceptat ca inscriindu-se in categoria institutii ale migratiei numai acele institutii care apar si se dezvolta exclusiv datorita migratiei. Resursele studiului ne-au limitat preocuparile la institutii din aria de origine, sub autoritatea statului de origine.
In identificarea institutiilor am pornit de la ideea de contexte si trasee de migratie. Urmarind ,,drumul" pe care il parcurg migrantii ne-am propus sa ajungem la institutii. Institutiile identificate ca institutii ale migratiei fortei de munca (de o parte institutii implicate in recrutarea fortei de munca - OMFM, Agentii privati de mediere; de cealalta parte institutii cu atributii de control si protectie - Inspectia Muncii, Departamentul pentru Munca in Strainatate) au fost prezentate in mod detaliat in a patra parte a studiului. Subcapitolul 3 semnaleaza problema absentei institutiilor migratiei fortei de munca (in sens formal) in segmentul cel mai consistent ale migratiei pentru munca: cea bazata pe ,,depasirea" obstacolelor formale impuse liberei circulatii a fortei de munca prin recursul la alte trasee de migratie (turismul, strategia cea mai frecvent utilizata pentru tarile UE). Ideea necesitatii coordonarii institutionale si a integrarii deplasarilor legale in contextul larg al migratiei pentru munca apar in identificarea si detalierea disfunctionalitatilor, concluziilor si recomandarilor (subcapitolele 5, 6).
Raportul se bazeaza pe surse de informatii multiple. Au fost utilizate interviuri cu migranti, autoritati locale din zone de concentrare a migratiei, reprezentanti ai firmelor de transport si ai diverselor institutii implicate in migratia fortei de munca. In text se fac referiri la diferite surse de date (mentionate cand datele respective sunt prezentate) sau articole de presa. Au fost de asemenea utilizate informatii prezentate pe site-urile institutiilor definite in contextul raportului ca institutii ale migratiei. Un alt tip de demers la care s-a facut recurs a fost analiza textelor actelor normative care stau la baza infiintarii/functionarii diferitelor institutii ale migratiei.
Capitolul II. Institutii ale migratiei fortei de munca: delimitari si identificare
II.1. Delimitarea institutiilor migratiei fortei de munca
Discutia legata de institutii ale migratiei ridica probleme din insasi punctul de plecare. Institutie este mai degraba un concept dificil, cu o evolutie deopotriva "prolifica si haotica in sociologie" ca sa folosim o formula de dictionar. Scopul nostru nu este de a intra in detalieri legate de modalitatea in care au fost/sunt definite institutiile, de meritele sau limitele unei abordari sau a alteia. Insa, in masura in care nu se poate afirma ca exista un consens in studiul migratiei asupra semnificatiei sintagmei ,,institutii ale migratiei", chestiunea optiunii pentru o definitie sau alta a institutiei ramane fundamentala pentru analiza noastra. Resursele si interesele stricte ale demersului nostru ne-au orientat catre o definitie care se apropie mai degraba de termenul de ,,organizatie", in sensul de ,,(.) ansamblu uman formalizat si ierarhizat in vederea asigurarii cooperarii si coordonarii membrilor lor pentru atingerea unor scopuri date" (Friedberg. 1997: 398). Elementul fundamental este optiunea pentru ansamblurile formale ca opuse celor informale. 
Optiunea pentru o definitie a a institutiei nu rezolva problema sintagmei institutii ale migratiei. Interesul nostru nu este unul general pentru institutii, ci unul particular, pentru o categorie care am asumat ca poate fi delimitata ca institutii ale migratiei. Suntem in situatia de a identifica acele criterii care permit delimitarea institutiilor migratiei de orice alt tip de institutii, cu alte cuvinte, de a raspunde intrebarii Ce inseamna institutii ale migratiei? Migratia este insa unul din fenomenele complexe care in esenta asociaza unei absente dintr-un spatiu o prezenta intr-altul. Daca luam in considerare numai doua aspecte: participarea indivizilor in ansambluri formale si tendinta de reglementare a iesirilor/intrarilor in spatiile nationale (prin implicarea ansamblurilor formale), incepe sa devina evident ca atunci cand discutam despre migratie, un numar mare de institutii sunt implicate/afectate de deplasarile indivizilor. Afectata de migratie este primaria din localitatile de concentrare ridicata a fenomenului, afectate sunt scolile din care pleaca copiii migrantilor, afectate sunt bisericile etc. Pe de alta parte, toti cei care pleaca/intra intr-un spatiu trebuie sa se supuna regulilor de iesire/admisie. Notarul care legalizeaza acte pentru plecarea in strainatate, cabinetul medical care ofera servicii pentru cei care au nevoie de a face dovada starii de sanatate pentru a pleca in strainatate, serviciul de pasapoarte care ofera actul necesar iesirii din tara, firmele care asigura transportul, firmele care ofera un contract de munca in strainatate etc., toate sunt institutii implicate in migratie. Intrebarea este sunt ele, toate, institutii ale migratiei? Ca sa raspundem pornim de la o observatie: intre numeroasele institutii implicate/afectate de migratie numai o parte sunt produsul migratiei si exista exclusiv datorita acestei forme de mobilitate, celelalte ,,traiesc" cu sau fara migratie, desi sunt afectate, in masura mai mare sau mai mica, de existenta fenomenului. Raspunsul pentru care optam, desi limitativ, porneste asadar de la delimitarea institutiilor migratiei ca institutii care au aparut si s-au dezvoltat exclusiv datorita migratiei .


Fisiere in arhiva (1):

  • Migratia Fortei de Munca - Analiza Teoretica si Practica.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!