CAPITOLUL I - JOCUL - ACTIVITATE PREDOMINANTA LA VARSTA PRESCOLARA .5 Capitolul II - ACTIVITATILE DIDATICE ALESE IN GRADINITA II.1 - IMPORTANTA ACTIVITATILOR DIDATICE ALESE 13 II.2 - TRATAREA DIFERENTIATA SI INDIVIDUALIZATA IN CADRUL ACTIVITATILOR LIBER-ALESE ..41 CAPITOLUL III - INTERDEPENDENTA DINTRE ACTIVITATILE PE DOMENII EXPERIENTIALE (ADE) SI ACTIVITATILE LIBER-ALESE (ALA) ..43 III.1 - ACTIVITATILE INTEGRATE 46 III.2 - ALTE FORME DE REALIZARE A ACTIVITATILOR DIDACTICE ALESE 50 III.3- INTEGRAREA ACTIVITATILOR ALESE IN PROGRAMUL ZILNIC 54 Capitolul IV - MODALITATI CONCRETE DE REALIZARE A ACTIVITATILOR LIBER-ALESE PE ARII DE STIMULARE .56 ANEXE .76 - PROIECT TEMATIC - PROIECT INTEGRAT
ARGUMENT " Jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vietii . Jocul este singura atmosfera in care fiinta poate sa respire si, in consecinta, poate sa actioneze " ( Claparide - " Psihologie de l`enfant " ) . - Omul, prin natura sa e "HOMO LUDENS"; pe toata durata vietii sale se joaca in permanenta, din copilarie pana la batranete, din porniri sau din tendinte interioare sau exterioare, care ii satisfac activitatea motrica si emotionala in scop recreativ. - Jocul a fost si este considerat tipul fundamental de activitate a copilului prescolar, ,,deschide copilului perspectiva universului spre care-l educam si pe care el se dezvolta". Prin joc copilul isi manifesta instinctul de activitate, se manifesta liber, spontan, antrenand toate resursele sale fizice si sufletesti . - Varsta prescolara corespunde unui stadiu de maxima flexibilitate si receptivitate la influentele educative, fiind varsta cand se pun bazele personalitatii copilului. Este varsta cand ei pot acumula cunostinte tot timpul, iar influentele mediului au un rol foarte mare in asigurarea unei experiente complexe, variate, cat si in stimularea gandirii . - Etapa de jocuri si activitati alese ocupa in programul zilnic al gradinitei cea mai mare parte iar sarcina educatoarei este de a amenaja spatiul educational si de a pregati materialul didactic prin care copiii sa fie antrenati, valorizati, evaluati . - Jocul liber-creativ si activitatile didactice alese sunt cele mai eficiente forme de activitate pentru dezvoltarea personalitatii copilului, pornind de la cunoasterea fiecarui copil in parte . - Prin activitatile pe baza de joc ori prin joc se obtin produse noi, originale, deoarece copilul dispune de capacitatea de a se juca, de a invata si de a crea. - Jocurile si activitatile didactice alese corespund intereselor, posibilitatilor personale, ritmului propriu, rezistentei la efort, avand scopul de a trezi interesul pentru cunoastere si actiune libera, independenta. - Prin anumite metode si tehnici aplicate in cadrul activitatilor liber-alese, se urmareste atat insusirea de noi cunostinte cat mai ales consolidarea cunostintelor transmise in vederea pregatirii copilului prescolar pentru scoala. - Jocul reprezinta o forma de activitate preferata si adecvata specificului activitatilor realizate in gradinita dar si principala metoda de instruire si educatie utilizata in activitatile cu copiii prescolari. Jocul satisface in cea mai mare masura trebuintele de manifestare si de exprimare a copilului. Valoarea activitatilor de joc este apreciata dupa capacitatea acestora de a-l ajuta pe copil sa se integreze in mediul natural si social si pentru a intelege lumea inconjuratoare. Experienta actionala pe care o dobandeste copilul jucandu-se se reflecta asupra dezvoltarii sale psihice prin: - dobandirea unor insusiri sociale: sa intre cu usurinta in relatie cu ceilalti, sa fie tolerant, ingaduitor, milos, intelegator, ceea ce inseamna sa-si optimizeze capacitatea de adaptare la mediul social; - activitatea si optimizarea potentialului intelectual: a observa, a descoperi, a analiza, a intelege, a numi, a exprima, toate acestea reprezentand dimensiuni esentiale ale inteligentei; - activarea si optimizarea potentialului fizic: sa apuce, sa apropie, sa sara, sa se catere, sa arunce, sa prinda, miscari si actiuni prin intermediul carora se vor dezvolta toti muschii mari si se va intari simtul echilibrului psiho-fizic. Capitolul I JOCUL - ACTIVITATE PREDOMINANTA LA VARSTA PRESCOLARA " Unele jocuri sunt inventate chiar de spiritul copiilor, altele sunt inchipuite si organizate de educatoarea lor, anume pentru a ocupa placut pe copii cu o activitate ce contribuie, fara sa se observe, la educarea lor " (I. Gavanescu) In procesul de invatamant educatoarea si prescolarii actioneaza prin intermediul unor metode de predare, respectiv invatare. Metodele constituie instrumente de prim rang in mana educatoarei; de cunoastere si utilizarea unor metode adecvate si avansate depinde insasi eficienta muncii noastre. Fiind cel mai intim legata de activitatea noastra, metodologia reprezinta terenul pe care se poate afirma cel mai usor creativitatea didactica. Jocul este folosit in invatarea pe arii de stimulare ca metoda cu un impact considerabil. La baza metodelor de simulare sta analogia sprijinita pa analiza riguroasa a faptelor. In ceea ce priveste notiunea de joc, acesta poate fi caracterizat drept ,,spontaneitate originala" , ,,ca o actiune urmarita prin ea insasi, fara utilitate imediata, generatoare de distractie si reconfortare, de sentimente de placere si bucurie" . Anumite intrebari genereaza o perspectiva cu totul interesanta asupra jocului: - Privind problema jocului dintr-o perspectiva pedagogica mai larga, oare nu cumva insasi organizarea invatarii ar putea lua forma unor actiuni cu caracter de joc? - Cat anume din activitatea didactica poate fi dominata de joc? - Ce consecinte anume pot avea asemenea actiuni de invatare asupra jocului?
1. Barbu, H., Popescu, Eugenia, Serban, Filofteia (1993): Activitati de joc si recreativ-distractive, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti; 2. Cerchit, I. (1997): Metode de invatamant, E.D.P., Bucuresti; 3. Claparede, Ed. (1975): Psihologia copilului si pedagogie experimentala,E.D.P., Bucuresti; 4. Cristea, S. (1998): Dictionar de termeni pedagogici, E.D.P., Bucuresti; 5. Debesse, M. (1981): Etapele educatiei, E.D.P., Bucuresti;. 6. Gavra, Rodica (coordonator) (2008): Totul... pentru copil, Ed. Diana; 7. Nicola, I. (1996): Tratat de pedagogie prescolara, E.D.P., Bucuresti; 8 . Osterricth, P., (1976): Introducere in psihologia copilului, E.D.P., Bucuresti;18. 9. Piaget, J, Inhelder, B. (1968): Psihologia copilului, E.D.P., Bucuresti; 10. Preda, Viorica (1999): Copilul si gradinita, Ed. Compania, Bucuresti; 11.Preda, Viorica (2000): Educatia pentru stiinta in gradinita, Ed. Compania,Bucuresti; 12. Popa, Mariana (2002): Misterioasele fatete ale jocului, Ed. Dimitrie Cantemir, Targu Mures; 13. Popescu-Neveanu, P. (1978): Dictionar de psihologie, Ed. Albatros, Bucuresti;23. 14. Barbu, H., Duma , S. (1978) Activitatea ludica a prescolarilor activitate creatoare de la gradinita la scoala - Culegere metodica, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica 15. Stefania, Antonovici , Paula, Neatu - Bucuresti (2008) Jocuri si activitati alese - indrumator metodic 16. Mihaela Paisi Lazarescu , Liliana Ezechil : Laborator prescolar: ghid metodologic Editura: V & I INTEGRAL ( 2011 ) 17. Chateau, Jean, (1980), Copilul si jocul, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 18. Chateau, Jean, (1979), Jocul si psihologia copilului de la nastere la adolescenta, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 19. . Elconin, D. B., (1988) Psihologia jocului, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 20. Gessler, H. E., (1977) Mijloace de educatie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 21. Guilford , (1972) Educatie si limbaj, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 22. Huiyinga , I., (1977) Homo ludens, Editura Univers. 23. Planchard, E., (1976) Mijloace de educatie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 24. Roe, A., (1975) In perspectiva creativitatii, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. 25. Sally, J., (1901) Studii de psihologie infantila, Bucuresti, Editura didactica si Pedagogica. 26. Colceriu , Laura Metodica predarii activitatii instructiv educative in gradinite, 2008 27. Monica , Lespezeanu, Traditional si modern in invatamantul prescolar, Didactica Esential Bucuresti 2007 28. P. Constantinescu Stoleru, Copilul, gradinita si scoala, Creativitatea si stimularea ei la varsta copilariei, "Revista de Pedagogie", 1979 29. Cerghit , Ioan , Prelegeri pedagogice, Editura ,,Polirom" 30. E. Gesller, Mijloace de educatie, Editura "Didactica si Pedagogica", Bucuresti, 1977
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.